Fremsat den 27. april 2022 af justitsministeren (Nick Hækkerup)
Forslag
til
Lov om delvis undtagelse af den uafhængige
task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene
vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov om
offentlighed i forvaltningen m.v.
§ 1.
Den uafhængige task force om reder-, ejer- og
forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Stars
virksomhed er undtaget fra lov om offentlighed i forvaltningen for
så vidt angår materiale, der indgår i task
forcens undersøgelse.
Stk. 2. Artikel
15 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri
udveksling af sådanne oplysninger gælder ikke for
personoplysninger, der indgår i den uafhængige task
force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende
Scandinavian Stars undersøgelse.
Stk. 3. Interne
dokumenter, som er afgivet af en forvaltningsmyndighed m.v. til den
uafhængige task force om reder-, ejer- og
forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star til brug
for dennes undersøgelse, mister ikke derved deres interne
karakter.
§ 2.
Loven træder i kraft den 15. juni 2022.
§ 3.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 3.1. | Delvis undtagelse fra
reglerne i offentlighedsloven | | | 3.1.1. | Gældende
ret | | | 3.1.2. | Justitsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 3.2. | Begrænsning af
indsigtsretten efter databeskyttelsesforordningen | | | 3.2.1. | Gældende
ret | | | 3.2.2. | Justitsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Klimamæssige
konsekvenser | 8. | Miljø- og
naturmæssige konsekvenser | 9. | Forholdet til
EU-retten | 10. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 11. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at undtage den
uafhængige task force om reder-, ejer- og
forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star (herefter
benævnt "task forcen") fra reglerne i lov om offentlighed i
forvaltningen (offentlighedsloven) for så vidt angår
materiale, der indgår i task forcens undersøgelse.
Formålet med lovforslaget er desuden at begrænse
retten til indsigt i personoplysninger, jf. artikel 15 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2016/679 af
27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger (databeskyttelsesforordningen), i
relation til task forcens virksomhed.
Lovforslaget følger op på en opfordring fra et
flertal i Folketingets følgegruppe for Scandinavian
Star-undersøgelsen (herefter benævnt
"følgegruppen") bestående af Socialdemokratiet,
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og
Kristendemokraterne til at fremsætte et lovforslag, der giver
hjemmel til, at de oplysninger, der tilgår task forcen i
undersøgelsesperioden, ikke er omfattet af bl.a.
offentlighedslovens regler om aktindsigt.
2. Baggrund
Den 12. maj 2021 blev regeringen (Socialdemokratiet) sammen med
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige,
Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne enige om at
iværksætte en uvildig undersøgelse af reder-,
ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian
Star.
De nævnte partier blev i den forbindelse enige om at
nedsætte task forcen til at forestå
undersøgelsen.
Det følger af task forcens kommissorium af 12. maj 2021,
at task forcen har til opgave at undersøge og
klarlægge spørgsmål vedrørende reder-,
ejer- og forsikringsforholdene omkring Scandinavian Star. Herunder
kan task forcen i forbindelse med sin undersøgelse komme ind
på ejerskabet af skibet på tidspunktet for branden og
de nærmere vilkår for overdragelsen af skibet forud for
branden, herunder finansieringen og registreringen, skibets reder-
og forsikringsforhold på tidspunktet for branden samt
fastsættelse, udbetaling og fordeling af forsikringssummen i
forlængelse af branden, samt omstændigheder, der kan
danne grundlag for mistanke om en sammenhæng mellem reder-,
ejer- og forsikringsfoldene omkring Scandinavian Star og selve
brandstiftelsen på skibet.
Det fremgår af kommissoriet, at task forcen bistås
af et sekretariat med de nødvendige kvalifikationer i form
af kendskab til efterforskning, forsikringsforhold, køb og
salg af skibe m.v. Task forcen antager selv sekretariatet, men kan
anmode Justitsministeriet om praktisk bistand i forbindelse
hermed.
Det fremgår også af kommissoriet, at task forcen
inden for lovgivningens rammer vil kunne indhente oplysninger fra
danske myndigheder til brug for arbejdet. Det er ifølge
kommissoriet en klar forventning, at danske myndigheder vil
samarbejde fuldt ud med task forcen og i den forbindelse udlevere
alle relevante oplysninger til task forcen, medmindre der
foreligger konkrete og begrundede omstændigheder, der taler
væsentligt imod. Task forcen vil også kunne anmode om
at få oplysninger udleveret fra private på frivilligt
grundlag. Det drejer sig f.eks. om materiale, som
pårørende eller støtteforeninger måtte
have indsamlet. Ingen personer, herunder personer der risikerer at
inkriminere sig selv, vil således være forpligtet til
at udlevere materiale til brug for task forcens arbejde.
Ifølge kommissoriet vil der desuden kunne
gennemføres mundtlige interviews med videnspersoner (f.eks.
fra støtteforeninger), der ikke risikerer at inkriminere sig
selv, med henblik på at indsamle baggrundsinformation til
brug for arbejdet. Task forcen vil dog ikke kunne foretage
afhøringer. Det forudsættes i den forbindelse i
kommissoriet, at task forcen vil være opsøgende i
forhold til at sikre, at relevant materiale, som videnspersoner
(f.eks. støtteforeninger m.v.) måtte være i
besiddelse af, i videst muligt omfang stilles til rådighed
for task forcen. Task forcen vil f.eks. kunne opfordre relevante
personer og støtteforeninger m.v. til at stille relevant
materiale til rådighed for task forcen.
Endvidere fremgår det af kommissoriet, at task forcen ved
afslutningen af sit arbejde afgiver en redegørelse for
undersøgelsen og dens resultater, der skal være
udfærdiget på en sådan måde, at den er
egnet til offentliggørelse. Redegørelsen skal
indeholde en begrundet vurdering af, om der er grundlag for at
iværksætte yderligere politimæssig efterforskning
af forhold, der ikke er strafferetligt forældet.
Task forcen er med kommissoriet anmodet om at
færdiggøre sit arbejde inden for ca. halvandet
år fra nedsættelsen. Det er endvidere forudsat, at task
forcen afgiver halvårlige statusredegørelser til
følgegruppen.
Task forcen påbegyndte formelt sit arbejde pr. 15. oktober
2021.
Task forcen var i januar og februar 2022 i dialog med
følgegruppen omkring mulighederne for at undtage task
forcens virksomhed fra reglerne om aktindsigt. Fra dialogen kan
fremhæves, at task forcen ved brev af 24. februar 2022 skrev
bl.a. således til følgegruppen:
"Som anført er det Task Forcens vurdering, at det kan
skade undersøgelsen, hvis der bliver adgang til offentlighed
om det materiale, der løbende stilles til rådighed for
Task Forcen.
Dette af flere årsager:
- Task Forcen
indsamler en meget stor mængde materiale. Det er ikke muligt
på et givet tidspunkt, hvor en anmodning om aktindsigt
måtte indgives, med sikkerhed at vurdere, hvorvidt de
oplysninger, der anmodes om, er relevante for en evt. senere
politimæssig efterforskning, og derfor, om deres udlevering
ville kunne hindre senere efterforskningsmæssige skridt.
- Task Forcen
indsamler løbende information via interviews. Det er
allerede nu tydeligt, at flere interviewede er bekymrede for mulige
konsekvenser af at give sådanne interviews, idet de frygter,
at den information, de sidder inde med, og gerne vil meddele Task
Forcen, skulle komme udenforstående til kendskab.
- Task Forcen
forsøger, med Justitsministeriets assistance, at indhente
materiale, der er i fremmede myndigheders besiddelse. Det må
antages, at muligheden for, at Task Forcens anmodning bliver
imødekommet kraftigt reduceres, hvis ikke Task Forcen kan
garantere, at materialet vil blive underlagt mindst den samme
fortrolighed, som det har hos den udleverende, fremmede
myndighed.
[…]
På den baggrund skal Task Forcen anmode om, at der
etableres en lovhjemmel til, at de oplysninger, der tilgår
Task Forcen, ikke er omfattet af blandt andet offentlighedslovens
regler om aktindsigt."
Et flertal i følgegruppen bestående af
Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige,
Liberal Alliance og Kristendemokraterne opfordrede herefter ved
brev af 6. marts 2022 justitsministeren til at fremsætte et
lovforslag, der giver hjemmel til, at de oplysninger, der
tilgår task forcen i undersøgelsesperioden, ikke er
omfattet af bl.a. offentlighedslovens regler om aktindsigt.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Delvis
undtagelse fra reglerne i offentlighedsloven
3.1.1. Gældende ret
Task forcen er oprettet som en selvstændig
forvaltningsmyndighed og er som følge heraf undergivet bl.a.
reglerne om aktindsigt i offentlighedsloven.
