Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 27. april 2023
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til
lovforslaget. Social- og boligministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1-5 og 10, og Enhedslistens medlem af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 6-9.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, DD, LA, KF og RV) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de under nr. 1-5 og 10
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de under
nr. 6-9 stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1-8 og 10
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det
under nr. 9 stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse. Mindretallet vil ved 2.
behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de
stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved
2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at SF var en del af aftalen »Fonden
for blandede byer - flere billige boliger og en vej ud af
hjemløshed« fra november 2021, og mener, at det er
afgørende, at indsatsen på
hjemløseområdet styrkes, og at housing first-metoden,
som handler om at sørge for både bolig og de
nødvendige sociale indsatser, implementeres. SF mener
endvidere, at det er vigtigt, at udsatte mennesker har indflydelse
på deres egen sag og indsats. I den forbindelse konstaterer
SF, at flere organisationer i deres høringssvar til
lovforslaget efterlyser, at der indføres en
selvbestemmelsesordning, så mennesker i hjemløshed
selv kan vælge, hvem der skal levere bostøtten,
når de flytter fra herberg over i egen bolig. SF har derfor
anmodet ministeren om teknisk bistand til et ændringsforslag,
der medfører en sådan selvbestemmelsesordning. Det
fremgår imidlertid af ministerens besvarelse af
spørgsmål 9 til lovforslaget, at en sådan
ordning vil medføre betydelige merudgifter, og at ministeren
ikke kan støtte ændringsforslaget, hvorfor det
må antages, at der ikke vil være flertal herfor. SF
noterer samtidig, at ministeren i besvarelsen af
spørgsmål 9 skriver, at hun ikke vil være
afvisende over for at se på behov og muligheder herfor i
fremtiden. SF opfordrer derfor kraftigt ministeren til i nær
fremtid at indkalde til drøftelser om yderligere
forbedringer på hjemløseområdet, herunder i
forhold til en selvbestemmelsesordning, men også i forhold
til problemstillingen med gade- og sofasovere m.v.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
mener, at det er vigtigt, at alle parter arbejder for at sikre
mennesker i hjemløshed et hjem og en socialfaglig indsats
med henblik på at sikre den enkelte et værdigt liv.
Derfor er DD positive over for, at indsatsen mod hjemløshed
omlægges med lovforslaget, så kommunernes indsats mod
hjemløshed fremover skal være baseret på housing
first-tilgangen. DD bemærker, at man i flere kommuner
allerede har succes med brugen af metoden med henblik på at
nedbringe antallet af borgere, der lever i hjemløshed.
Der er dog nogle usikkerheder i relation
til lovforslaget, som bør følges nøje i
forbindelse med implementeringen af loven og opnåelsen af
målsætningen om at nedbringe antallet af borgere, der
lever i hjemløshed, markant.
For det første bemærker DD, at
KL m.fl. i høringssvarene stiller sig tvivlende over for, om
det er muligt at tilvejebringe passende og betalelige boliger i et
omfang og med en hastighed, som modsvarer behovet. DD
bemærker ligeledes, at det er social- og boligministerens
hensigt i anden halvdel af 2025 at indkalde Folketingets partier
til en politisk drøftelse af, om der er behov for at
forlænge indfasningen af refusionsomlægningen, jf. svar
på spørgsmål 24.
For det andet bemærker DD, at
særlig kommuner med forebyggelsesområder kan have
udfordringer med at finde passende og betalelige boliger. Derfor
vil DD gerne fremhæve social- og boligministerens svar
på spørgsmål 1, hvoraf det fremgår, at
loven muliggør kommunal anvisning af de mest socialt udsatte
borgere til en bolig, hvis de har et påtrængende
boligsocialt behov og der ikke er ledige boliger uden for et
forebyggelsesområde.
Social- og boligministeren fremhæver
i flere svar, at der er udfordringer på området, som
ikke løses med nærværende lovforslag. Derfor
bemærker DD's medlemmer af udvalget, at der efter
lovforslagets vedtagelse og implementering er behov for en fortsat
opmærksomhed på barrierer for mennesker i
hjemløshed.
En barriere kan for eksempel være,
hvis man ikke har en bankkonto, hvilket er nødvendigt for at
kunne betale sin husleje. Derfor vil vi i DD gerne fremhæve
SOU alm. del - svar på spørgsmål 61,
folketingsåret 2022-23, 2. samling, fra erhvervsministeren,
hvor det fremgår, at der arbejdes på at sikre, at de
mest udsatte borgere ikke oplever hindringer med henblik på
at fastholde eller oprette en bankkonto.
Liberal Alliance
Liberal Alliances medlemmer af udvalget
mener, at udsatte mennesker bør have indflydelse på
deres egen sag og indsats, og i den forbindelse bør der
kigges på at få indført en
selvbestemmelsesordning, så mennesker i hjemløshed
selv kan vælge, hvem der skal levere bostøtten,
når de flytter fra herberg over i egen bolig.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
noterer sig, at ministeren i svaret på spørgsmål
29 til lovforslaget afviser at yde teknisk bistand til at udarbejde
et ændringsforslag, som indeholder, at de af kommunen anviste
lejeboliger fortrinsvis skal tildeles danske statsborgere, under
henvisning til at det fra ministeriets side umiddelbart vurderes,
at det næppe vil være foreneligt med Danmarks
internationale forpligtelser at lave en sådan fordeling. DF
ønsker, at det afdækkes, om det reelt med sikkerhed
vil stride imod nogen internationale forpligtelser samt i
bekræftende fald hvilke.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af social- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af DF og
NB):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om
social service, lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene
boliger og forskellige andre love
(Omlægning af indsatsen mod
hjemløshed, udvidelse af ordning om udslusningsboliger og
indretning af bofællesskaber m.v.)«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
Til § 1
2) I
den under nr. 8 foreslåede
ændring af § 163 a, stk. 1, 1.
pkt, indsættes efter
»»kommunalbestyrelse«,«: »efter
»lov om almene boliger m.v.« indsættes:
»eller § 57 a i lov om boligforhold««.
[Indsættelse af henvisning
til lov om boligforhold som følge af ændringsforslag
nr. 5]
3) I
det under nr. 9 foreslåede § 163 a, stk. 1, 3. pkt.,
indsættes efter »§ 63 i lov om almene boliger
m.v.«: »eller § 57 a i lov om boligforhold«,
og »lejerens betaling for ophold« ændres til:
»det beløb«.
[Indsættelse af henvisning
til lov om boligforhold som følge af ændringsforslag
nr. 5 og sproglig rettelse]
Til § 3
4)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
98 f, stk. 6, nr. 1, ændres »4.500-5.000«
til: »4.500-6.500«.«
[Forhøjelse af
beløbsgrænsen for husleje i boliger, der kan modtage
tilskud til huslejenedsættelse]
Nye paragraffer
5)
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 01
I lov nr. 342 af 22. marts 2022 om
boligforhold, som ændret ved § 2 i lov nr. 889 af 21.
juni 2022 og § 2 i lov nr. 1311 af 27. september 2022,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 57 indsættes før overskriften før
§ 58:
»Udslusningsboliger
§ 57 a. Kommunalbestyrelsen
kan indgå aftale med en privat udlejer om, at udlejeren
stiller ledige boliger til rådighed for kommunalbestyrelsen
med henblik på udlejning som udslusningsboliger, jf. stk.
3.
Stk. 2. Aftaler
om udslusningsboliger efter stk. 1 kan kun omfatte ejendomme, hvor
kommunalbestyrelsen og udlejeren har indgået en aftale om
kommunal anvisning efter § 49.
Stk. 3. En
udslusningsbolig, jf. stk. 1, kan anvises til personer med
betydelig nedsat psykisk funktionsevne eller særlige sociale
problemer, som har brug for hjælp til at opnå og
fastholde en bolig, herunder personer, der opholder sig i
midlertidige boformer efter §§ 107, 109 eller 110 i lov
om social service, og udlejes på de vilkår, der
fremgår af stk. 4 og 5.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen betaler lejen fra det tidspunkt, hvor den
ledige bolig er til rådighed for kommunalbestyrelsen, og
indtil udlejning sker. Kommunalbestyrelsen garanterer endvidere for
boligtagerens opfyldelse af kontraktmæssige forpligtelser
over for udlejeren til at istandsætte boligen ved
fraflytning. Opsiger udlejeren lejekontrakten efter
kommunalbestyrelsens anmodning, jf. stk. 5, 2. pkt., betaler
kommunalbestyrelsen huslejen i perioden fra lejerens fraflytning,
til genudlejning sker, dog ikke ud over det tidspunkt, hvorfra en
opsigelse ville have haft virkning efter de almindelige regler i
lov om leje. Ændrer kommunalbestyrelsen en beslutning om at
råde over en bolig, som ikke er udlejet, skal lejen ikke
betales ud over det tidspunkt, hvorfra en opsigelse ville have haft
virkning.
Stk. 5. Ved
udlejning af udslusningsboliger efter stk. 1 kan
kommunalbestyrelsen træffe beslutning om, at § 145,
§ 150, stk. 2, kapitel 19 og §§ 170-172 og 175 i lov
om leje kan fraviges. Det kan herunder aftales, at udlejeren efter
anmodning fra kommunalbestyrelsen kan opsige lejeren med virkning
fra det tidspunkt, hvor lejeren får stillet en bolig til
rådighed i en boform omfattet af lov om social service. Det
skal fremgå af lejeaftalen, hvor længe de aftalte
fravigelser er gældende inden for en periode på
højst 2 år fra lejeforholdets begyndelse.
Kommunalbestyrelsen kan i forbindelse med lejeaftalens
indgåelse eller i løbet af lejeperioden beslutte at
forlænge den periode, der er nævnt i 3. pkt., med op
til 3 år.«
§ 02
I lov nr. 341 af 22. marts af 2022 om leje, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1311 af 27. september 2022,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 148 indsættes efter
»til skade for lejeren«: », jf. dog § 57 a,
stk. 5, i lov om boligforhold«.
2. I
§ 151 indsættes efter
»til skade for lejeren«: », jf. dog § 57 a,
stk. 5, i lov om boligforhold«.
3. I
§ 168, 1. pkt., indsættes
efter »163-167«: », jf. dog § 57 a, stk. 5,
i lov om boligforhold«.
4. I
§ 181, stk. 1, indsættes
efter »opsagt lejeren«: », jf. dog § 57 a,
stk. 5, i lov om boligforhold«.«
[Etablering af udslusningsboliger i
private udlejningsejendomme]
Til § 6
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og ALT):
6) I
stk. 2 ændres:
»10-13« til: »10«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 7]
7)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
§ 1, nr. 11-13, træder i kraft den 1. januar
2024.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
[Ændring af
ikrafttrædelsestidspunkt]
8) I
stk. 4, der bliver stk. 5, ændres
»den 1. oktober 2023 til den 31. marts« til: »den
1. januar 2024 til den 30. juni«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 7]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT):
9) I
stk. 4, der bliver stk. 5, ændres
»2026« til: »2029«.
[Forlænget
indfasningsperiode]
Af social- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af DF og
NB):
10)
Som stk. 5 indsættes:
»Stk. 5.
§ 3, nr. 01, finder også anvendelse på en
tilsagnsramme, som social- og boligministeren har meddelt
kommunalbestyrelsen efter § 98 f, stk. 1, i lov om almene
boliger m.v. før den 1. juli 2023.«
[Overgangsbestemmelse
vedrørende forhøjelse af beløbsgrænsen
for husleje i boliger, der kan modtage tilskud til
huslejenedsættelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslag nr. 6
foreslås det, at der med lovforslaget også skal
foretages ændringer af lov om boligforhold og lov om leje.
Dette nødvendiggør en tilføjelse af disse love
i lovforslagets titel.
Til nr. 2
Det følger af § 163 a, stk. 1,
1. pkt., i serviceloven, at en kommune, der har anvist en lejer til
en udslusningsbolig, jf. § 63 i almenboligloven, skal
refundere lejeren forskellen mellem lejerens udgifter til leje og
andre pligtige pengeydelser fratrukket støtte efter lov om
individuel boligstøtte og det beløb, jf. § 163,
stk. 2, i serviceloven, som lejeren skulle have betalt i et
botilbud omfattet af §§ 107 eller 110 i serviceloven.
Med lovforslagets § 1, nr. 8,
foreslås det, at der i § 163 a, stk. 1, 1. pkt., i
serviceloven tilføjes en henvisning til boformer omfattet af
§ 109 i serviceloven i sammenhæng med den gældende
henvisning til botilbud omfattet af §§ 107 og 110 i
serviceloven.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at kommunalbestyrelsens refusionsforpligtelse også vil
skulle gælde i forhold til en lejer, der har fået
anvist en udslusningsbolig i en privat udlejningsejendom, jf. den i
ændringsforslag nr. 5 foreslåede nye § 57 a i lov
om boligforhold, hvorved det foreslås, at der etableres en
udslusningsboligordning til private lejemål svarende til den
ordning, der i dag gælder for almene boliger, jf. § 63 i
almenboligloven.
Med forslaget vil en lejer, der får
anvist en udslusningsbolig, være berettiget til at modtage
tilskud efter § 163 a i serviceloven, uafhængigt af om
udslusningsboligen er beliggende i en almen ejendom eller en privat
udlejningsejendom.
Til nr. 3
Det følger af § 163 a, stk. 1,
1. pkt., i serviceloven, at en kommune, der har anvist en lejer til
en udslusningsbolig, jf. § 63 i almenboligloven, skal
refundere lejeren forskellen mellem lejerens udgifter til leje og
andre pligtige pengeydelser fratrukket støtte efter lov om
individuel boligstøtte og det beløb, jf. § 163,
stk. 2, i serviceloven, som lejeren skulle have betalt i et
botilbud omfattet af §§ 107 eller 110 i serviceloven.
Med lovforslagets § 1, nr. 9,
foreslås det, at der i § 163 a, stk. 1, i serviceloven
efter 2. pkt. indsættes et nyt punktum om, at den
kommunalbestyrelse, der har anvist en lejer fra en anden
boligsituation end et botilbud efter §§ 107, 109 eller
110 i serviceloven til en udslusningsbolig, jf. § 63 i lov om
almene boliger m.v., skal refundere lejeren forskellen mellem
lejerens udgifter til leje og andre pligtige pengeydelser
fratrukket støtte efter lov om individuel boligstøtte
og lejerens betaling for ophold, jf. § 163, stk. 2, i
serviceloven, som lejeren skulle have betalt for ophold på en
boform efter § 110 i serviceloven.
Med ændringsforslaget foreslås
det bl.a., at der indsættes en henvisning til den
foreslåede nye § 57 a i lov om boligforhold, jf.
ændringsforslag nr. 5. Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at refusionen fra kommunen til lejeren, når
lejeren ikke har haft ophold i et §§ 107-, 109- eller
110-tilbud, også vil være reguleret.
Denne del af ændringsforslaget vil
medføre, at en lejer, der efter den foreslåede nye
§ 57 a i lov om bolighold, jf. ændringsforslag nr. 5,
får anvist en udslusningsbolig i en privat udlejningsejendom,
vil blive ligestillet med en lejer, der får anvist en
udslusningsbolig i en almen ejendom.
Derudover foreslås det med
ændringsforslaget, at ordene »lejerens betaling for
ophold« i det foreslåede nye punktum i § 163 a,
stk. 1, i serviceloven ændres til »det
beløb«. Der er alene tale om en sproglig/teknisk
ændring, der ikke har materiel betydning.
Til nr. 4
Det fremgår af almenboliglovens
§ 98 f, stk. 1, at social- og boligministeren i årene
2022-2023 inden for en samlet ramme på 150 mio. kr., jf.
§ 89 c, stk. 2, nr. 6, kan meddele en tilsagnsramme til
kommunalbestyrelsen til midlertidig nedsættelse af huslejen i
almene familieboliger, der anvises til boligsøgende med et
akut boligbehov og en lav betalingsevne, herunder borgere i
hjemløshed.
Det fremgår af almenboliglovens
§ 98 f, stk. 5, at kommunalbestyrelsen inden for den meddelte
tilsagnsramme efter stk. 1 i forbindelse med anvisning efter §
59, stk. 1 og 2, på statens vegne kan give tilsagn til en
almen boligorganisation om tilskud på 15.000 kr. årligt
pr. bolig til nedsættelse af huslejen i almene
familieboliger.
Det fremgår af almenboliglovens
§ 98 f, stk. 6, at tilskud efter stk. 5 kan ydes, når
følgende betingelser er opfyldt:
1) Boliger, hvortil der ydes tilskud, har
en husleje før tilskuddet på mellem 4.500-5.000 kr. om
måneden eksklusive forbrug.
2) Boliger, hvortil der ydes tilskud, er
ikke beliggende i et udsat boligområde, jf. § 61 a, stk.
1, eller et forebyggelsesområde, jf. § 61 b.
Det foreslås, at i § 98 f, stk.
6, nr. 1, ændres 4.500-5.000 kr. til 4.500-6.500 kr.
Med forslaget vil den øvre
huslejegrænse for boliger, der kan tildeles tilskud, blive
hævet, således at huslejeintervallet ændres fra
4.500-5.000 kr. til 4.500-6.500 kr. om måneden eksklusive
forbrug. Forslaget vil således indebære, at det vil
blive lettere i kommuner med et højere huslejeniveau at
anvende tilskuddet til midlertidig nedsættelse af huslejen.
Tilskuddet vil fortsat være på 15.000 kr. årligt
pr. bolig i 4 år, hvorefter det vil aftrappes over 5
år. Støtten pr. bolig vil derfor være
uændret.
Det bemærkes, at det stadig vil
være hensigten med ordningen at anvise så billige
boliger som muligt og helst med en husleje, der ligger tæt
på 3.500 kr. Hvis dette i visse kommuner ikke er muligt, vil
forslaget sikre, at de boligsøgende, der er i
målgruppen for ordningen, alligevel vil kunne få anvist
en bolig til en lidt højere husleje.
Forslaget forventes at bidrage til, at
borgere, der har brug for særlig billige boliger, i
større omfang vil få anvist boliger i de kommuner,
hvor det er vanskeligt at anskaffe almene boliger med en
førhusleje på 4.500-5.000 kr.
Til nr. 5
Efter § 63 i almenboligloven kan en
almen boligorganisation indgå aftale med kommunalbestyrelsen
om at stille ledige almene familieboliger til rådighed for
kommunalbestyrelsen med henblik på udlejning som
udslusningsboliger.
En udslusningsbolig er en bolig, som
udlejes til personer, der opholder sig i midlertidige botilbud
eller på forsorgshjem efter §§ 107 eller 110 i
serviceloven.
Kommunen betaler lejen, fra det tidspunkt
den ledige bolig er til rådighed for kommunalbestyrelsen, og
indtil udlejning sker. Endvidere garanterer kommunen for
boligtagerens opfyldelse af kontraktmæssige forpligtelser
over for boligorganisationen til at istandsætte boligen ved
fraflytning.
Ved opsigelse af lejeren betaler kommunen
huslejen i perioden fra lejerens fraflytning, til genudlejning
sker, dog ikke ud over det tidspunkt, hvorfra en opsigelse ville
have haft virkning efter § 88 i almenlejeloven.
Almenlejelovens regler er som udgangspunkt
ufravigelige, jf. lovens § 4, stk. 1. Lejeaftaler om
udslusningsboliger adskiller sig dog fra andre lejeaftaler ved, at
de har en tidsbegrænset udslusningsperiode, hvorefter lejeren
går over til at leje boligen på almindelige
vilkår. Derfor er det i udslusningsperioden
hensigtsmæssigt, at der er mulighed for at fravige de regler
i almenlejeloven, som efter deres indhold ikke egner sig til de
tidsbegrænsede lejeforhold. Det gælder derfor
særligt for udslusningsboliger efter almenboliglovens §
63, at almenlejelovens §§ 39 og 40, kapitel 12, §
79, stk. 2, og §§ 85 og 88 med kommunalbestyrelsens
godkendelse kan fraviges ved aftale mellem udlejer og lejer, jf.
almenlejelovens § 4, stk. 3. Det kan endvidere aftales, at
lejemålet ikke kan forbedres efter lejerens ønske, jf.
§ 37 b i almenboligloven. Det skal fremgå af
lejeaftalen, hvor længe de aftalte fravigelser er
gældende inden for en periode på højst 2
år fra lejeforholdets begyndelse, jf. almenlejelovens §
4, stk. 3, 4. pkt.
Med henblik på at give lejeren en
lempelig indgang til det almindelige boligmarked via
udslusningsboligen afholder lejeren ikke selv den fulde leje m.v.
Det følger af § 163 a, stk. 1, i serviceloven, at en
kommune, der har anvist en lejer til en udslusningsbolig, jf.
§ 63 i almenboligloven, skal refundere lejeren forskellen
mellem lejerens udgifter til leje og andre pligtige pengeydelser
fratrukket støtte efter lov om individuel boligstøtte
og det beløb, jf. § 163, stk. 2, i serviceloven, som
lejeren skulle have betalt i et botilbud omfattet af §§
107 eller 110 i lov om social service. Det bemærkes, at det
med lovforslagets § 1, nr. 8, foreslås, at der i §
163 a, stk. 1, 1. pkt., i serviceloven tillige indsættes en
henvisning til § 109 i serviceloven, sådan at
kvindekrisecentre også vil være omfattet.
Lov om frikommunenetværk har givet
netværkskommunerne mulighed for at etablere
udslusningsboliger i private udlejningsboliger svarende til den
ordning, der gælder efter almenboliglovens § 63, jf.
ovenfor. Forsøgsperioden udløb den 31. december
2021.
