Vil ministeren redegøre for, om ministeren er enig i, at der er behov for mere direkte kommunikation om frit valg, og at det generelt set ikke er tilstrækkeligt, at information om frit valg blot offentliggøres på kommunens hjemmeside, men at der er behov for at supplere med direkte henvendelse (f.eks. i form af udleveret pjece, telefonisk, e-boks eller lign.), når man tager målgruppen for ydelsernes funktionsevne i betragtning? Der henvises til, at kommunerne - ifølge vejledning nr. 2 til serviceloven - er forpligtede til at oplyse modtagere af hjemmehjælp om mulighederne for frit valg af leverandør af f.eks. personlig pleje, praktisk hjælp eller madservice, herunder hvilke godkendte leverandører man kan vælge imellem. Det fremgår endvidere, at kommunen skal sikre sig, at informationen tilpasses den enkelte borgers forudsætninger.
Dato: 07-09-2023
Status: Endeligt besvaret
Emne:
hjælp og støtte til ældre