Skriftlig fremsættelse (10. november
2021)
Justitsministeren (Nick Hækkerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fuldbyrdelse af straf m.v. (Indskrænkning af
livstidsdømtes og visse forvaringsdømtes
rettigheder)
(Lovforslag nr. L 76)
Livstidsdømte og visse
forvaringsdømte har begået nogle af de mest alvorlige
forbrydelser, som man kan forestille sig. De har i særlig
grad vendt samfundet ryggen og har som konsekvens heraf fået
den hårdest mulige straf. Det skal også kunne
mærkes under afsoningen.
Der er således et helt særligt
hensyn at tage til retsfølelsen, når det gælder
de særligt grove sager, sådanne dømte er
frihedsberøvet for. Vi skal både beskytte ofre og
pårørende, men også de personer, som en
sådan dømt måtte indgå i en relation med.
Der er set eksempler på, at de omfattede dømte har
indgået relationer med unge og letpåvirkelige
mennesker, som ikke kan overskue de konsekvenser, som det har for
eget liv at indgå i en tæt relation med en person, som
har begået nogle af de mest alvorlige forbrydelser. Endelig
skal vi beskytte den almene retsfølelse. Det skal ikke
være muligt at profilere eller iscenesætte sig selv og
sine ugerninger, eksempelvis på sociale medier.
Med lovforslaget foreslås for det første, at der indføres
krav om, at livstidsdømte og visse forvaringsdømte
skal afsone i lukket fængsel i de første 10 år
af afsoningen. Der kan gøres undtagelse hertil, hvis det er
begrundet i den indsattes helbred.
Med lovforslaget foreslås for det andet, at livstidsdømte og
visse forvaringsdømte ikke skal kunne komme på udgang
i de første 10 år af afsoningen, medmindre udgangen
sker til bestemte særlige formål.
Med lovforslaget foreslås for det tredje, at livstidsdømte og
visse forvaringsdømte alene må have kontakt gennem
besøg, brevveksling og telefoni til nærtstående
og til personer, som den pågældende havde kontakt med
før varetægtsfængslingen. I praksis
foreslås det, at den pågældende skal have
tilladelse til besøg, brevveksling og telefoni, og at der
alene meddeles tilladelse til kontakt med de omtalte
persongrupper.
Dette indebærer, at
livstisdømte og visse forvaringsdømte fremover ikke
kan indgå nye relationer. Dette kan dog fraviges efter en
konkret vurdering, hvis særlige omstændigheder taler
herfor, f.eks. hvis den indsatte ikke har familie eller andre
kontakter, som ønsker at være i kontakt med
vedkommende. I denne situation vil den indsatte kunne få
tilladelse til kontakt til en ny relation, f.eks. en
besøgsven.
Der lægges op til, at reglerne skal
gælde i de første 10 år af afsoningen.
Med lovforslaget foreslås for det fjerde, at livstidsdømte og
visse forvaringsdømte skal indhente tilladelse, inden de
selv kan fremsætte offentlige tilkendegivelser eller i
øvrigt offentliggøre materiale, f.eks. podcast eller
skrive på sociale medier, om den eller de forbrydelser, som
de er dømt for. Der lægges op til, at der ikke skal
meddeles tilladelse, hvis tilkendegivelsen efter en konkret
vurdering bør begrænses af hensyn til bl.a. den
forurettede eller pårørende.
Med lovforslaget foreslås for det
femte, at livstidsdømte og visse
forvaringsdømte, der forbryder sig mod de foreslåede
regler om indgåelse af nye relationer eller reglerne om
offentlige tilkendegivelser om deres forbrydelser, skal kunne
straffes disciplinært. Der foreslås i den forbindelse
også indført en ny form for disciplinærstraf,
hvor den pågældende indsatte i et nærmere bestemt
tidsrum helt kan afskæres muligheden for at få
besøg, brevveksle eller telefonere, hvis vedkommende
forbryder sig mod de nævnte regler.
Med lovforslaget foreslås for det sjette, at livstidsdømte og
visse forvaringsdømte skal kunne ifalde bødestraf,
hvis vedkommende forbryder sig mod de foreslåede regler om
indgåelse af nye relationer eller reglerne om offentlige
tilkendegivelser om deres forbrydelser.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.