Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 13. januar 2022
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, KF og NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, RV, EL, FG, IA og Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SIU) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for
eller imod de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at livstidsdømte har begået
meget alvorlige forbrydelser, og at der er behov for at gribe ind
over for dem af dem, der vedvarende påberåber sig
offentlighedens interesse - enten ved, at de finder veje til at
udtale sig offentligt eller få kontakt til personer uden for
fængslet.
Det udgør i SF's optik et problem,
hvorfor SF kan se behovet for at stramme op, idet det må
være ekstremt krænkende som offer eller
pårørende hele tiden at skulle høre om de
dømtes eskapader bag murene.
Men SF mener, at der skal strammes op over
for dem, som skaber problemerne, og at dette navnlig drejer sig om
to personer, hvorfor det efter SF's opfattelse ikke kan begrunde
indgreb over for alle livstidsdømte. Stramninger bør
således ikke ramme de øvrige livstidsdømte, som
ikke gør noget væsen af sig, men passer deres afsoning
og sig selv.
SF finder, det virker ude af proportioner
at stramme reglerne over for alle og dermed begrænse alle
livtidsdømte væsentligt i deres kontakt til omverden,
alene fordi to personer ikke kan finde ud af at opføre sig
ordentligt. Den slags kollektiv straf bør man efter SF's
opfattelse afstå fra at bruge. Samtidig indeholder forslaget
noget af det, vi skal væk fra i kriminalforsorgen, og som vi
også i den nye flerårsaftale har adresseret, nemlig
ekstrem detailstyring og flere regler, som fratager
fængselsbetjentene deres mulighed for at foretag de rette
skøn og bruge deres faglighed.
Forslaget indeholder mere
disciplinærstraf, som vi allerede har konstateret ikke virker
og ikke giver mening for de ansatte - flere regler, som
tømmer jobbet for mening og sluger betjentenes tid, og som
ikke giver værdi for nogen, f.eks. at skulle kontrollere, om
alle den livstidsdømtes beviser for, hvilke nære
relationer vedkommende har haft, holder og giver adgang til et
besøg, og problemerne for livstidsdømte med at
indhente beviser, når de ikke har adgang til data uden for
murene.
Nogle af de livstidsdømte har
afsonet i 20 år eller mere. SF underkender ikke hensynet til
ofrene, men appellerer samtidig til, at vi holder fast i, at de
fleste livstidsdømte aldrig træder frem i
offentligheden. SF opfordrer derfor til, at stramningerne
målrettes dem, der skaber problemerne. Det samme
påpeges i flere af høringssvarene.
SF kan støtte, at den
livstidsdømte ikke skal have lov at udtale sig om sin
ugerning offentligt. Det synes respektfuldt over for ofrene,
hvilket SF kan bakke op.
Når SF afviser dette forslag,
hænger det sammen med, at myndighederne allerede i dag kan
mange af de ting, som regeringen vil ophøje til lov, f.eks.
at skulle afsone i lukket regi de første 10 år uden
mulighed for udgang. Sådan er det allerede for de fleste
livtidsdømte. I ekstremt få tilfælde kan der ske
overførsel til halvåbent regi. SF undrer sig over, at
regeringen ikke lader den mulighed bestå. Om der skal ske
overførsel, må i det konkrete tilfælde bero
på en vurdering af, hvordan den enkelte gebærder sig,
og om vedkommende er farlig, i stedet for at indføre en
rigid skæringsdato på 10 år.
I forhold til udgang er det rigtigt, at den
indsatte kan ansøge herom efter 2-5 år, men udgangen
bevilges stort set aldrig. Justitsministeriet nævner selv, at
der kan gå op til 15-20 år, før det reelt sker.
På den baggrund finder SF ikke, at der er behov for nye
regler.
Allerede i dag kan Kriminalforsorgen
begrænse adgang til telefoni, besøg og breve, og det
sker allerede over for livstidsdømte. På dette
område er regeringens forslag derfor også et slag i
luften.
SF er desuden bekymret for, at
Kriminalforsorgen af egen drift skal være opmærksom
på, om der er indsatte, der bliver for påvirkede af
manglende social kontakt. SF har ikke fået nogen gode
forklaringer på, hvordan det realistisk kan sikres i en
hverdag, hvor der ikke er tilstrækkeligt med kræfter og
hænder til de nuværende opgaver.
SF er bekymret for personalet, fordi det
kan skabe konflikter, når de indsatte bliver frustrerede, og
når de indsatte fratages de få glæder og
muligheder, de har. Samtidig ved vi, at det resocialiserende
element skrumper ind, idet vi ved, at relationer er noget af det
vigtigste i forhold til resocialisering.
Meget af det, regeringen foreslår med
forslaget, kan myndighederne således i forvejen, og derudover
er forslaget ikke tilstrækkelig målrettet.
Sidst, men ikke mindst, medfører
forslaget unødige regler og administration for personalet.
Personalets tid kan bruges bedre. SF støtter derfor ikke
forslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af SIU):
1) I
den under nr. 9 foreslåede § 59 a affattes stk. 3 således:
»Stk. 3.
En anden fysisk person må ikke på vegne af den indsatte
offentligt fremsætte en tilkendegivelse som nævnt i
stk. 1, uden at den indsatte efter stk. 2 har fået tilladelse
til at fremsætte den pågældende
tilkendegivelse.«
[Præcisering af
anvendelsesområde]
2) I
det under nr. 11 foreslåede kapitel 22 b indsættes i § 123 b, stk. 1, efter »§ 59
a,«: »stk. 1 eller 3,«.
[Præcisering af
anvendelsesområde]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en præcisering af
bestemmelsens anvendelsesområde. Bestemmelsen har til
formål at sikre, at en anden fysisk person end den indsatte
også er forpligtet efter bestemmelsens stk. 1.
Præciseringen skyldes, at bestemmelsen i sin oprindelige
formulering kunne forstås sådan, at det er den
indsatte, der er pligtsubjekt efter bestemmelsen. Formålet er
imidlertid, at det er den pågældende person, der
fremsætter tilkendegivelsen på vegne af den indsatte,
som er pligtsubjekt. Således vil den foreslåede §
59 a, stk. 3, indebære, at en anden person end den indsatte
også skal overholde den foreslåede § 59 a, stk. 1,
når den omfattede tilkendegivelse fremsættes på
vegne af den indsatte.
Det præciseres desuden med
bestemmelsen, at det er den indsatte, som skal opnå
tilladelse, før en omfattet tilkendegivelse kan
fremsættes offentligt efter bestemmelsen.
Til nr. 2
Der er tale om en præcisering af
strafbestemmelsens anvendelsesområde. Med
ændringsforslaget præciseres, at det alene er en
overtrædelse af det foreslåede § 59 a, stk. 1
eller 3, der er strafbar med bøde efter bestemmelsen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november
2021 og var til 1. behandling den 23. november 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 22. september 2021 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 440 (folketingsåret
2020-21). Den 10. november 2021 sendte justitsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
12 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Jeppe
Bruus (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S)
Annette Lind (S) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth
Bech-Nielsen (SF) Samira Nawa (RV) nfmd. Susan Kronborg (RV) Rosa Lund
(EL) Eva Flyvholm (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda
Høegh-Dam (SIU) Leif Lahn Jensen (S) Sikandar Siddique (FG)
Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Anne
Rasmussen (V) Karsten Lauritzen (V) Morten Dahlin (V) fmd. Michael Aastrup Jensen (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF) Karina Adsbøl
(DF) Rasmus Jarlov (KF) Britt Bager (KF) Pernille Vermund (NB)
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |