Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024-72
Den 30. januar 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 317 (MOF alm. del) stillet 2. januar 2024 efter ønske fra
Marianne Bigum (SF).
Spørgsmål nr. 317
”Vil
ministeren i forlængelse af et Mærsk-skib har tabt 46 containere i Nordsøen besvare følgende
spørgsmål? Der henvises til artiklen ”Mærsk-skib
har tabt 46 containere: Driver rundt i havet ud
for Nordjylland”, dr.dk, den
23. december 2023.
-
Er ministeren enig i, at der ikke er garanti for, at rederier af egen drift tilbyder at betale
regningen for oprydning efter tab af containere, og at der derfor er behov for at sikre dette
gennem lovgivningen?
Vil ministeren oplyse, om Mærsk både betaler for oprydning og tilbageførsel til miljø- og
naturtilstanden før tabet af containerne?
Vil ministeren definere tabet af Mærsk-containerne i Nordsøen som omfattet af
miljøansvarsdirektivet - især på baggrund af den omfattende forurening med plast og
fremmedlegemer i og udenfor beskyttet natur og med risiko for skader på marine pattedyr og
andre beskyttede arter - og derigennem skabe en præcedens, der kan medvirke til at
minimere risikoen for lignende uheld? Vil ministeren i benægtende fald fremlægge
ændringsforslag til lovene, der gennemfører direktivet i dansk ret og til havmiljøloven og
anden relevant dansk lovgivning, hvis ministeren mener, at omfattende plastforurening m.v.
af havet ikke er dækket af den nuværende lovgivning, og ministeren ikke vil teste den
nuværende lovgivnings beskyttelse af havmiljøet og biodiversiteten på baggrund af den
konkrete sag?
Vil ministeren tage initiativ til ændring af internationale søfartsregler, således at containere i
transport bliver udstyret med aktivt elektronisk lokaliseringsudstyr og en forbedret
containerstandard, således at containere ikke umiddelbart kan gå itu ved tab eller forlis, og at
alle tabte containere skal bjærges?
I tilfælde af en situation, hvor ulykken med tab af containere sker for et andet rederi, som ikke
påtager sig ansvaret, har Danmark så selv beredskab - på linje med beredskabet ved olieudslip
- til at sikre en hurtig indsats?”
-
-
-
-
Svar
Jeg ser generelt med stor alvor på havets tilstand.
Med hensyn til rederiers forpligtelse til at rydde op i havet efter tabte containere har jeg indhentet bidrag
fra Erhvervsministeriet,
som oplyser, at ”det
følger af sølovens kapitel 8a, at hvis et vrag udgør en fare,
kan ejeren pålægges at fjerne det og dække omkostningerne, hvis vraget befinder sig på dansk
Miljøministeriet
•
Frederiksholms Kanal 26
•
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mim.dk