Erhvervsudvalget (ERU) Alm. del

Samling: 2023-24

Spørgsmål 171

Danske Bank har med begrundelse i de ekstra omkostninger, banken har til blandt andet administration og løbende vurdering af kundernes brug af banken introduceret et nyt adressegebyr for kunder i Danske Bank i Danmark med bopæl i EU/EØS lande, med undtagelse af kunder med bopæl i bankens kernemarkeder Danmark (herunder Grønland og Færøerne), Norge, Sverige og Finland. Idet kunder med bopæl i Norge er friholdt fra gebyret, betyder det, at eksempelvis en russisk statsborger med lovligt ophold i Norge ikke skal betale det nye gebyr, mens en dansker med MitID, arbejde i Danmark, men med bopæl i Tyskland skal betale det nye gebyr. Mener ministeren, at danske banker må indføre generelle kontogebyrer - f.eks. adressegebyr - med henvisning til generelt stigende administrationsomkostninger men undtage de kundegrupper, som de betragter som deres kernemarkeder/kernekunder eller kernemarkedssegmenter?
Dato: 01-03-2024
Status: Endeligt besvaret
Emne: finansiel virksomhed

Endeligt svar

Dokumentdato: 22-03-2024
Modtaget: 22-03-2024
Omdelt: 25-03-2024

ERU alm. del - svar på spm. 171 om ministeren mener, at danske banker må indføre generelle kontogebyrer - f.eks. adressegebyr - med henvisning til generelt stigende administrationsomkostninger men undtage de kundegrupper, som de betragter som deres kernemarkeder/kernekunder eller kernemarkedssegmenter

ERU alm. del - svar på spm. 171 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 01-03-2024
Modtaget: 01-03-2024
Omdelt: 01-03-2024

Spm., om ministeren mener, at danske banker må indføre generelle kontogebyrer - f.eks. adressegebyr - med henvisning til generelt stigende administrationsomkostninger men undtage de kundegrupper, som de betragter som deres kernemarkeder/kernekunder eller kernemarkedssegmenter

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version