Med ændringsforslaget foreslås
det bl.a., at der etableres en permanent udslusningsordning for
private udlejningsboliger svarende til den ordning, der
gælder for almene boliger med de ændringer, der
fremgår af lovforslagets § 3.
Det foreslås i § 57 a, stk. 1,
at kommunalbestyrelsen kan indgå aftale med en privat udlejer
om, at udlejeren stiller ledige boliger til rådighed for
kommunalbestyrelsen med henblik på udlejning som
udslusningsboliger, jf. det foreslåede stk. 3.
Med forslaget vil kommunalbestyrelsen
få adgang til at udbrede ordningen om udslusningsboliger til
private udlejningsboliger og på den måde mulighed for
at øge udbuddet af udslusningsboliger til personer med behov
for en sådan bolig.
Det foreslås i § 57 a, stk. 2,
at aftaler om udslusningsboliger efter det foreslåede stk. 1
kun kan omfatte ejendomme, hvor kommunalbestyrelsen og udlejeren
har indgået en aftale om kommunal anvisning efter §
49.
En aftale herom vil kun indgås, hvis
der mellem den private udlejer og kommunalbestyrelsen er
indgået en aftale om kommunal anvisning efter § 49, og
aftalen omfatter den ejendom, hvori udslusningsboligerne er
beliggende.
Kommunalbestyrelsen kan indgå aftale
om kommunal anvisning med udlejere af privat udlejningsbyggeri
på baggrund af en udmeldt ansøgningsrunde herom, hvor
kommunalbestyrelsen opfordrer samtlige ejere af private
udlejningsejendomme om at indgå en aftale efter reglerne i
§ 49.
Kommunalbestyrelsen fastsætter i
forbindelse med udmeldingen af ansøgningsrunden
vilkårene for udvælgelsen af de private udlejere, som
kommunen indgår en aftale med efter reglerne i § 49.
Kommunalbestyrelsen vil kunne indgå aftale om
udslusningsboliger i forhold til kommunens behov for sådanne
boliger.
Det foreslås i § 57 a, stk. 3,
at en udslusningsbolig, jf. det foreslåede stk. 1, kan
anvises til personer med betydelig nedsat psykisk funktionsevne
eller særlige sociale problemer, som har brug for hjælp
til at opnå og fastholde en bolig, herunder personer der
opholder sig i midlertidige boformer efter §§ 107, 109
eller 110 i lov om social service, som udlejes på de
vilkår, der fremgår af det foreslåede stk. 5.
Målgruppen vil svare til den
målgruppe, der er omfattet af det foreslåede § 63,
stk. 3, i almenboligloven, jf. lovforslagets § 3, nr. 4.
Det foreslås i § 57 a, stk. 4,
at kommunalbestyrelsen betaler lejen, fra det tidspunkt fra hvilket
den ledige bolig er til rådighed for kommunalbestyrelsen, og
indtil udlejning sker. Kommunalbestyrelsen garanterer endvidere for
boligtagerens opfyldelse af kontraktmæssige forpligtelser
over for boligorganisationen til at istandsætte boligen ved
fraflytning. Opsiger udlejer lejekontrakten efter
kommunalbestyrelsens anmodning, jf. stk. 5, 2. pkt., betaler
kommunalbestyrelsen huslejen i perioden fra lejerens fraflytning,
til genudlejning sker, dog ikke ud over det tidspunkt, hvorfra en
opsigelse ville have haft virkning efter de almindelige regler i
lov om leje. Ændrer kommunalbestyrelsen beslutning om at
råde over en bolig, som ikke er udlejet, skal lejen ikke
betales ud over det tidspunkt, hvorfra en opsigelse ville have haft
virkning.
Det foreslåede § 57 a, stk. 4,
svarer til den gældende almenboliglovs § 63, stk. 3, der
i henhold til lovforslagets § 3, nr. 4, bliver stk. 4.
Det foreslås i § 57 a, stk. 5,
1. pkt., at ved udlejning af udslusningsboliger efter det
foreslåede stk. 1 kan kommunalbestyrelsen træffe
beslutning om, at § 145, § 150, stk. 2, kapitel 19 og
§§ 170-172 og 175 i lov om leje kan fraviges.
Det foreslås i § 57 a, stk. 5,
2. pkt., at det herunder kan aftales, at udlejer efter anmodning
fra kommunalbestyrelsen kan opsige lejeren med virkning fra det
tidspunkt, hvor lejeren får stillet en bolig til
rådighed i en boform omfattet af lov om social service.
