Tidligere fødevareminister Rasmus Prehn (S) oplyste i marts 2022, jf. svaret på MOF alm. del - spørgsmål 682, (folketingsåret 2021-22), at: ”Det fremgår af bemærkningerne til fødevareloven, at normalbødestørrelsen for overtrædelser vedrørende anprisninger og vildledning er fastsat til 10.000 kr. Ved udmåling af den endelige bødestørrelse skal der tages hensyn til eventuelle formildende eller skærpende omstændigheder, ligesom der skal tages hensyn til virksomhedens størrelse. Ved større virksomheder forhøjes bødestørrelsen med 100 pct., og ved gentagelse af samme overtrædelse forhøjes bødestørrelsen med 50 pct., således at bøden samlet kan komme op på 30.000 kr. Såfremt Fødevarestyrelsen vurderer, at der bør tildeles en højere bøde end de fastsatte bødestørrelser i fødevareloven, eller såfremt virksomheden ikke vedgår bødeforlægget, vil der blive indgivet en politianmeldelse. Hvis det vurderes, at virksomheden har opnået en væsentligt forøget indtjening på grund af en ulovlig anprisning, således at det har haft en markant effekt i markedet, vil der være grundlag for at politianmelde overtrædelsen med indstilling om, at en sådan ulovlig fortjeneste bliver konfiskeret, eller at bøden fastsættes med udgangspunkt i et skøn over den ulovlige fortjeneste. Bødestørrelsen på 10.000 kr. vil derfor ikke være udgangspunktet i sådanne sager. Anklagemyndigheden kan i den forbindelse vurdere, om der samtidig skal rejses tiltale for overtrædelse af markedsføringsloven, og sagen vil i sidste ende afgøres af domstolene, herunder fastsættelse af bødens størrelse.” Nu oplyser ministeren i svaret på MOF alm. del - spørgsmål 284: "Førstegangsovertrædelser af fødevarelovgivningen bliver som udgangspunkt afgjort (sanktioneret) med en indskærpelse, herunder i sager vedrørende såkaldte grønne anprisninger. Såfremt Fødevarestyrelsen konkret finder, at der er skærpende omstændigheder i en overtrædelsessag, vil dette udgangspunkt dog kunne fraviges". Vil ministeren redegøre for, hvorvidt han finder, at en praksis hos Fødevarestyrelsen, hvor der systematisk ikke gives sanktioner for førstegangsovertrædelser af vildledningsforbuddet i fødevareinformationsforordningen, er i overensstemmelse med svaret fra den tidligere minister om, at der vil være grundlag for at politianmelde ved kampagner, der ført til en væsentligt forøget indtjening og haft markant effekt i markedet, og at en bødestørrelse på 10.000 kr. i sådanne sager ikke vil være udgangspunktet?
Dato: 20-04-2023
Status: Endeligt besvaret
Emne:
fødevarer, fødevaresikkerhed og fødevarekontrol