Skriftlig fremsættelse (9. december
2021)
Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri (Rasmus Prehn):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
gødning og jordforbedringsmidler m.v. (Tilpasninger som
følge af en ny gødningsforordning, nye
produktkategorier og obligatorisk digital kommunikation m.v.)
(Lovforslag nr. L 99)
Det
primære formål med lovforslaget er at foretage de
tilpasninger af lov om gødning og jordforbedringsmidler m.v.
(gødningsloven), der er nødvendige for at kunne
anvende den nye gødningsforordning.
Forordningen
trådte i kraft i juli 2019, og dens regler om
markedsføring af EU-gødningsprodukter finder
anvendelse fra 16. juli 2022.
Med
gødningsforordningen fastsættes der krav, som de
enkelte produkter skal overholde, for at de kan markedsføres
som CE-mærkede "EU-gødningsprodukter".
EU-Medlemsstaterne må som udgangspunkt ikke hindre
tilgængeliggørelse på markedet af disse
CE-mærkede produkter af grunde, der er reguleret af
forordningen.
Erhvervsdrivende, der ønsker at markedsføre et
gødningsprodukt, kan også beslutte ikke at
markedsføre produktet efter reglerne i den nye
gødningsforordning. I sådanne tilfælde vil
produktet skulle overholde de krav, som de enkelte medlemsstater
fastsætter nationalt.
For at sikre,
at gødningsloven ikke indeholder regler, der vil kunne
være i strid med forordningens regler om fri
markedsføring af CE-mærkede produkter, foreslås
gødningslovens §§ 1 og 6 justeret.
Gødningslovens § 1 vedrører krav til
gødningsprodukter, der markedsføres i Danmark, og
gødningslovens § 6 vedrører myndighedernes
foranstaltninger, mens det undersøges, om et produkt har en
skadelig effekt. For begge reglers vedkommende er der tale om
forhold, der også er reguleret i den nye
gødningsforordning.
Med
lovforslaget foreslås rammerne for bemyndigelsen til at
fastsætte regler, der er nødvendige for anvendelse af
EU-forordninger om forhold, der er omfattet af loven, justeret.
Justeringen indebærer, at der kan fastsættes de
nødvendige regler for at anvende den nye
gødningsforordning. Samtidig gives ministeren mulighed for
at videreføre den gældende registrerings- og
anmeldelsesordning, så den også omfatter
CE-mærkede gødningsprodukter.
Uafhængigt af den nye gødningsforordning
foreslås gødningslovens § 9 a om obligatorisk
digital kommunikation opdateret og udvidet til at omfatte
kommunikation for hele det område, som gødningsloven
vedrører.
Endvidere
foreslås listen over produkter, der kan fastsættes
regler for i medfør af loven, udvidet, så der
også kan fastsættes regler for biostimulanter og
hæmmere. For både biostimulanter og hæmmere vil
ændringerne indebære, at der kan fastsættes
nationale regler for samme kreds af produkter, som er reguleret ved
den nye gødningsforordning.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.