Det indebærer, at task forcen er forpligtet til at
behandle anmodninger om aktindsigt i oplysninger m.v., der
indgår i task forcens undersøgelse, herunder
oplysninger modtaget fra myndigheder og private. Det
indebærer også, at task forcen er forpligtet til at
behandle anmodninger om aktindsigt i task forcens sager om
administrative forhold, eksempelvis sager om task forcens budgetter
og regnskaber.
Det følger af offentlighedslovens § 7, stk. 1, at
enhver som udgangspunkt kan forlange at blive gjort bekendt med
dokumenter, der er indgået til eller oprettet af en myndighed
m.v. som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens
virksomhed. Retten til aktindsigt omfatter med de i §§
19-35 nævnte undtagelser alle dokumenter, der vedrører
den pågældende sag, og indførelser i journaler,
registre og andre fortegnelser vedrørende den
pågældende sags dokumenter, jf. stk. 2.
Det følger endvidere af offentlighedslovens § 8, at
den, hvis personlige forhold er omtalt i et dokument, med de
undtagelser, der er nævnt i §§ 19-29 og § 35,
kan forlange at blive gjort bekendt med oplysningerne herom
(såkaldt egenacces). Det gælder dog ikke, i det omfang
de hensyn, der er nævnt i §§ 31-33, eller hensynet
til den pågældende selv eller andre med
afgørende vægt taler imod.
Efter offentlighedslovens § 11, stk. 1, kan enhver
forlange, at en forvaltningsmyndighed foretager og udleverer en
sammenstilling af foreliggende oplysninger i myndighedens
databaser, hvis sammenstillingen kan foretages ved få og
enkle kommandoer (såkaldt dataudtræk). Hvis
oplysningerne er omfattet af §§ 19-35, gælder
sammenstillingsretten kun, hvis de hensyn, der er nævnt i
disse bestemmelser, kan tilgodeses gennem anonymisering el.lign.,
der kan foretages ved få og enkle kommandoer. Retten til at
få foretaget en sammenstilling gælder desuden ikke,
hvis oplysningerne allerede er offentliggjort i egnet form eller
format.
Det følger af offentlighedslovens § 23, stk. 1, at
retten til aktindsigt ikke omfatter interne dokumenter. Som interne
dokumenter anses bl.a. dokumenter, der ikke er afgivet til
udenforstående. Interne dokumenter, der afgives til
udenforstående, mister deres interne karakter, medmindre
afgivelsen sker af retlige grunde, til forskningsmæssig brug
eller af andre lignende grunde, jf. stk. 2. Det antages i den
forbindelse, at interne dokumenter, der afgives til en
advokatundersøgelse el.lign., ikke derved mister deres
interne karakter, jf. herved Mohammad Ahsan, Offentlighedsloven med
kommentarer, 2. udgave (2020), s. 504f.
Offentlighedslovens § 28, stk. 1, fastsætter en pligt
til at meddele aktindsigt i oplysninger om en sags faktiske
grundlag, i det omfang oplysningerne er relevante for sagen, selv
om dokumentet, som de pågældende oplysninger
fremgår af, er undtaget fra aktindsigt i medfør af
bl.a. lovens § 23. Det samme gælder oplysninger om
eksterne faglige vurderinger.
Efter offentlighedslovens § 30, nr. 1, omfatter retten til
aktindsigt ikke oplysninger om enkeltpersoners rent private,
herunder økonomiske, forhold.
Efter offentlighedslovens § 30, nr. 2, omfatter retten til
aktindsigt ikke oplysninger om tekniske indretninger eller
fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold
el.lign., for så vidt det er af væsentlig
økonomisk betydning for den person eller virksomhed,
oplysningerne angår, at anmodningen ikke
imødekommes.
Efter offentlighedslovens § 32, stk. 1, kan retten til
aktindsigt af hensyn til rigets udenrigspolitiske interesser m.v.,
herunder forholdet til andre lande eller internationale
organisationer, begrænses, i det omfang fortrolighed
følger af EU-retlige eller folkeretlige forpligtelser
el.lign. Retten til aktindsigt kan herudover begrænses, i det
omfang det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige
hensyn til rigets udenrigspolitiske interesser m.v., herunder
forholdet til andre lande eller internationale organisationer, jf.
stk. 2.
