Fremsat den 30. marts 2023 af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om de gymnasiale
uddannelser
(Udvidelse af lovens
formålsbestemmelse og indførelse af obligatorisk
seksualundervisning)
§ 1
I lov om de gymnasiale uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 957 af 22. juni 2022, som ændret
ved § 3 i lov nr. 2532 af 22. december 2021 og § 4 i lov
nr. 880 af 21. juni 2022, foretages følgende
ændringer:
1. § 1,
stk. 3, 2. pkt., affattes
således:
»Eleverne skal derfor lære at
forholde sig reflekterende og ansvarligt til deres omverden,
herunder medmennesker, natur, miljø, klima og samfund, samt
til deres udvikling.«
2. I
§ 29 indsættes som stk. 7:
»Stk. 7.
Seksualundervisning skal, hvor det er relevant, indgå som en
del af undervisningen. Undervisningen skal tilrettelægges,
så eleverne opnår viden om og indsigt i
seksualområdet og får mulighed for at reflektere
herover.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2023.
Stk. 2. § 1, nr. 2,
finder ikke anvendelse på gymnasiale uddannelser
påbegyndt før lovens ikrafttræden. For
sådanne uddannelser finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Miljø- og
klimaudfordringerne er to af vor tids største globale
udfordringer. Den daværende regering (Socialdemokratiet) og
gymnasieforligskredsen (Venstre, Socialistisk Folkeparti, Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk
Folkeparti) indgik derfor den 4. oktober 2022 aftale om, at
miljø og klima skal tilføjes som
dannelsesperspektiver i formålet med de gymnasiale
uddannelser.
Gymnasieforligskredsen indgik
samtidig den 4. oktober 2022 aftale om obligatorisk
seksualundervisning på de gymnasiale uddannelser. Baggrunden
herfor er, at eleverne på de gymnasiale uddannelser
efterspørger obligatorisk seksualundervisning bl.a. med
afsæt i, at den seksuelle debutalder harmonerer med
tidspunktet for, at mange unge begynder på en
ungdomsuddannelse. Den årlige elevtrivselsmåling fra
2021 viser endvidere, at 14 pct. af eleverne på de gymnasiale
uddannelser i varierende grad oplever at blive udsat for
uønsket seksuel opmærksomhed fra andre elever eller
ansatte.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Tilføjelse af miljø og klima som
dannelsesperspektiver i formålet med de gymnasiale
uddannelser
2.1.1. Gældende ret
Det følger af § 1, stk.
3, i lov om de gymnasiale uddannelser, at uddannelserne skal have
et dannelsesperspektiv med vægt på elevernes udvikling
af personlig myndighed. Eleverne skal derfor lære at forholde
sig reflekterende og ansvarligt til deres omverden: medmennesker,
natur og samfund samt til deres udvikling. Uddannelserne skal
tillige udvikle elevernes kreative og innovative evner og kritiske
sans.
Det fremgår af de specielle
bemærkninger til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2016-17,
tillæg A, L 58 som fremsat, side 57, at uddannelsernes
dannelsesmæssige perspektiv betoner, at uddannelserne
bidrager til den enkeltes livslange projekt, hvor personlig
udvikling og deltagelse i samfundslivet smelter sammen.
Uddannelserne skal understøtte elevernes udvikling af
personlig myndighed, dvs. evne og vilje til at foretage
selvstændige vurderinger.
Elever, lærere og ledelserne
på de gymnasiale uddannelser er engagerede i miljø- og
klimaudfordringerne, og begge emner er derfor allerede en naturlig
del af hverdagen i undervisningen og i konkrete lokale tiltag.
Miljø og klima indgår
også som kernestof i flere læreplaner. Miljø
indgår således som kernestof i læreplaner for
biologi, bioteknologi, teknikfag, teknologi, og klima indgår
som kernestof i læreplaner for geovidenskab og
naturgeografi.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Verden står i dag over for en
række globale miljø- og klimaudfordringer. På
denne baggrund er gymnasieforligskredsen ved aftale af 4. oktober
2022 blevet enig om at tilføje miljø og klima som en
del af dannelsesperspektivet i de gymnasiale uddannelser.
At tilføje emnerne
miljø og klima som særskilte dannelsesperspektiver i
formålsbestemmelsen i lov om de gymnasiale uddannelser vil
tydeliggøre, at det er en naturlig del af de gymnasiale
uddannelsers dannelsesmæssige perspektiv, at eleverne
forstår den miljø- og klimavirkelighed, de er en del
af, og hvordan de kan være med til at forandre den. Samtidig
vil det sende et signal om, at disse perspektiver skal prioriteres
ligeværdigt med de dannelsesperspektiver, der allerede
fremgår af lovens formålsbestemmelse.
Den foreslåede ændring
vil medføre, at når eleverne som led i
dannelsesperspektivet skal lære at forholde sig reflekterende
og ansvarligt til deres omverden, omfatter det også emnerne
miljø og klima.
2.2. Indførelse af obligatorisk
seksualundervisning
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 29,
stk. 1, i lov om de gymnasiale uddannelser, at
uddannelsesforløbene og undervisningen skal
tilrettelægges, så eleven arbejder med at tilegne sig
viden, kundskaber og kompetencer både i det enkelte fag og i
flerfaglige forløb.
Det fremgår af bestemmelsens
stk. 2, at undervisningen, hvor det er relevant, skal indeholde
forløb og faglige aktiviteter, der styrker elevernes evne
til at håndtere valg og overgange i uddannelsessystemet.
Endvidere fremgår det, at eleverne gennem undervisningen skal
opnå viden om og erfaringer med fagenes anvendelse, der
modner deres evne til at reflektere over egne muligheder og at
træffe valg om egen fremtid i et studie-/karriereperspektiv
og et personligt perspektiv.
Af bestemmelsens stk. 3
fremgår det, at eleverne skal opnå skriftlige
kompetencer og almene studiekompetencer, der sætter dem i
stand til at honorere de krav til korrekt skriftlig fremstilling,
kritisk bearbejdning af viden, selvstændighed og
vedholdenhed, der kræves i de videregående
uddannelser.
Det fremgår af bestemmelsens
stk. 4, at undervisningen skal indeholde forløb og faglige
aktiviteter, hvor der arbejdes målrettet med at udvikle
elevernes evne til at arbejde kreativt og innovativt i fagene. Det
skal udvikle elevernes evne til at forholde sig til og finde
løsninger på faglige problemstillinger, de ikke har
mødt før. Evnen til at være
problemløsende skal prioriteres i både fag og faglige
samspil, hvor eleverne reflekteret og analyserende skal anvende
faglig viden og faglige metoder til at undersøge og
løse konkrete problemer.
Af bestemmelsens stk. 5
fremgår det, at undervisningen skal tilrettelægges,
så eleverne opnår kundskaber og kompetencer gennem
målrettet arbejde med sprog og kulturforståelse i
undervisningen. Det skal gøre eleverne dygtigere til at
anvende sprog og give dem indsigt i globale problemstillinger.
Det fremgår af bestemmelsens
stk. 6, at eleverne skal opnå digitale kompetencer, så
de lærer at anlægge et kritisk blik på digitale
medier og at indgå i digitale fællesskaber. I fagene
skal eleverne lære at søge information og forholde sig
kildekritisk, når de søger viden gennem digitale
medier, og gennem undervisningen skal eleverne opnå erfaring
med digitale fællesskaber og arbejde med skabelsen af
digitale produkter.
Det fremgår af
bemærkningerne til § 29, jf. Folketingstidende 2016-17,
tillæg A, L 58 som fremsat, side 79, at undervisningen i de
treårige gymnasiale uddannelser overordnet skal
tilrettelægges sådan, at der er fokus på
fagligheden i de enkelte fag, og at der samtidig indgår
tværfaglige elementer og forløb i det omfang, det er
fagligt relevant. Det indebærer endvidere, at klassens
lærere gennem studieplanen koordinerer de enkeltfaglige og
flerfaglige aktiviteter, så det sikres, at eleverne
både opnår mål for det enkelte fag og samspillet
mellem fag.
Det fremgår af § 36,
stk. 2, i lov om de gymnasiale uddannelser, at § 29
tilsvarende gælder for den 2-årige uddannelse til
hf-eksamen.
Seksualundervisning er ikke
obligatorisk på de gymnasiale uddannelser i dag.
