L 115 Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, lov om varmeforsyning, lov om elforsyning og selskabsskatteloven.

(Ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af forbrændingsegnet affald).

Af: Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard
Udvalg: Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Spørgsmål 71

Det fremgår på side 21 i ministeriets dokumentationsnotat fra 2. maj 2023, jf. L 115 – bilag 2, at ministeriet anser anlæggenes eksisterende gæld som ”sunk costs”, fordi ejerne af anlæggene vil hæfte for denne gæld ved en eventuel konkurs, og den eksisterende gæld derfor ikke er medtaget i anlæggenes reservationspris i beregningerne. Er det rigtigt forstået, at lovforslaget ifølge ministeriet vil indebære, at eksisterende gæld bør betragtes som »sunk cost« for selskabernes ejere? Hvis ja, er det så efter ministerens opfattelse almindelig praksis, at investorer i infrastrukturanlæg bør betragte deres investering som »sunk cost«?
Dato: 15-05-2023
Status: Endeligt besvaret
Emne: affald og renovation

Endeligt svar

Dokumentdato: 17-05-2023
Modtaget: 17-05-2023
Omdelt: 17-05-2023

L 115 - svar på spm. 71, om eksisterende gæld bør betragtes som sunk cost for selskabernes ejere, og hvis ja, om investorer i infrastrukturanlæg bør betragte deres investering som sunk cost

KEF L 115 - svar på spm. 71 (pdf-version)
Html-version
KEF L 115 - svar på spm. 12 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 15-05-2023
Modtaget: 15-05-2023
Omdelt: 15-05-2023

Spm., om eksisterende gæld bør betragtes som sunk cost for selskabernes ejere, og hvis ja, om investorer i infrastrukturanlæg bør betragte deres investering som sunk cost

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version