Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2. september 2024
2024-3453
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. august 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 415:
Vejdirektoratet har på deres hjemmeside oplyst, at der er gennem-
ført en opdatering af prognosen for trafikvækst frem til 2030. Der
er her anvendt en version 2.3 af Den Grønne Mobilitetsmodel
(GMM), tidligere kendt som Landstrafikmodellen (LTM). Det
fremgår, at forventningen til trafikvæksten frem til 2030 øges fra
0,8 til 1,1 procent pr. år. Det oplyses, at infrastrukturaftalen 2021
og en række andre motorvejsprojekter indgår i den nye prognose,
jf. Trafikken i fremtiden | Vejdirektoratet. Vil ministeren oplyse,
hvilke faktorer
–
og med hvilken styrke - der har indflydelse på op-
justeringen af trafikvæksten, som f.eks. udbygningen af motorvejs-
nettet, befolkningsvækst, konkurrenceforholdet mellem bilkørsel
og brug af kollektiv trafik, familiers økonomi etc.?
Svar:
Jeg har forhørt mig hos Vejdirektoratet, der svarer følgende:
”De
to prognoser er beregnet med forskellige modelversioner og
med forskellige forudsætninger. Bl.a. er der i de nye beregninger
forudsat en større økonomisk vækst og befolkningsvækst som følge
af et nyere konvergensprogram fra Finansministeriet og befolk-
ningsprognoser fra Danmarks Statistik. Endvidere er infrastruktu-
ren fra Infrastrukturplan 2035 lagt ind.
Det er svært at isolere de forskellige forudsætningers effekter på
den samlede trafikvækst, da det vil kræve særskilte modelberegnin-
ger. Umiddelbart vurderes det, at forskellen i forudsætninger vedr.
økonomisk vækst, bilejerskab og befolkning er de primære årsager
til den øgede vækst i trafikken. Ændringer i infrastruktur vurderes
at have en begrænset effekt på trafikvæksten.