Fremsat den 25. januar 2023 af transportministeren (Thomas Danielsen)
Forslag
til
Lov om dansk normaltid
§ 1.
Dansk normaltid fastsættes til at følge den
koordinerede universaltid (UTC) tillagt en time.
§ 2.
Loven træder i kraft den 26. marts 2023, kl. 02.00.
Stk. 2. Lov nr.
83 af 29. marts 1893 om Tidens Bestemmelse ophæves.
§ 3.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den koordinerede universaltid (UTC) er en international
24-timers tidsstandard, der er baseret på en løbende
indsamling af data fra atomure i 85 tidslaboratorier ved
metrologiinstitutter i 63 nationer. For at tage højde for
jordens uregelmæssige rotation, tilføjes der
løbende såkaldte skudsekunder til UTC-tiden i forhold
til den tid, der distribueres direkte fra atomurene.
I praksis anvendes i Danmark UTC tillagt 1 eller 2 timer
svarende til henholdsvis normaltid og sommertid. Juridisk
fastsættes tiden i Danmark dog af lov nr. 83 af 29. marts
1893 om Tidens Bestemmelse, der fastsætter tidsangivelsen ud
fra middelsoltiden ved den 15. længdegrad øst for
Greenwich.
Denne lov har reelt ikke været anvendt i praksis de
seneste 40 år, idet ingen ure i praksis distribuerer tid
målt i overensstemmelse med middelsoltiden ved den 15.
længdegrad øst for Greenwich. Langt de fleste lande i
verden har siden 1970'erne forpligtet sig til at følge
UTC-tid.
Flytrafik, finansielle transaktioner, meteorologiske prognoser,
el-transmission og 5G-netværk er blot nogle af de kritiske
funktioner og teknologier, som koordineres ud fra UTC-tid, og som
kræver en fælles nøjagtig tidsangivelse. I takt
med øget udbredelse af bl.a. Internet of Things (som er et
sammenkoblet netværk af den virtuelle repræsentation af
fysiske objekter), droner og autonome køretøjer,
bliver behovet for en nøjagtig UTC-synkroniseret
tidsangivelse kun større i fremtiden.
Der er derfor af ordensmæssige hensyn behov for at sikre,
at der i Danmark er et passende lovgivningsmæssigt grundlag
for nøjagtig måling af tid.
2. Lovforslagets baggrund
2.1. Internationalt samarbejde om tid
Danmark deltager i det internationale arbejde med at definere,
regulere og standardisere tid gennem Det Internationale Bureau for
Mål og Vægt (Bureau International
des Poids et Mesures) (BIPM), der er etableret under
Meterkonventionen, samt gennem Den Internationale
Telekommunikationsunion (International
Telecommunications Union) (ITU). Der er tæt samarbejde
mellem BIPM og ITU.
Under henholdsvis BIPM og ITU er der desuden vedtaget en
række resolutioner m.v., som Danmark har tilsluttet sig.
2.1.1. Det
Internationale Bureau for Mål og Vægt (BIPM)
BIPM er en mellemstatslig organisation, der er etableret under
Meterkonventionen. 51 stater er medlem af organisationen. Igennem
BIPM arbejder medlemsstaterne sammen, når det kommer til
målevidenskab og målestandarder, hvor man søger
at sikre en universel ensartethed for måleenheder og
standarder. Danmark har været medlem af Meterkonventionen
siden 1875, hvor BIPM også blev etableret.
BIPM er det ansvarlige internationale organ for definition,
realisering og formidling af UTC.
Der er i Meterkonventionen vedtaget en række resolutioner
m.v. om tid. Ved den 15. generalforsamling i 1975 blev Resolution 5
omhandlende UTC-tidsstandarden vedtaget. Det bemærkes i
Resolution 5, at UTC er et udbredt tidssystem, at det indgår
i de fleste radiotransmissioner af tidssignaler, og at denne
udbredelse ikke kun gør en frekvensstandard, men også
international atomtid og en tilnærmelsesvis universaltid
tilgængelig for brugere. Det fremgår endvidere, at UTC
fungerer som basis for civil tid og udgør den juridiske tid
i de fleste lande. På baggrund heraf bakker BIPM kraftigt op
om brugen af UTC.
Ved den 26. generalforsamling i 2018 blev Resolution 2 om
definitionen af tidsstandarder vedtaget. Heraf fremgår den
gældende definition af UTC. Det blev i resolutionen
bemærket, at UTC-standarden, der er baseret på
international atomtid (TAI), er den eneste anbefalede tidsstandard
for internationale referencer, og at den udgør basis for
civil tid i de fleste lande. Det bekræftes i resolutionen, at
TAI er en tidsstandard produceret af BIPM baseret på den
bedste realisering af det såkaldte SI-sekund (en af det
internationale enhedssystems syv grundenheder).
2.1.2. Den
Internationale Telekommunikationsunion (ITU)
ITU er i dag et specialiseret FN-agentur, der beskæftiger
sig med informations- og kommunikationsteknologier. Danmark har
været medlem af ITU siden stiftelsen i 1865.
Medlemmerne af organisationen er - til forskel fra BIPM -
både offentlige og private enheder, som i vidt omfang
bidrager med relevante tekniske input, mens beslutningskompetencen
dog alene ligger hos medlemsstaterne. I alt 193 stater og omkring
900 virksomheder, interesseorganisationer og akademiske
institutioner er således medlem af ITU. Tid behandles i regi
af ITU-R (radiokommunikation).
ITU har ingen rolle i at definere UTC som sådan, men er
det ansvarlige internationale organ for udarbejdelse af
anbefalinger om, hvilken tidsskala der formidles af
radiokommunikationssystemer over hele verden og hvordan. Det
følger af Anbefaling ITU-R TF. 460-6, at alle
standardfrekvenser og tidssignalemissioner skal være så
tæt som muligt på at være i overensstemmelse med
UTC, og at tidssignaler ikke bør afvige mere end 1
millisekund fra UTC.
Resolution 653, der blev underskrevet af Danmark ved den
internationale radiokommunikationskonference i 2012 (WRC-12),
omhandler fremtiden for UTC-tidsstandarden. Heraf fremgår det
bl.a., at UTC er den juridiske basis for tidsbestemmelse i de
fleste lande i verden og de facto er den anvendte tidsstandard i de
fleste andre lande.
Det beskrives i resolutionen, at den lejlighedsvise
tilføjelse af skudsekunder i UTC kan skabe udfordringer for
systemer og applikationer, der er afhængige af meget
præcis tidsangivelse. Det fremgår endvidere, at en
række organisationer involveret i bl.a. telekommunikation og
elektricitetsdistribution havde efterspurgt en kontinuerlig
tidsskala (dvs. uden behov for tilføjelse af skudsekunder).
Det blev på denne baggrund besluttet, at man ved den
internationale radiokommunikationskonference i 2015 (WRC-15) skulle
overveje muligheden af at opnå en kontinuerlig
referencetidsstandard, enten ved at modificere definitionen af UTC
eller ved en anden metode.
Ved WRC-15 underskrev Danmark Resolution 655 om definition af
tidsstandard og formidling af tidssignaler via
radiokommunikationssystemer. Det fremgår af resolutionen, at
den gældende beslutning om, hvilken tidsskala (UTC-tid), der
formidles af radiokommunikationssystemer, fortsat skal gælde
indtil den verdensomspændende radiokommunikationskonference i
2023 (WRC-23). Frem mod 2023 skulle der udføres studier af
mulige alternativer til en koordineret universaltid uden
tilføjelse af skudsekunder. Drøftelsen af muligheden
for en kontinuerlig tidsskala forventes dog at blive yderligere
udskudt fra WRC-23 til WRC-27 i 2027 med henblik på
yderligere studier.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Ny
hovedlov for dansk normaltid
3.1.1. Gældende ret
Det følger af lov nr. 83 af 29. marts 1893 om Tidens
Bestemmelse, at tiden i Danmark fastsættes ud fra
"Middelsoltiden for den 15de Længdegrad Øst for
Greenwich". Denne tidsskala er baseret på jordens rotation og
svarer til, at tiden stilles efter middelsolen på en given
længdegrad.
Fastsættelsen af sommertid i Danmark følger af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/84/EF af 19.
januar 2001 om sommertid samt af lov nr. 223 af 24. april 1974 om
anvendelse af sommertid og kongelig anordning nr. 858 af 26.
september 2001 om fastsættelse af sommertid fra og med
år 2002.
3.1.2. Transportministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Lov nr. 83 af 29. marts 1893 om Tidens Bestemmelse definerer
normaltiden som middelsoltiden. Ved indførelse af
skudsekunder vil afvigelsen mellem UTC og den gældende
middelsoltid maksimalt være 0,9 sekunder. Det er altså
kun ved et krav om en maksimal afvigelse på mindre end 0,9
sekunder, at forskellen mellem den gældende danske
tidsbestemmelse og UTC vil kunne mærkes. I mange
sammenhænge er en sådan forskel dog afgørende,
f.eks. ved synkronisering i datatransmission, synkronisering af
elforsyningsnetværk og ved højfrekvent
aktiehandel.
Mange aktiviteter i et moderne samfund som det danske er
således afhængige af, at der benyttes en præcis
og koordineret definition af tid. Eksempelvis stiller
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/65/EU af 15. maj
2014 om markeder for finansielle instrumenter, som er implementeret
og finder anvendelse i dansk ret, bl.a. krav om synkronisering af
forretningsure, dvs. ure, som finansielle markedspladser og deres
medlemmer eller deltagere anvender til at registrere dato og
tidspunkt for alle indberetningspligtige begivenheder. Direktivets
tekniske standarder, der er vedtaget i Europa-Kommissionens
delegerede forordning (EU) 2017/574 af 7. juni 2016,
fastsætter, at for algoritmebaseret højfrekvent
aktiehandel må forretningsurene f.eks. højest afvige
0,1 millisekund fra UTC. Direktiv 2014/65/EU og delegerede
forordning (EU) 2017/574 indebærer således, at
finansvirksomheder i denne sammenhæng skal benytte
UTC-tid.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har i januar 2021
indgået resultatkontrakt med Danmarks Nationale
Metrologiinstitut (DFM) om udvikling af ny teknologisk service til
danske virksomheder. Som en del af kontrakten vil DFM opbygge en
national tidsreference baseret på atomure, som for
første gang realiserer en officiel dansk tidsskala
(UTC(DFM)) knyttet til den internationale UTC-tid, og som vil blive
distribueret som dansk normaltid fremover.
Når distributionen af den danske normaltid realiseres, vil
etableringen af den nye nationale tidsreference gøre Danmark
mindre afhængig af tidssignaler fra atomurene i
navigationssatellitterne (GNSS), som i dag forsyner Danmark med
præcis tid.
Med den gældende lov af 1893 vil denne nye nationale
tidsreference imidlertid ikke komme til at følge
gældende ret for fastsættelse af normaltid i
Danmark.
Det foreslås på den anførte baggrund at
ophæve lov nr. 83 af 29. marts 1893 om Tidens Bestemmelse og
i en ny hovedlov at fastsætte dansk normaltid til at
følge den koordinerede universaltid (UTC) tillagt en
time.
Lovforslaget vil indebære, at der etableres et
lovgivningsmæssigt grundlag for den gængse praksis for
tidsbestemmelse i Danmark, dvs. at dansk normaltid formelt
fastsættes til at følge den koordinerede universaltid
(UTC).
Standardtiden UTC følger den internationale atomtid
distribueret af atomure, korrigeret for virkningerne af polar
variation via skudsekunder.
Lovforslaget vil indebære, at normaltiden i Danmark vil
være fastsat som den koordinerede universaltid (UTC) tillagt
en time. Ofte benyttes også betegnelsen
"Centraleuropæisk tid" (CET) for UTC tillagt en time.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Det halvårlige tidsskift mellem sommer- og normaltid
fastsættes i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2000/84/EF og er i dansk ret reguleret ved lov nr. 223 af
24. april 1974 om anvendelse af sommertid og kongelig anordning nr.