Efter offentlighedslovens § 33, nr. 1, kan retten til
aktindsigt begrænses, i det omfang det er nødvendigt
til beskyttelse af væsentlige hensyn til forebyggelse,
efterforskning og forfølgning af lovovertrædelser,
straffuldbyrdelse og lign. og beskyttelse af sigtede, vidner eller
andre i sager om strafferetlig eller disciplinær
forfølgning.
Det fremgår af offentlighedslovens § 33, nr. 5, at
retten til aktindsigt kan begrænses, i det omfang det er
nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til
private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter
forholdets særlige karakter er påkrævet.
Offentlighedslovens §§ 13, stk. 1, og 15, stk. 1,
indeholder regler om henholdsvis notat- og journaliseringspligt.
Notatpligten i lovens § 13 indebærer, at der i sager,
hvor der vil blive truffet afgørelse af en myndighed m.v.,
skal den pågældende myndighed m.v., når den
mundtligt eller på anden måde bliver bekendt med
oplysninger om en sags faktiske grundlag eller eksterne faglige
vurderinger, der er af betydning for sagens afgørelse,
snarest muligt gøre notat om indholdet af oplysningerne
eller vurderingerne. Det gælder dog ikke, hvis oplysningerne
eller vurderingerne i øvrigt fremgår af sagens
dokumenter. Journaliseringspligten i lovens § 15
indebærer, at dokumenter, der er modtaget eller afsendt af en
forvaltningsmyndighed som led i administrativ sagsbehandling i
forbindelse med dens virksomhed, skal journaliseres, i det omfang
dokumentet har betydning for en sag eller sagsbehandlingen i
øvrigt. Det samme gælder interne dokumenter i endelig
form.
3.1.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Et flertal i følgegruppen (bestående af
Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige,
Liberal Alliance og Kristendemokraterne) har den 6. marts 2022
opfordret justitsministeren til at fremsætte et lovforslag,
der giver hjemmel til, at de oplysninger, der tilgår task
forcen i undersøgelsesperioden, ikke er omfattet af bl.a.
offentlighedslovens regler om aktindsigt.
Følgegruppens opfordring skal ses i lyset af, at task
forcen vurderer, at det vil kunne skade undersøgelsen
vedrørende Scandinavian Star, hvis der bliver offentlighed
om det materiale, der løbende stilles til rådighed for
task forcen. Task forcen har i den forbindelse peget på
risikoen for bl.a., at udlevering af oplysninger fra
undersøgelsen vil kunne hindre gennemførelsen af
efterforskningsmæssige skridt i en eventuel
efterfølgende politimæssig efterforskning, og at flere
interviewede har givet udtryk for bekymring for mulige konsekvenser
af at give sådanne interviews, idet de frygter, at den
information, de ønsker at dele med task forcen, vil kunne
komme udenforstående til kendskab. Task forcen har også
peget på risikoen for, at andre landes myndigheder ikke vil
bidrage med oplysninger, hvis oplysningerne ikke behandles med den
nødvendige fortrolighed.
Det er Justitsministeriets vurdering, at det materiale, der
indgår i task forcens undersøgelse, i vidt omfang vil
kunne undtages fra aktindsigt i medfør af
offentlighedslovens bestemmelser, herunder § 23, § 30,
nr. 1 og 2, § 32 samt § 33, nr. 1 og 5.
Justitsministeriet kan imidlertid ikke udelukke, at der vil kunne
opstå situationer, hvor offentlighedslovens regler om
aktindsigt m.v. kan føre til en videre grad af offentlighed
i oplysninger, der indgår i task forcens undersøgelse,
end hvad der måtte skønnes hensigtsmæssigt af
hensyn til f.eks. en mulig efterfølgende efterforskning.
Justitsministeriet vurderer i den forbindelse, at behovet for at
undtage materiale, der indgår i task forcens
undersøgelse, i første omgang knytter sig til
materiale, som task forcen har modtaget fra andre. Det svarer til
det behov, som task forcen har peget på.
Justitsministeriet vurderer imidlertid, at varetagelsen af de
nævnte hensyn til bl.a. effektiviteten af fremtidige
efterforskningsskridt og til privates og andre landes myndigheders
mulighed for i fortrolighed at kunne bidrage med oplysninger til
undersøgelsen tilsiger, at også andet materiale, der
indgår i task forcens undersøgelse, bør
være undtaget fra retten til aktindsigt. Der kan i den
forbindelse henvises til, at eksempelvis materiale, som task forcen
selv opretter, i vidt omfang må antages at indeholde
oplysninger, som task forcen har modtaget fra andre.
Det foreslås på denne baggrund med lovforslaget, at
task forcens virksomhed undtages fra offentlighedsloven for
så vidt angår materiale, der indgår i task
forcens undersøgelse. Herved sigtes til materiale, som
vedrører den indholdsmæssige del af task forcens
undersøgelse, således som den er defineret i task
forcens kommissorium.
Derimod vil materiale, som ikke knytter sig til den
indholdsmæssige del af task forcens undersøgelse,
fortsat være omfattet af offentlighedslovens regler. Det
gælder f.eks. oplysninger om administrative forhold i task
forcen.
Lovforslaget indebærer således, at der ikke vil
være ret til aktindsigt i materiale, der indgår i task
forcens igangværende undersøgelse vedrørende
Scandinavian Star. Sådanne anmodninger vil med lovforslaget
uden videre kunne afslås. Tilsvarende vil task forcen ikke
være forpligtet til at iagttage notat- og
journaliseringspligten i relation til sådant materiale, idet
det dog forudsættes, at task forcen i praksis indretter sit
arbejde på en sådan måde, at der eksempelvis
gøres notat vedrørende faktiske oplysninger og
eksterne faglige vurderinger, som task forcen bliver bekendt med,
f.eks. gennem interviews.
Lovforslaget ændrer ikke på det forhold, at der
fortsat vil kunne søges aktindsigt hos danske myndigheder i
materiale, som myndighederne har udleveret til task forcen til brug
for dennes undersøgelse.
Justitsministeriet har dog i den forbindelse fundet det rigtigst
at præcisere i lovforslaget, at interne dokumenter, som er
afgivet af en forvaltningsmyndighed m.v. til task forcen til brug
for dennes undersøgelse, ikke derved mister deres interne
karakter.
Dette svarer til den praksis, der som nævnt antages at
gælde i medfør af offentlighedslovens § 23, stk.
2, i relation til internt materiale, der udleveres til brug for en
advokatundersøgelse el.lign.
Formålet med præciseringen er at understrege, at
danske myndigheder vil kunne videregive internt materiale til task
forcen til brug for dennes undersøgelse uden derved at
prisgive beskyttelsen af det pågældende materiale.
Det er i den forbindelse en betingelse, at de interne dokumenter
afgives til task forcen »til brug for dennes
undersøgelse«. Hvis dokumenterne afgives til task
forcen i en anden sammenhæng, vil materialet i udgangspunktet
miste sin interne karakter.
Task forcen skal ved afslutningen af sit arbejde afgive en
redegørelse for undersøgelsen og dens resultater, der
skal være udfærdiget på en sådan
måde, at den er egnet til offentliggørelse. Det
forudsættes, at task forcen herefter vil blive nedlagt, og at
task forcen i den forbindelse vil tilbagelevere materiale, som task
forcen har fået udleveret, til de respektive myndigheder og
private. Dette vil svare til den fremgangsmåde, som i
almindelighed følges for undersøgelseskommissioner.
Det forudsættes endvidere, at task forcen vil overlevere det
materiale, som task forcen selv har udarbejdet, og som måtte
være bevaringsværdigt, til Rigsarkivet i medfør
af arkivlovens regler. Task forcen har ikke til opgave som led i
sin undersøgelse at træffe afgørelser i
forvaltningslovens forstand, og der lægges derfor ikke med
lovforslaget op til at undtage task forcens virksomhed fra
forvaltningslovens regler om partsaktindsigt.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, stk. 1
og 3, og bemærkningerne hertil.
3.2. Begrænsning af indsigtsretten efter
databeskyttelsesforordningen
3.2.1. Gældende ret
Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 15,
stk. 1, at den registrerede har ret til at få den
dataansvarliges bekræftelse på, om personoplysningerne
vedrørende den pågældende behandles, og i givet
fald adgang til personoplysningerne. Endvidere har den registrerede
ret til at modtage en række informationer, som er oplistet i
bestemmelsen. Det drejer sig bl.a. om oplysninger om formålet
med behandlingen af oplysningerne, de berørte kategorier af
personoplysninger, der er omfattet af behandlingen, og om muligt
det påtænkte tidsrum, hvor personoplysningerne vil
blive opbevaret.
