Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2709765_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 17. maj 2023
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 476 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 20. april 2023. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 476 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
” Tidligere fødevareminister Rasmus Prehn (S) oplyste i marts 2022, jf. svaret på MOF alm. del - spørgs-
mål 682, (folketingsåret 2021-22), at: ”Det fremgår af bemærkningerne til fødevareloven, at normalbø-
destørrelsen for overtrædelser vedrørende anprisninger og vildledning er fastsat til 10.000 kr. Ved ud-
måling af den endelige bødestørrelse skal der tages hensyn til eventuelle formildende eller skærpende
omstændigheder, ligesom der skal tages hensyn til virksomhedens størrelse. Ved større virksomheder
forhøjes bødestørrelsen med 100 pct., og ved gentagelse af samme overtrædelse forhøjes bødestørrelsen
med 50 pct., således at bøden samlet kan komme op på 30.000 kr. Såfremt Fødevarestyrelsen vurderer,
at der bør tildeles en højere bøde end de fastsatte bødestørrelser i fødevareloven, eller såfremt virksom-
heden ikke vedgår bødeforlægget, vil der blive indgivet en politianmeldelse. Hvis det vurderes, at virk-
somheden har opnået en væsentligt forøget indtjening på grund af en ulovlig anprisning, således at det
har haft en markant effekt i markedet, vil der være grundlag for at politianmelde overtrædelsen med
indstilling om, at en sådan ulovlig fortjeneste bliver konfiskeret, eller at bøden fastsættes med udgangs-
punkt i et skøn over den ulovlige fortjeneste. Bødestørrelsen på 10.000 kr. vil derfor ikke være udgangs-
punktet i sådanne sager. Anklagemyndigheden kan i den forbindelse vurdere, om der samtidig skal rej-
ses tiltale for overtrædelse af markedsføringsloven, og sagen vil i sidste ende afgøres af domstolene,
herunder fastsættelse af bødens størrelse.” Nu oplyser ministeren i svaret på MOF alm. del - spørgsmål
284: "Førstegangsovertrædelser af fødevarelovgivningen bliver som udgangspunkt afgjort (sanktione-
ret) med en indskærpelse, herunder i sager vedrørende såkaldte grønne anprisninger. Såfremt Fødeva-
restyrelsen konkret finder, at der er skærpende omstændigheder i en overtrædelsessag, vil dette ud-
gangspunkt dog kunne fraviges". Vil ministeren redegøre for, hvorvidt han finder, at en praksis hos Fø-
devarestyrelsen, hvor der systematisk ikke gives sanktioner for førstegangsovertrædelser af vildled-
ningsforbuddet i fødevareinformationsforordningen, er i overensstemmelse med svaret fra den tidligere
minister om, at der vil være grundlag for at politianmelde ved kampagner, der ført til en væsentligt for-
øget indtjening og haft markant effekt i markedet, og at en bødestørrelse på 10.000 kr. i sådanne sager
ikke vil være udgangspunktet?”
Svar
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet en udtalelse fra Fødevarestyrelsen, der har
oplyst følgende:
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Holbergsgade 6 • 1057 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm. om sanktioner for førstegangsovertrædelser af vildledningsforbuddet i fødevareinformationsforordningen
”Fødevarestyrelsen har ikke en praksis hvorefter, der systematisk ikke gives sanktioner for førstegangs-
overtrædelser af vildledningsforbuddet i fødevareinformationsforordningen. Førstegangsovertrædelser
af fødevarelovgivningen bliver som udgangspunkt afgjort (sanktioneret) med en indskærpelse, herunder
i sager vedrørende såkaldte grønne anprisninger, men Fødevarestyrelsen kan efter en konkret vurdering
af førstegangsovertrædelser fravige udgangspunktet, herunder også fravige niveauet for normalbøde-
størrelse, hvis styrelsen konkret finder, at der er skærpende omstændigheder i en overtrædelsessag.”
Jacob Jensen
/
Peter Hallenberg
2