L 84 Forslag til lov om ansættelsesbeviser og visse arbejdsvilkår.

Af: Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Udvalg: Beskæftigelsesudvalget
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 03-05-2023

Afgivet: 03-05-2023

Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 3. maj 2023

20222_l84_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 3. maj 2023

1. Ændringsforslag

Beskæftigelsesministeren har stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af DF og NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (DF) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved 2. behandling af lovforslaget.

Et andet mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Danmarksdemokraterne

Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget bemærker, at der i direktivets artikel 14 (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/1152 af 20. juni 2019 om gennemsigtige og forudsigelige arbejdsvilkår i Den Europæiske Union) gives adgang til, at direktivets bestemmelser kan fraviges ved kollektiv overenskomst. I lovforslagets § 1, stk. 5, anføres det dog, at en forudsætning er, at der er tale om kollektive overenskomster, som er indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, som dækker hele det danske område.

Det er således forudsat i direktivet, at alle er forpligtet på en indholdsmæssig overholdelse af den overordnede beskyttelse af arbejdstagerne. Formålet med bestemmelsen er at give mulighed for at foretage regulering i overenskomster, der er integreret med overenskomsternes øvrige regler om arbejdstid og ansættelsesforhold. Danmarksdemokraterne ser ingen saglig grund til, at nogle fagforeninger og arbejdsgiverforeninger ikke kan indgå disse overenskomster. Bekymringen for, at der med lokale aftaler kan være et ulige styrkeforhold, er ubegrundet, da lokale aftaler også vil skulle leve op til den overordnede beskyttelse af arbejdstagerne. Hvis fagforeninger og arbejdsgiverforeninger alligevel skulle indgå en aftale, der ikke sikrer en overordnet beskyttelse af arbejdstagerne, vil en sådan regulering være ugyldig, og arbejdstageren ville kunne påberåbe sig sine rettigheder i henhold til lovgivningen.

Danmarksdemokraterne mener ikke, at der er behov for at regulere, hvilke parter der kan lave en anden regulering ved overenskomst, idet beskyttelsen er den samme, uanset hvem den faglige part er. Danmarksdemokraterne mener derfor, at man bør fjerne den unødvendige forskelsbehandling, der kan skade nogle arbejdsmarkedsparter.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 3

Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af DF og NB):

1) I stk. 2, nr. 6, ændres »når og så snart« til: »så snart«.

[Sproglig forenkling]

2) I stk. 2, nr. 12, ændres »skal arbejdsgiveren underrette lønmodtageren« til: »underretning«.

[Sproglig tilpasning til indledende opregning]

Til § 6

3) I stk. 1 ændres »være længere end« til: »overstige«.

[Sproglig ensretning]

Til § 13

4) I stk. 1, 1. pkt., ændres »En ansat« til: »En lønmodtager«.

[Sproglig ensretning]

Til § 15

5) I stk. 2 og 3 ændres »om at sikre overholdelse af« til: »over manglende overholdelse af pligten til at sikre«.

[Sproglig justering]

Til § 20

6) I den under nr. 3 foreslåede § 3 a ændres i stk. 1, 1. pkt. »være længere end« til: »overstige«.

[Sproglig ensretning]

7) I den under nr. 3 foreslåede § 3 d ændres i stk. 2 »om at sikre overholdelsen af« til: »over manglende overholdelse af pligten til at sikre«, og »om at sikre overholdelse af« ændres til: »over manglende overholdelse af pligten til at sikre«.

[Sproglig ensretning]

Bemærkninger

Til nr. 1

Med ændringsforslaget foretages en sproglig forenkling, som ikke har indholdsmæssige konsekvenser.

Til nr. 2

Med ændringsforslaget foretages en sproglig tilpasning af lovteksten i forhold til den indledende opregning i § 3, stk. 2, hvor det fremgår, at arbejdsgiverens oplysningspligt omfatter »følgende oplysninger«. Ændringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.

Til nr. 3

Med ændringsforslaget foretages en sproglig ensretning i overensstemmelse med sprogbrugen i § 6, stk. 2. Ændringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.

Til nr. 4

Med ændringsforslaget foretages en sproglig ensretning i overensstemmelse med terminologien i lovforslaget i øvrigt. Ændringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.

Til nr. 5

Med ændringsforslaget foretages to sproglige justeringer med henblik på at forbedre lovteksten rent sprogligt. Ændringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.

Til nr. 6

Ændringsforslaget består i en sproglig ensretning i overensstemmelse med sprogbrugen i lovforslaget i øvrigt. Ændringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.

Til nr. 7

Med ændringsforslaget foretages der to steder i teksten en omformulering med henblik på at forbedre lovteksten rent sprogligt. Ændringen er en ensretning i forhold til ændringsforslag nr. 5. Ændringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2023 og var til 1. behandling den 13. april 2023. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 28. februar 2023 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 75. Den 29. marts 2023 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene, et høringsnotat og en ligestillingsvurdering til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 10 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Bjarne Laustsen (S) fmd. Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Leif Lahn Jensen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Eva Kjer Hansen (V) nfmd. Morten Dahlin (V) Hans Andersen (V) Anni Matthiesen (V) Jeppe Søe (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD) Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Helle Bonnesen (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Astrid Carøe (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine Robsøe (RV) Torsten Gejl (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Moderaterne (M)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)14
Liberal Alliance (LA)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)6
Nye Borgerlige (NB)3
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1