Fremsat den 5. oktober 2022 af skatteministeren (Jeppe Bruus)
Forslag
til
Lov om ændring af pensionsbeskatningsloven,
ligningsloven og afskrivningsloven
(Ændring af fradragsretten for private
lønforsikringer, forhøjelse af det maksimale fradrag
for fagforeningskontingenter og nedsættelse af
afskrivningssatsen for bygninger m.v.)
§ 1
I pensionsbeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1327 af 10. september 2020, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 2197 af 29. december
2020, § 1 i lov nr. 2223 af 29. december 2020, § 3 i lov
nr. 465 af 20. marts 2021, § 1 i lov nr. 2610 af 28. december
2021 og senest ved § 7 i lov nr. 902 af 21. juni 2022,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 49 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Fradragsretten for udgifter til private
arbejdsløshedsforsikringer efter stk. 1, 1. pkt., er
betinget af, at der i indkomståret er indbetalt mindst 1.300
kr. til et medlemskab af en arbejdsløshedskasse.
Arbejdsløshedskasser med hjemsted i et andet land inden for
EU/EØS end Danmark skal opfylde betingelserne for
anerkendelse af en arbejdsløshedskasse i § 32, stk. 1,
nr. 1 og stk. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v.«
§ 2
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1735 af 17. august 2021, som ændret bl.a. ved § 2 i
lov nr. 2194 af 30. november 2021, lov nr. 376 af 28. marts 2022,
§ 6 i lov nr. 902 af 21. juni 2022, § 4 i lov nr. 905 af
21. juni 2022 og senest ved § 2 i lov nr. 1268 af 13.
september 2022, foretages følgende ændring:
1. I
§ 13, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »6.000 kr.« til: »7.000
kr.«.
§ 3
I afskrivningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 242 af 18. februar 2021, som
ændret ved § 1 i lov nr. 672 af 19. april 2021 og senest
ved § 1 i lov nr. 2193 af 30. november 2021, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 17, stk. 1, 1. og 2. pkt., ændres »4 pct.«
til: »3 pct.«
2. I
§ 17, stk. 1, 1. og 2. pkt., indsættes efter
»anskaffelsessummen«: », jf. dog 3.
pkt.«
3. I
§ 17, stk. 1, indsættes som
3. pkt.:
»Afskrivning efter 1. og 2. pkt. på
bygninger og installationer, der er erhvervet før den 1.
januar 2023, kan foretages med indtil 4 pct. årligt af
anskaffelsessummen.«
4. I
§ 17 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Den i stk. 1, 1. og 2. pkt., nævnte afskrivningssats
forhøjes, når det må antages, at bygningen eller
installationen er udsat for en sådan fysisk forringelse, at
den trods normal vedligeholdelse vil have mistet sin værdi
senest 33 år efter opførelsen. Afskrivningssatsen
forhøjes til en sats, der svarer til, at bygningen eller
installationen afskrives med lige store årlige beløb
over den antagelige levetid.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
5. I
§ 17, stk. 2, der bliver stk. 3,
ændres »Den i stk. 1 nævnte« til:
»Den i stk. 1, 3. pkt. nævnte«.
6. I
§ 17, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »efter stk. 2, gælder den forhøjede
sats også for den tilknyttede bygning.« til:
»efter stk. 2 eller 3, gælder den forhøjede sats
efter stk. 2 også for den tilknyttede bygning, jf. dog stk.
5.«
7. I
§ 17 indsættes som stk. 5 og 6:
»Stk. 5.
Såfremt en bygning, der er erhvervet før den 1. januar
2023, og hvorpå der kan afskrives efter § 14, stk. 3,
knytter sig til en bygning, for hvilken afskrivningssatsen
forhøjes efter bestemmelsen, gælder den
forhøjede sats også for den tilknyttede bygning.
Stk. 6. Ved
afståelse af en ideel andel af en bygning eller installation,
hvor den skattepligtige ejer en ideel andel, der er erhvervet
før den 1. januar 2023, og en ideel andel, der er erhvervet
den 1. januar 2023 eller senere, anses den først erhvervede
ideelle andel for den først afståede.«
8. I
§ 44 A, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »4 pct.« til: »3 pct.«
9. I
§ 44 A, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt.:
»Hvis den kunstneriske udsmykning er
anskaffet før den 1. januar 2023, kan afskrivning efter 1.
pkt. dog ske med indtil 4 pct. årligt af
anskaffelsessummen.«
10. I
§ 44 A, stk. 5, stk. 6, 2. pkt.,
og stk. 10, ændres »stk. 1,
2. pkt.« til: »stk. 1, 3. pkt.«
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2023.
Stk. 2. §§ 1
og 2 har virkning fra og med indkomståret 2024.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Ændring af fradragsretten for
private lønforsikringer | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Skatteministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.2. | Forhøjelse af det maksimale fradrag
for fagforeningskontingenter | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Skatteministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.3. | Nedsættelse af afskrivningssatsen
for bygninger m.v. | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Skatteministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | | 3.1. | Ændring af fradragsretten for
private lønforsikringer | | 3.2. | Forhøjelse af det maksimale fradrag
for fagforeningskontingenter | | 3.3. | Nedsættelse af afskrivningssatsen
for bygninger m.v. | | 3.4. | Implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet), Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og
Kristendemokraterne har den 21. januar 2022 indgået Aftale om
en ny reformpakke for dansk økonomi. En aftale, der skal
gøre Danmark stærkere, styrke den grønne
omstilling og skabe flere arbejdspladser.
Lovforslaget udmønter tre tiltag i
aftalens del om Hurtigere i job og et stærkere arbejdsmarked.
Tiltagene skal bidrage til bl.a. at styrke sammenhængskraften
på det danske arbejdsmarked gennem stærkere
organisering.
Det er således aftalt, at fra og med
indkomståret 2023 gøres fradragsretten for private
lønforsikringer betinget af, at der er betalt et
a-kassebidrag på mindst 1.300 kr. i løbet af
indkomståret. Fradragsret for indbetaling af bidraget til
a-kassen vil ikke være omfattet af beløbsgrænsen
på 1.300 kr.
Herudover er aftalepartierne enige om at
forhøje det maksimale fradrag for fagforeningskontingenter
fra 6.000 kr. til 7.000 kr. fra og med indkomståret 2023.
I lyset af, at forligskredsen bag Aftale om et
tryggere dagpengesystem ikke støtter gennemførelse af
de aftalte tiltag på dimittenddagpengeområdet, har det
været nødvendigt at genbesøge
aftaleøkonomien.
Den opdaterede aftaleøkonomi
medfører bl.a., at den betingede fradragsret for private
lønforsikringer og forhøjelsen af det maksimale
fradrag for fagforeningskontingent udskydes med ét år
i forhold til det aftalte i Aftale om en ny reformpakke for dansk
økonomi. Tiltagene får således virkning fra og
med indkomståret 2024.
Derudover er aftalepartierne i Aftale om en ny
reformpakke for dansk økonomi enige om at nedsætte
afskrivningssatsen for bygninger m.v. til 3 pct. fra 2023 for nye
investeringer i bygninger og installation. En afskrivningssats
på 3 pct. svarer til, at bygninger og installationer er fuldt
afskrevet efter ca. 33 år.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Ændring af fradragsretten for private
lønforsikringer
2.1.1. Gældende ret
Ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst kan der fradrages udgifter til
arbejdsløshedsforsikringer. Den mest udbredte
arbejdsløshedsforsikring er igennem et medlemskab af en
arbejdsløshedskasse (a-kasse), hvorefter den forsikrede
efter ét års medlemskab kan modtage dagpenge ved
ledighed.
Forsikringsselskaber kan udbyde private
arbejdsløshedsforsikringer (lønforsikringer), hvor
udgifterne til forsikringen ligeledes er fradragsberettigede.
Selvom de private lønforsikringer typisk supplerer
medlemskabet i en a-kasse, er det ikke en betingelse for
fradragsretten, at den private lønforsikring tegnes som
supplement til en arbejdsløshedsforsikring i en a-kasse.
Fradragsretten er efter gældende regler
ikke betinget af formelle krav. Der skal alene være tale om
en forsikring ved arbejdsløshed.
2.1.2.
Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Som led i Aftale om en ny reformpakke for
dansk økonomi foreslås det, at fradragsretten for
private lønforsikringer fra og med indkomståret 2024
gøres betinget af, at den forsikrede i løbet af
indkomståret indbetaler et bidrag på mindst 1.300 kr.
til en a-kasse. Beløbet svarer ca. til mindst tre
måneders indbetaling af bidrag til det billigste medlemskab
af en a-kasse for en fuldtidsforsikret i 2022.
2.2. Forhøjelse
af det maksimale fradrag for fagforeningskontingenter
2.2.1. Gældende ret
Ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst kan der fradrages udgifter til kontingenter til
arbejdsgiverforeninger, fagforeninger, og andre faglige
sammenslutninger, der har som hovedformål at varetage de
økonomiske interesser for den erhvervsgruppe, hvortil den
skattepligtige hører.
Fradraget er betinget af, at den faglige
forening, hvis den er indberetningspligtig efter
skatteindberetningslovens § 31, stk. 1, har indberettet
medlemmets kontingentbetalinger til Skatteforvaltningen.
Fradragsretten for fagforeningskontingenter er
for lønmodtagere begrænset til højst 6.000 kr.
Fradraget gives ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst. Der er tale om et ligningsmæssigt fradrag.
Skatteværdien af et ligningsmæssigt fradrag
udgør ca. 25,0 pct. i 2022 i en kommune med en skatteprocent
svarende til landsgennemsnittet.
Selvstændigt erhvervsdrivende og
selskaber m.v. (juridiske personer) har også mulighed for at
fradrage udgifter til kontingent til arbejdsgiverforeninger,
fagforeninger eller andre faglige sammenslutninger ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Loftet over
fradrag for faglige kontingenter gælder dog ikke for denne
gruppe.
2.2.2.
Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Som led i Aftale om en ny reformpakke for
dansk økonomi foreslås det at forhøje loftet
over fagforeningskontingenter fra 6.000 kr. til 7.000 kr. fra og
med indkomståret 2024. Det betyder, at en lønmodtager
fra og med indkomståret 2024 kan få et fradrag på
op til 7.000 kr. for sine udgifter til fagforeningskontingent.
2.3. Nedsættelse
af afskrivningssatsen for bygninger m.v.
2.3.1. Gældende ret
Afskrivningssatsen for bygninger, der er
afskrivningsberettigede efter afskrivningslovens § 14, og for
installationer, der er afskrivningsberettigede efter
afskrivningslovens § 15, stk. 1 og 2, fremgår af
afskrivningslovens § 17, stk. 1.
Der gælder en fælles ordinær
afskrivningssats på indtil 4 pct. årligt af
anskaffelsessummen for bygninger og for installationer. Der
gælder samme maksimale sats for afskrivning på
installationer i afskrivningsberettigede og
ikkeafskrivningsberettigede bygninger. Der er tale om lineære
afskrivninger, dvs. samme maksimale afskrivning hvert år af
anskaffelsessummen. Hele anskaffelsessummen kan således
afskrives i løbet af 25 år.
Afskrivning påbegyndes i det
indkomstår, hvor bygningerne eller installationerne er
færdige og anvendes erhvervsmæssigt.
Efter gældende regler kan en bygning
eller installation, der er udsat for en sådan fysisk
forringelse, at den trods normal vedligeholdelse vil have mistet
sin værdi senest 25 år efter opførelsen,
afskrives med en forhøjet afskrivningssats. Den maksimale
afskrivningssats forhøjes til en sats lig med summen af 3
pct. og en sats, der svarer til, at bygningen afskrives med lige
store årlige beløb over den forventede levetid. For
eksempel kan en bygning, der har en forventet levetid på 10
år, afskrives med 13 pct. pr. år (10+3).
Udgifter til ombygning og forbedring af
afskrivningsberettigede bygninger eller installationer afskrives
særskilt med samme maksimale afskrivningssats, der i
øvrigt gælder for selve bygningen eller
installationen.
Efter gældende regler kan udgifter til
ombygning eller forbedring af afskrivningsberettigede bygninger og
installationer, fradrages straks, i det omfang indkomstårets
udgift til vedligeholdelse, ombygning og forbedring ikke overstiger
5 pct. af afskrivningsgrundlaget for den bygning eller
installation, som udgifterne vedrører, jf.
afskrivningslovens § 18.
En bygning, der knytter sig accessorisk til en
bygning, som afskrives med en forhøjet afskrivningssats, kan
efter gældende regler også afskrives med
forhøjet sats.
2.3.2.
Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Lovforslaget er en udmøntning af Aftale
om en ny reformpakke for dansk økonomi. Formålet med
den del af lovforslaget, der vedrører en nedsættelse
af afskrivningssatsen fra 4 pct. til 3 pct. for bygninger m.v., er
at bringe de skattemæssige afskrivninger bedre i
overensstemmelse med bygningernes og installationernes forventede
økonomiske levetid.
Med lovforslaget foreslås det, at
afskrivningssatsen for nyerhvervelser nedsættes fra 4 pct.
til 3 pct. Det vil sige for erhvervelser af afskrivningsberettigede
bygninger og installationer, der sker efter lovens
ikrafttræden, og for afholdelse af udgifter til om- og
tilbygninger og forbedringer, der sker efter lovens
ikrafttræden.
For allerede erhvervede
afskrivningsberettigede bygninger og installationer vil
afskrivningssatsen fortsat være de gældende 4 pct.
Det vil indebære, at
afskrivningsberettigede bygninger og installationer, der er
anskaffet før lovens ikrafttrædelsestidspunkt, men
forbedret, om- eller tilbygget efterfølgende, fortsat vil
kunne afskrives med 4 pct., mens udgifterne til forbedring, om-
eller tilbygning kun vil kunne afskrives med 3 pct.
Der vil således fremadrettet kunne
forekomme bygninger, hvor der er adgang til skattemæssige
afskrivninger med to forskellige afskrivningssatser, idet
nedsættelsen af afskrivningssatsen fra 4 pct. til 3 pct.
foreslås at få fremtidig virkning på nyerhvervede
bygninger m.v. Det gælder f.eks., hvis en andel af bygningen
er anskaffet før den 1. januar 2023 og dermed kan afskrives
med 4 pct., mens en anden del er anskaffet den 1. januar 2023 eller
senere, som dermed efter forslaget vil kunne afskrives med 3
pct.
Derfor foreslås det at indføre en
FIFO-regel (First-In-First-Out), der fastsætter, at
såfremt en skattepligtig ejer ideelle andele af en bygning,
hvoraf nogle andele er anskaffet før den 1. januar 2023, og
andre andele er anskaffet senere, så anses de først
erhvervede ideelle andele for de først afståede.
Endvidere foreslås det at justere den
gældende særregel for bygninger og installationer med
kort levetid, så de skattemæssige afskrivninger kommer
i bedre overensstemmelse med den faktiske levetid. Det
foreslås for nyerhvervelser at udvide særreglen,
så ordningen fremadrettet vil omfatte bygninger og
installationer med en forventet levetid kortere end 33 år,
mens det særlige tillæg til afskrivningssatsen på
3 procentpoint foreslås fjernet.
Endvidere foreslås afskrivningssatsen
for kunstnerisk udsmykning i visse afskrivningsberettigede
bygninger ligeledes nedsat fra 4 pct. til 3 pct. for kunstnerisk
udsmykning, som den skattepligtige erhverver den 1. januar 2023
eller senere.
Den foreslåede nedsættelse af
afskrivningssatsen vurderes at indebære, at de
skattemæssige afskrivninger bringes i bedre overensstemmelse
med bygningernes og installationernes forventede økonomiske
levetid.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
3.1 Ændring af
fradragsretten for private lønforsikringer
Den del af lovforslaget, der vedrører
ændring af fradragsretten for private lønforsikringer,
skønnes med nogen usikkerhed at vedrøre ca. 27.000
personer med fritstående private lønforsikringer med
en gennemsnitlig årlig indbetaling på 6.000 kr.
En ændring af fradragsretten for private
lønforsikringer skønnes på den baggrund at
medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 40 mio. kr.
og ca. 30 mio. kr. efter tilbageløb, jf. tabel 1, som
følge af, at der ikke længere kan opnås fradrag
for fritstående private lønforsikringer.
