Fremsat den 10. november 2021 af beskæftigelsesministeren (Mattias Tesfaye fg.)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og lov om arbejdsmiljø
(Forlængelse af retten til uddannelse
for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv, inden for en pulje til og med 2022 og
bemyndigelse til at fastsætte regler om Arbejdstilsynets
behandling af personoplysninger i forbindelse med brug af
hjælpeværktøjer m.v.)
§ 1
I lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som ændret bl.a. ved § 1 i
lov nr. 466 af 20. marts 2021 og senest ved § 1 i lov nr. 1437
af 29. juni 2021, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 10, stk. 2, indsættes
efter »kapitel 12,«: »ved opkvalificering i
forbindelse med ansættelse efter kapitel 14,«, og
»og ved opkvalificering i forbindelse med ansættelse
efter kapitel 24« udgår.
2. I
§ 14, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »kapitel 12,«: »ved
opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter kapitel
14,«, og », voksenlærlingetilskud efter kapitel
23 og opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter
kapitel 24« ændres til: »og
voksenlærlingetilskud efter kapitel 23«.
3. I
§ 97 b, stk. 1, ændres
»den 31. december 2021« til: »den 31. december
2022«.
4. § 97 b,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Tilbuddet skal være bevilget senest den 31. december 2022 og
skal påbegyndes inden den 1. april 2023.«
§ 2
I lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 674 af 25. maj 2020, som ændret
ved § 1 i lov nr. 1554 af 27. december 2019 og § 3 i lov
nr. 1163 af 8. juni 2021, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 72 indsættes som stk. 9:
»Stk. 9.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
Arbejdstilsynets behandling af personoplysninger i forbindelse med
virksomheders brug af hjælpeværktøjer og andre
løsninger, som Arbejdstilsynet stiller til rådighed
for virksomhederne, herunder om ansvar og opgaver.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | 2.1. | Forlængelse af retten til uddannelse
for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv, inden for en pulje til og med 2022 | 2.1.1. | Gældende ret | 2.1.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | 2.2. | Arbejdstilsynets behandling af
personoplysninger | 2.2.1. | Gældende ret | 2.2.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser | 2.2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet) har efter
aftale med Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og
Liberal Alliance, som er aftalekredsen bag Aftale om erstatning mv. til minkavlerne og
følgeerhverv berørt af COVID-19 af 25. januar
2021, besluttet at forlænge retten til uddannelse for
personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv, inden for en pulje til og med 2022.
Dette indebærer konkret en
forlængelse af ordningen med ret til tilbud om uddannelse til
personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv, inden for en pulje, som fremgår af
§ 97 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Lovforslaget udmønter den aftalte
forlængelse af retten til tilbud om uddannelse for ledige,
der har arbejdet i mink- eller følgeerhvervet, inden for en
pulje, så retten også gælder i 2022.
Lovforslaget indeholder endvidere en
bemyndigelse til, at beskæftigelsesministeren kan
fastsætte nærmere regler om bl.a. dataansvar ved
Arbejdstilsynets behandling af personoplysninger, der modtages i
forbindelse med, at Arbejdstilsynet stiller
hjælpeværktøjer og andre løsninger til
rådighed for virksomhederne. Formålet med
værktøjerne og løsningerne er at hjælpe
og understøtte virksomhederne i at opfylde deres
forpligtelser efter loven og dermed overholde lovens krav.
Arbejdstilsynet har - på baggrund af den
politiske Aftale om en ny og forbedret
arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på
arbejdsmarkedet fra april 2019 - udviklet et digitalt
APV-værktøj til virksomhederne. Det digitale
værktøj er tilgængeligt på
Arbejdstilsynets hjemmeside. Med værktøjet kan
virksomhederne få hjælp til at udarbejde en skriftlig
arbejdspladsvurdering (APV). Virksomhederne indsamler ved brug af
APV-værktøjet almindelige og følsomme
personoplysninger og kan indsamle personoplysninger om straffedomme
og lovovertrædelser, som Arbejdstilsynet behandler, når
virksomhederne bruger værktøjet.
Arbejdstilsynet har ifølge loven bl.a.
til opgave at vejlede virksomhederne om
arbejdsmiljømæssige spørgsmål, herunder
om pligten til at udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering. I
forbindelse med virksomhedernes brug af APV-værktøjet
er der behov for at tydeliggøre fordeling af ansvar m.v.
Formålet med lovforslaget er at sikre mulighed for dette.
Lovforslaget har også til formål at bemyndige
beskæftigelsesministeren til i fremtiden at fastsætte
nærmere regler om dataansvar m.v. som led i behandling af
personoplysninger i forbindelse med udvikling af andre former for
værktøjer, løsninger eller services, som
Arbejdstilsynet måtte stille til rådighed for
virksomhederne, f.eks. på Arbejdstilsynets hjemmeside.
Formålet med værktøjerne vil være at skabe
grundlag for, at virksomhederne selv kan løse sikkerheds- og
sundhedsmæssige spørgsmål med vejledning fra
Arbejdstilsynet, hvilket er et af formålene med
arbejdsmiljøloven.
Lovforslaget indeholder endelig to
konsekvensrettelser i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
som følge af lov nr. 2201 af 29. december 2020. Med lov nr.
2201 af 29. december 2020 blev indgangen til korte erhvervsrettede
kurser styrket og forenklet, og i den forbindelse blev ordningen om
opkvalificering i forbindelse med ansættelse ophævet i
lovens kapitel 24 og med tilretninger flyttet til lovens kapitel
14. Lovens §§ 10 og 14, som henviser til opkvalificering
i forbindelse med ansættelse efter lovens kapitel 24, blev
dog ikke konsekvensrettet. Bestemmelserne konsekvensrettes derfor i
nærværende lovforslag.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forlængelse af retten til uddannelse for
personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv, inden for en pulje til og med 2022
2.1.1. Gældende ret
Reglerne om tilbud om vejledning og
opkvalificering, herunder tilbud om uddannelse fremgår af
gældende kapitel 14 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Efter den
gældende lovs § 97 b har personer, der har arbejdet i
minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje og i
perioden fra og med den 23. marts 2021 til og med den 31. december
2021, ret til tilbud om uddannelse, som er omfattet af lovens
§§ 90 og 91, hvis personen er omfattet af en af
følgende målgrupper i loven:
1) § 6, nr.
1-5.
2) § 6, nr. 6
og 7, og ikke er i et ansættelsesforhold eller driver
selvstændig virksomhed.
3) § 6, nr.
8.
4) § 6, nr. 9,
og modtager ledighedsydelse.
5) § 6, nr.
10-13.
Målgruppen, der kan få tilbud om
uddannelse efter § 97 b, er dermed dagpengemodtagere,
kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere,
overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet efter
integrationsloven (overgangsydelsesmodtagere uden for
introduktionsprogrammet), sygedagpengemodtagere og personer i
jobafklaringsforløb, som ikke er i et
ansættelsesforhold eller driver selvstændig virksomhed,
personer i ressourceforløb, ledighedsydelsesmodtagere,
revalidender, førtidspensionister, selvforsørgende
ledige samt unge under 18 år med behov for en uddannelses- og
beskæftigelsesfremmende indsats.
Efter lovens § 97 b, stk. 3, skal
personen have arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv i
hele eller dele af perioden fra og med den 1. januar 2020 til og
med den 22. marts 2021, og personen skal på tro og love
erklære, at personen har arbejdet i et af disse erhverv i
hele eller dele af perioden.
Der stilles ikke krav om, at personen er
blevet ledig i denne periode. Personen kan dermed blive ledig
senere og have ret til tilbud om uddannelse. Der stilles heller
ikke krav til længden af eller timetal for arbejdet inden for
perioden, eller til om personen har arbejdet som
lønmodtager, selvstændig eller som
medhjælpende/medarbejdende ægtefælle.
Ved følgeerhverv forstås, at over
halvdelen af virksomhedens omsætning i 2017-19 skal
hidrøre fra handel med danske minkproducenter, og at
virksomhedens produktion ikke umiddelbart kan omlægges til
anden aktivitet, dog med 2 undtagelser hertil, om henholdsvis
udlejet staldkapacitet til dansk minkavl og pelserier, der betjener
danske minkavlere, hvor pelseriet indgår i en virksomhed,
hvor der også drives minkavl i Danmark. Dette fremgår
af Aftale om erstatning mv. til minkavlerne og
følgeerhverv berørt af COVID-19 af 25. januar
2021.
Følgeerhverv kan f.eks. være
fodercentraler, pelserier, produktionsenheder til diverse materiel,
autoværksteder til vedligehold af maskineri,
minkforarbejdningsvirksomheder og minkauktionshuse.
Hvis personen er i tvivl om, hvorvidt personen
har arbejdet som lønmodtager inden for et
følgeerhverv, må personen henvende sig til den
virksomhed, hvor personen var ansat, for at afklare dette. Personen
har også mulighed for at bede jobcenteret om hjælp.
Efter lovens § 97 b, stk. 2, skal
tilbuddet være bevilget senest den 31. december 2021 og skal
påbegyndes inden den 1. april 2022. Det betyder, at
jobcenteret senest den 31. december 2021 skal have givet tilbuddet
om uddannelse til personen, og at personen senest den 31. marts
2022 skal være begyndt på uddannelsen.
Lovens § 90 omfatter tilbud om
ordinær uddannelse i form af uddannelser, der har hjemmel i
lov og udbydes generelt. Uddannelsen skal umiddelbart være
rettet mod job på arbejdsmarkedet. Det kan fx være
tilbud om en erhvervsuddannelse efter lov om erhvervsuddannelser
eller tilbud om AMU-kurser efter lov om arbejdsmarkedsuddannelser
m.v.
Med hjemmel i lovens § 99, stk. 1, er der
dog fastsat regler om, at visse uddannelser ikke umiddelbart skal
være rettet mod arbejdsmarkedet. Det gælder bl.a. en
række forberedende og almene uddannelser.
Lovens § 91 omfatter tilbud om
øvrig vejledning og opkvalificering i form af uddannelser og
kurser, der ikke er omfattet af § 90, korte vejlednings- og
afklaringsforløb, særligt tilrettelagte projekter og
særligt tilrettelagte uddannelsesforløb, herunder
praktik under uddannelsesforløbet. De uddannelser og kurser,
som er omfattet af § 91, er bl.a. kurser hos private udbydere
og jobsøgningskurser.
Der er inden for puljen ikke
begrænsninger for, hvilke typer og antal af uddannelser
omfattet af §§ 90 og 91, som personen har ret til. Retten
til tilbud om uddannelse omfatter dermed alle typer af uddannelse,
herunder uddannelser rettet mod den grønne omstilling samt
partsafklarede og skræddersyede
opkvalificeringsforløb. Dette gælder uanset, om det er
offentlige eller private udbydere i Danmark - og uden noget
prisloft.
Derimod omfatter retten ikke andre
vejlednings- og opkvalificeringstilbud, f.eks. særligt
tilrettelagte forløb, dvs. forløb som ikke kan anses
for uddannelse.
Efter lovens § 97 b, stk. 8, er der dog
hjemmel til at fastsætte bekendtgørelsesregler om
bl.a. at der inden for puljen også kan gives visse andre
tilbud om vejledning og opkvalificering, herunder tilbud om
jobsøgningskurser. Reglerne er fastsat i
bekendtgørelse nr. 469 af 20. marts 2021 om ret til
uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv inden for en pulje i 2021, og om administration
m.v. af puljen. I bekendtgørelsen er det fastsat, at retten
også omfatter tilbud om jobsøgningskurser og
realkompetencevurderinger.
Da personen efter loven har ret til tilbud
under puljen, skal jobcenteret ikke fortage en vurdering af, om
f.eks. tilbuddet er den rigtige indsats for at bringe den enkelte
tilbage til arbejdsmarkedet, eller om pågældende har de
nødvendige kompetencer til at gennemføre
uddannelsen.
Personen skal selv henvende sig om de
uddannelser, som personen ønsker at få bevilget under
sin ret til tilbud om uddannelser, men jobcenteret skal i
overensstemmelse med de almindelige regler hjælpe og vejlede
personer i målgruppen om retten til tilbud. Personen har ikke
en ret over for uddannelsesstederne. Personen skal dermed opfylde
de almindelig betingelser for optagelse m.v. på
uddannelsesinstitutioner og private uddannelsessteder m.v.
Retten til uddannelse er betinget af, at der
er midler inden for puljen til betaling af udgiften til
uddannelsen. Dermed er personens ret til tilbud om uddannelse
begrænset af puljen, dvs. at der på
bevillingstidspunktet for tilbuddet om uddannelse er midler inden
for kommunens tilsagn/andel af puljen.
Reglerne om fordeling af tilsagn/andel af
puljen til kommunerne er med hjemmel i lovens § 97 b, stk. 8,
fastsat i bekendtgørelse om ret til uddannelse for personer,
der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv inden
for en pulje i 2021, og om administration m.v. af puljen.
Efter lovens § 97 b, stk. 4, er tilbuddet
frivilligt for personen, og personen er under tilbuddet fritaget
fra pligten til at deltage i andre tilbud, herunder tilbud som
allerede er påbegyndt. Personen kan dermed sige nej til et
tilbud om uddannelse, og kan undlade at påbegynde eller
deltage i tilbuddet og kan ligeledes ophøre med tilbuddet
uden sanktioner efter ydelsesreglerne i henholdsvis lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. for dagpengemodtagere, lov om
sygedagpenge for sygedagpengemodtagere og lov om aktiv
socialpolitik for de øvrige målgrupper.
Personen er under tilbuddet ligeledes fritaget
fra pligten efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og
lov om aktiv socialpolitik til at være aktivt
jobsøgende og stå til rådighed for henvist
arbejde, jf. § 97 b, stk. 5, i loven. Dermed er personen
fritaget for både at søge og tage job, herunder
dokumentere sine jobsøgningsaktiviteter i joblog, mens
personen deltager i uddannelsen.
Efter lovens § 97 b, stk. 6, kan
tilbuddet række ud over den dato, hvortil personen er
berettiget til den enkelte forsørgelsesydelse, og personen
har ret til at fortsætte tilbuddet, hvis personen ved
ydelsesskift fortsat er omfattet af en målgruppe i § 6.
Tilbuddet fortsættes på den ydelse, som personen er
berettiget til efter ydelses- og målgruppeskift.
Dermed har personen mulighed for at kunne
færdiggøre den uddannelse, som personen er
påbegyndt under puljen.
Retten til at fortsætte tilbuddet giver
ikke ret til en forsørgelsesydelse. Det er således
betingelserne for at modtage ydelsen, der afgør, om en
person har ret til ydelsen. Hvis personen ikke har ret til en
ydelse efter ydelseslovgivningen, vil personen kunne
færdiggøre uddannelsen på su, hvis personen har
ret til det, eller som selvforsørgende, det vil sige uden
ydelse. Hvis personen får en uddannelsesaftale med en
arbejdsgiver, vil pågældende kunne fortsætte
uddannelsen som voksenlærling, hvis betingelserne herfor i
øvrigt er opfyldt.
Efter lovens § 97 b, stk. 7, finder
reglerne i lovens §§ 53 og 95 om de overordnede
betingelser for tilbud og om studie- og erhvervskompetencegivende
uddannelser ikke anvendelse for tilbud om uddannelse inden for
puljen.
Jobcenteret kan dermed ikke afvise tilbuddet
ud fra en vurdering om, at tilbuddet ikke er den hurtigste vej til
varig beskæftigelse, eller at betingelserne i lovens §
95 ikke er opfyldt.
Lovens almindelige regler om bl.a. cv,
cv-samtaler, tilmelding som arbejdssøgende, jobsamtaler
under kontaktforløbet og opfølgningssamtaler, finder
anvendelse for personen. Ligeledes finder reglerne i lovens kapitel
26 og 27 om befordringsgodtgørelse, hjælpemidler og
mentor anvendelse for tilbuddet.
Efter lovens § 97 a, stk. 8,
fastsætter beskæftigelsesministeren nærmere
regler om målgruppen, tilbuddet om uddannelse og om, at der
inden for puljen også kan gives visse andre tilbud om
vejledning og opkvalificering, herunder tilbud om
jobsøgningskurser. Beskæftigelsesministeren
fastsætter endvidere regler om udbetaling, administration,
regnskab og revision m.v. af tilskud under puljen.
Med hjemmel i bestemmelsen er der i
bekendtgørelse om ret til uddannelse for personer, der har
arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv inden for en
pulje i 2021, og om administration m.v. af puljen, fastsat regler
om bl.a. afgrænsning af følgeerhverv og uddannelse, om
at der inden for puljen kan gives tilbud om
jobsøgningskurser og realkompetencevurderinger og om, at
kommunerne med midler fra puljen kan få dækket
driftsudgifterne til køb af tilbud efter § 97 b. Der er
også fastsat regler om bl.a. administration af puljen
herunder om afgivelse af tilsagn om midler til kommunerne og
regnskabsaflæggelse.
Det følger af lovens § 196 b, at
inden for puljen refunderer staten 100 pct. af kommunes udgifter
til tilbud efter § 97 b, herunder udgifter til et fortsat
tilbud, hvis personen skifter målgruppe.
Der er med hjemmel i § 62, stk. 10, og
§ 63, stk. 5, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
fastsat bekendtgørelsesregler om, at dagpengemodtagere
(medlemmer), som deltager i et uddannelsestilbud efter § 97 b
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, er fritaget fra
pligten efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. til at
være aktivt jobsøgende og stå til rådighed
for henvist arbejde, og desuden er fritaget for at deltage i
rådighedssamtaler og aktiviteter i
arbejdsløshedskassen, herunder selvbooking af
rådighedssamtaler med arbejdsløshedskassen. Der er
også fastsat bekendtgørelsesregler om, at medlemmer,
som deltager i et uddannelsestilbud efter § 97 b i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, ikke vil have pligt til at
møde op til og deltage i tilbuddet, og at de ikke vil have
pligt til at deltage i andre tilbud efter loven i den periode, hvor
de deltager i et uddannelsestilbud efter § 97 b. Der er
endelig fastsat regler om, at medlemmer, som deltager i et
uddannelsestilbud efter § 97 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, ikke vil kunne blive sanktioneret for
afslag på eller ophør i tilbuddet. Det samme vil
gælde for andre tilbud efter loven i den periode, hvor de
deltager i et uddannelsestilbud efter § 97 b. Det er fortsat
en betingelse for udbetaling af dagpenge, at medlemmet i
øvrigt opfylder de almindelige betingelser for ret til
dagpenge.
Der er med hjemmel i § 10, stk. 2, i lov
om sygedagpenge fastsat bekendtgørelsesregler om, at
når en sygemeldt, der har arbejdet i minkerhvervet eller et
følgeerhverv, benytter sig af retten til at få et
tilbud efter § 97 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller overgår fra dagpenge til
sygedagpenge og deltager i et uddannelsestilbud efter § 97 b,
vil tilbuddet komme til at indgå i opfølgningen. Da
deltagelse i evt. erhvervsmæssig uddannelse dermed vil ske
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats som led i
kommunens opfølgningsindsats, vil der kunne udbetales
sygedagpenge, selvom personen deltager i erhvervsmæssig
uddannelse, idet kommunen fastsætter det ugentlige timetal,
som personen kan deltage i undervisning med og alligevel modtage
sygedagpenge, ud fra en konkret vurdering i den enkelte sag. Der er
endvidere fastsat regler om, at den sygemeldte ikke vil have pligt
til at deltage i andre tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats som led i opfølgningen i den
periode, hvor personen deltager i uddannelsestilbuddet. Det vil
fortsat være en betingelse for udbetaling af sygedagpenge, at
personen opfylder sygedagpengelovens betingelser. Det vil sige, at
sygedagpengene skal ophøre, hvis personen ikke længere
er uarbejdsdygtig efter § 7, og at personen skal medvirke til
sagens oplysning.
Der er med hjemmel i § 13 c i lov om
aktiv socialpolitik fastsat bekendtgørelsesregler om, at
personer, der deltager i uddannelsestilbud efter § 97 b i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som modtager eller
overgår til at modtage uddannelseshjælp,
kontanthjælp eller overgangsydelse (uden for
introduktionsprogrammet) ikke har pligt til at opfylde deres
rådighedsforpligtelse ved at tage imod sådanne
uddannelsestilbud, og at personerne vil kunne udeblive fra eller
ophøre i tilbuddet uden ydelsesmæssige konsekvenser.
Der er videre fastsat regler om, at personer, der deltager i
uddannelsestilbud efter § 97 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og som modtager eller overgår
til at modtage uddannelseshjælp, kontanthjælp eller
overgangydelse (uden for introduktionsprogrammet), ikke skal
være aktivt jobsøgende og stå til rådighed
for henvist arbejde efter lov om aktiv socialpolitik. Det vil
således ikke have ydelsesmæssige konsekvenser for
personerne, hvis de, mens de deltager i et uddannelsestilbud efter
§ 97 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, afviser
henvist arbejde eller ikke er aktivt jobsøgende. Det er
fortsat en betingelse for udbetaling af uddannelseshjælp,
kontanthjælp eller overgangsydelse (uden for
introduktionsprogrammet), at personen i øvrigt opfylder de
almindelige betingelser for ret til ydelsen i lov om aktiv
socialpolitik.