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Eleverne på de gymnasiale
uddannelser efterspørger obligatorisk seksualundervisning,
blandt andet fordi den seksuelle debutalder harmonerer med
tidspunktet for, at mange unge begynder på en
ungdomsuddannelse.
Samtidig viser den årlige
elevtrivselsundersøgelse fra 2021, at 14 pct. af eleverne
på de gymnasiale uddannelser inden for det seneste år
er blevet udsat for uønsket seksuel opmærksomhed fra
andre elever eller ansatte på skolen. På tilsvarende
vis viste elevtrivselsundersøgelsen i 2020, at ca. 10 pct.
af eleverne inden for det seneste år var blevet udsat for
uønsket seksuel opmærksomhed af andre elever eller
ansatte på skolen.
Kun i undervisningen i grundskolen
indgår sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
som obligatoriske emner, jf. § 7, stk. 1, nr. 2, i lov om
folkeskolen.
På denne baggrund er
gymnasieforligskredsen ved aftale af 4. oktober 2022 blevet enige
om, at eleverne på de gymnasiale uddannelser skal have
obligatorisk seksualundervisning fra skoleåret 2023/24.
Den foreslåede ordning vil
medføre, at seksualundervisning, hvor det er relevant, vil
skulle indgå som en del af den almindelige undervisning som
et led i de tværgående aktiviteter på
uddannelsen. Undervisningen vil skulle tilrettelægges,
så eleverne opnår viden om og indsigt i
seksualområdet og får mulighed for at reflektere
herover.
Med forslaget gøres
seksualundervisning obligatorisk på de gymnasiale
uddannelser. Samtidig vil seksualundervisning i lighed med
rækken af kompetencer nævnt i § 29, stk. 2-6, i
lov om de gymnasiale uddannelser få en central plads i de
tværgående aktiviteter på uddannelserne.
Kravet om obligatorisk
seksualundervisning vil gælde for de 3-årige
uddannelser til teknisk, merkantil og almen studentereksamen, den
2-årige uddannelse til hf-eksamen (hf med eller uden
overbygning) og den 2-årige uddannelse til almen
studentereksamen, jf. § 2, stk. 1 og 3, i lov om de gymnasiale
uddannelser.
Kravet om obligatorisk
seksualundervisning vil ikke gælde for gymnasial
enkeltfagsundervisning (hf-enkeltfag) og erhvervsfaglig
studentereksamen i forbindelse med erhvervsuddannelse (eux), jf.
§ 2, stk. 4 og 5, i lov om de gymnasiale uddannelser.
Det forudsættes, at eleverne
i seksualundervisningen vil skulle stifte bekendtskab med emner som
f.eks. samtykke, grænser, prævention samt seksuelt
overførte sygdomme og forebyggelse heraf. Den digitale
dimension såsom samtykke og grænser på sociale
medier m.v. kan indgå som en integreret del af de tematikker,
som undervisningen skal dække. Den enkelte institution vil
med forslaget have frihed til selv at tilrettelægge
indsatsen, så den passer til de lokale forhold.
Institutionens leder vil dog være forpligtet til at sikre, at
undervisningen har et omfang, så eleverne får tid til
indsigt i emnerne og mulighed for at reflektere herover.
Institutionsledere og undervisere
opfordres til at udvise åbenhed i forhold til det
undervisningsmateriale, der anvendes ved seksualundervisning,
f.eks. ved forespørgsel fra forældre.
Det er hensigten, at Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet med ekstern bistand vil stå i
spidsen for udarbejdelsen af vejledende inspirationsmateriale herom
i en række fag, som institutionerne kan anvende til at
planlægge seksualundervisning i de enkelte fag. Der forventes
at blive produceret inspirationsmateriale i omtrent 10 gymnasiale
fag, således at der både er inspirationsmateriale i fag
på htx, hhx, stx og hf.
Den nærmere udmøntning
foretages af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
3. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Lovforslagets indførelse af
obligatorisk seksualundervisning på de gymnasiale uddannelser
har til formål at give eleverne viden om og indsigt i
seksualområdet og give dem mulighed for at reflektere
herover.
