Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 8. december 2021
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB) indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (NB) vil ved 3. behandling af lovforslaget redegøre
for sin stilling til lovforslaget.
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bakker op om
den særlige indsats, der kan understøtte fornyet
udvikling, vækst og beskæftigelse i de kommuner, der i
særlig grad er berørt af aflivningen af mink. Venstre
ønsker at hjælpe minkavlerne og de beskæftigede
i erhvervet, så de kan komme ordentligt videre med
opkvalificering. Ledige skal så hurtigt som muligt videre og
i gang med uddannelser, så de igen kan blive en del af det
arbejdende fællesskab. Med lovforslaget forlænges
retten til tilbud om uddannelse for ledige, der har arbejdet i
minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje,
så retten også gælder i 2022. Venstre vil
følge forbruget af uddannelsesmidler tæt, da det er
afgørende, at de lokale jobcentre løfter opgaven.
Hvis der fortsat er behov for uddannelsesmidler i 2023, er Venstre
af den opfattelse, at regeringen har givet tilsagn om at ville
drøfte, hvordan situationen kan løses, så
ledige, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv,
får bedst muligt hjælp.
Oven på minkskandalen kan og skal der
sikres en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor ledige, der er
lovforslagets målgruppe, får tilbud om uddannelse.
Venstre kan ikke rette op på de mange fejl, som regeringen
har begået i denne sag, men Venstre støtter
lovforslaget, der forhåbentlig giver de ramte mennesker
redskaberne til at rejse sig igen og finde en ny levevej.
Enhedslisten
Lovforslaget er en uskøn
sammenblanding af to lovelementer, der intet har med hinanden at
gøre.
Da Enhedslistens medlemmer af udvalget
agter at stemme for begge dele, skal Enhedslisten undlade at
trætte Tinget med et ændringsforslag om deling af
lovforslaget.
Lovforslagets § 1 handler om at lette
vejen til omskoling, opkvalificering og uddannelse for folk, der
har mistet deres arbejde. Desværre gælder det kun for
folk, der har arbejdet med mink. Enhedslisten er særdeles
interesseret i at se en vurdering af, hvor meget ekstra
opkvalificering der kommer ud af, at man fjerner alle de
sædvanlige snubletråde, karensperioder m.v, og
indfører de her ekstraordinære betingelser, og
Enhedslisten ser gerne en vurdering af, hvor meget man kunne
øge omskoling og opkvalificering generelt, hvis man
tilbød lignende vilkår inden for andre brancher.
Enhedslisten er indforstået med, at
ordningen forlænges med 1 år til den 31. december 2022,
men vil også være åben for det, hvis ministeren
inden da møder op med et velbegrundet ønske om at
forlænge ordningen yderligere. Samtidig forventer
Enhedslisten, at ministeren på eget initiativ kommer med en
analyse af resultaterne af forlængelsen inden udgangen af
2022.
I lovforslagets § 2 fastlægges
regler om fordeling af dataansvar, når Arbejdstilsynet
stiller redskaber til rådighed for virksomheders udarbejdelse
af APV. Her har Enhedslisten den betænkelighed, at det kan
udvide Arbejdstilsynets arbejdsopgaver. Arbejdstilsynet har en
vejledningspligt, men hvis der stilles service til rådighed,
der går over i rådgivning, bliver Arbejdstilsynet sat
til at bruge sine bevilgede midler til andet end forudsat. Hvis
Arbejdstilsynet skal have en rådgivningsopgave, må der
skaffes ekstra midler til at løse den opgave, som det ikke
har i forvejen.
I høringssvaret udtrykker både
DA og FH, at det er en meget kort høringsfrist til
indførelsen af noget nyt, og det er Enhedslisten enig i.
Enhedslisten har bemærket, at ministeren i den forbindelse
har tilkendegivet, at parterne vil blive hørt, inden
ministeren vil gøre brug af en bemyndigelse, men
Enhedslisten forventer også, at Beskæftigelsesudvalget
vil blive inddraget, inden ministeren gør brug af
bemyndigelsen.
.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november
2021 og var til 1. behandling den 23. november 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 9. september 2021 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 402
(folketingsåret 2020-21). Den 10. november 2021 sendte
beskæftigelsesministeren (fg.) høringssvarene, et
høringsnotat og ligestillingsvurdering til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
3 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Alexander Grandt (S) Bjarne
Laustsen (S) fmd. Jan Johansen
(S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S) Henrik
Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Karsten Hønge
(SF) Halime Oguz (SF) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Jette
Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten
Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré Østergaard
(V) nfmd. Anne Rasmussen (V)
Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V) Ulla Tørnæs
(V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman
(KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |