Skriftlig fremsættelse (28. april
2022)
Udlændinge- og
integrationsministeren (Mattias Tesfaye):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Ændring af reglerne om bortfald af
opholdstilladelser ved genopdragelsesrejser m.v. og ændring
af reglerne om adgang til familiesammenføring for personer
med midlertidig beskyttelsesstatus)
(Lovforslag nr. L 185)
Folketinget vedtog i marts 2021 regeringens
lovforslag om en styrket indsats mod negativ social kontrol (lov
nr. 415 af 13. marts 2021 om ændring af straffeloven, lov om
pas til danske statsborgere m.v. og udlændingeloven (Styrket
indsats mod negativ social kontrol m.v.) og lov nr. 416 af 13.
marts 2021 om ændring af udlændingeloven
(Skærpelse af regler om familiesammenføring med
børn og regler om udvisning)).
Dette lovforslag har til formål at
fortsætte indsatsen mod negativ social kontrol ved at sikre,
at et barns opholdstilladelse som det klare udgangspunkt ikke
bortfalder efter et længerevarende ophold i udlandet som led
i en genopdragelsesrejse m.v.
Regeringen er meget opmærksom
på, at der forekommer tilfælde af genopdragelsesrejser
og andre udlandsophold af negativ betydning for mindreårige
udlændinge, og på de konsekvenser, det kan have for
børnene.
Det kan være ud fra en forestilling -
typisk hos forældrene - om, at deres barn har taget danske
kulturelle og sociale normer til sig og derfor er blevet for dansk
set i forhold til værdierne i et oprindelsesland, som
forældrene stadig identificerer sig med og tillægger
stor betydning. Det kan også være med henblik på,
at barnet skal indgå i et arrangeret
tvangsægteskab.
Regeringen finder det uacceptabelt, at
børn mod deres vilje fastholdes i social kontrol og sendes
til et andet land med det formål at fralægge sig danske
normer og værdier.
Det er regeringens opfattelse, at de
gældende regler for bortfald af opholdstilladelser rammer
børn, der er sendt på genopdragelsesrejse eller andet
udlands udlandsophold af negativ betydning,
uhensigtsmæssigt.
Regeringen ønsker derfor et nyt
udgangspunkt for bortfald af en opholdstilladelse i disse
tilfælde, der skal virke som en forsikring for
udlændinge, der som mindreårige sendes på
genopdragelsesrejse eller andet udlandsophold af negativ betydning,
om, at den pågældende ved tilbagevenden til Danmark
ikke skal risikere usikkerhed om sit opholdsgrundlag og opleve at
skulle bøde for forældrenes handlinger.
En ændring af bortfaldsreglerne kan i
denne forbindelse ikke stå alene, og derfor ønsker
regeringen at styrke ordningen ved en udvidet pligt for kommunerne
til at videregive oplysninger, der er relevante for
udlændingemyndighederne i forhold til at kunne identificere
tilfælde af genopdragelsesrejser og andre udlandsophold af
negativ betydning.
I den forbindelse foreslår regeringen
endvidere, at udlændingemyndighederne skal kunne afholde en
samtale med en mindreårig udlænding uden samtykke fra
og underretning af forældremyndighedens indehaver og uden
dennes tilstedeværelse, når hensynet til den
mindreårige udlændings bedste taler herfor. En
sådan samtale skal både kunne tilbydes på
myndighedernes initiativ eller efter den mindreåriges eget
ønske. Oplysningerne vil foruden bortfaldssager kunne
indgå i sager om inddragelse eller nægtelse af
udstedelse af særlig rejselegitimation til en
mindreårig udlænding under henvisning til, at det
må antages, at det er hensigten, at den mindreårige
skal sendes på genopdragelsesrejse, indgå
ægteskab eller indgå i en religiøs vielse uden
borgerlig gyldighed eller i et andet ægteskabslignende
forhold.
Endvidere foreslår regeringen en ny
særlig adgang til tidsubegrænset opholdstilladelse for
udlændinge, der har været sendt på
genopdragelsesrejse eller andet udlandsophold af negativ betydning
for udlændingen, og som konsekvens heraf ikke har haft
mulighed for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse
efter samme lempeligere regler som andre unge udlændinge.
Endelig følger lovforslaget op
på Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 9.
juli 2021 i sagen M. A. mod Danmark vedrørende den
3-årige udskydelse af adgangen til familiesammenføring
for flygtninge med midlertidig beskyttelsesstatus. Det vil som
følge af dommen blive foreslået at nedsætte
3-årsfristen til en 2-årsfrist. Endvidere indeholder
lovforslaget forslag til en bemyndigelsesbestemmelse, således
at udlændinge- og integrationsministeren i tilfælde af
massetilstrømning af asylansøgere til Danmark kan
sætte perioden på 2 år op til 3 år.
Det
foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. juli
2022.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.