858 af 26. september 2001 om fastsættelse af sommertid fra og
med år 2002.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. juli 2022 til
den 25. august 2022 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
AdvoNordic Advokatfirma, Air Greenland A/S, Akademikernes
Centralorganisation (AC), Akademiraadet, Ankenævnet for Bus,
Tog og Metro, AOPA, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdsgiverforeningen KA, Arbejdsmiljørådet for
Luftfart, Arriva Danmark A/S, Atlantic Airways A/S, AUTIG
(Automobilbranchens Handels- og Industriforening), AutoBranchen
Danmark, Banedanmark, BAT, BAT-Kartellet,
Beskæftigelsesministeriet, Bilbranchen, Billund Lufthavn,
Bornholmstrafikken Holding A/S, Brancheforeningen Dansk Luftfart,
Brancheforeningen Danske Delebiler, Brancheforeningen for
Forretningslimousiner, Brancheforeningen for Limousine
Vognmænd, Bygningsstyrelsen, Børne- og
Undervisningsministeriet, Cabin Union Denmark, Center for
Cybersikkerhed, Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark (C.
A. T.), Centralorganisationen af 2010 (CO2010),
Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), CFL Cargo
Danmark ApS, COWI, Cyklistforbundet, Dalpa, Danmarks Jurist- og
Økonomforbund (DJØF), Danmarks Meteorologiske
Institut, Danmarks Motor Union, Danmarks Nationale
Metrologiinstitut, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau
Forening, Danmarks Skibsmæglerforening, Danmarks Statistik,
DANSAM, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Bilbrancheråd,
Dansk Bil-Forhandler Union, Dansk Energi, Dansk Energinet, Dansk
Erhverv - Høringssager, Dansk Erhvervsfremme, Dansk
Fjernvarme, Dansk Flyvelederforening, Dansk Industri (DI), Dansk
Jernbaneforbund, Dansk Kranforening, Dansk
Kørelærer-Union, Dansk Ledningsejerforum, Dansk
Magisterforening (DM), Dansk Maskinhandlerforening, Dansk Metal,
Dansk Motorflyverunion, Dansk Parkeringsforening, Dansk Transport
og Logistik - DTL, Dansk UL-Flyver Union, Dansk Vand- og
Spildevandsforening, Dansk Vejforening, Danske Biludlejere, Danske
Boligadvokater, Danske Dagblades Forening, Danske
Handicaporganisationer, Danske Havne, Danske Havnevirksomheder,
Danske Kørelæreres Landsforbund, Danske
Maskinstationer og Entreprenører, Danske Motorcyklister,
Danske Regioner, Danske Sidevogns Klub, Danske Speditører,
Danske Svæveflyverunion, Datatilsynet, DB Schenker Rail
Scandinavia A/S, De Danske Bilimportører, Den Danske
Landinspektørforening, DI Transport, Domstolsstyrelsen, DPT,
DSB, DTL KranBlok, DTU Transport, Energi- og Olieforum,
Energiklagenævnet, Energinet.dk, Energitilsynet,
ERFAgruppen-bilsyn, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,
Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Erhvervsministeriet, Esbjerg
Lufthavn, Fagligt Fælles Forbund - 3F, Finansministeriet,
Flyvebranchens Personaleunion, Flyvertaktisk Kommando, FOA,
Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske
Amerikanerbil-klubber, FDA, Forenede Danske Motorejere - FDM,
Foreningen af Vognimportører i Danmark, Foreningen for
Platformsøkonomi i Danmark (FPD), Foreningen Tekniske
Konsulenter for Vejtransport, Forsvarskommandoen,
Forsvarsministeriet, Frie Danske Lastbilvognmænd, FDL,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Fynbus, Færdselsstyrelsen,
Færøernes Landsstyre ved Rigsombudsmanden for
Færøerne, Grundejeren.dk, Grønlands
