Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 3. maj 2023
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
7 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og NB) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget
og de stillede ændringsforslag ved 2. behandling af
lovforslaget.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved
2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
bemærker, at der i direktivets artikel 14
(Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/1152 af 20.
juni 2019 om gennemsigtige og forudsigelige arbejdsvilkår i
Den Europæiske Union) gives adgang til, at direktivets
bestemmelser kan fraviges ved kollektiv overenskomst. I
lovforslagets § 1, stk. 5, anføres det dog, at en
forudsætning er, at der er tale om kollektive overenskomster,
som er indgået af de mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter i Danmark, som dækker hele det danske
område.
Det er således forudsat i direktivet,
at alle er forpligtet på en indholdsmæssig overholdelse
af den overordnede beskyttelse af arbejdstagerne. Formålet
med bestemmelsen er at give mulighed for at foretage regulering i
overenskomster, der er integreret med overenskomsternes
øvrige regler om arbejdstid og ansættelsesforhold.
Danmarksdemokraterne ser ingen saglig grund til, at nogle
fagforeninger og arbejdsgiverforeninger ikke kan indgå disse
overenskomster. Bekymringen for, at der med lokale aftaler kan
være et ulige styrkeforhold, er ubegrundet, da lokale aftaler
også vil skulle leve op til den overordnede beskyttelse af
arbejdstagerne. Hvis fagforeninger og arbejdsgiverforeninger
alligevel skulle indgå en aftale, der ikke sikrer en
overordnet beskyttelse af arbejdstagerne, vil en sådan
regulering være ugyldig, og arbejdstageren ville kunne
påberåbe sig sine rettigheder i henhold til
lovgivningen.
Danmarksdemokraterne mener ikke, at der er
behov for at regulere, hvilke parter der kan lave en anden
regulering ved overenskomst, idet beskyttelsen er den samme, uanset
hvem den faglige part er. Danmarksdemokraterne mener derfor, at man
bør fjerne den unødvendige forskelsbehandling, der
kan skade nogle arbejdsmarkedsparter.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af DF og NB):
1) I
stk. 2, nr. 6, ændres
»når og så snart« til: »så
snart«.
[Sproglig forenkling]
2) I
stk. 2, nr. 12, ændres
»skal arbejdsgiveren underrette lønmodtageren«
til: »underretning«.
[Sproglig tilpasning til indledende
opregning]
Til § 6
3) I
stk. 1 ændres »være
længere end« til: »overstige«.
[Sproglig ensretning]
Til § 13
4) I
stk. 1, 1. pkt., ændres »En
ansat« til: »En lønmodtager«.
[Sproglig ensretning]
Til § 15
5) I
stk. 2 og 3
ændres »om at sikre overholdelse af« til:
»over manglende overholdelse af pligten til at
sikre«.
[Sproglig justering]
Til § 20
6) I
den under nr. 3 foreslåede § 3 a ændres i stk. 1, 1. pkt. »være
længere end« til: »overstige«.
[Sproglig ensretning]
7) I
den under nr. 3 foreslåede § 3 d ændres i stk. 2 »om at sikre overholdelsen
af« til: »over manglende overholdelse af pligten til at
sikre«, og »om at sikre overholdelse af«
ændres til: »over manglende overholdelse af pligten til
at sikre«.
[Sproglig ensretning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foretages en
sproglig forenkling, som ikke har indholdsmæssige
konsekvenser.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foretages en
sproglig tilpasning af lovteksten i forhold til den indledende
opregning i § 3, stk. 2, hvor det fremgår, at
arbejdsgiverens oplysningspligt omfatter »følgende
oplysninger«. Ændringen har ingen indholdsmæssige
konsekvenser.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foretages en
sproglig ensretning i overensstemmelse med sprogbrugen i § 6,
stk. 2. Ændringen har ingen indholdsmæssige
konsekvenser.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foretages en
sproglig ensretning i overensstemmelse med terminologien i
lovforslaget i øvrigt. Ændringen har ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foretages to
sproglige justeringer med henblik på at forbedre lovteksten
rent sprogligt. Ændringen har ingen indholdsmæssige
konsekvenser.
Til nr. 6
Ændringsforslaget består i en
sproglig ensretning i overensstemmelse med sprogbrugen i
lovforslaget i øvrigt. Ændringen har ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget foretages der
to steder i teksten en omformulering med henblik på at
forbedre lovteksten rent sprogligt. Ændringen er en
ensretning i forhold til ændringsforslag nr. 5.
Ændringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts
2023 og var til 1. behandling den 13. april 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 28. februar 2023 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 75. Den 29. marts
2023 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene,
et høringsnotat og en ligestillingsvurdering til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
10 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjarne Laustsen (S) fmd. Bjørn Brandenborg (S)
Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Leif Lahn
Jensen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver
Jensen (S) Eva Kjer Hansen (V) nfmd. Morten Dahlin (V) Hans Andersen
(V) Anni Matthiesen (V) Jeppe Søe (M) Nanna W. Gotfredsen
(M) Charlotte Munch (DD) Betina Kastbjerg (DD)
Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Helle
Bonnesen (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Kim Edberg Andersen (NB)
Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Astrid Carøe
(SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine
Robsøe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |