Transportudvalget (TRU) Alm. del

Samling: 2023-24

Spørgsmål 415

Vejdirektoratet har på deres hjemmeside oplyst, at der er gennemført en opdatering af prognosen for trafikvækst frem til 2030. Der er her anvendt en version 2.3 af Den Grønne Mobilitetsmodel (GMM), tidligere kendt som Landstrafikmodellen (LTM). Det fremgår, at forventningen til trafikvæksten frem til 2030 øges fra 0,8 til 1,1 procent pr. år. Det oplyses, at infrastrukturaftalen 2021 og en række andre motorvejsprojekter indgår i den nye prognose, jf. Trafikken i fremtiden | Vejdirektoratet. Vil ministeren oplyse, hvilke faktorer – og med hvilken styrke - der har indflydelse på opjusteringen af trafikvæksten, som f.eks. udbygningen af motorvejsnettet, befolkningsvækst, konkurrenceforholdet mellem bilkørsel og brug af kollektiv trafik, familiers økonomi etc.?
Dato: 14-08-2024
Status: Endeligt besvaret
Emne: vejtransport og trængsel

Endeligt svar

Dokumentdato: 02-09-2024
Modtaget: 02-09-2024
Omdelt: 02-09-2024

TRU alm. del - svar på spm. 415 om, hvilke faktorer – og med hvilken styrke - der har indflydelse på opjusteringen af Vejdirektoratets prognose for trafikvæksten, som f.eks. udbygningen af motorvejsnettet, befolkningsvækst, konkurrenceforholdet mellem bilkørsel og brug af kollektiv trafik, familiers økonomi etc.

Svar på TRU spm. 415 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 14-08-2024
Modtaget: 14-08-2024
Omdelt: 14-08-2024

Spm. om, hvilke faktorer – og med hvilken styrke - der har indflydelse på opjusteringen af Vejdirektoratets prognose for trafikvæksten, som f.eks. udbygningen af motorvejsnettet, befolkningsvækst, konkurrenceforholdet mellem bilkørsel og brug af kollektiv trafik, familiers økonomi etc.

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version