Det fremgår af Børne-
og Undervisningsministeriets trivselsmåling på
tværs af ungdomsuddannelser fra 2021, at 15 pct. af kvinder
på første klassetrin har oplevet uønsket
seksuel opmærksomhed fra andre elever eller lærere. Det
samme gælder 10 pct. af mænd. Ifølge Danmark
Statistik var 82,5 pct. af ofre for anmeldte voldtægter i
aldersgruppen 15-19 år kvinder og 17,5 pct. mænd.
På den baggrund vurderes det,
at lovforslaget kan have positive ligestillingsmæssige
konsekvenser for kvinder, da det forventes, at elever på de
gymnasiale uddannelser bliver mere bevidste om bl.a. samtykke og
grænser.
4. Konsekvenser for
opfyldelsen af FN's verdensmål
Lovforslagets tilføjelse af
emnerne miljø og klima som særskilte
dannelsesperspektiver i formålsbestemmelsen i lov om de
gymnasiale uddannelser vurderes at understøtte delmål
4.7, hvorefter alle elever inden 2030 skal have tilegnet sig den
viden og de færdigheder, som er nødvendige for at
fremme bæredygtig udvikling, herunder bl.a. gennem
undervisning i bæredygtig udvikling og bæredygtig
livsstil, menneskerettigheder, ligestilling mellem kønnene,
fremme af en fredelig og ikkevoldelig kultur, globalt medborgerskab
samt anerkendelse af kulturel mangfoldighed og af kulturens bidrag
til bæredygtig udvikling samt delmål 13.3, hvorefter
undervisning, oplysning og den menneskelige og institutionelle
kapacitet skal forbedres ift. modvirkning, tilpasning,
skadesbegrænsning og tidlig varsling af klimaændringer,
da tilføjelsen vil tydeliggøre, at det er en naturlig
del af de gymnasiale uddannelsers dannelsesmæssige
perspektiv, at eleverne forstår den miljø- og
klimavirkelighed, de er en del af, og hvordan de kan være med
til at forandre den.
Lovforslagets implementering af
obligatorisk seksualundervisning i de gymnasiale uddannelser
vurderes at understøtte delmål 3.7, hvorefter der
inden 2030 skal sikres universel adgang til seksuelle og
reproduktive sundhedsydelser, herunder familieplanlægning,
oplysning og uddannelse, og integration af reproduktiv sundhed i
nationale strategier og programmer, da eleverne i
seksualundervisningen vil få mulighed for stifte bekendtskab
med emner som f.eks. samtykke, grænser, prævention og
seksuelt overførte sygdomme, og delmål 5.2, hvorefter
alle former for vold mod alle kvinder og piger i de offentlige og
private rum, herunder menneskehandel og seksuel og andre former for
udnyttelse, skal elimineres.
5. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vil i 2023
medføre negative økonomiske konsekvenser i form af
udgifter for staten til udarbejdelse af inspirationsmateriale til
brug for obligatorisk seksualundervisning på de gymnasiale
uddannelser.
Det vurderes, at udgiften til
udarbejdelse af inspirationsmaterialet vil være på 0,3
mio. kr. Udgiften finansieres inden for Børne- og
Undervisningsministeriets ramme ved en reservationsbevilling
på finanslovens § 20.89.01. Forsøgs- og
udviklingsarbejde m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske konsekvenser for kommuner eller regioner.
Inden for de rammer, der i
øvrigt gælder for de gymnasiale uddannelser, vil det
være institutionernes opgave at få indpasset
obligatorisk seksualundervisning i de samlede
undervisningsforløb.
Lovforslaget vurderes ikke at have
implementeringsmæssige konsekvenser for kommuner eller
regioner.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
7. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
8. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslagets tilføjelse af
emnet klima som særskilt dannelsesperspektiv i
formålsbestemmelsen i lov om de gymnasiale uddannelser
forventes at have en positiv konsekvens i det eleverne skal
lære at forstå den klimavirkelighed, de er en del af,
og hvordan de kan være med til at forandre den.
9. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslagets tilføjelse af
emnet miljø som særskilt dannelsesperspektiv i
formålsbestemmelsen i lov om de gymnasiale uddannelser
forventes at have en positiv konsekvens i det eleverne skal
lære at forstå den miljøvirkelighed, de er en
del af, og hvordan de kan være med til at forandre den.
10. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
11. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 30. januar 2023 til den 24. februar 2023
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Amnesty International Danmark,
Børnenes Bureau, Børne- og Kulturchefforeningen,
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, Centralorganisationernes
Fællesudvalg (CFU), CEPOS, Cevea, Danmarks
Lærerforening, Danmarks Private Skoler - grundskoler &
gymnasier, Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Center for Undervisningsmiljø, Dansk Folkeoplysnings
Samråd, Dansk Handicap Forbund, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier -
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne,
Danske Forlag, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske
Gymnasier, Danske Handicaporganisationer, Danske HF & VUC
(lederne), Danske HF og VUC - Bestyrelserne, Danske
Underviserorganisationers Samråd, DEA, Den uvildige
konsulentordning på handicapområdet (DUKH), Det
Centrale Handicapråd, Det Kriminalpræventive Råd,
EVA - Danmarks Evalueringsinstitut, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Foreningen til gavn for børn og unge
(fobu), Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Forhandlingsfællesskabet, Forældrenes Landsorganisation
(FOLA), Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes
Lærerforening, HvorErDerEnVoksen, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL, Kraka, Landselevbestyrelsen for
det pædagogiske område, Landselevbestyrelsen for
social- og sundhedsområdet, Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever, Landssamråd for PPR-chefer, LGBT+
Danmark, LOF, Lærernes Centralorganisation, Operation
Dagsværk, Ordblindeforeningen, Private Gymnasier og
Studenterkurser, Red Barnet, Rådet for Børns
Læring, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for
Socialt Udsatte, Sammenslutningen af Unge Med Handicap, Sex &
Samfund og UU Danmark.
| | 12. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | 0,3 mio. kr. til udarbejdelse af
inspirationsmateriale. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 1, stk.
3, 2. pkt., i lov om de gymnasiale uddannelser, at eleverne skal
lære at forholde sig reflekterende og ansvarligt til deres
omverden: medmennesker, natur og samfund samt til deres
udvikling.
Det foreslås, at § 1, stk. 3, 2. pkt., affattes således: »Eleverne
skal derfor lære at forholde sig reflekterende og ansvarligt
til deres omverden, herunder medmennesker, natur, miljø,
klima og samfund, samt til deres udvikling.«
Den foreslåede ændring
vil indebære, at miljø og klima kommer til at
indgå som særskilte dannelsesperspektiver i
formålet med de gymnasiale uddannelser. Dermed betones det,
at når eleverne som led i dannelsesperspektivet vil skulle
lære at forholde sig reflekterende og ansvarligt til deres
omverden, så omfatter det også emnerne miljø og
klima.
Tilføjelsen af emnerne
miljø og klima vil sætte rammen for, at disse emner
indgår som naturlige dannelsesperspektiver i uddannelserne og
vil understrege ønsket om et øget fokus på
disse emner som en del af både dannelsen og fagligheden i de
gymnasiale uddannelser. I forlængelse heraf vil emner som
klimaudfordringer, bæredygtighed og grøn omstilling
være oplagte emner at bringe ind i undervisningen.
De øvrige dele af
bestemmelsen vedrørende medmennesker, natur, samfund og
elevernes udvikling er en videreførelse af gældende
ret. At bestemmelsen lovteknisk nyaffattes, skyldes et ønske
om at gøre bestemmelsen sprogligt mere forståelig,
sådan at det er tydeligt, at eleverne skal forholde sig
reflekterende og ansvarligt til deres omverden samt til deres
udvikling.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 29,
stk. 1, i lov om de gymnasiale uddannelser, at
uddannelsesforløbene og undervisningen skal
tilrettelægges, så eleven arbejder med at tilegne sig
viden, kundskaber og kompetencer både i det enkelte fag og i
flerfaglige forløb.
Det indebærer, at
undervisningen i de gymnasiale uddannelser overordnet skal
tilrettelægges sådan, at der er fokus på
fagligheden i de enkelte fag, og at der samtidig indgår
tværfaglige elementer og forløb i det omfang, det er
fagligt relevant. Det indebærer endvidere, at klassens
lærere gennem studieplanen koordinerer de enkeltfaglige og
flerfaglige aktiviteter, så det sikres, at eleverne
både opnår mål for det enkelte fag og samspillet
mellem fag.