Der er med hjemmel i §§ 69, 69 k og
75 i lov om aktiv socialpolitik fastsat
bekendtgørelsesregler om, at personer, der modtager
ressourceforløbsydelse under ressourceforløb eller
jobafklaringsforløb og personer, der modtager
ledighedsydelse, og som er omfattet af § 97 b i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, ikke har pligt til at opfylde
deres rådighedsforpligtelse ved at tage imod eller deltage i
tilbud omfattet af § 97 b, og at personerne vil kunne udeblive
fra eller ophøre i tilbud efter § 97 b uden
ydelsesmæssige konsekvenser. Der er videre fastsat regler om,
at personer, der modtager ressourceforløbsydelse, ikke skal
stå til rådighed for henvist arbejde, og at personer,
der modtager ledighedsydelse, ikke skal stå til
rådighed for tilbud om et rimeligt fleksjob og ikke skal
være aktivt jobsøgende under tilbuddet. Det vil
således ikke have ydelsesmæssige konsekvenser for
personerne, hvis de, mens de deltager i et tilbud efter § 97 b
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, afviser henvist
arbejde, ikke tager imod et rimeligt tilbud om fleksjob eller ikke
er aktivt jobsøgende.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser
Beskæftigelsesministeriet er på
baggrund af henvendelser til ministeriet blevet opmærksom
på, at en del personer, der har arbejdet i mink- og
følgeerhvervet, først bliver ledige i 2022 og dermed
ikke vil kunne få ret til uddannelse under puljen.
Beskæftigelsesministeriet har desuden
fra kommunerne fået oplyst, at der siden 23. marts 2021 kun
har været et begrænset forbrug af puljen.
Beskæftigelsesministeriet vurderer
på denne baggrund, at det er hensigtsmæssigt, at
ordningen med ret til tilbud om uddannelse inden for en pulje
forlænges med et år, så ordningen fortsat
gælder i 2022.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at den midlertidige
ordning i § 97 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, forlænges med ét
år, så personer omfattet af en af målgrupperne i
§ 97 b, stk. 1 nr. 1-5, der har arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv i den periode, der fremgår af § 97
b, stk. 3, inden for en pulje har ret til tilbud om uddannelse
omfattet af §§ 90 og 91, i perioden fra og med den 23.
marts 2021 til og med den 31. december 2022.
Dermed vil dagpengemodtagere,
kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere,
overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet,
sygedagpengemodtagere og personer i jobafklaringsforløb, som
ikke er i et ansættelsesforhold eller driver
selvstændig virksomhed, personer i ressourceforløb,
ledighedsydelsesmodtagere, revalidender,
førtidspensionister, selvforsørgende ledige samt unge
under 18 år med behov for en uddannelses- og
beskæftigelsesfremmende indsats, som har arbejdet i
minkerhvervet eller følgeerhverv, også i 2022 have ret
til tilbud om uddannelse inden for en pulje, hvis betingelserne i
øvrigt er opfyldt.
Personen skal - ligesom efter de
gældende regler - have arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv i hele eller dele af perioden fra og med den 1.
januar 2020 til og med den 22. marts 2021, og personen skal
på tro og love erklære, at personen har arbejdet i et
af disse erhverv i hele eller dele af perioden.
Med forslaget vil både personer, der er
blevet ledige i 2021 og i 2022, og som har arbejdet i mink- eller
følgeerhvervet i perioden, kunne få tilbud om og
påbegynde uddannelser under puljen.
Retten til uddannelse er fortsat betinget af,
at der er midler inden for puljen til betaling af udgiften til
uddannelsen. Dermed er personens ret til tilbud om uddannelse
begrænset af puljen, dvs. at der på
bevillingstidspunktet for tilbuddet om uddannelse er midler inden
for kommunens tilsagn/andel af puljen.
De øvrige
regler og betingelser for tilbuddet finder fortsat anvendelse. Det
gælder f.eks. følgende regler og betingelser:
- Personen har ret
til alle typer af uddannelse, realkompetencevurderinger samt
jobsøgningskurser, og der er ret til flere uddannelser.
- Definition af
følgeerhverv.
- Tilbuddet er
frivilligt for personen, og går forud for andre tilbud.
- Personen er
fritaget for pligten til at være aktivt jobsøgende og
stå til rådighed for henvist arbejde under
uddannelsen.
- Personer, der
ikke har ret til forsørgelsesydelse efter ydelsesreglerne,
har med retten til uddannelse ikke en ret til en
forsørgelsesydelse. Det gælder f.eks. ledige
selvforsørgende.
Der henvises i øvrigt til beskrivelsen
ovenfor i pkt. 2.1.1.
2.2. Arbejdstilsynets behandling af
personoplysninger
2.2.1. Gældende ret
Efter arbejdsmiljølovens § 1, nr.
2, har loven bl.a. til formål at skabe grundlag for, at
virksomhederne selv kan løse sikkerheds- og
sundhedsspørgsmål med bl.a. vejledning og kontrol fra
Arbejdstilsynet.
Arbejdstilsynet har efter
arbejdsmiljølovens § 72, stk. 1, nr. 1 og 2, til opgave
bl.a. at vejlede virksomhederne om arbejdsmiljømæssige
spørgsmål og at yde yderligere vejledning til
små virksomheder.
Arbejdsmiljølovens § 15 a,
indeholder et krav om, at virksomheder skal udarbejde en skriftlig
arbejdspladsvurdering (APV). Arbejdstilsynet har derfor pligt til
at yde vejledning om udarbejdelse af sådan en vurdering.
Som hjælp til især små og
mellemstore virksomheder har Arbejdstilsynet udviklet et
værktøj til brug for udarbejdelse af den skriftlige
arbejdspladsvurdering og kravet om handlingsplan, som kan
tilgås via Arbejdstilsynets hjemmeside. I
værktøjet vejledes virksomhederne igennem processen
med udarbejdelse af arbejdspladsvurdering undervejs.
Arbejdsmiljøloven indeholder ikke i dag
en hjemmel til, at Arbejdstilsynet kan fastsætte
nærmere regler for ansvar og opgaver ved behandling af
personoplysninger i forbindelse med virksomhedernes brug af
hjælpeværktøjer og andre løsninger.
Ved behandlingen af personoplysninger finder
databeskyttelsesforordningen samt databeskyttelsesloven anvendelse.
I henhold til databeskyttelsesforordningens definitioner er en
dataansvarlig en fysisk eller juridisk person, en offentlig
myndighed, en institution eller andet organ, der alene eller sammen
med andre afgør til hvilke formål og med hvilke
hjælpemidler, der må foretages behandling af
personoplysninger. Dette følger af artikel 4, nr. 7, i
databeskyttelsesforordningen, jf. Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger
og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om
databeskyttelse). Endvidere følger det af artikel 26, stk.
1, i databeskyttelsesforordningen, at hvis to eller flere
dataansvarlige i fællesskab fastlægger formålene
med og hjælpemidlerne til behandling, er de fælles
dataansvarlige. De fælles dataansvarlige skal i sådanne
tilfælde fastlægge deres respektive ansvar for
overholdelse af forpligtelserne i henhold til
databeskyttelsesforordningen på en gennemsigtig måde,
navnlig i forhold til de registreredes rettigheder. Dette skal
fastlægges i en aftale om fælles dataansvar, med mindre
de dataansvarliges respektive ansvar er fastlagt i EU-ret eller
medlemsstaternes nationale ret, som de dataansvarlige er underlagt.
I den fastlagte ordning kan der udpeges et kontaktpunkt for de
registrerede. Efter artikel 26, stk. 2, i
databeskyttelsesforordningen, skal ordningen efter artikel 26, stk.
1, afspejle de fælles dataansvarliges roller og forhold til
de registrerede, og det væsentligste indhold af ordningen
skal gøres tilgængeligt for de registrerede.
Arbejdstilsynet er dataansvarlig, idet
Arbejdstilsynet opbevarer personoplysninger til eget formål
ved at stille værktøjet til rådighed og at
vejlede virksomhederne om opfyldelse af kravet om udarbejdelse af
en APV.
Virksomhederne er også dataansvarlig ved
brug af APV-værktøjet for de personoplysninger, som de
behandler i forbindelse med indsamling med henblik på
udarbejdelse af en APV og handleplan.
Arbejdstilsynets behandlingsgrundlag for
behandling af almindelige personoplysninger er artikel 6, stk. 1,
litra e, hvorefter personoplysninger kan behandles, når dette
er nødvendigt af hensyn til udførelse af en opgave i
samfundets interesse eller som henhører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået
pålagt. For så vidt angår følsomme
personoplysninger er behandlingsgrundlaget artikel 9, stk. 2, litra
g, jf. databeskyttelseslovens § 7, stk. 4, hvorefter
personoplysninger kan behandles, når det er nødvendigt
af hensyn til væsentlige samfundsinteresser. Oplysninger om
strafbare forhold kan behandles, når det er nødvendigt
for varetagelsen af myndighedens opgaver, jf.
databeskyttelsesforordningens artikel 10, jf.
databeskyttelseslovens § 8, stk. 1.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser
Når Arbejdstilsynet stiller
hjælpeværktøjer og andre løsninger til
rådighed for virksomhederne til hjælp for deres
overholdelse af lovens krav, kan der være tale om vejledning
og service, der går videre end, hvad der kræves af
vejledningspligten efter arbejdsmiljølovens § 1, nr. 2,
og § 72, stk. 1, nr. 1 og 2. For at skabe klarhed om ansvar
m.v. ved virksomhedernes brug af hjælpeværktøjer
og andre løsninger, er det nødvendigt, at dette kan
ske ved fastsættelse af nærmere regler herom.
Det er hensigten med lovforslaget at give
beskæftigelsesministeren bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om bl.a. ansvar og opgaver i forbindelse med
behandling af personoplysninger som led i Arbejdstilsynet
nuværende og fremtidige hjælpeværktøjer og
løsninger til virksomheder. Således vil
beskæftigelsesministeren bl.a. kunne fastsætte regler
om en nærmere fordeling af dataansvar mellem Arbejdstilsynet
og virksomhederne i overensstemmelse med
databeskyttelseslovgivningen.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der indsættes en
ny bemyndigelsesbestemmelse i arbejdsmiljølovens § 72,
stk. 9, hvorefter beskæftigelsesministeren kan
fastsætte nærmere regler, herunder om ansvar og opgaver
som led i Arbejdstilsynets behandling af personoplysninger i
forbindelse med værktøjer eller andre
løsninger, der kan hjælpe virksomhederne til selv at
skabe et sikkert og sundt arbejdsmiljø. Udmøntningen
af bemyndigelsesbestemmelsen sker ved bekendtgørelse, som
skal sikre klarhed over de væsentlige databeskyttelsesretlige
forhold, herunder om ansvar og opgaver i relation til behandlingen
af personoplysninger, til fordel for borgere og virksomheder.
Det foreslås, at
bemyndigelsesbestemmelsen formuleres således, at den kan
rumme, at beskæftigelsesministeren også fremadrettet
kan fastsætte regler, der sikrer klarhed om dataansvar m.v.,
når der sker behandling af personoplysninger i forbindelse
med hjælpeværktøjer og andre løsninger,
der udvikles til at bistå virksomhederne med selv at
løse sikkerheds- og sundhedsspørgsmål.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes samlet at
medføre statslige merudgifter på 15,0 mio. kr. i
2022.
Med lov nr. 466 af 20. marts 2021 blev puljen
til uddannelse til personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv oprettet med en bevilling på 50,0 mio.
kr. Af bevillingen fra 2021 på 50,0 mio. kr. foreslås
15,0 mio. kr. overført til en fortsættelse af
initiativet i 2022. Dette medfører finanslovsteknisk, at
puljen på lov om tillægsbevilling nedskrives med 15,0
mio. kr. i 2021. Ved teknisk ændringsforslag til finansloven
for 2022 optages bevilling på 15,0 mio. kr. på
underkonto § 17.46.45.50. Pulje til uddannelse af ledige, der
har arbejdet i minkerhverv eller følgeerhverv.
Bevillingen i 2022 finansieres igennem en
reduktion af bevillingen opført på § 35.11.07.
Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19
mv. med 15,0 mio. kr. i 2022.
Af puljen vil kunne afholdes udgifter til, at
ledige inden for målgruppen får ret til alle typer af
uddannelser, så længe der er midler i puljen.
Tilskuddet skal være bevilget inden den 31. december 2022 og
uddannelsen påbegyndt inden den 1. april 2023.
Til puljen er tilknyttet tekstanmærkning
115, der bemyndiger beskæftigelsesministeren til at
fastsætte regler for bevillingens anvendelse, herunder for
ydelse af tilskud, regnskab og revision samt om tilbagebetaling,
endelighed og afvisning af ansøgninger.
Endvidere er puljen tilknyttet en særlig
bevillingsbestemmelse BV 2.2.11, hvorefter tilskud kan gives som
tilsagn samt BV 2.10.5, hvorefter der gives adgang til, at
overføre op til 0,3 mio. kr. til § 17.41.01. Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering til administration af ordningen.
Heraf kan op til 2/3 anvendes til lønsum. Overførslen
foreslås at ske ved en intern statslig overførsel.
Der vil ikke være kommunale udgifter
forbundet med forslaget.
Det vurderes, at forslaget om bemyndigelse til
at fastsætte nærmere regler for dataansvar m.v. for
Arbejdstilsynets løsninger og værktøjer ikke
har økonomiske konsekvenser.
Følgende principper for
digitaliseringsklar lovgivning er relevante for lovforslaget: 1.
Enkle og klare regler, 2. Digital kommunikation, 4.
Sammenhæng på tværs - ensartede begreber og
genbrug af data, 5. Tryg og sikker datahåndtering, 6.
Anvendelse af offentlig infrastruktur.
Lovforslagets indhold understøtter
muligheden for digital administration under hensyntagen til
borgernes data- og retssikkerhed og sikrer, at udbetaling af
ydelser fortsat kan ske digitalt og under hensyntagen til borgernes
retssikkerhed og ved brug af de it-systemer, som Udbetaling Danmark
og arbejdsløshedskasserne allerede har i anvendelse.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings puljeadministration og
udbetaling af tilskud sker også digitalt mellem staten og
kommunerne. Ved udarbejdelse af lovforslaget, er der taget
højde for at anvende den eksisterende offentlige
it-infrastruktur, og at behandlingen af borgernes oplysninger kan
finde sted inden for rammerne af databeskyttelsesreglerne.
Med lovforslaget etablereres der endvidere
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler for
dataansvar m.v. for Arbejdstilsynets løsninger og
værktøjer i overensstemmelse med
databeskyttelseslovgivningen.
De økonomiske konsekvenser for
kommunerne af lovforslaget skal forhandles med de kommunale parter.
Forslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser for
regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have negative
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
De hjælpeværktøjer på
Arbejdstilsynets område, som lovforslaget skaber hjemmel til,
kan for virksomhederne være med til at lette de
økonomiske og administrative byrder, der er forbundet med
overholdelse af arbejdsmiljøloven. Virksomhederne kan selv
vælge, om de vil gøre brug af
hjælpeværktøjerne. Virksomhederne kan derfor
også selv finde andre løsninger på, hvordan
deres arbejdsmiljøretlige forpligtelser kan overholdes.
APV-værktøjet benyttes på nuværende
tidspunkt af ca. 13.000 virksomheder.
Der kan tænkes at være lettelser
forbundet med eventuelle nye hjælpeværktøjer i
og med, at virksomhedernes tidsforbrug til opfyldelse af deres
arbejdsmiljøretlige forpligtelser kan formindskes, når
Arbejdstilsynet stiller hjælpeværktøjer til
rådighed for virksomhederne.
Vedrørende principperne for agil
erhvervsrettet regulering, vurderes det, at princip 5 om sikring af
brugervenlig digitalisering er relevant, da der med lovforslaget og
efterfølgende bekendtgørelse opnås mulighed for
at stille digitale hjælperedskaber til rådighed, som
vil gøre det lettere for virksomhederne at opfylde deres
arbejdsmiljøretlige forpligtelser.
De øvrige principper for agil
erhvervsrettet regulering vurderes ikke at være relevante for
de konkrete ændringer i lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indeholder ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Den foreslåede bemyndigelse i
lovforslagets § 2 skal sikre, at Arbejdstilsynet ved brug af
hjælpeværktøjer og andre løsninger som
service for virksomhederne, herunder brug af
APV-værktøjet, kan fastsætte nærmere
regler om dataansvar mv i overensstemmelse med
databeskyttelsesreglerne herunder reglerne om fælles
dataansvar efter artikel 26 i Europa-Parlamentets og Rådets
Forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger
og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om
ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om
databeskyttelse).
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag om ændring af
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Forlængelse af
retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i
minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til
2022) har i perioden fra den 6. september 2021 til den 4. oktober
2021 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet),
Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets Tillægspension, ASE, BDO
Danmark, Beskæftigelsesrådet, Centralorganisationens
Fællesudvalg CFU, Danmarks Frie Fagforening, Dansk
Retspolitisk Forening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Advokater, Danske A-kasser, Danske Erhvervsakademier, Danske
Erhvervsskoler og Gymnasier, Danske Professionshøjskoler,
Danske Seniorer, Datatilsynet, Den Kooperative Arbejdsgiver- og
Interesseorganisation i Danmark, Den Uvildige Konsulentforening
på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Det
Faglige Hus, Erhvervsstyrelsen, Faglige Seniorer, Finans Danmark,
Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Finanstilsynet, Foreningen af kommunale sociale-, sundheds, og
arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen Danske Revisorer,
Foreningen af Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Forhandlingsfællesskabet,
Forsikring og Pension, Frie Funktionærer, FSR - Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Frivilligrådet, Institut for
Menneskerettigheder, Jobrådgivernes brancheforening,
Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen af Fleks- og
skånejobbere, Landsforeningen af nuværende og tidligere
psykiatribrugere, Landsforeningen SIND, Lederforeningen (VUC),
Producentforeningen, Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen,
Rådet for psykisk sårbare på arbejdsmarkedet,
Rådet for Socialt Udsatte, SEGES, SMV Danmark, Udbetaling
Danmark og Ældre Sagen.
Udkastet har i samme periode været sendt
i høring hos 3F Industri Vestegnen og Kopenhagen Fur.
Et udkast til lovforslag om ændring af
lov om arbejdsmiljø (bemyndigelse til at fastsætte
regler om Arbejdstilsynets behandling af personoplysninger i
forbindelse med brug af hjælpeværktøjer) har i
perioden fra den 26.-27. oktober 2021 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Arbejdsmiljørådet,
Arbejdsmiljøklagenævnet, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Akademikerne, Dansk Arbejdsgiverforening, KL,
Danske Regioner, Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, Den
Kooperative Arbejdsgiver- og Interesseorganisation i Danmark, Frie
Funktionærer, Kristelig Arbejdsgiverforening, Gartneri-,
Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere, Det Faglige Hus,
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering, Datatilsynet og
Arbejdsmiljørådgiverne.
Den korte høringsfrist er begrundet i
behovet for hurtigst muligt at tydeliggøre
ansvarsfordelingen og behandlingsgrundlaget til den eksisterende
løsning for udarbejdelse af arbejdspladsvurderinger
(APV-værktøjet), der i dag benyttes af ca. 13.000
virksomheder. APV-værktøjet er midlertidigt taget ud
af drift, indtil der udstedes en bekendtgørelse om
Arbejdstilsynets behandling af personoplysninger i forbindelse med
virksomheders brug af hjælpeværktøjer og andre
løsninger, som Arbejdstilsynet stiller til rådighed
for virksomhederne, herunder om ansvar og opgaver.
Beskæftigelsesministeren kan først udstede
ovenstående bekendtgørelse, når der er skabt
lovhjemmel hertil gennem nærværende lovforslag.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Staten: 2021: 15,0 mio. kr. 2022: 0,0 mio. kr. 2023: 0,0 mio. kr. 2024: 0,0 mio. kr. Kommunerne: Ingen Regioner: Ingen | Staten: 2021: 0,0 mio. kr. 2022: 15,0 mio. kr. 2023: 0,0 mio. kr. 2024: 0,0 mio. kr. Kommunerne: Ingen Regioner: Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Den foreslåede bemyndigelse i
lovforslagets § 2 skal sikre, at Arbejdstilsynet ved brug af
hjælpeværktøjer og andre løsninger som
service for virksomhederne, herunder brug af
APV-værktøjet, kan fastsætte nærmere
regler om ansvar og opgaver mv i overensstemmelse med
databeskyttelsesreglerne. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den gældende § 10, stk. 2, i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, fastsætter
beskæftigelsesministeren regler om, hvad der medregnes til
kravene om forudgående perioder med visse offentlige
forsørgelsesydelser m.v. for personer i forbindelse med
ansættelse med løntilskud efter kapitel 12, som
jobrotationsvikar efter kapitel 22 og som voksenlærling efter
kapitel 23 og ved opkvalificering i forbindelse med
ansættelse efter kapitel 24.
Med hjemmel i bestemmelsen er der fastsat
nærmere regler i bekendtgørelse om en aktiv
beskæftigelsesindsats om, hvad der kan medregnes til kravene
om forudgående perioder med visse offentlige
forsørgelsesydelser m.v.
Ved lov nr. 2201 af 29. december 2020 om
ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov
om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om aktiv socialpolitik og
lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. (Styrket og
forenklet indgang til korte erhvervsrettede kurser, udvidelse af
mindre intensiv indsats, varslingspuljens anvendelsesområde
og fritagelse for indsats og rådighed for unge, der deltager
i særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU) m.v.) blev
indgangen til korte erhvervsrettede kurser styrket og
forenklet.
Med loven blev ordning om opkvalificering i
forbindelse med ansættelse for beskæftigede i lovens
kapitel 24 indarbejdet under den regionale uddannelsespulje i
§ 97 i lovens kapitel 14, dog med visse tilretninger så
betingelserne for tilskud til arbejdsgivere blev harmoneret med
jobcenterets mulighed for at give tilbud om korte erhvervsrettede
kurser til ledige inden for puljen.
Lovens § 10, stk. 2, som henviser til
opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter lovens
kapitel 24, blev dog ikke samtidig konsekvensrettet.
Det foreslås, at der i § 10, stk. 2, efter ordene: kapitel 12,
indsættes: ved opkvalificering i forbindelse med
ansættelse efter kapitel 14. Det foreslår videre, at
følgende ord udgår: og ved opkvalificering i
forbindelse med ansættelse efter kapitel 24.
Bestemmelsen vil dermed fremover henvise til
kapitel 14 i stedet for kapitel 24, når der henvises til
ordningen om opkvalificering i forbindelse med
ansættelse.
Med forslaget vil bestemmelsen dermed henvise
til det rette kapitel i loven, hvor ordningen om opkvalificering i
forbindelse med ansættelse fremgår.
Til nr. 2
Efter den
gældende § 14, stk. 1, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats kan jobcenteret tilbyde arbejdsgivere
information og vejledning om:
1) Arbejdskraft- og
uddannelsesforhold.
2)
Indlæggelse af job på Jobnet for Arbejdsgivere.
3) Mulighederne for
etablering af f.eks. virksomhedspraktik efter kapitel 11,
ansættelse med løntilskud efter kapitel 12,
jobrotation efter kapitel 22, voksenlærlingetilskud efter
kapitel 23 og opkvalificering i forbindelse med ansættelse
efter kapitel 24.
Ved lov nr. 2201 af 29. december 2020 om
ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov
om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om aktiv socialpolitik og
lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. (Styrket og
forenklet indgang til korte erhvervsrettede kurser, udvidelse af
mindre intensiv indsats, varslingspuljens anvendelsesområde
og fritagelse for indsats og rådighed for unge, der deltager
i særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU) m.v.) blev
indgangen til korte erhvervsrettede kurser styrket og
forenklet.
Med loven blev ordning om opkvalificering i
forbindelse med ansættelse for beskæftigede i lovens
kapitel 24 indarbejdet under den regionale uddannelsespulje i
§ 97 i lovens kapitel 14, dog med visse tilretninger så
betingelserne for tilskud til arbejdsgivere blev harmoneret med
jobcenterets mulighed for at give tilbud om korte erhvervsrettede
kurser til ledige inden for puljen.
Lovens § 14, stk. 1, nr. 3, som henviser
til opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter lovens
kapitel 24, blev dog ikke samtidig konsekvensrettet.
Det foreslås, at der i § 14, stk. 1, nr. 3, efter ordene:
kapitel 12, indsættes: ved opkvalificering i forbindelse med
ansættelse efter kapitel 14. Det foreslås videre, at
ordene: voksenlærlingetilskud efter kapitel 23 og
opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter kapitel
24, ændres til: og voksenlærlingetilskud efter kapitel
23.
Bestemmelsen vil dermed fremover henvise til
kapitel 14 i stedet for kapitel 24, når der henvises til
ordningen om opkvalificering i forbindelse med
ansættelse.
Med forslaget vil bestemmelsen dermed henvise
til det rette kapitel i loven, hvor ordningen om opkvalificering i
forbindelse med ansættelse fremgår.
Til nr. 3
Efter den
gældende § 97 b, stk. 1, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats har personer, der har arbejdet i
minkerhvervet eller følgeerhverv, jf. stk. 3, inden for en
pulje og i perioden fra og med den 23. marts 2021 til og med den
31. december 2021, ret til tilbud om uddannelse, som er omfattet af
lovens §§ 90 og 91, hvis personen er omfattet af en af
følgende målgrupper i loven:
1) § 6, nr.
1-5.
2) § 6, nr. 6
og 7, og ikke er i et ansættelsesforhold eller driver
selvstændig virksomhed.
3) § 6, nr.
8.
4) § 6, nr. 9,
og modtager ledighedsydelse.
5) § 6, nr.
10-13.
Målgruppen, der kan få tilbud om
uddannelse efter § 97 b er dermed dagpengemodtagere,
kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere,
overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet,
sygedagpengemodtagere og personer i jobafklaringsforløb, som
ikke er i et ansættelsesforhold eller driver
selvstændig virksomhed, personer i ressourceforløb,
ledighedsydelsesmodtagere, revalidender,
førtidspensionister, selvforsørgende ledige samt unge
under 18 år med behov for en uddannelses- og
beskæftigelsesfremmende indsats.
Efter lovens § 97 b, stk. 3, skal
personen have arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv i
hele eller dele af perioden fra og med den 1. januar 2020 til og
med den 22. marts 2021, og personen skal på tro og love
erklære, at personen har arbejdet i et af disse erhverv i
hele eller dele af perioden.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.1.1. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at i § 97 b, stk. 1, ændres datoen: den
31. december 2021, til: den 31. december 2022.
Forslaget betyder, at den midlertidige ordning
med ret til tilbud om uddannelsen inden for en pulje efter lovens
§ 97 b, forlænges med ét år, så
personer omfattet af målgruppen i perioden fra og med den 23.
marts 2021 til og med den 31. december 2022 har ret til tilbud om
uddannelse efter bestemmelsen, hvis de øvrige betingelser
for tilbuddet er opfyldt. Dermed vil målgruppen også i
2022 have ret til tilbud om uddannelse under puljen efter lovens
§ 97 a.
Retten til tilbud om uddannelse vil fortsat
være betinget af, at der er midler inden for puljen til
betaling af udgiften til uddannelsen. Dermed vil personens ret til
tilbud om uddannelse være begrænset af puljen, dvs. at
der på bevillingstidspunktet for tilbuddet om uddannelse er
midler inden for kommunens tilsagn/andel af puljen.
Med forslaget vil flere personer, som har
arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv i hele eller
dele af perioden fra og med den 1. januar 2020 til og med den 22.
marts 2021, kunne få tilbud om uddannelse inden for
puljen.
De øvrige regler og betingelser for
tilbuddet finder fortsat anvendelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Efter den gældende § 97 b, stk. 2,
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats skal et tilbud om
uddannelse under puljen i § 97 b være bevilget senest
den 31. december 2021 og skal påbegyndes inden den 1. april
2022.
Dermed skal jobcenteret senest den 31.
december 2021 have givet tilbuddet om uddannelse til personen, og
personen skal senest den 31. marts 2022 være begyndt på
tilbuddet.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.1.1. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at § 97 b, stk. 2, nyaffattes med
følgende ordlyd: Tilbuddet skal være bevilget senest
den 31. december 2022 og skal påbegyndes inden den 1. april
2023.
Forslaget er en konsekvens af forslaget i nr.
3, om at forlænge den midlertidige ordning med ret til tilbud
om uddannelse inden for en pulje efter lovens § 97 b, så
retten også gælder i 2022.
Forslaget betyder, at datoerne for,
hvornår et tilbud om uddannelse under ordningen med ret til
tilbud om uddannelsen inden for en pulje, senest skal være
bevilget og påbegyndt forlænges med ét år,
så personer omfattet af målgruppen kan få
bevilget tilbud om uddannelse til og med den 31. december 2022 og
kan påbegynde tilbuddet til og med den 31. marts 2023, hvis
de øvrige betingelser for tilbuddet er opfyldt.
Retten til tilbud om uddannelse vil fortsat
være betinget af, at der er midler inden for puljen til
betaling af udgiften til uddannelsen. Dermed vil personens ret til
tilbud om uddannelse være begrænset af puljen, dvs. at
der på bevillingstidspunktet for tilbuddet om uddannelse er
midler inden for kommunens tilsagn/andel af puljen.
Med forslaget vil flere personer, som har
arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv i hele eller
dele af perioden fra og med den 1. januar 2020 til og med den 22.
marts 2021, kunne få og påbegynde tilbud om uddannelse
inden for puljen.
De øvrige regler og betingelser for
tilbuddet finder fortsat anvendelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Det følger af arbejdsmiljølovens
§ 1, nr. 2, at loven bl.a. har til formål at skabe
grundlag for, at virksomhederne selv kan løse sikkerheds- og
sundhedsspørgsmål med bl.a. vejledning og kontrol fra
Arbejdstilsynet. Det følger endvidere af § 72, stk. 1,
nr. 1 og 2, at Arbejdstilsynets opgave bl.a. er at vejlede
virksomhederne om arbejdsmiljømæssige
spørgsmål og yde små virksomheder yderligere
vejledning. Arbejdstilsynet vejleder på den baggrund bl.a.
virksomhederne om udarbejdelse af skriftlig arbejdspladsvurdering
(APV) og stiller et hjælpeværktøj til
rådighed for virksomhederne.
Ved brug af APV-værktøjet er der
tale om et fælles dataansvar for de personoplysninger, der
behandles, efter databeskyttelsesforordningens artikel 26. Det
fælles dataansvar er fordelt mellem Arbejdstilsynet og de
virksomheder, der benytter værktøjet til at opfylde
deres pligt om udarbejdelse af en APV. Arbejdstilsynet er
således ansvarlig for opbevaringen af personoplysningerne i
løsningen samt behandlingssikkerheden efter
databeskyttelsesforordningens artikel 32. Arbejdstilsynet behandler
personoplysninger i henhold til databeskyttelsesforordningens
artikel 6, stk. 1, litra e, artikel 9, stk. 2, litra g, jf.
databeskyttelseslovens § 7, stk. 4, og artikel 10 jf.
databeskyttelseslovens § 8, stk. 1.
Det foreslås, at der indsættes en
ny bemyndigelsesbestemmelse i § 72, stk. 9, hvorefter
beskæftigelsesministeren i bekendtgørelse kan
fastsætte nærmere regler, herunder om fælles
ansvar og opgaver i forbindelse med Arbejdstilsynets behandling af
personoplysninger som led i de hjælpeværktøjer
og andre løsninger, som Arbejdstilsynet stiller til
rådighed for virksomhederne.
Formålet med bestemmelsen er at give
beskæftigelsesministeren mulighed for i
bekendtgørelsesform at skabe tilstrækkelig klarhed
omkring ansvar, herunder fælles dataansvar samt opgaver i
overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven i forbindelse med behandling af
personoplysninger ved virksomhedernes brug af
værktøjer og andre løsninger, som
Arbejdstilsynet stiller eller fremadrettet måtte stille til
rådighed for virksomhederne til opfyldelse af deres pligter
efter arbejdsmiljøloven.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
3
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft den 1. januar 2022.
Da lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
og lov om arbejdsmiljø ikke gælder for
Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i
kraft for disse dele af riget, vil dette lovforslag heller ikke
gælde for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som ændret bl.a. ved § 1 i
lov nr. 466 af 20. marts 2021 og senest ved § 1 i lov nr. 1437
af 29. juni 2021, foretages følgende ændringer: | | | | §
10. Stk.
1…. | | | Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om, hvad der
medregnes til kravene om forudgående perioder med visse
offentlige forsørgelsesydelser m.v. for personer i
forbindelse med ansættelse med løntilskud efter
kapitel 12, som jobrotationsvikar efter kapitel 22 og som
voksenlærling efter kapitel 23 og ved opkvalificering i
forbindelse med ansættelse efter kapitel 24. | | 1. I § 10, stk. 2, indsættes efter
»kapitel 12,«: »ved opkvalificering i forbindelse
med ansættelse efter kapitel 14,«, og »og ved
opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter kapitel
24« udgår. | | | | § 14.
Jobcenteret kan tilbyde arbejdsgivere information og vejledning
om: 1) Arbejdskraft- og
uddannelsesforhold. 2)
Indlæggelse af job på Jobnet for Arbejdsgivere. 3) Mulighederne for
etablering af f.eks. virksomhedspraktik efter kapitel 11,
ansættelse med løntilskud efter kapitel 12,
jobrotation efter kapitel 22, voksenlærlingetilskud efter
kapitel 23 og opkvalificering i forbindelse med ansættelse
efter kapitel 24. Stk.
2. … | | 2. I § 14, stk. 1, nr. 3, indsættes
efter »kapitel 12,«: »ved opkvalificering i
forbindelse med ansættelse efter kapitel 14,«, og
», voksenlærlingetilskud efter kapitel 23 og
opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter kapitel
24« ændres til: »og voksenlærlingetilskud
efter kapitel 23«. | | | | § 97 b.
Inden for en pulje og i perioden fra og med den 23. marts 2021 til
og med den 31. december 2021 har personer, der har arbejdet i
minkerhvervet eller følgeerhverv, jf. stk. 3, ret til tilbud
om uddannelse omfattet af §§ 90 og 91, hvis personen er
omfattet af en af følgende målgrupper: 1) § 6, nr.
1-5. 2) § 6, nr. 6
og 7, og ikke er i et ansættelsesforhold eller driver
selvstændig virksomhed. 3) § 6, nr.
8. 4) § 6, nr. 9,
og modtager ledighedsydelse. 5) § 6, nr.
10-13. Stk.
2-8…. | | 3. I § 97 b, stk. 1, ændres »den
31. december 2021« til: » den 31. december
2022«. | | | | § 97
b. Stk.
1…. Stk. 2.
Tilbuddet skal være bevilget senest den 31. december 2021 og
skal påbegyndes inden den 1. april 2022. | | 4. § 97 b, stk. 2, affattes
således: »Stk.
2. Tilbuddet skal være bevilget senest den 31.
december 2022 og skal påbegyndes inden den 1. april
2023.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 674 af 25. maj 2020, som ændret
ved § 1 i lov nr. 1554 af 27. december 2019 og § 3 i lov
nr. 1163 af 8. juni 2021, foretages følgende
ændringer: | | | | §
72. Stk.
1-8…. | | 1. I § 72 indsættes som stk. 9: »Stk.
9. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler
om Arbejdstilsynets behandling af personoplysninger i forbindelse
med virksomheders brug af hjælpeværktøjer og
andre løsninger, som Arbejdstilsynet stiller til
rådighed for virksomhederne, herunder om ansvar og
opgaver.« | | | |
|