Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 17. maj 2022
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, RV, EL og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (DF, NB og FG) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at
det er uacceptabelt, at børn og unge mod deres vilje
fastholdes i social kontrol af deres forældre og sendes til
forældrenes hjemland med det formål at fralægge
sig danske normer og værdier.
Derfor er Venstre dybt bekymret over, at de
nuværende regler for fratagelse af opholdstilladelser rammer
de børn og unge, der sendes på genopdragelsesrejser
mod deres vilje. Det er på ingen måde
hensigtsmæssigt, at børn og unge skal tage straffen
for deres forældres forbrydelser. Derfor støtter
Venstre denne del af lovforslaget.
Derudover støtter Venstre
ændringen af 3-årsreglen i forhold til
familiesammenføring for udlændinge med midlertidig
beskyttelsesstatus. Dette skyldes, at de nuværende regler
strider mod Danmarks internationale forpligtelser. Lovforslaget
afholder Danmark fra muligheden for midlertidigt at hæve
perioden til 3 år, hvis Danmark rammes af store
migrantstrømme.
På denne baggrund stemmer Venstre for
lovforslaget.
Socialistisk Folkeparti
SF's medlemmer af udvalget er glade for, at
vi nu endelig sørger for retfærdighed til unge, der er
blevet sendt ud af Danmark mod deres vilje og vender tilbage igen.
SF er samtidig tilfredse med, at regeringen tager Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 9. juli 2021 i
sagen M. A. mod Danmark til efterretning og reducerer ventetiden
til 2 år ved familiesammenføring. SF vil dog
bemærke, at det slet ikke havde været
nødvendigt, hvis man havde lyttet til advarslerne, da loven
blev gennemført. SF finder i lighed med en lang række
af de vigtigste organisationer på området, heriblandt
Mellemfolkeligt Samvirke, Dignity, Amnesty International og Dansk
Flygtningehjælp, at ventetiden burde reduceres endnu mere,
så flygtninge ikke skal vente i årevis på at
blive sammenført med deres nærmeste.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at flygtninge, som får opholdstilladelse efter § 7, stk.
3, i udlændingeloven, bør kunne få
familiesammenføring fra den dag, de får deres
opholdstilladelse. Det er en usikker situation for den enkelte og
et benspænd for integrationen, når der er lang ventetid
på familiesammenføring. Enhedslisten støtter
dog ændringen, da 2 års ventetid trods alt er bedre end
3.
Enhedslisten støtter varmt, at
regeringen med dette lovforslag implementerer et beslutningsforslag
fra Enhedslisten om at sikre, at unge mennesker, der bliver sendt
på genopdragelsesrejser, ikke mister deres
opholdstilladelser. Vi hjælper ingen ved at tage
opholdstilladelsen fra dem. Derfor vil dette lovforslag efter
Enhedslistens klare overbevisning hjælpe flere unge mennesker
med at undgå negativ social kontrol.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at Dansk Folkeparti er modstander af en mere
lempelig linje over for genopdragelsesrejser. Dansk Folkeparti
mener, at risikoen for, at et barn eller en ung, der bliver sendt
på genopdragelsesrejse, mister sit opholdsgrundlag i Danmark,
er med til at afholde forældre fra at sende deres børn
på genopdragelsesrejse. Dansk Folkeparti er også imod,
at regeringen med forslaget vil give lettere adgang til
familiesammenføring for personer med midlertidig
beskyttelsesstatus. Dansk Folkeparti kan med baggrund i
ovenstående ikke støtte forslaget.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. april
2022 og var til 1. behandling den 5. maj 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 23. marts
2022 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bialg 55. Den
28. april 2022 sendte udlændinge- og integrationsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på lovforslaget.
Bjørn Brandenborg (S)
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) fmd. Thomas Jensen (S) Kasper Sand
Kjær (S) Julie Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus
Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Carl Valentin (SF) Halime
Oguz (SF) Anne Sophie Callesen (RV) Kathrine Olldag (RV) Pernille
Skipper (EL) Rosa Lund (EL) Sikandar Siddique (FG) Mads Fuglede (V)
Anne Rasmussen (V) Heidi Bank (V) Erling Bonnesen (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd. Morten Messerschmidt (DF)
Peter Skaarup (DF) Marcus Knuth (KF) Rasmus Jarlov (KF) Pernille
Vermund (NB) Carsten Kissmeyer (V)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |