Skriftlig fremsættelse (25. januar
2023)
Beskæftigelsesministeren (Ane
Halsboe-Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om sygedagpenge, og
forskellige andre love (Mere målrettede tilbud, udvidet
mulighed for samtaler over video eller telefon, forenkling af
opfølgning i skærpet tilsyn, m.v.)
(Lovforslag nr. L 14)
Lovforslaget
udmønter dele af Anden delaftale om
nytænkning af beskæftigelsesindsatsen, der blev
indgået mellem den daværende S-regering, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Dansk Folkeparti den 24. juni 2022.
Aftalen er gennem besparelser på i alt 1,1 mia. kr., led i
finansieringen af Aftale om ny ret til tidlig
pension.
Sidste
år indførte vi mulighed for ledige med mere end 6
måneders ledighed at vælge, om samtaler med jobcentrene
og arbejdsløshedskasserne skal afholdes ved personligt
fremmøde, telefonisk eller ved personligt digitalt
fremmøde (video).
Med
lovforslaget får ledige nu også i de første 6
måneders ledighed mulighed for at vælge, om samtaler
med jobcentrene og a-kasserne skal afholdes ved personligt
fremmøde, telefonisk eller ved personligt digitalt
fremmøde (video). Jobcentrene og
arbejdsløshedskasserne kan ændre samtaleformen fra
video eller telefonisk til personligt fremmøde, hvis de
vurderer, at der er behov for det. Den ledige får dermed som
hovedregel ret til at bestemme formen på samtalerne i hele
kontaktforløbet med undtagelse af første samtale, som
fortsat skal være ved (fysisk) personligt
fremmøde.
Derudover
indeholder lovforslaget ændringer om, at tilbud i kategorien
øvrig vejledning og
opkvalificering ikke skal tælle med som ret- og
pligttilbud. Derved vil kommunerne i højere grad skulle
benytte andre indsatser, som bedre kan hjælpe de ledige
tilbage i beskæftigelse, herunder virksomhedsrettede tilbud,
ordinære løntimer og ordinær uddannelse og
dermed understøtte en omlægning af den del af
indsatsen, der i dag gives som øvrig vejledning og
opkvalificering.
Lovforslaget
indeholder også ændringer om at afskaffe kravet om en
ekstern sagsgennemgang for kommuner, der kommer i skærpet
tilsyn som følge af en mangelfuld
beskæftigelsesindsats. I stedet vil det være op til den
enkelte kommune at vurdere behovet for en konkret sagsgennemgang,
når den skal lave en redegørelse og
genopretningsplan.
Ydermere
medfører lovforslaget en afskaffelse af kravet om, at
»Min Plan« skal indeholde en status på igangsatte
indsatser og opfølgning på afsluttede indsatser. Det
betyder, at det i stedet er det enkelte jobcenter, der skal
vurdere, hvordan de bedst dokumenterer opfølgningen på
de indsatser, de igangsætter for de ledige.
Desuden
medfører lovforslaget, at kravet om, at kommunalbestyrelsen
årligt skal vedtage en beskæftigelsesplan og
resultatrevision afskaffes. Samtidig fastholdes kravet om, at
kommunalbestyrelsen hvert år skal beskrive, hvordan kommunen
arbejder med rådgivning og information om repatriering efter
repatrieringsloven.
Med
lovforslaget afskaffes også kravet om, at jobcenteret skal
vejlede personer om 6 ugers jobrettet uddannelse, hvis personen
efterspørger det. Fremover er det kun a-kasserne, der har
pligt til at vejlede dagpengemodtagere om ordningen.
Derudover
indeholder lovforslaget en række mindre ændringer, der
ikke er en del af Anden delaftale om
nytænkning af beskæftigelsesindsatsen. Det
gælder bl.a. en ændring af a-kassernes adgang til
pensionsoplysninger, som i dag formidles af Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering til a-kasserne. Ændringen
betyder, at pensionsoplysningerne fremadrettet vil blive udstillet
via Skattestyrelsens "Den Udvidet Dataudvekslingsplatform" (DUPLA),
hvor a-kasserne selv vil kunne indhente pensionsoplysninger fra.
Denne ændring vil træde i kraft den 1. juli 2023.
Lovforslaget
indeholder tilmed en justering af ordlyden i bestemmelsen om ret
til mentorstøtte til personer, som udskrives fra psykiatrisk
indlæggelse, konsekvensændringer som følge af
lukning af systemet for Validering af Atypisk Sygefravær og
ophævelse af diverse særregler i sygedagpengeloven
knyttet til covid-19.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 22. marts 2023.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.