Skriftlig fremsættelse (5. oktober
2022)
Beskæftigelsesministeren (Peter
Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til
beskæftigelse m.v., lov om arbejdsmiljø og lov om
erhvervsuddannelser (Udmøntning af Trepartsaftale om
initiativer til at modgå seksuel chikane på
arbejdspladser)
(Lovforslag nr. L 24)
Lovforslaget har til formål at styrke
indsatsen mod seksuel chikane og gøre op med den kultur, der
findes på nogle arbejdspladser. Lovforslaget udmønter
de lovgivningsinitiativer, der følger af Trepartsaftale om
initiativer til at modgå seksuel chikane på
arbejdspladser, som er indgået mellem regeringen og
arbejdsmarkedets parter den 4. marts 2022.
Lovforslaget skal sikre et klart
regelgrundlag i sager om seksuel chikane og højere
godtgørelser i grove sager samt indsats i forhold til unge,
hvor der sikres en bedre retsstilling for elever og lærlinge,
der har været udsat for seksuel chikane.
Med ændringerne af
ligebehandlingsloven foreslås det at tydeliggøre
arbejdsgiverens ansvar i sager om seksuel chikane, og at faktiske
omstændigheder i sager om seksuel chikane kan påvises
ved den krænkede persons troværdige forklaring, der
giver anledning til at formode, at der er udøvet seksuel
chikane. Desuden foreslås det, at der gives retning til
domstolene og nævn i forhold til, hvilke kriterier, der
bør tillægges vægt i skærpende retning ved
udmåling af godtgørelse i sager om seksuel chikane
samt, at der gives mulighed for, at der kan søges
tortgodtgørelse fra krænkeren i
ligebehandlingsloven.
Med den foreslåede ændring af
lov om arbejdsmiljø foreslås en modernisering og
tydeliggørelse af bestemmelserne om de ansattes og
arbejdsledernes pligt til at give meddelelse om problemer i
arbejdsmiljøet, så det tydeligt fremgår, at
pligten også gælder det psykiske arbejdsmiljø,
herunder seksuel chikane i arbejdet.
Med de foreslåede ændringer af
lov om erhvervsuddannelser foreslås, at reglen om frist for
ophævelse af uddannelsesaftaler i sager om seksuel chikane
lempes. Eleverne og lærlingene får endvidere ret til at
begynde i skoleoplæring eller alternativt blive optaget i
skoledelen, hvis uddannelsen ikke udbydes med skoleoplæring,
når der verserer en sag i Tvistighedsnævnet om seksuel
chikane. Reglerne for tilbagekaldelse af en virksomheds godkendelse
som oplæringsvirksomhed tydeliggøres, herunder i
tilfælde af sager, hvor der er truffet afgørelse om
seksuel chikane i virksomheden. Endelig udvides klageadgangen til
Ankenævnet vedrørende Oplæringsvirksomheder.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.