Forslaget om at gøre fradragsretten for
private lønforsikringer betinget af, at der i løbet
af året er betalt et a-kassebidrag på mindst 1.300 kr.,
skønnes at medføre, at det ikke længere vil
være attraktivt at tegne fritstående private
lønforsikringer, hvilket med usikkerhed skønnes at
medføre et mindreprovenu som følge af mistede
skatteindtægter fra udbetalinger af private
lønforsikringer på ca. 65 mio. kr. efter
tilbageløb.
Det skønnes med væsentlig
usikkerhed, at halvdelen af de personer, som hidtil har tegnet
fritstående private lønforsikringer, i stedet bliver
medlem af a-kassesystemet og tegner en supplerende privat
lønforsikring, hvilket samlet skønnes at
medføre en merindtægt på ca. 25 mio. kr. efter
tilbageløb.
Efter tilbageløb og adfærd
skønnes forslaget dermed med væsentlig usikkerhed at
medføre et årligt mindreprovenu på ca. 6 mio.
kr. Den varige virkning af forslaget skønnes tilsvarende at
udgøre et mindreprovenu på ca. 6 mio. kr. årligt
efter tilbageløb og adfærd.
For finansåret 2024 skønnes et
merprovenu på ca. 40 mio. kr. svarende til den umiddelbare
virkning.
Den umiddelbare virkning for kommuneskatten
skønnes at udgøre et merprovenu på ca. 40 mio.
kr.
Tabel
1. Provenumæssige konsekvenser
ved ændring af fradragsretten for private
lønforsikringer | Mio. kr. (2023-niveau) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2030 | Varigt | Finansår 2024 | Umiddelbar virkning | - | - | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | Virkning efter tilbageløb | - | - | 30 | 30 | 30 | 30 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | - | - | -6 | -6 | -6 | -6 | - | Umiddelbar virkning for
kommuneskatten | - | - | 40 | 40 | 40 | - | - |
|
3.2. Forhøjelse
af det maksimale fradrag for fagforeningskontingenter
Den del af lovforslaget, der vedrører
forhøjelse af det maksimale fradrag for
fagforeningskontingenter fra 6.000 kr. til 7.000 kr.,
skønnes at medføre, at fradragene for
fagforeningskontingenter stiger med ca. 400 mio. kr. i 2024. Det
umiddelbare mindreprovenu herved skønnes at udgøre
ca. 110 mio. kr., jf. tabel 2. Efter tilbageløb og
adfærd skønnes mindreprovenuet at udgøre ca. 80
mio. kr. Mindreprovenuet skønnes at stige i en
årrække, frem til alle har kontingenter over loftet,
hvorefter mindreprovenuet vil falde i takt med, at den reale
værdi af fradraget falder. På den baggrund
skønnes den varige virkning af forslaget at udgøre et
mindreprovenu på ca. 40 mio. kr. årligt efter
tilbageløb og adfærd.
For finansåret 2024 skønnes
mindreprovenuet at udgøre ca. 110 mio. kr., svarende til den
umiddelbare virkning.
Da fradraget for fagforeningskontingenter
indgår i den skattepligtige indkomst, der udgør
grundlaget for kommuneskatten og kirkeskatten, kan hovedparten af
den umiddelbare virkning, ca. 100 mio. kr. i 2024, henføres
til kommuneskatten.
Det eksisterende loft over
fagforeningskontingenter betragtes som en skattesanktion. I
forbindelse med forslaget skønnes den eksisterende
skattesanktion at blive reduceret svarende til ca. 110 mio. kr. i
2024.
Tabel
2. Provenumæssige konsekvenser
ved forhøjelse af det maksimale fradrag for
fagforeningskontingenter | Mio. kr. (2023-niveau) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2030 | Varigt | Finansår 2024 | Umiddelbar virkning | - | - | -110 | -120 | -160 | -60 | -110 | Virkning efter tilbageløb | - | - | -80 | -90 | -130 | -40 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | - | - | -80 | -90 | -120 | -40 | - | Umiddelbar virkning for
kommuneskatten | - | - | -100 | -120 | -160 | - | - |
|
3.3. Nedsættelse
af afskrivningssatsen for bygninger m.v.
Med lovforslaget nedsættes
afskrivningssatsen for bygninger mv. fra 4 til 3 pct. af
anskaffelsessummen for nye investeringer. Desuden forlænges
den særlig adgang til forhøjede afskrivninger for
bygninger og installationer fra 25 til 33 år, mens
tillægget på 3 pct. fjernes.
På baggrund af oplysninger fra Danmarks
Statistik skønnes det med stor usikkerhed, at bygningerne
m.v. for skønsmæssigt ca. 40 mia. kr. vil være
omfattet af satsændringen. Efter gældende regler kan
disse investeringer afskrives lineært over 25 år,
svarende til årlige afskrivninger på ca. 1,7 mia. kr.
(skatteværdi på ca. 350 mio. kr.). Ved den
foreslåede satsnedsættelse vil de årlige
afskrivninger udgøre ca. 1,2 mia. kr. (skatteværdi
på ca. 270 mio. kr.). På dette grundlag skønnes
satsnedsættelsen i 2023 at medføre umiddelbart
merprovenu på ca. 90 mio. kr., hvilket svarer til et
merprovenu på ca. 70 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd.
I de efterfølgende år vil
merprovenuet være gradvist stigende i takt med, at flere
investeringer omfattes af den lavere afskrivningssats. I takt med
at de afskrivninger, der udskydes pga. satsnedsættelsen,
realiseres, vil merprovenuet dog gradvist aftage, og på sigt
vil der alene være tale om en rentegevinst for staten, fordi
afskrivningerne udskydes, og skatten dermed fremrykkes. Opgjort i
varig virkning skønnes ændringen af
afskrivningsreglerne at medføre et umiddelbart merprovenu
på ca. 720 mio. kr. årligt, hvilket svarer til ca. 540
mio. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd.
Med hensyn til tilbageløb og
adfærd antages samme effekt som på investeringerne ved
en nedsættelse af selskabsskatten. I de efterfølgende
år vil merprovenuet være gradvist stigende i takt med,
at flere investeringer omfattes af den lavere afskrivningssats.
Kommunerne får en andel af
selskabsskatten uden for kulbrinteområdet på 14,24 pct.
med afregning tre år efter indkomståret. Den
foreslåede nedsættelse af afskrivningssatsen for
bygninger mv. skønnes at medføre et umiddelbart
merprovenu for kommunerne på ca. 15 mio. kr. for 2023 med
afregning i 2026. Provenuvirkningen for kommunerne i
efterfølgende år følger proportionalt
udviklingen i det samlede umiddelbare merprovenu med tre års
forsinkelse.
De foreslåede ændringer af
afskrivningsreglerne for bygninger og installationer må
forventes at ville reducere incitamentet til at investere i disse
aktiver. Der vil dog fortsat være fuldt fradrag for
investeringerne, men over en længere periode, hvorfor
effekten vurderes at være beskeden.
Samtidig vurderes ændringerne at ville indebære, at
de skattemæssige afskrivninger på området i
højere grad svarer til den faktiske økonomiske
levetid. Dette vil trække i retning af, at
afskrivningsreglerne generelt bliver mere neutrale i forhold til,
hvilke typer aktiver der investeres i, hvilket vil trække i
retning af en samfundsøkonomisk mere hensigtsmæssig
investeringssammensætning.
Tabel
3. Provenumæssige konsekvenser
ved nedsættelse af afskrivningssatsen for bygninger
m.v. | Mio. kr. (2023-niveau) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2030 | Varigt | Finansår 2023 | Umiddelbar virkning | - | 90 | 170 | 260 | 640 | 720 | 90 | Virkning efter tilbageløb | - | 80 | 150 | 220 | 540 | 620 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | - | 70 | 130 | 190 | 480 | 540 | - |
|
3.4. Implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes isoleret set at
medføre administrative udgifter for Skatteforvaltningen
på 0,1 mio. kr. i 2022, 0,2 mio. kr. i 2023, 0,8 mio. kr. i
2024, 1,1 mio. kr. i 2025, 1,0 mio. kr. i 2026, 0,9 mio. kr. i
2027, 0,9 mio. kr. i 2028, 0,8 mio. kr. i 2029 og 0,6 mio. kr. fra
2030 og frem. Udgifterne kan primært henføres til
sagsbehandling, vejledning og systemtilpasninger.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
implementeringskonsekvenser for kommuner og regioner.
Lovforslaget vurderes at følge
principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget om at gøre fradragsretten for
private lønforsikringer betinget af, at der i løbet
af året er betalt et a-kassebidrag på mindst 1.300 kr.,
skønnes at medføre, at det ikke længere vil
være attraktivt at tegne fritstående private
lønforsikringer. Derfor vurderes det, at flere af de
personer, som hidtil har tegnet fritstående private
lønforsikringer, i stedet vil blive medlem af
a-kassesystemet og tegne en supplerende privat
lønforsikring.
Forslaget om at forhøje det maksimale
fradrag for fagforeningskontingenter har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget om at nedsætte
afskrivningssatsen for bygninger og installationer foreslås i
overensstemmelse med den politiske aftale om en ny reformpakke for
dansk økonomi alene at skulle gælde for nye
investeringer, der foretages den 1. januar 2023 eller senere.
De foreslåede ændringer af
afskrivningsreglerne for bygninger m.v. vil medføre, at
disse aktiver vil skulle afskrives over en længere
årrække end i dag, hvilket vil trække i retning
af et rentetab for virksomhederne. Isoleret set vil det reducere
virksomhedernes incitament til at foretage investeringer på
området. Der vil dog fortsat være fuldt fradrag for
investeringerne, men over en længere periode, hvorfor
effekten vurderes at være beskeden.
Derudover vil de foreslåede
ændringer indebære, at der fremover vil gælde
forskellige afskrivningssatser for den samme bygning. Den del af
bygningerne, der er erhvervet før den 1. januar 2023, vil
fortsat kunne afskrives med den hidtidige sats på 4 pct.,
mens fremtidige forbedringer af den samme bygning, foretaget den 1.
januar 2023 eller senere, efter forslaget kun vil kunne afskrives
med den foreslåede lavere sats på 3 pct.
Den omstændighed, at nedsættelsen
af afskrivningssatsen kun skal have virkning for fremtidige
investeringer indebærer, at virksomhederne - f.eks. ved
ændret anvendelse og forbedringer af bygningen - skal holde
styr på, hvilke dele der fremover kan afskrives med den
høje sats, og hvilke dele der fremover kun kan afskrives med
den foreslåede lavere sats.
Lovforslaget medfører administrative
konsekvenser for erhvervslivet, der vurderes at være under 4
mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke
klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke
miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 17. juni 2022 til den 19. august 2022 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
3F, Advokatsamfundet, Akademikerne,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Borger- og
retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, Brancheforeningen for
Aktive Ejere i Danmark, BUPL, Business Danmark, CEPOS, Cevea,
Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Lærerforening,
Danmarks Statistik, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk
Gartneri, Dansk Iværksætterforening, Dansk
Journalistforbund, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Metal,
Dansk PersonTransport, Dansk Skovforening, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Solcelleforening, Dansk Teknisk
Lærerforbund, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske Advokater,
Danske A-Kasser, Danske Havne, Danske Produktionsskolers
Lærerforening, Danske Rederier, Danske Vandværker,
DANVA, Dataetisk Råd, Datatilsynet, Den Danske
Fondsmæglerforening, Den Danske Landinspektørforening,
DI, Digitaliseringsstyrelsen, DTL, EjendomDanmark, Energy
Innovation Cluster, Erhvervsstyrelsen - Område for Bedre
Regulering, FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans
Danmark, Finansforbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Finanstilsynet, FOA, Foreningen af Danske Skatteankenævn,
Foreningen af Danske Revisorer, Foreningen for
Platformsøkonomi i Danmark, Forsikring & Pension,
Forsikringsmæglerforeningen, Frie Funktionærer, FSR -
danske revisorer, Green Power Denmark, HK-Kommunal, HK-Privat,
HORESTA, Ingeniørforeningen i Danmark, Investering Danmark,
ISOBRO, Justitia, Kapitalmarked Danmark, KL, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Kraka, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Kristelig Fagforening, Landbrug & Fødevarer,
Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, Landsskatteretten, Ledernes
Hovedorganisation, Mellemfolkeligt Samvirke, Nordsøfonden,
Olie Gas Danmak, Oxfam IBIS, Retssikkerhedssekretariatet,
Rigsrevisionen, SEGES, Skatteankeforvaltningen,
Skolelederforeningen, SMVdanmark, SRF Skattefaglig Forening,
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International
Kriminalitet og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
| | 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ændringen af afskrivningsreglerne for
visse bygninger mv. at skønnes at medføre et
umiddelbart merprovenu på ca. 720 mio. kr. årligt,
hvilket svarer til ca. 540 mio. kr. årligt efter
tilbageløb og adfærd. | Forslaget om ændring af
fradragsretten for private lønforsikringer skønnes at
medføre et varigt mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd på ca. 6 mio. kr., mens forslaget om
forhøjet loft over fradrag for fagforeningskontingenter
skønnes at medføre et varigt mindreprovenu på
ca. 40 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Lovforslaget vurderes isoleret set at
medføre administrative udgifter for Skatteforvaltningen
på 0,1 mio. kr. i 2022, 0,2 mio. kr. i 2023, 0,8 mio. kr. i
2024, 1,1 mio. kr. i 2025, 1,0 mio. kr. i 2026, 0,9 mio. kr. i
2027, 0,9 mio. kr. i 2028, 0,8 mio. kr. i 2029 og 0,6 mio. kr. fra
2030 og frem. Udgifterne kan primært henføres til
sagsbehandling, vejledning og systemtilpasninger. Lovforslaget vurderes ikke at
medføre implementeringskonsekvenser for kommuner og
regioner. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ændringen af afskrivningsreglerne for
visse bygninger mv. vil indebære et rentetab for investorerne
på området. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget vurderes ikke at have
nævneværdige konsekvenser for erhvervslivet. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Det følger af pensionsbeskatningslovens
§ 49, stk. 1, 1. pkt., at udgifter til
arbejdsløshedsforsikringer kan fradrages ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Fradragsretten
omfatter både arbejdsløshedsforsikringer, der tegnes
igennem et medlemskab af en a-kasse, men også private
arbejdsløshedsforsikringer (lønforsikringer), der
udbydes af forsikringsselskaber. De private lønforsikringer
kan udbydes som supplement til en arbejdsløshedsforsikring i
en a-kasse, men kan også udbydes uden at supplere en
arbejdsløshedsforsikring i en a-kasse.
Det er forsikringsselskaber og a-kasser, der
indberetter forsikringstagers udgifter til
arbejdsløshedsforsikringen til Skatteforvaltningen.
Indberetningen sker én gang om året. Er den forsikrede
medlem af en a-kasse i et andet EU/EØS-land, skal den
forsikrede selv indberette udgifterne til Skatteforvaltningen, idet
de udenlandske forsikringsselskaber og a-kasser ikke er
pålagt indberetningspligt.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 3 i pensionsbeskatningslovens
§ 49, hvorefter, at fradragsretten for udgifter til private
arbejdsløshedsforsikringer efter stk. 1, 1. pkt., er
betinget af, at der i indkomståret er indbetalt mindst 1.300
kr. til et medlemskab af en arbejdsløshedskasse.
Arbejdsløshedskasser med hjemsted i et andet land inden for
EU/EØS end Danmark skal opfylde betingelserne for
anerkendelse af en arbejdsløshedskasse i § 32, stk. 1,
nr. 1 og stk. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Lovforslaget vil medføre at det ikke
længere vil være muligt at få fradrag for
udgifter til private lønforsikringer, hvis man ikke i
indkomståret har indbetalt mindst 1.300 kr. i bidrag til en
a-kasse. Den foreslåede ordning vil alene omfatte udgifter
til private lønforsikringer. Udgifter til bidrag til en
a-kasse vil ikke være omfattet af den foreslåede
ordning og vil således være fradragsberettiget uanset
størrelsen på det indbetalte bidrag til a-kassen.
Danske forsikringsselskaber og a-kasser vil
som hidtil skulle indberette forsikringstagers udgifter til
arbejdsløshedsforsikringen én gang om året til
Skatteforvaltningen.
Er den forsikrede medlem af en a-kasse i et
andet EU/EØS-land, vil udgifter til private
lønforsikringer være fradragsberettigede, hvis der i
løbet af indkomståret samlet indbetales mindst 1.300
kr. i bidrag til a-kasser i Danmark og andre EU/EØS-lande.
A-kasser med hjemsted i et andet land inden for EU/EØS end
Danmark vil skulle opfylde betingelserne for anerkendelse af en
a-kasse i § 32, stk. 1, nr. 1 og stk. 2 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Det vil betyde, at a-kassen
skal være tværfaglig eller fagligt afgrænset for
lønmodtagere og/eller selvstændigt erhvervsdrivende,
og optage personer med tilknytning til de fagområder, der er
angivet i kassens vedtægt. Betingelserne for anerkendelse af
a-kasser i § 32 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
vil som hidtil også gælde for danske a-kasser.
Udenlandske a-kasser vil ikke blive pålagt at indberette
forsikringstagers udgifter til arbejdsløshedsforsikringen
til Skatteforvaltningen. Er den forsikrede medlem af en a-kasse i
et andet EU/EØS-land, vil dokumentation herfor skulle sendes
til Skatteforvaltningen. Behandlingen af fradraget for medlemskab
af en udenlandsk a-kasse vil være tilsvarende den, der
gælder i dag.
Udbetaling fra private lønforsikringer,
der udbetales i forbindelse med ledighed, vil som hidtil være
skattepligtig for forsikringsmodtager, også selvom udgifterne
til lønforsikringen ikke kan fradrages.
Til §
2
Det fremgår af ligningslovens § 13,
stk. 1, at ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan
der fradrages udgifter til kontingenter til arbejdsgiverforeninger,
fagforeninger, og andre faglige sammenslutninger, der har til
hovedformål at varetage de økonomiske interesser for
den erhvervsgruppe, hvortil den skattepligtige hører.
Fradraget er betinget af, at den faglige
forening, hvis den er indberetningspligtig efter
skatteindberetningslovens § 31, stk. 1, har indberettet
medlemmets kontingentbetaling til Skatteforvaltningen.
Fradragsretten for fagforeningskontingenter er
for lønmodtagere begrænset til højst 6.000 kr.
Fradraget gives ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst. Der er tale om et ligningsmæssigt fradrag.
Skatteværdien af et ligningsmæssigt fradrag
udgør ca. 25,0 pct. i 2022 i en kommune med en skatteprocent
svarende til landsgennemsnittet.
Det foreslås, at i § 13, stk. 1, 2. pkt., ændres
6.000 kr. til 7.000 kr.
Det foreslås således at loftet
over fradrag for fagforeningskontingenter forhøjes.
Forslaget vil betyde, at lønmodtagere fra og med
indkomståret 2024 vil kunne få fradrag for op til 7.000
kr. pr. år for udgifter til fagforeningskontingenter. Den del
af udgiften til fagforeningskontingenter, der overstiger
beløbsgrænsen på 7.000 kr. pr. år, vil
ikke kunne fradrages.
Loftet over fradrag for
fagforeningskontingenter vil som hidtil ikke gælde for
selvstændigt erhvervsdrivende og selskaber m.v. (juridiske
personer).
Der ændres ikke i øvrigt i
betingelserne for at få fradrag for fagforeningskontingenter.
Som hidtil vil det således være en betingelse, at
kontingentbetalingen sker til en fagforening eller anden faglig
sammenslutning, der har til hovedformål at varetage de
økonomiske interesser for den erhvervsgruppe, hvortil den
skattepligtige hører.
Fradragsretten vil ligeledes som hidtil
være betinget af, at den faglige forening, hvis den er
indberetningspligtig efter skatteindberetningslovens § 31,
stk. 1, har indberettet kontingentudgiften til
Skatteforvaltningen.
Til §
3
Til nr. 1
Afskrivningssatsen for bygninger, der er
afskrivningsberettigede efter afskrivningslovens § 14, og for
installationer, der er afskrivningsberettigede efter
afskrivningslovens § 15, stk. 1 og 2, fremgår af
afskrivningslovens § 17, stk. 1. Afskrivningssatsen
udgør 4 pct. årligt.
Afskrivningerne for både bygninger og
installationer er ubundne. Den skattepligtige har således
adgang til selv at fastsætte afskrivningssatsen mellem 0 og 4
pct. Dette indebærer, at den skattepligtige ikke mister
afskrivningerne, selv om den fulde afskrivningsadgang ikke benyttes
i hvert indkomstår.
Udgifter til ombygning og forbedring af
afskrivningsberettigede bygninger eller installationer er ligeledes
afskrivningsberettigede med samme afskrivningssats, der i
øvrigt gælder for selve bygningen eller
installationen.
Det foreslås i afskrivningslovens § 17, stk. 1, at nedsætte
afskrivningssatsen for nye investeringer fra 4 pct. til 3 pct.
Den foreslåede nedsættelse af
afskrivningssatsen vil indebære, at de skattemæssige
afskrivninger bringes i bedre overensstemmelse med bygningernes og
installationernes forventede økonomiske levetid.
Til nr. 2
Efter afskrivningslovens § 17, stk. 1, 1.
pkt., kan bygninger efter § 14 og installationer efter §
15, stk. 1 og 2, fra og med anskaffelsesåret afskrives med
indtil 4 pct. årligt af anskaffelsessummen.
Derudover kan afskrivning på
installationer omfattet af § 15, stk. 3, beregnes med indtil 4
pct. af anskaffelsessummen efter afskrivningslovens § 17, stk.
1, 2. pkt.
Det foreslås i afskrivningslovens § 17, stk. 1, 1. og 2. pkt., at indsætte en henvisning til
§ 17, stk. 1, 3. pkt.
Henvisningen sker som følge af, at
nedsættelse af afskrivningssatsen fra 4 pct. til 3 pct. alene
vil gælde for fremtidige afskrivninger foretaget den 1.
januar 2023 eller senere. Afskrivningssatsen på 4 pct. vil
stadig finde anvendelse for bygninger og installationer anskaffet
før den 1. januar 2023.
Til nr. 3
Afskrivningssatsen for bygninger, der er
afskrivningsberettigede efter afskrivningslovens § 14, og for
installationer, der er afskrivningsberettigede efter
afskrivningslovens § 15, stk. 1 og 2, fremgår af
afskrivningslovens § 17, stk. 1. Afskrivningssatsen
udgør 4 pct. årligt.
Afskrivningerne for både bygninger og
installationer er ubundne. Den skattepligtige har således
adgang til selv at fastsætte afskrivningssatsen mellem 0 og 4
pct. Dette indebærer, at den skattepligtige ikke mister
afskrivningerne, selv om den fulde afskrivningsadgang ikke benyttes
i hvert indkomstår.
Udgifter til ombygning og forbedring af
afskrivningsberettigede bygninger eller installationer er ligeledes
afskrivningsberettigede med samme afskrivningssats, der i
øvrigt gælder for selve bygningen eller
installationen.
Det foreslås i afskrivningslovens § 17, stk. 1, 3. pkt., at afskrivning
efter 1. og 2. pkt. på bygninger og installationer, der er
erhvervet før den 1. januar 2023, kan foretages med indtil 4
pct. årligt af anskaffelsessummen.
Den foreslåede ændring
indebærer, at nedsættelsen af afskrivningssatsen fra 4
pct. til 3 pct. alene vil gælde for nyerhvervelser, mens
afskrivningsberettigede bygninger og installationer, der er
erhvervet før den 1. januar 2023, fortsat vil kunne
afskrives med 4 pct.
Hvis den skattepligtige har erhvervet en
afskrivningsberettiget bygning før den 1. januar 2023 og fra
og med denne dato har afholdt udgifter til forbedring af bygningen,
vil den skattepligtige således kunne foretage
skattemæssige afskrivninger på selve bygningen med 4
pct., mens udgifterne til forbedringerne efter forslaget kun vil
kunne afskrives med 3 pct.
Hvis den skattepligtige har erhvervet en andel
på f.eks. 25 pct. af en afskrivningsberettiget bygning
før den 1. januar 2023, vil bygningen kunne afskrives med 4
pct. årligt af anskaffelsessummen. Hvis den skattepligtige
erhverver yderligere f.eks. 10 pct. af bygningen den 1. januar 2023
eller senere, vil denne del af bygningen efter forslaget kun kunne
afskrives med 3 pct.
Foretager den skattepligtige forbedringer
på den afskrivningsberettigede bygning den 1. januar 2023
eller senere, vil udgifterne til forbedringerne efter forslaget
alene kunne afskrives med 3 pct., selv om en andel af bygningerne
er erhvervet før den 1. januar 2023. Afskrivningssatsen
på den oprindelige ejerandel på 25 pct. af selve
bygningen vil fortsat være 4 pct.
Til nr. 4
Efter afskrivningslovens § 17, stk. 2,
kan en bygning eller installation, der må antages at
være udsat for en sådan fysisk forringelse, at den
trods normal vedligeholdelse vil have mistet sin værdi senest
25 år efter opførelsen, afskrives med en
forhøjet afskrivningssats. Afskrivningssatsen
forhøjes til en sats lig med summen af 3 pct. og en sats,
der svarer til, at bygningen afskrives med lige store årlige
beløb over den forventede levetid. Hvis f.eks. den
forventede levetid er 10 år, vil der kunne afskrives med op
til 13 pct. pr. år (10+3).
Der gælder samme maksimale sats for
afskrivning på installationer i afskrivningsberettigede og
ikke-afskrivningsberettigede bygninger.
Levetiden for bygninger skal regnes fra
opførelsen. Levetiden for installationer skal regnes fra
installationens fuldførelse.
Det foreslås, at der i
afskrivningslovens § 17 efter stk.
1 indsættes et stk. 2, så
særreglen med forhøjet afskrivningssats for
afskrivningsberettigede bygninger og installationer med en
forventet kortere levetid udvides, så ordningen fremadrettet
for nye erhvervelser vil omfatte bygninger og installationer med en
forventet levetid kortere end 33 år, mens det særlige
tillæg til afskrivningssatsen på 3 procentpoint
foreslås ophævet.
Den foreslåede ændring vurderes at
indebære, at de skattemæssige afskrivninger for
nyerhvervelser bringes i bedre overensstemmelse med bygningernes og
installationernes forventede økonomiske levetid.
Til nr. 5
Det fremgår af afskrivningslovens §
17, stk. 2, at afskrivningssatsen i stk. 1 forhøjes,
når det må antages, at bygningen eller installationen
er udsat for en sådan fysisk forringelse, at den trods normal
vedligeholdelse vil have mistet sin værdi senest 25 år
efter opførelsen. Afskrivningssatsen forhøjes til en
sats lig med summen af 3 pct. og en sats, der svarer til, at
bygningen eller installationen afskrives med lige store
årlige beløb over den antagelige levetid.
Det foreslås i afskrivningslovens § 17, stk. 2, 1. pk., der bliver stk. 3,
1. pkt., at ændre henvisningen til § 17, stk. 1,
så der i stedet henvises til § 17, stk. 1, 3. pkt.
Den foreslåede ændring er en
følge af de foreslåede ændringer i lovforslagets
§ 3, nr. 2 og 3.
Det indebærer, at de gældende
højere afskrivningssatser for bygninger og installationer
med kort levetid fortsat vil gælde for bygninger og
installationer, der er erhvervet før den 1. januar 2023.
Til nr. 6
Det fremgår af afskrivningslovens §
17, stk. 3, at såfremt en bygning, hvorpå der kan
afskrives efter afskrivningslovens § 14, stk. 3, knytter sig
til en bygning, for hvilken afskrivningssatsen forhøjes
efter stk. 2, gælder den forhøjede sats også for
den tilknyttede bygning.
Det foreslås i afskrivningslovens § 17, stk. 3, der bliver stk. 4, at
ændre henvisningen til afskrivningslovens § 17, stk. 2,
så der i stedet henvises til § 17, stk. 2 eller 3. Det
foreslås endvidere i afskrivningslovens § 17, stk. 3,
der bliver stk. 4, at indsætte en henvisning til stk. 2.
Det indebærer, at en accessorisk bygning
(f.eks. en kontorbygning), der er anskaffet den 1. januar 2023
eller senere, vil være omfattet af den foreslåede
reduktion af afskrivningssatsen for bygninger med kort levetid,
uanset om den accessoriske bygning knytter sig til en bygning, der
er anskaffet før den 1. januar 2023.
Til nr. 7
Efter afskrivningslovens § 14, stk. 3,
kan bygninger, der ikke kan afskrives på efter
afskrivningslovens § 14, stk. 2, nr. 1-3, alligevel afskrives,
såfremt bygningen knytter sig accessorisk til
afskrivningsberettigede erhvervsmæssigt benyttede bygninger
og tjener til driften af den virksomhed, som de
afskrivningsberettigede bygninger anvendes til.
Det foreslås for det første at
indsætte et nyt stk. 5 i
afskrivningslovens § 17, der omhandler en bygning, der er
erhvervet før den 1. januar 2023, og som knytter sig
accessorisk til en bygning, der ligeledes er anskaffet før
den 1. januar 2023. Bestemmelsen er en undtagelse fra den
foreslåede bestemmelse i afskrivningslovens § 17, stk.
3, der bliver stk. 4, jf. lovforslagets § 3, nr. 5.
De foreslåede ændringer i
afskrivningslovens § 17, stk. 3, der bliver stk. 4, vil
indebære, at den foreslåede reduktion af
afskrivningssatsen for bygninger med kort levetid, jf. den
foreslåede bestemmelse i afskrivningslovens § 17, stk.
2, vil omfatte accessoriske bygninger, der er erhvervet den 1.
januar 2023 eller senere, og bygninger, der knytter sig accessorisk
til afskrivningsberettigede bygninger, der er erhvervet den 1.
januar 2023 eller senere.
Den foreslåede bestemmelse i
afskrivningslovens § 17, stk. 5, vil derimod indebære,
at bygninger, der er erhvervet før den 1. januar 2023, og
som knytter sig accessorisk til afskrivningsberettigede bygninger
med kort levetid, der ligeledes er erhvervet før dette
tidspunkt, fortsat vil kunne afskrives efter den højere sats
efter afskrivningslovens § 17, stk. 2, der bliver stk. 3.
Der vil således efter forslaget fortsat
kunne foretages afskrivning med en forhøjet afskrivningssats
på eksempelvis en kontorbygning, der knytter sig accessorisk
til en afskrivningsberettiget bygning med kort levetid. Den
nugældende høje afskrivningssats, jf.
afskrivningslovens § 17, stk. 2, der bliver stk. 3, vil efter
forslaget dog alene kunne benyttes, hvis både den
accessoriske bygning og den bygning, den knytter sig til, er
anskaffet før den 1. januar 2023.
Hvis enten den accessoriske bygning eller den
bygning, den knytter sig til, er anskaffet senere, vil den
accessoriske bygning efter forslaget kun kunne afskrives med den
lavere afskrivningssats, jf. den foreslåede bestemmelse i
afskrivningslovens § 17, stk. 2.
Hvis en gammel kontorbygning knytter sig
accessorisk til en gammel produktionsbygning med kort levetid, vil
kontorbygningen efter forslaget fortsat kunne afskrives med de
gældende høje satser, jf. afskrivningslovens §
17, stk. 2, der bliver stk. 3. Hvis produktionsbygningen fra og med
den 1. januar 2023 erstattes af en ny produktionsbygning, som
kontorbygningen knytter sig accessorisk til, vil det efter
lovforslaget medføre, at kontorbygningen fremover omfattes
af den foreslåede reduktion af afskrivningssatsen for
bygninger med kort levetid, jf. den foreslåede bestemmelse i
afskrivningslovens § 17, stk. 2.
De foreslåede ændringer er en
konsekvens af, at der fremover vil kunne forekomme forskellige
afskrivningssatser afhængig af anskaffelsestidspunktet.
Det foreslås for det andet at
indsætte en ny bestemmelse som afskrivningslovens § 17, stk. 6, hvor det foreslås,
at hvis den skattepligtige afstår en ideel andel af en
bygning eller installation, hvor den skattepligtige ejer en ideel
andel, der er erhvervet før den 1. januar 2023, og en ideel
andel, der er erhvervet den 1. januar 2023 eller senere, anses den
først erhvervede ideelle andel i bygningen eller
installationen for den først afståede.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at den skattepligtige ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst ved afståelse af ideelle andele i en
bygning eller installation, hvor nogle er anskaffet før
lovens ikrafttrædelse, og nogle er anskaffet efter lovens
ikrafttræden, vil skulle opgøre den skattepligtige
indkomst efter FIFO-princippet (First-In-First-Out).
Hvis den skattepligtige f.eks. har erhvervet
en ideel andel på 10 pct. af en afskrivningsberettiget
bygning i 2020 og en yderligere andel på 15 pct. i 2024, vil
den skattepligtige efter forslaget i 2024 kunne afskrive med 4 pct.
af anskaffelsessummen for 10-pct.-andelen og med 3 pct. af
anskaffelsessummen for 15-pct-andelen. Hvis den skattepligtige
herefter i 2025 afstår en ideel andel på 10 pct. af
bygningen, anses hele den andel, der blev anskaffet i 2020, for
afstået. Den skattepligtige vil herefter efter forslaget i
2025 kunne afskrive med 3 pct. af anskaffelsessummen for
15-pct.-andelen. Beskatning af eventuelle genvundne afskrivninger
vil ligeledes blive opgjort på baggrund af afskrivningerne
på den afståede andel på 10 pct.
Til nr. 8
Det fremgår af afskrivningslovens §
44 A, stk. 1, at udgifter afholdt til kunstnerisk udsmykning af
erhvervsmæssigt benyttede bygninger fra og med
anskaffelsesåret kan afskrives med indtil 4 pct. årligt
af anskaffelsessummen for den kunstneriske udsmykning.
Der kan ikke afskrives på kunstnerisk
udsmykning i en- og tofamiliehuse eller i den del af en bygning,
der anvendes til beboelse. Det er en betingelse for
afskrivningsretten, at den kunstneriske udsmykning indføjes
i bygningen eller dens nære omgivelser.
Skattepligtige, der på
købstidspunktet er nærtstående til kunstneren,
og selskaber, som kunstneren selv eller kunstnerens
nærtstående udøver en bestemmende indflydelse
over, jf. ligningslovens § 2, stk. 2, kan ikke benytte sig af
afskrivningsretten. Som nærtstående anses
ægtefælle, forældre og bedsteforældre samt
børn og børnebørn og disses
ægtefæller eller dødsboer efter disse personer.
Stedbarns- og adoptivforhold sidestilles med naturligt
slægtskabsforhold.
Det foreslås i afskrivningslovens § 44 A, stk. 1, 1. pkt., at ændre
afskrivningssatsen fra 4 pct. til 3 pct.
Den foreslåede nedsættelse af
afskrivningssatsen vil indebære, at kunstnerisk udsmykning
afskrives over en lidt længere afskrivningsperiode end efter
gældende regler.
Til nr. 9
Det fremgår af afskrivningslovens §
44 A, stk. 1, at udgifter afholdt til kunstnerisk udsmykning af
erhvervsmæssigt benyttede bygninger fra og med
anskaffelsesåret kan afskrives med indtil 4 pct. årligt
af anskaffelsessummen for den kunstneriske udsmykning.
Der kan ikke afskrives på kunstnerisk
udsmykning i en- og tofamiliehuse eller i den del af en bygning,
der anvendes til beboelse. Det er en betingelse for
afskrivningsretten, at den kunstneriske udsmykning indføjes
i bygningen eller dens nære omgivelser.
Skattepligtige, der på
købstidspunktet er nærtstående til kunstneren,
og selskaber, som kunstneren selv eller kunstnerens
nærtstående udøver en bestemmende indflydelse
over, jf. ligningslovens § 2, stk. 2, kan ikke benytte sig af
afskrivningsretten. Som nærtstående anses
ægtefælle, forældre og bedsteforældre samt
børn og børnebørn og disses
ægtefæller eller dødsboer efter disse personer.
Stedbarns- og adoptivforhold sidestilles med naturligt
slægtskabsforhold.
Det foreslås i afskrivningslovens §
44 A, stk. 1, at indsætte et nyt 2. pkt. efter
afskrivningslovens § 44 A, stk. 1, 1.
pkt., hvor det fastsættes, at afskrivninger dog kan
foretages med indtil 4 pct. årligt af anskaffelsessummen for
kunstnerisk udsmykning af erhvervsmæssigt benyttede
bygninger, når den kunstneriske udsmykning er anskaffet
før den 1. januar 2023, og de øvrige betingelser for
afskrivning er opfyldt, jf. afskrivningslovens § 44 A.
Den foreslåede nedsættelse af
afskrivningssatsen vil indebære, at kunstnerisk udsmykning,
der erhverves den 1. januar 2023 eller senere, kun vil kunne
afskrives med 3 pct. årligt, mens kunstnerisk udsmykning, der
er erhvervet tidligere, fortsat vil kunne afskrives med 4 pct.
årligt.
Til nr. 10
Det følger af afskrivningslovens §
44 A, stk. 5, at såfremt den kunstneriske udsmykning fjernes
fra den bygning, den er indføjet i eller knytter sig til
efter afskrivningslovens § 44 A, stk. 1, 2. pkt., sidestilles
dette med salg efter stk. 9.
Efter afskrivningslovens § 44 A, stk. 6,
2. pkt., bortfalder afskrivningsretten, såfremt bygningen,
som den kunstneriske udsmykning er indføjet i eller knytter
sig til efter afskrivningslovens § 44 A, stk. 1, 2. pkt.,
ophører med udelukkende at være anvendt
erhvervsmæssigt. Afskrivningsretten bortfalder fra og med det
indkomstår, hvor den rent erhvervsmæssige benyttelse
ophører.
Efter afskrivningslovens § 44 A, stk. 10,
kan køber afskrive på anskaffelsessummen for den
kunstneriske udsmykning efter afskrivningslovens § 44 A, stk.
1, såfremt den kunstneriske udsmykning købes sammen
med den bygning, den kunstneriske udsmykning er indføjet i
eller knytter sig til efter afskrivningslovens § 44 A, stk. 1,
2. pkt.
Det foreslås i afskrivningslovens § 44 A, stk. 5, stk. 6, 2. pkt., og
stk. 10, at ændre henvisningen i
afskrivningslovens § 44 A, stk. 1, 2. pkt., så der i
stedet henvises til § 44 A, stk. 1, 3. pkt.
De foreslåede ændringer er en
følge af forslaget om at indsætte et nyt 2. punktum i
afskrivningslovens § 44 A, stk. 1, jf. lovforslagets § 3,
nr. 8.
Til §
4
Det foreslås i stk.
1, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2023
Lovens § 3 om nedsættelse af
afskrivningssatsen gælder efter sit indhold for bygninger og
installationer m.v., der erhverves den 1. januar 2023 eller senere,
og for udgifter til forbedringer m.v., der afholdes den 1. januar
2023 eller senere.
For skattepligtige med
kalenderårsregnskab vil loven således gælde fra
og med indkomståret 2023 (kalenderåret 2023).
Et selskab, hvis indkomstår 2023
løber fra den 1. juli 2022 til den 30. juni 2023
(bagudforskudt indkomstår), og som erhverver en
afskrivningsberettiget bygning den 15. januar 2023, vil fra og med
indkomståret 2023 efter forslaget alene kunne afskrive
på bygningen efter den foreslåede lavere sats på
3 pct.
For skattepligtige med fremadforskudt
indkomstår vil loven i visse tilfælde kunne gælde
i indkomståret 2022. Det vil f.eks. kunne lade sig
gøre, hvis den skattepligtiges indkomstår 2022 starter
den 1. februar 2022 og løber frem til den 31. januar 2023,
og den skattepligtige anskaffer en afskrivningsberettiget bygning
den 15. januar 2023. Den afskrivningsberettigede bygning er i dette
eksempel erhvervet i indkomståret 2022, men da bygningen er
erhvervet efter lovens ikrafttrædelsestidspunkt den 1. januar
2023, vil den efter forslaget alene kunne afskrives med 3 pct.
Det foreslås i stk.
2, at lovens §§ 1 og 2 har virkning fra og med
indkomståret 2024.
Virkningstidspunktet følger af den
opdaterede aftaleøkonomi til Aftale om en ny reformpakke for
dansk økonomi.
Loven gælder hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi de love, der
ændres, ikke gælder for Færøerne eller
Grønland og ikke indeholder hjemmel til at sætte
lovene i kraft for Færøerne eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I pensionsbeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1327 af 10. september 2020, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 2197 af 29. december
2020, § 1 i lov nr. 2223 af 29. december 2020, § 3 i lov
nr. 465 af 20. marts 2021, § 1 i lov nr. 2610 af 28. december
2021 og senest ved § 7 i lov nr. 902 af 21. juni 2022,
foretages følgende ændring: | | | | § 49.
… | | 1. I § 49 indsættes som stk. 3: | | | »Stk. 3.
Fradragsretten for udgifter til private
arbejdsløshedsforsikringer efter stk. 1, 1. pkt., er
betinget af, at der i indkomståret er indbetalt mindst 1.300
kr. til et medlemskab af en arbejdsløshedskasse.
Arbejdsløshedskasser med hjemsted i et andet land inden for
EU/EØS end Danmark skal opfylde betingelserne for
anerkendelse af en arbejdsløshedskasse i § 32, stk. 1,
nr. 1 og stk. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v.« | | | | | | § 2 | | | | | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1735 af 17. august 2021, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 2194 af 30. november
2021, lov nr. 376 af 28. marts 2022, § 6 i lov nr. 902 af 21.
juni 2022, § 4 i lov nr. 905 af 21. juni 2022 og senest ved
§ 2 i lov nr. 1268 af 13. september 2022, foretages
følgende ændring: | | | | § 13. Ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan fradrages
udgifter til kontingenter til arbejdsgiverforeninger, fagforeninger
og andre faglige sammenslutninger, der har til hovedformål at
varetage de økonomiske interesser for den erhvervsgruppe,
hvortil den skattepligtige hører. Det årlige fradrag
efter 1. pkt. kan ikke overstige et beløb på 6.000 kr.
2. pkt. finder dog ikke anvendelse for selvstændigt
erhvervsdrivende og selskaber m.v. (juridiske personer).
Erstatninger eller ydelser, der udbetales til medlemmerne af
sammenslutninger som nævnt i 1. pkt., medregnes til
modtagerens skattepligtige indkomst, jf. dog §§ 30 og
31. Stk. 2 --- | | 1. I § 13, stk. 1, 2. pkt., ændres
»6.000 kr.« til: »7.000 kr.«. | | | | | | | | | | | | | | | § 3 | | | | | | I afskrivningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 242 af 18. februar 2021, som
ændret ved § 1 i lov nr. 672 af 19. april 2021 og §
1 i lov nr. 2193 af 30. november 2021, foretages følgende
ændringer: | | | | § 17.
Afskrivning på bygninger efter § 14 og installationer
efter § 15, stk. 1 og 2, kan fra og med anskaffelsesåret
foretages med indtil 4 pct. årligt af anskaffelsessummen.
Afskrivning på installationer omfattet af § 15, stk. 3,
beregnes med indtil 4 pct. af anskaffelsessummen. | | 1. I § 17, stk. 1, 1. og 2. pkt.,
ændres »4 pct.« til: »3 pct.«. 2. I § 17, stk. 1, 1. og 2. pkt., indsættes efter
»anskaffelsessummen«: », jf. dog 3.
pkt.« 3. I § 17, stk. 1, indsættes som 3. pkt.: »Afskrivning efter 1. og 2.
pkt. kan dog foretages med indtil 4 pct. årligt af
anskaffelsessummen for bygninger og installationer, der er
erhvervet før den 1. januar 2023.« | | | | | | 4. I § 17 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: | | | »Stk. 2.
Den i stk. 1, 1. og 2. pkt., nævnte afskrivningssats
forhøjes, når det må antages, at bygningen eller
installationen er udsat for en sådan fysisk forringelse, at
den trods normal vedligeholdelse vil have mistet sin værdi
senest 33 år efter opførelsen. Afskrivningssatsen
forhøjes til en sats, der svarer til, at bygningen eller
installationen afskrives med lige store årlige beløb
over den antagelige levetid.« Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4. | | | | Stk. 2. Den i
stk. 1 nævnte afskrivningssats forhøjes, når det
må antages, at bygningen eller installationen er udsat for en
sådan fysisk forringelse, at den trods normal vedligeholdelse
vil have mistet sin værdi senest 25 år efter
opførelsen. Afskrivningssatsen forhøjes til en sats
lig med summen af 3 pct. og en sats, der svarer til, at bygningen
eller installationen afskrives med lige store årlige
beløb over den antagelige levetid. | | 5. I § 17, stk. 2, der bliver stk. 3,
ændres »Den i stk. 1 nævnte« til:
»Den i stk. 1, 3. pkt. nævnte«. | | | | Stk. 3.
Såfremt en bygning, hvorpå der kan afskrives efter
§ 14, stk. 3, knytter sig til en bygning, for hvilken
afskrivningssatsen forhøjes efter stk. 2, gælder den
forhøjede sats også for den tilknyttede bygning. | | 6. I § 17, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »efter stk. 2, gælder den forhøjede
sats også for den tilknyttede bygning.« til:
»efter stk. 2 eller 3, gælder den forhøjede sats
efter stk. 2 også for den tilknyttede bygning, jf. dog stk.
5.«. | | | | | | 7. I § 17 indsættes som stk. 5 og stk.
6: | | | »Stk. 5.
Såfremt en bygning, der er erhvervet før den 1. januar
2023, og hvorpå der kan afskrives efter § 14, stk. 3,
knytter sig til en bygning, for hvilken afskrivningssatsen
forhøjes efter stk. 3, gælder den forhøjede
sats også for den tilknyttede bygning. Stk. 6. Ved
afståelse af en ideel andel af en bygning eller installation,
hvor den skattepligtige ejer en ideel andel, der er erhvervet
før den 1. januar 2023, og en ideel andel, der er erhvervet
den 1. januar 2023 eller senere, anses den først erhvervede
ideelle andel for den først afståede.« | | | | § 44 A.
Udgifter afholdt til kunstnerisk udsmykning af
erhvervsmæssigt benyttede bygninger, bortset fra en- eller
tofamiliehuse og bortset fra den del af en bygning, der anvendes
til beboelse, jf. § 14, stk. 2, nr. 4, kan fra og med
anskaffelsesåret afskrives med indtil 4 pct. årligt af
anskaffelsessummen for den kunstneriske udsmykning. Det er en
betingelse for afskrivningsretten, at den kunstneriske udsmykning
indføjes i bygningen eller dens nære omgivelser.
Afskrivningsretten kan ikke udnyttes af skattepligtige, der
på købstidspunktet er nærtstående til
kunstneren, eller af selskaber, som kunstneren selv eller
kunstnerens nærtstående udøver en bestemmende
indflydelse over, jf. ligningslovens § 2, stk. 2. Som
nærtstående anses ægtefælle, forældre
og bedsteforældre samt børn og børnebørn
og disses ægtefæller eller dødsboer efter disse
personer. Stedbarns- og adoptivforhold sidestilles med naturligt
slægtskabsforhold. Stk. 2-4.
--- | | 8. I § 44 A, stk. 1, 1. pkt., ændres
»4 pct.« til: »3 pct.« 9. I § 44 A, stk. 1, indsættes efter 1.
pkt.: »Hvis den kunstneriske udsmykning er anskaffet
før den 1. januar 2023, kan afskrivning efter 1. pkt. dog
ske med indtil 4 pct. årligt af
anskaffelsessummen.« | | | | Stk. 5.
Såfremt den kunstneriske udsmykning fjernes fra den bygning,
den er indføjet i eller knytter sig til efter stk. 1, 2.
pkt., sidestilles dette med salg efter stk. 9. Stk. 6.
Afskrivninger kan ikke foretages i det indkomstår, hvor den
kunstneriske udsmykning sælges, nedrives eller bortskaffes
på anden vis. Ophører bygningen, den kunstneriske
udsmykning er indføjet i eller knytter sig til efter stk. 1,
2. pkt., med udelukkende at være anvendt
erhvervsmæssigt, bortfalder afskrivningsretten, fra og med
det indkomstår, hvor den rent erhvervsmæssige
benyttelse ophører. Stk. 7-9.
--- Stk. 10. Ved
køb af en kunstnerisk udsmykning, der kan afskrives efter
stk. 1, kan køber afskrive på anskaffelsessummen for
den kunstneriske udsmykning efter denne bestemmelse, såfremt
den kunstneriske udsmykning købes sammen med den bygning,
den kunstneriske udsmykning er indføjet i eller knytter sig
til efter stk. 1, 2. pkt. | | 10. I § 44 A, stk. 5, stk. 6, 2. pkt., og
stk. 10, ændres »stk. 1, 2.
pkt.« til: »stk. 1, 3. pkt.« 10. I § 44 A, stk. 5, stk. 6, 2. pkt., og
stk. 10, ændres »stk. 1, 2.
pkt.« til: »stk. 1, 3. pkt.« |
|