Lufthavnsvæsen, Grønlands Selvstyre ved
Rigsombudsmanden for Grønland, Havarikommissionen for Civil
Luftfart og Jernbane, Hector Rail AB, HK Post og kommunikation, HK
Stat, HK Trafik og Jernbane, HMN Naturgas I/S, Indenrigs- og
Boligministeriet, Ingeniørforeningen (IDA), Institut for
Menneskerettigheder, Institut for miljø, samfund og rumlig
forandring - Roskilde Universitet, Institut for planlægning -
Aalborg Universitet, ITD, Jernbanenævnet, Jettime,
Justitsministeriet, Karup Lufthavn, Kirkeministeriet, Klima-
Energi- og Forsyningsministeriet, Kommissarius ved Statens
Ekspropriationer i Jylland, Kommissarius ved Statens
Ekspropriationer på Øerne, Kommunal Teknisk
Chefforening, Kommunal Vejteknisk Forening, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kommunernes
Landsforening - KL, Kongelig Dansk Aeroklub, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Geodatastyrelsen, Krifa, Kulturministeriet, KZ
& Veteranfly Klubben, Københavns Kommune,
Københavns Lufthavne A/S, Københavns Universitet -
Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Landbrug og
Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen af Menighedsråd, Landsforeningen Landsbyerne
i Danmark, Landsorganisationen i Danmark (LO), Ledernes
Hovedorganisation, Lokaltog A/S, Metroselskabet og Hovedstadens
Letbane, Metroservice A/S, Midtjyske Jernbaner, Midttrafik,
Miljøministeriet, Morten Brønnum Andersen, Motorcykel
Importør Foreningen, Motorcykel-Forhandler Foreningen,
Motorhistorisk Samråd, Movia, Naviair, NOAH-Trafik,
Nordjyllands Trafikselskab, Nordjyske Jernbaner, Offentligt
Ansattes Organisationer (OAO), Partnerskabet for brint og
brændselsceller, PostNord AB, Primera Air, Rambøll,
Rigspolitiet, Rigsrevisionen, Rådet for Bæredygtig
Trafik, Rådet for Sikker Trafik, Sammenslutning af Danske
Småøer, Sammenslutningen af Karosseribyggere og
Autooprettere i Danmark SKAD, SEAS NVE, SEGES, Serviceforbundet,
Skatteministeriet, SLD, Starair, Statsministeriet, Styrelsen for
Dataforsyning og Infrastruktur, Sun Air, Sund & Bælt
Holding A/S, Sundhedskartellet, Sundhedsministeriet, Sydtrafik,
Sønderborg Lufthavn, Taxinævnet i Region Hovedstaden,
Teknisk Landsforbund, Teknologisk Institut, Thomas Cook,
Trafikforbundet, Trafikselskaberne i Danmark, Trafikstyrelsen,
Transporterhvervets uddannelser, TUR, Uddannelses- og
Forskningsministeriet, Udenrigsministeriet, Udlændinge og
Integrationsministeriet, Udviklingsselskabet By & Havn I/S,
UlykkesPatientForeningen, Vejdirektoratet, Vestbanen A/S,
Videncentret for landbrug, Ørsted, Aalborg Lufthavn, Aalborg
Universitet - Sektion for Geoinformatik og Arealforvaltning og
Aarhus Letbane I/S.
| | | 11. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Det halvårlige tidsskift mellem
sommer- og normaltid fastsættes i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/84/EF og er i
dansk ret reguleret ved lov nr. 223 af 24. april 1974 om anvendelse
af sommertid og kongelig anordning nr. 858 af 26. september 2001 om
fastsættelse af sommertid fra og med år 2002. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | Ja | Nej (X) | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Juridisk fastsættes tiden i Danmark af lov nr. 83 af 29.
marts 1893 om Tidens Bestemmelse, der definerer tidsangivelsen ud
fra middelsoltiden ved den 15. længdegrad øst for
Greenwich.