Lejeaftaler om udslusningsboliger i private
udlejningsejendomme vil være omfattet af lov om leje. Med
henblik på at opnå større fleksibilitet i
forhold til den særlige personkreds, som befinder sig i en
udslusningsfase mellem en boform omfattet af serviceloven og det
almene lejeboligmarked, foreslås det, at det ved udlejning af
en udslusningsbolig skal kunne aftales mellem udlejer og lejer, at
bestemmelserne i lejelovens § 145, § 150, stk. 2, kapitel
19 og §§ 170-172 og 175 fraviges.
De fravigelser af almenlejelovens
almindelige regler, der vil kunne foretages, omfatter lejerens
råderet (§ 145), brug af det lejede (§ 150, stk.
2), brugsrettens overgang til andre (kapitel 19) og udlejerens
opsigelse (§§ 170-172 og 175).
Aftaler, hvorved lejelovens bestemmelser
fraviges, skal være godkendt af den myndighed, der har anvist
lejeren til udslusningsboligen. Godkendelsen er en
afgørelse, der skal træffes i overensstemmelse med
almindelige forvaltningsretlige regler, herunder begrundelse. Det
er en forudsætning for at godkende fravigelser fra lejelovens
bestemmelser, at fravigelsen er saglig og individuelt begrundet af
hensyn til den pågældende lejer i udslusningsboligen,
af hensyn til udlejeren, af hensyn til de øvrige lejere
eller af hensyn til formålet med opholdet i
udslusningsboligen.
Det foreslås i § 57 a, stk. 5,
3. pkt., at det skal fremgå af lejeaftalen, hvor længe
de aftalte fravigelser er gældende inden for en periode
på højst 2 år fra lejeforholdets begyndelse.
De særlige vilkår, der vil
gælde for udslusningsboliger, er tidsbestemte således,
at de aftalte vilkår som udgangspunkt kan gælde i 2
år fra lejeforholdets begyndelse. Herefter vil der være
tale om fortsættelse af lejemålet på almindelige
vilkår.
Det foreslås i § 57 a, stk. 5,
4. pkt., at kommunalbestyrelsen i forbindelse med lejeaftalens
indgåelse eller i løbet af lejeperioden kan beslutte
at forlænge den periode, der er nævnt i 3. pkt., med op
til 3 år.
Formålet med det foreslåede 4.
pkt. er at give kommunerne mulighed for at forlænge den
periode, hvor de aftalte fravigelser gælder, fra en periode
på højst 2 år fra lejeforholdets begyndelse til
en periode på højst 5 år. Afgørende for,
hvor længe en bolig er en udslusningsbolig, er den periode,
som fastsættes i lejeaftalen.
Det følger af det foreslåede
§ 57 a, stk. 5, 1. pkt., i lov om boligforhold, at
kommunalbestyrelsen ved udlejning af udslusningsboliger efter stk.
1 kan træffe beslutning om, at § 145, § 150, stk.
2, kapitel 19 og §§ 170-172 og 175 i lov om leje kan
fraviges.
Det følger endvidere af det
foreslåede § 57 a, stk. 5, 2. pkt., i lov om
boligforhold, at det herunder kan aftales, at udlejer efter
anmodning fra kommunalbestyrelsen kan opsige lejeren med virkning
fra det tidspunkt, hvor lejeren får stillet en bolig til
rådighed i en boform omfattet af serviceloven.
Som følge heraf foreslås det,
at der i en række bestemmelser i lejeloven om muligheden for
at fravige lovens bestemmelser indsættes en henvisning til
§ 57 a, stk. 5, i lov om boligforhold.
Det foreslås, at der i § 148 i
lejeloven efter »til skade for lejeren«
indsættes: », jf. dog § 57 a, stk. 5, i lov om
boligforhold«.
Det foreslås desuden, at der i §
151 i lejeloven efter »til skade for lejeren«
indsættes: », jf. dog § 57 a, stk. 5, i lov om
boligforhold«.
Det foreslås endvidere, at der i
§ 168, 1. pkt., i lejeloven efter »163-167«
indsættes: », jf. dog § 57 a, stk. 5, i lov om
boligforhold«.
Det foreslås endelig, at der i §
181, stk. 1, i lejeloven efter »opsagt lejeren«
indsættes: », jf. dog § 57 a, stk. 5, i lov om
boligforhold«.
