Skriftlig fremsættelse (10. november
2021)
Beskæftigelsesministeren (Mattias Tesfaye
fg.):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om arbejdsmiljø
(Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har
arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en
pulje til og med 2022 og bemyndigelse til at fastsætte regler
om Arbejdstilsynets behandling af personoplysninger i forbindelse
med brug af hjælpeværktøjer m.v.)
(Lovforslag nr. L 66)
Regeringen (Socialdemokratiet) har efter
aftale med Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og
Liberal Alliance, som er aftalekredsen bag Aftale om erstatning mv. til minkavlerne og
følgeerhverv berørt af COVID-19 af 25. januar
2021, besluttet at forlænge retten til uddannelse for
personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv, inden for en pulje til og med 2022.
Regeringen finder desuden, at det skal
gøres mere enkelt at være virksomhed i Danmark. Derfor
skal myndigheder som Arbejdstilsynet have det juridiske grundlag
til at sikre klarhed om bl.a. dataansvar, når der behandles
personoplysninger ved brug af værktøjer, der
hjælper og understøtter virksomhederne med at opfylde
deres forpligtelser i henhold til arbejdsmiljøloven.
Lovforslaget udmønter den aftalte
forlængelse af ordningen med ret til uddannelse for personer
fra mink- og følgeerhverv, som fremgår af § 97 b
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Med lovforslaget
sker der dermed en forlængelse af retten til tilbud om
uddannelse for ledige, der har arbejdet i mink- eller
følgeerhvervet, inden for en pulje, så retten
også gælder i 2022.
Lovforslaget indeholder også to
konsekvensrettelser i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
som følge af lov nr. 2201 af 29. december 2020.
Desuden indeholder lovforslaget en
ændring af arbejdsmiljøloven, der indfører en
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler, der
tydeliggør bl.a. ansvar og opgaver ved behandling af
personoplysninger, der modtages i forbindelse med, at
Arbejdstilsynet stiller diverse værktøjer eller
løsninger til rådighed for virksomhederne.
Lovændringen vil medføre, at Arbejdstilsynet ved
bekendtgørelse opfylder GDPR-lovgivningens krav i forhold
til et eksisterende IT-værktøj - kaldt
APV-værktøjet. Værktøjet, der er
midlertidigt lukket ned, hjælper virksomheder med at opfylde
kravet til arbejdspladsvurdering.
Samlet set skønnes forslaget at
medføre statslige merudgifter på 15,0 mio. kr. i
2022.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2022.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.