Skatteudvalget (SAU) Alm. del

Samling: 2023-24

Spørgsmål 548

Vil ministeren redegøre for, hvilke økonomiske konsekvenser - herunder provenueffekt og beskæftigelseseffekt - det vil have at hæve beløbsgrænsen for, hvornår en ansat skal betale skat af et medarbejdergode betalt af arbejdsgiveren, og hvilke forudsætninger og parametre lægges til grund for ovenstående beregning af at ændre beløbsgrænsen? Hvad er den maksimale beløbsgrænse, hvormed ændringen stadig kan betragtes som provenuneutral? Er der provenumæssig forskel på, om medarbejdergodet er en sundhedsydelse (f.eks. en vaccine der forhindrer sygefravær), eller om det er en gængs medarbejderjulegave? Kan man i beregningen medtage potentielle offentlige og private besparelser og effekter, såsom færre sygedage og sygedagpenge, der kan opnås ved at forhøje den nuværende beløbsgrænse for arbejdsgiverbetalte sundhedsydelser som medarbejdergoder?
Dato: 12-06-2024
Status: Endeligt besvaret
Emne: personskatter

Endeligt svar

Dokumentdato: 28-06-2024
Modtaget: 28-06-2024
Omdelt: 28-06-2024

SAU alm. del - svar på spm. 548 om, hvilke økonomiske konsekvenser det vil have at hæve beløbsgrænsen for, hvornår en ansat skal betale skat af et medarbejdergode betalt af arbejdsgiveren, og hvilke forudsætninger og parametre lægges til grund for ovenstående beregning af at ændre beløbsgrænsen

SAU alm. del - svar på spm. 548 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 12-06-2024
Modtaget: 12-06-2024
Omdelt: 12-06-2024

Spm. om, hvilke økonomiske konsekvenser det vil have at hæve beløbsgrænsen for, hvornår en ansat skal betale skat af et medarbejdergode betalt af arbejdsgiveren, og hvilke forudsætninger og parametre lægges til grund for ovenstående beregning af at ændre beløbsgrænsen

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version