Der findes ikke i dag regler om
obligatorisk seksualundervisning på de gymnasiale
uddannelser.
Det foreslås, at der
indsættes et nyt stk. 7 i §
29, hvorefter seksualundervisning, hvor det er relevant, vil skulle
indgå som en del af den almindelige undervisning.
Undervisningen vil skulle tilrettelægges, så eleverne
opnår viden om og indsigt i seksualområdet og får
mulighed for at reflektere herover.
Med forslaget vil
seksualundervisning blive gjort obligatorisk på de gymnasiale
uddannelser. Samtidig vil seksualundervisning i lighed med de
øvrige tværgående kompetencer omfattet af §
29 få en central plads i de tværgående
aktiviteter på uddannelserne.
Den enkelte institution vil med
forslaget have frihed til selv at tilrettelægge indsatsen,
så den passer til de lokale forhold. Der vil således
ikke være krav om en særlig
tilrettelæggelsesform. Seksualundervisningen vil dermed
eksempelvis kunne tilrettelægges via
fællesarrangementer, i bestemte fag eller som led i
flerfaglige aktiviteter, ligesom seksualundervisningen vil kunne
forestås af såvel interne som eksterne undervisere.
Det forudsættes, at eleverne
i seksualundervisningen vil skulle stifte bekendtskab med emner som
f.eks. samtykke, grænser, prævention samt seksuelt
overførte sygdomme og forebyggelse heraf. Den digitale
dimension såsom samtykke og grænser på sociale
medier m.v. kan indgå som en integreret del af de tematikker,
som undervisningen skal dække. Det vil imidlertid være
den enkelte uddannelsesinstitution, der bestemmer den konkrete
tilrettelæggelse af undervisningen. Institutionen vil dog
blive forpligtet til at sikre, at undervisningen har et omfang,
så eleverne får tid til indsigt i emnerne og mulighed
for at reflektere herover. Børne- og undervisningsministeren
har det overordnede ansvar for og fører tilsyn med
undervisning, prøver og eksamen i henhold til lov om de
gymnasiale uddannelser, jf. lovens § 70, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at loven skal træde i kraft den
1. august 2023.
Forslaget vil medføre, at
loven får virkning fra den 1. august 2023. For så vidt
angår § 1, nr. 1, vil forslaget indebære, at
emnerne miljø og klima med virkning fra og med
skoleåret 2023/24 vil skulle indgå som
dannelsesperspektiver i de gymnasiale uddannelser.
Det foreslås i stk. 2, at § 1, nr. 2, ikke finder ikke
anvendelse på gymnasiale uddannelser påbegyndt
før lovens ikrafttræden. For sådanne uddannelser
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
De foreslåede ændringer
vil ikke gælde for Færøerne og Grønland,
da lov om de gymnasiale uddannelser ikke gælder for
Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i
kraft for Færøerne og Grønland ved kongelig
anordning.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 I lov om de gymnasiale uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 957 af 22. juni 2022, som ændret
ved § 3 i lov nr. 2532 af 22. december 2021 og § 4 i lov
nr. 880 af 21. juni 2022, foretages følgende
ændringer: | § 1.
--- Stk. 2.
--- Stk. 3.
Uddannelserne skal have et dannelsesperspektiv med vægt
på elevernes udvikling af personlig myndighed. Eleverne skal
derfor lære at forholde sig reflekterende og ansvarligt til
deres omverden: medmennesker, natur og samfund samt til deres
udvikling. Uddannelserne skal tillige udvikle elevernes kreative og
innovative evner og kritiske sans. Stk. 4.
--- | | 1. § 1, stk. 3, 2. pkt., affattes
således: »Eleverne skal derfor lære at
forholde sig reflekterende og ansvarligt til deres omverden,
herunder medmennesker, natur, miljø, klima og samfund, samt
til deres udvikling.« | § 29.
--- Stk. 2-6.
--- | | 2. I § 29 indsættes som stk. 7: »Stk. 7.
Seksualundervisning skal, hvor det er relevant, indgå som en
del af undervisningen. Undervisningen skal tilrettelægges,
så eleverne opnår viden om og indsigt i
seksualområdet og får mulighed for at reflektere
herover.« |
|