Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2899724_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
30. august 2024
2024 - 3146
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. juli 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Transportudvalget.
Spørgsmål nr. 397:
Vil ministeren redegøre for årsagen til kravet om en akselafstand
på 2,8 m mellem første og sidste aksel for 3-akslede sættevogne for
at kunne øge det maksimalt tilladte akseltryk fra 24 til 27 ton? Og
vil ministeren kommentere på ITD’s forslag om at sætte den kræ-
vede akselafstand på 2,8 m ned til 2,6 m, som er den gængse stan-
dard for sættevogne i Danmark, eller alternativet om at lade køre-
tøjer med akselafstand på 2,6 m stige med en maksimalvægt på 26
ton i stedet?
Svar:
Jeg vedlægger som svar på første del af spørgsmålet Vejdirektora-
tets notat af 31. oktober 2023 vedrørende konsekvenserne ved for-
skellige typer akselafstande som følge af ny vægt- og dimensions-
bekendtgørelse.
Af notatet fremgår baggrunden for krav om akselafstand og konse-
kvenserne ved forskellige typer akselafstande. Jeg kan henholde
mig til notatets indhold som svar på denne del af spørgsmålet.
For så vidt angår ITD´s alternative forslag om en akselafstand på
2,6 m vil det kræve en nærmere analyse. Vejdirektoratet har tidli-
gere skønnet, at tiltaget vil udfordre en lang række broers begræn-
sede bæreevne på primært de kommunale veje. Forslaget vil såle-
des kræve opsætning af forbudsskilte (for maksimalt akseltryk) el-
ler forstærkning af relevante broer.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 397: Spm. om ministeren vil redegøre for årsagen til kravet om en akselafstand på 2,8 m mellem første og sidste aksel for 3-akslede sættevogne for at kunne øge det maksimalt tilladte akseltryk fra 24 til 27 ton
2899724_0002.png
Side 2/2
Det vil således kræve, at der træffes beslutning om at gennemføre
og finansiere en sådan analyse, hvis forslagets effekter skal vurde-
res.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen