Vil ministeren i forlængelse af et Mærsk-skib har tabt 46 containere i Nordsøen besvare følgende spørgsmål? Der henvises til artiklen ”Mærsk-skib har tabt 46 containere: Driver rundt i havet ud for Nordjylland”, dr.dk, den 23. december 2023.
- Er ministeren enig i, at der ikke er garanti for, at rederier af egen drift tilbyder at betale regningen for oprydning efter tab af containere, og at der derfor er behov for at sikre dette gennem lovgivningen?
- Vil ministeren oplyse, om Mærsk både betaler for oprydning og tilbageførsel til miljø- og naturtilstanden før tabet af containerne?
- Vil ministeren definere tabet af Mærsk-containerne i Nordsøen som omfattet af miljøansvarsdirektivet - især på baggrund af den omfattende forurening med plast og fremmedlegemer i og udenfor beskyttet natur og med risiko for skader på marine pattedyr og andre beskyttede arter - og derigennem skabe en præcedens, der kan medvirke til at minimere risikoen for lignende uheld? Vil ministeren i benægtende fald fremlægge ændringsforslag til lovene, der gennemfører direktivet i dansk ret og til havmiljøloven og anden relevant dansk lovgivning, hvis ministeren mener, at omfattende plastforurening m.v. af havet ikke er dækket af den nuværende lovgivning, og ministeren ikke vil teste den nuværende lovgivnings beskyttelse af havmiljøet og biodiversiteten på baggrund af den konkrete sag?
- Vil ministeren tage initiativ til ændring af internationale søfartsregler, således at containere i transport bliver udstyret med aktivt elektronisk lokaliseringsudstyr og en forbedret containerstandard, således at containere ikke umiddelbart kan gå itu ved tab eller forlis, og at alle tabte containere skal bjærges?
- I tilfælde af en situation, hvor ulykken med tab af containere sker for et andet rederi, som ikke påtager sig ansvaret, har Danmark så selv beredskab - på linje med beredskabet ved olieudslip - til at sikre en hurtig indsats?
Dato: 02-01-2024
Status: Endeligt besvaret
Emne:
vand- og havmiljø