Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2804539_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023 - 8435
Den 21. december 2023
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 212 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 30. november 2023. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 212 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil ministeren i relation til ”Bekendtgørelsen om fartøjer, der anvendes til erhvervsmæssigt fiskeri i
saltvand”, hoeringsportalen.dk, der har høringsfrist den 29. november 2023, redegøre for følgende?
- Hvorfor ønsker man at øge motorkraften på fartøjer, der fisker med bomtrawl?
- Kan ministeren oplyse, om fartøjer der fisker med bomtrawl efter hesterejer fisker i beskyttede om-
råder, f.eks. Natura 2000-områder? Og hvis ja, kan ministeren så oplyse om, der er foretaget konse-
kvensvurderinger af dette?
- Hvorfor har ministeriet ikke vurderet ændringen i motorkraft ud fra miljøhensyn, klimahensyn, hen-
synet til f.eks. bifangst af ungfisk eller hensyn til biodiversitet, men udelukkende ud fra en erhvervs-
økonomisk vurdering og en vurdering af principper for agil erhvervsrettet regulering?
- Hvad vil en øget motorstørrelse betyde for fiskeriindsatsen, og dermed presset på hesterejebestan-
den, og omfanget af bifangst?”
Svar
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri kan oplyse, at ønsket om at ændre reglerne for motor-
kraft i fiskeriet efter hesterejer, blandt andet skyldes ønsket om ensartede konkurrencevilkår for danske
fiskere i forhold til andre EU medlemsstater. Det er kun Danmark, som har et nationalt krav om, at et
fartøj, som fisker i den såkaldte Rødspættekasse langs den jyske vestkyst, ikke må forøge sin motorkraft.
Det vil desuden give fartøjerne mulighed for at anskaffe mere klimavenlige motorer, som også bidrager
til et bedre arbejdsmiljø og forhøjet sikkerhed. Fartøjerne vil fortsat skulle overholde det gældende EU-
loft for, hvor stor en motor må være, når der fiskes i Rødspættekassen.
Hesterejefiskeriet foregår i den sydlige del af Nordsøen, herunder også i Natura 2000 områder. Mini-
steriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har ikke udarbejdet en konsekvensvurdering af fiskeriet efter
hesterejer i Natura 2000-områder. Som det fremgår af Natura 2000-planerne, vil Ministeriet for Føde-
varer, Landbrug og Fiskeri i indeværende planperiode for 2022-2027 fortsætte arbejdet med at vurdere
behovet for at fastsætte eventuel nødvendig regulering af fiskeri i Natura 2000-områderne, herunder
for fiskeriet af hesterejer.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om fartøjer der fisker med bomtrawl efter hesterejer fisker i beskyttede områder, f.eks. Natura 2000-områder? Og hvis ja, kan ministeren så oplyse om, der er foretaget konsekvensvurderinger af dette
Den foreslåede ændring af bekendtgørelsen vedrørende lempelse af reglerne for motorkraft har ikke
været vurderet i forhold til eventuelle miljøeffekter. Den foreslåede ændring af bekendtgørelsen er der-
for blevet udsat, indtil ministeriet har foretaget en vurdering af forslagets eventuelle miljømæssige kon-
sekvenser, herunder for fiskeriindsatsen.
Jacob Jensen
/
Nicolai Højlund
2