Det følger endvidere af forordningens artikel 15, stk. 3,
at den dataansvarlige i forbindelse med indsigtsanmodninger skal
udlevere en kopi af de personoplysninger, der behandles.
Efter § 22, stk. 1, i databeskyttelsesloven (lov nr. 502 af
23. maj 2018) kan der bl.a. gøres undtagelse til
forordningens artikel 15, hvis den registreredes interesse i
oplysningerne findes at burde vige for afgørende hensyn til
private interesser, herunder hensynet til den
pågældende selv.
Efter databeskyttelseslovens § 22, stk. 2, kan der
endvidere gøres undtagelse fra bl.a. forordningens artikel
15, hvis den registreredes interesse i at få kendskab til
oplysningerne findes at burde vige for afgørende hensyn til
en række oplistede offentlige interesser. Det drejer sig
bl.a. om hensynet til statens sikkerhed, forebyggelse,
efterforskning, afsløring eller retsforfølgning af
strafbare handlinger eller fuldbyrdelse af strafferetlige
sanktioner, Den Europæiske Unions eller en medlemsstats
generelle samfundsinteresser eller håndhævelsen af
civilretlige krav.
Endvidere kan oplysninger, der behandles for den offentlige
forvaltning som led i administrativ sagsbehandling, efter
databeskyttelseslovens § 22, stk. 3, undtages fra retten til
indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, i
samme omfang som efter reglerne i §§ 19-29 og § 35 i
offentlighedsloven.
Databeskyttelseslovens § 22, stk. 3, med sin henvisning til
offentlighedslovens §§ 19-29 og § 35, er
indført for at sikre, at forvaltningsmyndigheders behandling
af oplysninger kan undtages fra retten til indsigt i samme
udstrækning som efter offentlighedslovens regler om
egenacces, jf. offentlighedslovens § 8.
Databeskyttelseslovens § 22 er indført inden for
rammerne af databeskyttelsesforordningens artikel 23, jf.
nærmere herom nedenfor.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 23, stk. 1, er der
mulighed for ved lovgivningsmæssige foranstaltninger i
EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret at begrænse
rækkevidden af de forpligtelser og rettigheder, der er
omhandlet i bl.a. artikel 15 om den registreredes indsigtsret,
når en sådan begrænsning respekterer det
væsentligste indhold af de grundlæggende rettigheder og
frihedsrettigheder og er en nødvendig og
forholdsmæssig foranstaltning i et demokratisk samfund af
hensyn til en række nærmere oplistede hensyn.
En sådan begrænsning kan bl.a. ske af hensyn til
statens sikkerhed, forebyggelse, efterforskning, afsløring
eller retsforfølgning af strafbare handlinger eller
fuldbyrdelse af strafferetlige sanktioner, herunder beskyttelse mod
og forebyggelse af trusler mod den offentlige sikkerhed, andre
vigtige målsætninger i forbindelse med beskyttelse af
Den Europæiske Unions eller en medlemsstats generelle
samfundsinteresser og håndhævelse af civilretlige
krav.
Af databeskyttelsesforordningens artikel 23, stk. 2,
fremgår det, at navnlig enhver lovgivningsmæssig
foranstaltning, der er omhandlet i stk. 1, som minimum, hvor det er
relevant, skal indeholde specifikke bestemmelser vedrørende
formålene med behandlingen eller kategorierne af behandling,
kategorierne af personoplysninger, rækkevidden af de
indførte begrænsninger, garantierne for at undgå
misbrug eller ulovlig adgang eller overførsel, specifikation
af den dataansvarlige eller kategorierne af dataansvarlige,
opbevaringsperioder og de gældende garantier under
hensyntagen til behandlingens karakter, omfang og formål
eller kategorier af behandling, risiciene for de registreredes
rettigheder og frihedsrettigheder, og de registreredes ret til at
blive underrettet om begrænsningen, medmindre dette kan skade
formålet med begrænsningen
3.2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det er Justitsministeriets vurdering, at de hensyn, som taler
for at undtage task forcens virksomhed fra offentlighedsloven for
så vidt angår materiale, der indgår i task
forcens undersøgelse, jf. pkt. 3.1.2 ovenfor, også
taler for at begrænse den registreredes ret til indsigt, jf.
databeskyttelsesforordningens artikel 15, i personoplysninger i
task forcens virksomhed.
Med lovforslaget lægges der derfor op til, at
databeskyttelsesforordningens artikel 15 ikke skal gælde for
personoplysninger, der indgår i task forcens
undersøgelse. Dette vil indebære, at task forcen uden
videre vil kunne afslå eventuelle anmodninger om indsigt, der
vedrører sådanne personoplysninger.
Lovforslaget indebærer bl.a., at indsigtsretten ikke vil
gælde i relation til personoplysninger, som indgår i
det materiale, der vedrører den indholdsmæssige del af
task forcens undersøgelse. Derimod vil indsigtsretten i det
hele omfatte task forcens administrative forhold.
Det er Justitsministeriets vurdering, at den foreslåede
ordning, der som nævnt varetager hensynet til en effektiv
gennemførelse af task forcens undersøgelse, kan
fastsættes indenfor rammerne af databeskyttelsesforordningens
artikel 23.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, stk. 2,
og bemærkningerne hertil.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vil indebære, at task forcen uden videre vil
kunne afslå aktindsigtsanmodninger efter offentlighedsloven
og anmodninger om indsigt efter databeskyttelsesforordningens
artikel 15 for så vidt angår oplysninger m.v., der
indgår i task forcens undersøgelse.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke
relevante for lovforslaget.
Det vurderes, at lovforslaget i øvrigt hverken har
økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser
for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at lovforslaget hverken har økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil indebære, at der ikke vil være ret
til aktindsigt efter offentlighedslovens regler i materiale, der
indgår i task forcens undersøgelse, og at der ikke vil
være ret til indsigt i egne personoplysninger, der
indgår i task forcens undersøgelse.
7. Klimamæssige konsekvenser
Det vurderes, at lovforslaget ikke har klimamæssige
konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Det vurderes, at lovforslaget ikke har miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indebærer en begrænsning af retten til
indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel 15 for så
vidt angår personoplysninger, der indgår i task forcens
undersøgelse. Det er Justitsministeriets vurdering, at den
foreslåede ordning kan fastsættes indenfor rammerne af
databeskyttelsesforordningens artikel 23. Der henvises til pkt. 3.2
om lovforslagets forhold til databeskyttelsesforordningen.
Lovforslaget indeholder i øvrigt ingen EU-retlige
aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 15. marts 2022
til den 12. april 2022 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Amnesty International, Berlingske Media,
Dagbladet Information, Danmarks Radio, Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole, Dansk Folkeoplysnings Samråd,
Dansk Journalistforbund, Danske Advokater, Danske Medier,
Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den uafhængige task
force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende
Scandinavian Star, Institut for Menneskerettigheder,
Domstolsstyrelsen, Juridisk Institut - Syddansk Universitet,
Juridisk Institut - Aalborg Universitet, Juridisk Institut - Aarhus
Universitet, Justitia, Jyllands-Posten, Kristeligt Dagblad,
Københavns Universitet - Det Juridiske Fakultet, Politiken,
Retspolitisk Forening, samtlige byretter, Scandinavian Stars Danske
Støtteforening, TV2/DANMARK A/S, Vestre Landsret og
Østre Landsret.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indebærer en
begrænsning af retten til indsigt efter
databeskyttelsesforordningens artikel 15 for så vidt
angår personoplysninger, der indgår i task forcens
undersøgelse. Det er Justitsministeriets vurdering, at den
foreslåede ordning kan fastsættes indenfor rammerne af
databeskyttelsesforordningens artikel 23. Der henvises til pkt. 3.2
om lovforslagets forhold til databeskyttelsesforordningen.
Lovforslaget indeholder i øvrigt ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Task forcen er oprettet som en selvstændig
forvaltningsmyndighed og er som følge heraf undergivet bl.a.
reglerne om aktindsigt i offentlighedsloven. Herudover er task
forcen underlagt reglerne om indsigt i artikel 15 i
databeskyttelsesforordningen.
Dette indebærer, at task forcen er forpligtet at behandle
anmodninger om aktindsigt m.v. efter offentlighedsloven og
anmodninger om indsigt i personoplysninger efter
databeskyttelsesforordningens artikel 15.
For en nærmere beskrivelse af reglerne i
offentlighedsloven og databeskyttelsesordningen henvises til pkt.
