Fremsat den 5. oktober 2022 af forsvarsministeren (Morten Bødskov):
Forslag til folketingsbeslutning
om Danmarks deltagelse i Det Europæiske
Forsvarsagentur og Det Permanente Strukturerede Samarbejde på
forsvarsområdet
Folketinget meddeler sit samtykke til, at
regeringen på Danmarks vegne tilslutter sig Det
Europæiske Forsvarsagentur og Det Permanente Strukturerede
Samarbejde på forsvarsområdet.
Bemærkninger til forslaget
1. Baggrund
Danmark indtrådte fuldt ud i det
europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar den 1. juli
2022 som følge af lov om Danmarks deltagelse i det
europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar ved at afskaffe
EU-forsvarsforbeholdet (lov nr. 825 af 10. juni 2022). EU's
forsvars- og sikkerhedssamarbejde har til formål at sikre
Unionen en operationel kapacitet, der gør brug af både
civile og militære midler.
Som følge af afskaffelsen af
forsvarsforbeholdet har Danmark mulighed for at deltage i Det
Europæiske Forsvarsagentur (Forsvarsagenturet) og Det
Permanente Strukturerede Samarbejde på forsvarsområdet
(PESCO), der begge er centrale dele af EU's forsvarssamarbejde. Ved
deltagelse i de to samarbejder vil Danmark kunne være med til
at sætte den strategiske retning for EU's sikkerheds- og
forsvarspolitik, herunder med henblik på at sikre at
samarbejdet i endnu højere grad flugter med danske
sikkerhedsinteresser.
Medlemskab af Forsvarsagenturet giver adgang
til styrerådsmøder med deltagelse af medlemsstaternes
forsvarsministre. Danmark vil have mulighed for at præge
udviklingen af nye forsvarsprojekter og være med til at sikre
bedre vilkår for danske virksomheder, ligesom medlemskab vil
give mulighed for adgang til Forsvarsagenturets
forsvarsteknologiske initiativer til gavn for danske
universiteter.
Som en del af PESCO-samarbejdet vil Danmark i
højere grad kunne præge udviklingen af det
forsvarspolitiske samarbejde i EU. Danmark vil have mulighed for at
deltage i fælles projekter om udvikling af kapabiliteter med
særlig dansk interesse. Derudover vil dansk deltagelse i
PESCO-projekter kunne styrke danske virksomheders forsknings- og
udviklingsaktiviteter, ligesom Forsvaret vil kunne få adgang
til ny teknologi og forsvarsmateriel.
For begge samarbejder gælder, at
deltagelse er frivillig for EU-medlemsstater. Danmark er
således ikke forpligtet til at deltage, ligesom Danmark til
enhver tid vil kunne udtræde af det ene eller begge
samarbejder.
Med beslutningsforslaget anmodes om
Folketingets samtykke til, at regeringen giver meddelelse til
Forsvarsagenturet om, at Danmark deltager i Forsvarsagenturet, og
at regeringen anmoder om deltagelse i PESCO i henhold til
henholdsvis artikel 45, stk. 2, og artikel 46, stk. 3, i Traktaten
om Den Europæiske Union (TEU).
2. Det
Europæiske Forsvarsagentur
2.1. Generelt om
Forsvarsagenturet
Forsvarsagenturet er et mellemstatsligt
agentur, som organisatorisk er placeret under Rådet for Den
Europæiske Union (Rådet) og er reguleret i artikel 42,
stk. 3, og artikel 45 i TEU samt ved rådsafgørelse
(Rådets afgørelse FUSP 2015/1835 af 12. oktober 2015
om fastlæggelse af statutten, hjemstedet og de nærmere
bestemmelser for Det Europæiske Forsvarsagenturs drift, EUT
2015 L 266/55). Forsvarsagenturet har til formål at udvikle
og fremme EU-samarbejde om forsvarsmateriel, styrke teknologi og
forskning inden for forsvarsområdet og skabe et
konkurrencedygtigt europæisk marked for forsvarsmateriel.
Forsvarsagenturet fungerer som et bindeled
mellem medlemsstaternes militære interessenter og EU's
forsvarspolitikker. Agenturets sekretariat er placeret i Bruxelles
og har til opgave at hjælpe medlemsstaterne med at forbedre
deres kapaciteter. Agenturet arbejder bl.a. med
kapabilitetsudviklingsplaner og gennemfører årlige
gennemgange af medlemsstaternes forsvarskapabiliteter med henblik
på at bidrage til beslutninger om konkrete projekter under
Den Europæiske Forsvarsfond og PESCO. Forsvarsagenturet
danner endvidere rammen om forskellige former for samarbejde mellem
nationale eksperter fra medlemsstaterne, forsvarsindustrien og
forskningsverdenen om emner af fælles interesse.
2.2. Økonomiske konsekvenser
Ved tilslutning til Forsvarsagenturet
forpligter Danmark sig til at betale medlemsbidrag via en
BNI-fordelingsnøgle.
I 2022 budgetteres med bidrag fra
medlemsstater på 36,5 mio. euro, hvorved det danske bidrag
skønnes at ville have udgjort 6,4 mio. kr. for hele
året. Udgiften for dansk deltagelse estimeres at
udgøre op til 1,1 mio. kr. for resten af 2022,
afhængigt af dato for tilslutning. I 2023 estimeres udgiften
at udgøre ca. 7,5 mio. kr. Udgifterne til Forsvarsagenturet
for 2024 og frem forventes at ligge på samme niveau som i
2023, omend der er usikkerhed forbundet hermed.
2.3. Juridiske
forhold
Da dansk tilslutning til Forsvarsagenturet
indebærer, at Danmark forpligtes til at betale et
årligt medlemsbidrag, forelægges sagen for Folketinget
under henvisning til grundlovens § 19, stk. 1, med anmodning
om, at Folketinget giver sit samtykke til tilslutningen.
3. Det
Permanente Strukturerede Samarbejde på forsvarsområdet
(PESCO)
3.1. Generelt om
PESCO
PESCO er et mellemstatsligt initiativ, som
organisatorisk er placeret under Rådet og er reguleret i
artikel 42, stk. 6, og artikel 46 i TEU samt ved
rådsafgørelse (Rådets afgørelse FUSP
2017/2315 af 11. december 2017 om etablering af et permanent
struktureret samarbejde (PESCO) og fastlæggelse af listen
over deltagende medlemsstater, EUT 2017 L 331/57). Samarbejdet er
frivilligt og åbent for alle medlemsstater og giver ligeledes
tredjelande, der ønsker at deltage i konkrete projekter,
mulighed herfor på nærmere fastsatte vilkår.
Samarbejdet består af to særskilte
dele: Et permanent struktureret forsvarssamarbejde, der
udgør rammen for en øget koordination af landenes
forsvarspolitik, og et ad hoc, projektbaseret samarbejde, hvor
landene frivilligt kan gå sammen om udviklingen af konkrete
projekter. Samarbejdet støttes af et fælles
sekretariat med medarbejdere fra henholdsvis Den Fælles
Udenrigstjeneste, Forsvarsagenturet og EU's Militærstab.
For de medlemsstater, der deltager i
PESCO-samarbejdet, gælder 20 mere bindende forpligtelser, der
på sigt skal søges indfriet, og som er fastlagt i et
bilag til rådsafgørelsen fra 2017. De mere bindende
forpligtelser er optrykt som bilag 1 til beslutningsforslaget. De
mere bindende forpligtelser angår eksempelvis, at
medlemsstaterne regelmæssigt øger de nationale
forsvarsbudgetter i faste priser for at nå de aftalte
mål, øger indsats inden for cyberområdet m.v.,
samt at medlemsstaterne deltager i minimum ét PESCO-projekt.
Det er ikke en forudsætning for deltagelse, at en medlemsstat
på forhånd lever op til forpligtelserne.
PESCO-projekterne har til formål at
styrke samarbejdet inden for nærmere definerede
områder, f.eks. udvikling af militærkapabiliteter,
materielindkøb og cyberforsvar. Projekterne er drevet af
medlemsstaterne og gennemføres ofte i samarbejde med eller
af virksomheder og forskningsinstitutter. Aktuelt er der vedtaget
60 projekter, der fordeler sig inden for syv overordnede
områder: Træningsfaciliteter, luftsystemer,
landmilitære systemer, maritim sikkerhed, cybersikkerhed,
støttekapaciteter og rumfart. Det er hensigten, at Danmark
indledningsvis vil deltage i et PESCO-projekt om udsendelse af
cybereksperter til lande, der udsættes for cyberangreb, samt
et PESCO-projekt om militær mobilitet.
PESCO-projektet om udsendelse af
cybereksperter har til formål at hjælpe EU-lande og
-institutioner, missioner og operationer under den fælles
sikkerheds- og forsvarspolitik samt partnere med at sikre et
højere niveau af cyberrobusthed og i fællesskab
reagere på cyberhændelser. Projektet består af et
udrykningshold på ca. 8-12 personer, og deltagerlandene
beslutter i samråd, hvordan projektet udmøntes.
Projektet om militær mobilitet
vedrører muligheden for at flytte militært personel og
materiel mellem medlemsstater. Hensigten med projektet er at skabe
en platform for koordination af de deltagende staters tiltag for at
sikre militær mobilitet.
3.2. Økonomiske konsekvenser
Samarbejdet har ikke et selvstændigt
budget. PESCO-projekterne finansieres som udgangspunkt af
medlemsstaterne i overensstemmelse med deres respektive nationale
procedurer.
Deltagelse i PESCO-projekter kan
indebære merudgifter. Dette afhænger af det enkelte
projekt, hvor der vil ske en særskilt stillingtagen til
tilvejebringelse af finansiering.
3.3. Juridiske
forhold
Dansk deltagelse i PESCO-samarbejdet
indebærer, at Danmark deltager i minimum ét
PESCO-projekt. Det er hensigten, at Danmark indledningsvis vil
deltage i to projekter, jf. afsnit 3.1. Det er samtidig
forventningen, at Danmark på et senere tidspunkt vil
ønske at deltage i andre eller yderligere projekter. Hvilke
fremtidige PESCO-projekter, det måtte dreje sig om, vil
afhænge af de tilgængelige muligheder samt danske
forsvars- og sikkerhedsinteresser.
Det kan ikke udelukkes, at deltagelse i
konkrete projekter fremadrettet vil medføre, at
PESCO-samarbejdet samlet set vil indebære juridiske
forpligtelser for Danmark, herunder betalingsforpligtelser. Derfor
forelægges sagen for Folketinget med anmodning om, at
Folketinget giver sit samtykke.
4. Videre
procedure
Medlemsstater kan tilslutte sig
Forsvarsagenturet ved formelt brev fra forsvarsministeren til
Forsvarsagenturet og medlemsstaterne herom.
Deltagelsen i PESCO indledes ved underretning
af Unionens Højtstående Repræsentant for
Udenrigsanliggender og Sikkerhedspolitik og de deltagende
medlemsstater. Efter underretningen skal Danmark stemmes ind i
samarbejdet ved vedtagelse af en rådsafgørelse, der
bekræfter Danmarks deltagelse.
Hvis beslutningsforslaget vedtages, igangsætter
Forsvarsministeriet de nødvendige skridt til Danmarks
deltagelse i begge samarbejder.
Bilag 1