Det halvårlige tidsskift mellem sommer- og normaltid
fastsættes i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2000/84/EF og er i dansk ret reguleret ved lov nr. 223 af
24. april 1974 om anvendelse af sommertid og kongelig anordning nr.
858 af 26. september 2001 om fastsættelse af sommertid fra og
med år 2002.
Det foreslås i § 1, at
dansk normaltid fastsættes til at følge den
koordinerede universaltid (UTC) tillagt en time.
Lovforslaget vil indebære, at dansk normaltid vil
følge den koordinerede universaltid (UTC), og at der dermed
etableres et lovgivningsmæssigt grundlag for den gængse
praksis for tidsbestemmelse i Danmark.
Det foreslåede vil endvidere indebære, at
normaltiden i Danmark vil være fastsat som den koordinerede
universaltid (UTC) tillagt en time. Denne normaltid benyttes af
langt størstedelen af de øvrige EU-medlemsstater.
Med den foreslåede omlægning af dansk normaltid fra
den gældende middelsoltid til den koordinerede universaltid
(UTC) vil den heraf følgende indførelse af
såkaldte skudsekunder indebære en afvigelse mellem UTC
og den gældende middelsoltid maksimalt være 0,9
sekunder.
Dette vil i langt de overvejede dele af det praktiske liv ikke
have konsekvenser. Omlægningen vil imidlertid for en
række samfundsaktiviteter, som er afhængige af, at der
benyttes en præcis og koordineret definition af tid, f.eks.
ved synkronisering i datatransmission, elforsyningsnetværk og
højfrekvent aktiehandel, indebære, at sådanne
samfundsområder ikke kun i praksis anvender den koordinerede
universaltid (UTC), men også herved følger
gældende ret for normaltid i Danmark.
Den foreslåede omlægning af dansk normaltid til den
koordinerede universaltid (UTC) vil ikke have konsekvenser for
reglerne om sommertid.
Til §
2
Det foreslås i §
2, stk. 1, at loven skal
træde i kraft den 26. marts 2023, kl. 02.00.
Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt vil
indebære, at loven træder i kraft på samme
tidspunkt som Inatsisartutlov nr. 31 af 25. november 2022 om tidens
bestemmelse, hvor Grønland samtidig formelt overtager
sagsområdet vedrørende tidens bestemmelse.
Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt vil i
øvrigt være sammenfaldende med det tidspunkt i 2023,
hvor både Danmark og Grønland (bortset fra
Ittoqqortoormiit på Grønlands østkyst)
overgår til sommertid.
Der henvises i øvrigt til § 3 og
bemærkningerne hertil.
Det foreslås i § 2, stk.
2, at lov nr. 83 af 29. marts 1893 om Tidens Bestemmelse
ophæves.
Til §
3
Det foreslås i § 3, at
loven ikke skal gælde for Færøerne og
Grønland.
Det grønlandske selvstyre indgik den 11. maj 2022 aftale
med den daværende regering (S) om at overtage
sagsområdet vedrørende tidens bestemmelse med hjemmel
i selvstyrelovens § 4.
Efter aftalen var overtagelsen af sagsområdet betinget af
Inatsisartuts vedtagelse af et forslag til Inatsisartutlov på
sagsområdet. Overtagelsen får på den baggrund
virkning ved ikrafttrædelsen af Inatsisartutlov nr. 31 af 25.
november 2022 om tidens bestemmelse, som træder i kraft den
25. marts 2023, kl. 22.00 (grønlandsk normaltid).
Grønland overtog pr. 1. januar 1990 området
vedrørende fastsættelse af sommertid med hjemmel i den
daværende hjemmestyrelovs § 7.
Det følger af lov nr. 83 af 29. marts 1893 om Tidens
Bestemmelse, at loven undtager Færøerne.
Fastsættelse af normaltiden på Færøerne
følger af lov nr. 53 af 22. marts 1907 for
Færøerne om Tidens Bestemmelse. Fastsættelse af
sommertid på Færøerne følger af
lagtingslov nr. 66 af 21. maj 1980 om sommertid.