Til nr. 6-8
Med ændringsforslaget foreslås
det at udskyde ikrafttrædelsen af de i lovforslagets §
1, nr. 11-13, foreslåede ændringer, således at
disse ikke træder i kraft den 1. oktober 2023, men i stedet
den 1. januar 2024.
Det foreslås, at der i perioden fra
den 1. januar 2024 til den 30. juni 2026 ydes den i lovforslagets
§ 1, nr. 13, foreslåede § 177, nr. 6, i lov om
social service fastsatte refusion for borgerens ophold i 120 dage
pr. løbende år fra datoen for første
indskrivning, dog tidligst fra lovens ikrafttræden.
Ændringsforslaget vil være
udgiftsneutral for det offentlige under ét. De
økonomiske konsekvenser skal forhandles med kommunerne.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foreslås
det at forlænge perioden, hvor der ydes statsrefusion efter
den i lovforslagets § 1, nr. 13, foreslåede § 177,
nr. 6, i lov om social service for borgerens ophold i 120 dage pr.
løbende år fra datoen for første indskrivning,
dog tidligst fra lovens ikrafttræden. Dermed foreslås
ændringerne i refusionsreglerne indfaset, således at
der fra 1. oktober 2023 og frem til den 31. marts 2029 vil
være ret til statsrefusion for udgifterne til ophold på
boformer efter § 110 i lov om social service i 120 dage pr.
løbende år fra datoen for første indskrivning,
dog tidligst fra lovens ikrafttræden, jf. lovforslagets
§ 3, stk. 3, mens der fra 1. april 2029 og derefter vil
være ret til statsrefusion i 90 dage pr. løbende
år fra datoen for første indskrivning.
Ændringsforslaget vil være
udgiftsneutral for det offentlige under ét. De
økonomiske konsekvenser skal forhandles med kommunerne.
Til nr. 10
Med ændringsforslag nr. 4
foreslås det, at beløbsgrænsen i
almenboliglovens § 98 f, stk. 6, nr. 1, ændres fra
4.500-5.000 kr. til 4.500-6.500 kr. Med forslaget vil den
øvre huslejegrænse for boliger, der kan tildeles
tilskud, blive hævet, således at huslejeintervallet
ændres fra 4.500-5.000 kr. til 4.500-6.500 kr. om
måneden eksklusive forbrug.
Det foreslås, at ændringen af
§ 98 f, stk. 6, nr. 1, i almenboligloven også vil skulle
finde anvendelse på en tilsagnsramme, som social- og
boligministeren har meddelt kommunalbestyrelsen efter § 98 f,
stk. 1, forud for den 1. juli 2023.
Social- og Boligstyrelsen har i
efteråret 2022 gennemført en ansøgningsrunde og
givet bindende tilsagn til, at ca. 1.100 boliger kan få
huslejetilskud. Alle kommuner, der har ansøgt, har
fået det ansøgte beløb, og der er forbrugt ca.
123 mio. kr. Der er 27 mio. kr. tilbage i puljen, som forventes
udmøntet i en ny ansøgningsrunde i 2023.
Forslaget vil indebære, at
kommunalbestyrelsen, som har fået meddelt en tilsagnsramme
forud for den 1. juli 2023, på statens vegne vil kunne give
tilsagn til en almen boligorganisation om tilskud på 15.000
kr. årligt pr. bolig til nedsættelse af huslejen i
almene familieboliger, når boliger, hvortil der ydes tilskud,
har en husleje før tilskuddet på mellem 4.500-6.500
kr. om måneden eksklusive forbrug.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. marts
2023 og var til 1. behandling den 22. marts 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Ministeren
har ikke oversendt udkast til lovforslag til udvalget i forbindelse
med høringen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
29 spørgsmål til social- og boligministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S)
Camilla Fabricius (S) Kasper Sand Kjær (S) Matilde Powers (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Maria Durhuus (S) Sara Emil Baaring (S)
Anni Matthiesen (V) Peter Juel-Jensen (V) Preben Bang Henriksen (V)
Hans Andersen (V) Rosa Eriksen (M) fmd. Nanna W. Gotfredsen (M) Karin
Liltorp (M) Marlene Harpsøe (DD) Karina Adsbøl (DD)
Katrine Daugaard (LA) nfmd.
Alexander Ryle (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette Abildgaard
(KF) Kim Edberg Andersen (NB) Mette Thiesen (DF) Theresa Berg
Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Peder Hvelplund (EL) Katrine Robsøe
(RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |