Miljø- og Fødevareudvalget (MOF) Alm. del

Samling: 2023-24

Spørgsmål 212

Vil ministeren i relation til ”Bekendtgørelsen om fartøjer, der anvendes til erhvervsmæssigt fiskeri i saltvand”, hoeringsportalen.dk, der har høringsfrist den 29. november 2023, redegøre for følgende? - Hvorfor ønsker man at øge motorkraften på fartøjer, der fisker med bomtrawl? - Kan ministeren oplyse, om fartøjer der fisker med bomtrawl efter hesterejer fisker i beskyttede områder, f.eks. Natura 2000-områder? Og hvis ja, kan ministeren så oplyse om, der er foretaget konsekvensvurderinger af dette? - Hvorfor har ministeriet ikke vurderet ændringen i motorkraft ud fra miljøhensyn, klimahensyn, hensynet til f.eks. bifangst af ungfisk eller hensyn til biodiversitet, men udelukkende ud fra en erhvervsøkonomisk vurdering og en vurdering af principper for agil erhvervsrettet regulering? - Hvad vil en øget motorstørrelse betyde for fiskeriindsatsen, og dermed presset på hesterejebestanden, og omfanget af bifangst?
Dato: 30-11-2023
Status: Endeligt besvaret
Emne: fiskeri og havbrug
Dokumentdato: 21-12-2023
Modtaget: 21-12-2023
Omdelt: 21-12-2023

MOF alm. del - svar på spm. 212 om fartøjer der fisker med bomtrawl efter hesterejer fisker i beskyttede områder, f.eks. Natura 2000-områder? Og hvis ja, kan ministeren så oplyse om, der er foretaget konsekvensvurderinger af dette

MOF alm. del - svar på spm. 212 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 30-11-2023
Modtaget: 30-11-2023
Omdelt: 30-11-2023

Spm. om fartøjer der fisker med bomtrawl efter hesterejer fisker i beskyttede områder, f.eks. Natura 2000-områder? Og hvis ja, kan ministeren så oplyse om, der er foretaget konsekvensvurderinger af dette

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version