Fremsat den 7. oktober 2021 af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v.,
lov om social service og lov om en børne- og ungeydelse
(Udskydelse af revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov nr. 278 af 26. marts 2019 om
ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private
grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne-
og ungeydelse foretages følgende ændring:
1. I
§ 6 ændres
»2021-22« til: »2022-23«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. december
2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Udskydelse af revision af lov om ændring
af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler
m.v., lov om social service og lov om en børne- og
ungeydelse
2.1. Gældende ret
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Med lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler
og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en
børne- og ungeydelse, blev der bl.a. indført
obligatoriske sprogprøver i udsatte boligområder og et
styrket forældreansvar gennem mulighed for standsning af
børnechecken. Det fremgår af loven, at der skal
fremsættes lovforslag om revision af loven i
folketingsåret 2021-22.
Det fremgår af forarbejderne, at der forud for revisionen
vil blive gennemført en evaluering af lovens virkninger. Det
fremgår videre, at det vil blive evalueret, i hvilket omfang
sprogprøverne virker efter hensigten, herunder om de i
tilstrækkelig grad bidrager til at styrke de dansksproglige
færdigheder blandt eleverne på de omfattede skoler.
Evalueringen af lovens virkninger er ikke blevet
gennemført, da det grundet COVID-19 ikke har været
muligt at gennemføre evalueringerne af obligatoriske
sprogprøver og styrket forældreansvar i
skoleåret 2020-2021 som planlagt. Det foreslås derfor,
at revisionen af loven udsættes, så evalueringen kan
gennemføres forinden, hvorefter børne- og
undervisningsministeren fremsætter forslag til lov om
revision af loven i folketingsåret 2022-23.
2. Udskydelse af revision af lov om ændring af
lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v.,
lov om social service og lov om en børne- og
ungeydelse
2.1 Gældende ret
Det fremgår af § 6 i lov om ændring af lov om
folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om
social service og lov om en børne- og ungeydelse, at der
skal fremsættes lovforslag om revision af loven i
folketingsåret 2021-22.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 278 af 26. marts
2019 (Folketingstidende 2018-2019, 1. samling, tillæg B,
betænkning over L 60, side 6), at der forud for revisionen
vil blive gennemført en evaluering af lovens virkninger. Det
fremgår videre, at det vil blive evalueret, i hvilket omfang
sprogprøverne virker efter hensigten, herunder om de i
tilstrækkelig grad bidrager til at styrke de dansksproglige
færdigheder blandt eleverne på de omfattede skoler.
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Den påtænkte evaluering af lovens virkninger, der
skulle foretages forud for revisionen af loven, er ikke blevet
gennemført, da det grundet COVID-19 ikke har været
muligt at gennemføre evalueringer af obligatoriske
sprogprøver og styrket forældreansvar i
skoleåret 2020-2021. Det foreslås derfor, at lovens
§ 6 ændres, således at fremsættelse af
forslag om revision af loven udsættes til
folketingsåret 2022-23, når evalueringen
foreligger.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige. Det vurderes
desuden, at principperne for digitaliseringsklar lovgivning ikke er
relevante for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 25. juni 2021
til den 18. august 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.: Adoption &
Samfund, Advokatsamfundet, Akademikerne, Ankestyrelsen,
Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd, ATP, B-SOSU, Borger- og
Retssikkerhedschefen i SKAT, Børne- og Kulturchefforeningen,
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
CEPOS, CEVEA, Danmarks Evalueringsinstitut , Danmarks
Idrætsforbund, Danmarks Lærerforening , Danmarks
Private Skoler - grundskoler og gymnasier, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Blindesamfund, Danske
Døves Landsforbund, Dansk Center for
Undervisningsmiljø, Dansk Erhverv, Danske Erhvervsskoler og
-Gymnasier - bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier -
Lederne, Dansk Flygtningehjælp, Danske Gymnasier, Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning, Dansk Gymnastik- og
Idrætsforening, Danske Handicaporganisationer, Danske HF og
VUS - Bestyrelserne, Danske HF og VUC - Lederne, Dansk Metal, Dansk
Musikskolesammenslutning, Danske Musik- og Kulturskoler, Dansk,
Musikpædagogisk Forening, Danske Advokater, Danske Regioner,
Danske Professionshøjskoler, Dansk Psykolog Forening, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Skoleidræt, Danske
SOSU-skoler, Danske SOSU-skoler - Bestyrelserne, Danske
Skoleelever, Dansk Told og Skatteforbund, Dansk Industri, Danske
Undervisningsorganisationers Samråd, Datatilsynet, De Private
Sociale Tilbud (LOS), Det Centrale Handicapråd, Deutscher
Schul- und Sprachverein für Nordschleswig,
Efterskoleforeningen, Ejendomsforeningen Danmark,
Erhvervsskolelederne, Erhvervsskolernes ElevOrganisation,
Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, Fag og Arbejde (FOA),
Finans Danmark, Foreningen af Danske Døgninstitutioner,
Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen af Kristne Friskoler,
Foreningen af forstandere og direktører ved AMU-centrene,
Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen af
Socialchefer i Danmark, Foreningen Danske Revisorer,
Foreningsfællesskabet Ligeværd, Forsikring- og Pension,
Frie Skolers Lærerforening, Friskolerne, FSR - danske
revisorer, FTF, Handelsskolernes Lærerforening, HK Privat,
Institut for Menneskerettigheder, ISOBRO, Justisia,
Klagenævnet for Specialundervisning, KL, Kraka,
Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere, Landsforeningen af
10. klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever, Landssamråd for PPR-chefer,
Landsskatteretten, Lederforeningen for VUC, Lilleskolerne - en
sammenslutning af frie grundskoler -, Private Gymnasier og
Studenterkurser, Rigsrevisionen, Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet
for Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte,
Rådet for Voksen og Efteruddannelse (VEU-Rådet),
Skatteankestyrelsen, Skolelederforeningen, Skole og Forældre,
Socialpædagogernes Landsforbund, SRF Skattefaglig Forening,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Team Danmark,
Uddannelsesforbundet, Ungdommens Uddannelsesvejledning,
Ungdomsringen, Ungdomsskoleforeningen, VUC Bestyrelsesforeningen og
Økonomistyrelsen.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Ifølge § 6 i lov nr. 278 af 26.
marts 2019 om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler
og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en
børne- og ungeydelse, skal undervisningsministeren i
folketingsåret 2021-22 fremsætte forslag om revision af
loven.
Det foreslås, at bestemmelsen i § 6
ændres, således at denne revision udskydes til
folketingsåret 2022-23.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr.
278 af 26. marts 2019 (Folketingstidende 2018-2019, 1. samling,
tillæg B, betænkning over L 60, side 6), at der forud
for revisionen vil blive gennemført en evaluering af lovens
virkninger. Det vil blive evalueret, i hvilket omfang
sprogprøverne virker efter hensigten, herunder om de i
tilstrækkelig grad bidrager til at styrke de dansksproglige
færdigheder blandt eleverne på de omfattede skoler.
Der henvises til pkt. 2 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft den 1. december 2021.
Loven gælder ikke for
Færørene og Grønland, da lov om folkeskolen,
lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om social service
og lov om en børne- og ungeydelse ikke gælder for og
heller ikke ved kongelig anordning kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland, jf. § 61 i lov om
folkeskolen, § 45 i lov om friskoler og private grundskoler
m.v., § 96 i lov om social service og § 15 i lov om en
børne- og ungeydelse.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov nr. 278 af 26. marts 2019 om
ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private
grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne-
og ungeydelse foretages følgende ændringer: | § 6.
Undervisningsministeren fremsætter forslag om revision af
loven i folketingsåret 2021-22. | | 1. I § 6 ændres »2021-22«
til: »2022-23«. |
|