Skriftlig fremsættelse (26. april
2023)
Skatteministeren
(Jeppe Bruus):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
kildeskatteloven, lov om kommunal indkomstskat,
ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love (Opkrævning
og inddrivelse af grundskyld og dækningsafgift m.v., statens
afregning af grundskyld og dækningsafgift til kommunerne,
foreløbige vurderinger som midlertidigt beskatningsgrundlag
i 2024 og 2025, forenkling af ejendomsvurderingerne for 2024 og
2025, udvidelse af antallet af dommere i Landsskatteretten
m.v.)
(Lovforslag nr. L 114)
I
forlængelse af forliget Et nyt ejendomsvurderingssystem fra
2016 indgik den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti og Radikale Venstre i 2017 forliget Tryghed om
boligbeskatningen (boligskatteforliget) om et nyt
boligbeskatningssystem fra 2021 med det formål at sikre, at
boligskatterne ikke stiger ved overgangen til og på grund af
det nye ejendomsvurderingssystem.
Som
følge af eftersynet af skattevæsenets it-problemer i
2019 blev boligskatteomlægningen udskudt fra 2021 til 2024. I
2020 indgik forligspartierne bag bogligskatteforliget aftalen
Kompensation til boligejerne og fortsat tryghed om
boligbeskatningen (kompensationsaftalen), som indebar tiltag, der
skulle sikre, at udskydelsen af boligskatteomlægningen ikke
ville medføre højere ejendomsskatter for
ejendomsejerne frem mod 2024.
Lovforslaget
skal sammen med det samtidigt fremsatte forslag til en ny
ejendomsskattelov implementere de resterende dele af
boligskatteforliget og kompensationsaftalen.
Således foreslås regler om en
afregningsordning som følge af statens overtagelse af
opkrævningen af kommunale ejendomsskatter, regler, der skal
understøtte, at opkrævning af grundskyld af
ejerboliger ejet af fysiske personer fra 2024 skal ske via
personskattesystemerne, og regler om, at staten hjemtager opgaven
med at inddrive kommunale ejendomsskatter mv. Endvidere
foreslås det, at der anvendes foreløbige vurderinger
for ejendomsskatter i 2024 og 2025, indtil de endelige vurderinger
udsendes. Ligeledes foreslås det at udmønte de aftalte
neutraliseringsordninger for kommunerne i perioden 2021-2028, som
sammen med de nye lofter for grundskyldspromiller skal
imødegå byrdefordelingsmæssige konsekvenser for
kommunerne.
Reglerne om
klageadgang mv. vedrørende ansættelse af
ejendomsværdiskat foreslås ændret til også
at gælde for kommunale ejendomsskatter, ligesom der
foreslås konsekvensrettelser i den øvrige lovgivning.
Der foreslås en nødvendig forenkling af vurderingerne
for 2024 og 2025 mhp. at understøtte den samlede tidsplan
for udsendelse af ejendomsvurderinger, samt at antallet af dommere
i Landsskatteretten udvides med fire mhp. at mindske risikoen for
øgede sagsbehandlingstider. Endelig foreslås reglerne
om offentliggørelse af pristalsindeks justeret, og
Skatteforvaltningens adgang til at rette fejlbehæftede
vurderinger foreslås udvidet.
Det
foreslås, at de fleste af tiltagene i lovforslaget
træder i kraft den 1. januar 2024. Forslagene om bl.a.
foreløbige vurderinger foreslås dog at træde i
kraft den 30. juni 2023.
Den sene
fremsættelse af lovforslaget og det samtidigt fremsatte
forslag til en ny ejendomsskattelov skyldes, at arbejdet med
udformningen af lovforslagene har være mere komplekst og
tidskrævende end forventet. Det er endvidere
afgørende, at lovforslagene fremsættes i denne samling
med henblik på ikrafttrædelse omkring den 1. juli 2023,
hvilket bl.a. skyldes, at implementeringen af det nye
boligbeskatningssystem kræver en række komplekse og
omfattende systemtilpasninger, som ikke vil kunne håndteres,
hvis administrationsgrundlaget ikke er tilvejebragt senest den 1.
juni 2023. Hvis lovforslagene vedtages senere, vil det
således medføre, at omlægningen af
boligbeskatningen den 1. januar 2024 må udskydes.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.