3.1.1 og 3.2.1 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Det foreslås i stk. 1, at den
uafhængige task force om reder-, ejer- og
forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Stars
virksomhed er undtaget fra offentlighedsloven for så vidt
angår materiale, der indgår i task forcens
undersøgelse.
Den foreslåede bestemmelse indebærer navnlig, at der
ikke vil være ret til aktindsigt efter offentlighedslovens
regler i materiale, der indgår i task forcens
undersøgelse, og at task forcen således uden videre
vil kunne afslå anmodninger om aktindsigt heri.
Med udtrykket »indgår i task forcens
undersøgelse« sigtes til materiale, som
vedrører den indholdsmæssige del af task forcens
undersøgelse, således som den er defineret i task
forcens kommissorium. Det samme gælder, hvis kommissoriet
måtte blive udvidet. For en beskrivelse af kommissoriet
henvises til pkt. 2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Omfattet af bestemmelsen er herefter bl.a. materiale
(dokumenter, oplysninger, lydfiler, videoklip m.v.), som task
forcen har modtaget fra danske eller udenlandske myndigheder til
brug for undersøgelsen. Det samme gælder materiale,
som danske eller udenlandske private personer, virksomheder,
foreninger m.v. har udleveret til task forcen til brug for dennes
undersøgelse.
Desuden omfatter begrebet materiale, som task forcen selv har
oprettet som led i undersøgelsen, herunder referater,
notater, udkast til redegørelse m.v. Det kan efter
omstændighederne også omfatte e-mails, breve m.v., som
task forcen har sendt til udenforstående, hvis det er sket
som led i undersøgelsen.
Uden for begrebet falder derimod materiale, som ikke knytter sig
til den indholdsmæssige del af task forcens
undersøgelse. Det gælder f.eks. oplysninger om
administrative forhold i task forcen. Anmodninger om aktindsigt i
sådanne forhold vil skulle behandles i medfør af
offentlighedslovens almindelige regler. Det drejer sig eksempelvis
om anmodninger om aktindsigt i sager om task forcens budgetter og
regnskaber.
Bestemmelsen i stk. 1 indebærer også, at task forcen
ikke vil være forpligtet til at iagttage offentlighedslovens
regler om notat- og journaliseringspligten i relation til
materiale, der indgår i task forcens undersøgelse,
idet det dog forudsættes, at task forcen i praksis indretter
sit arbejde på en sådan måde, at der eksempelvis
gøres notat vedrørende faktiske oplysninger og
eksterne faglige vurderinger, som task forcen bliver bekendt med,
f.eks. gennem interviews.
Lovforslaget ændrer ikke på det forhold, at der
fortsat vil kunne søges aktindsigt hos danske myndigheder i
materiale, som myndighederne har udleveret til task forcen til brug
for dennes undersøgelse.
Det foreslås i stk. 2, at
artikel 15 i databeskyttelsesforordningen ikke gælder for
personoplysninger, der indgår i den uafhængige task
force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende
Scandinavian Stars undersøgelse.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at retten til
indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel 15 ikke
gælder i relation til personoplysninger, der indgår i
det materiale, der vedrører den indholdsmæssige del af
task forcens undersøgelse.
Udtrykket »indgår i task forcens
undersøgelse« skal forstås på samme
måde som det tilsvarende begreb i den foreslåede
bestemmelse i § 1, stk. 1.
Bestemmelsen vil medføre, at task forcen ikke skal
behandle anmodninger om indsigt i personoplysninger, der
indgår i task forcens undersøgelse. Sådanne
anmodninger vil således kunne afvises med henvisning til, at
indsigtsretten efter databeskyttelsesforordningens artikel 15 ikke
gælder for så vidt angår disse oplysninger.
Indsigtsretten vil dog i det hele omfatte taskforcens
administrative forhold.
Det foreslås i stk. 3, at
interne dokumenter, som er afgivet af en forvaltningsmyndighed m.v.
til den uafhængige task force om reder-, ejer- og
forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star til brug
for dennes undersøgelse, ikke derved mister deres interne
karakter.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at
præcisere, at danske myndigheder m.v. vil kunne videregive
internt materiale til task forcen til brug for dennes
undersøgelse uden derved at prisgive beskyttelsen af det
pågældende materiale.
Det er en betingelse, at de interne dokumenter afgives til task
forcen »til brug for dennes undersøgelse«. Hvis
dokumenterne afgives til task forcen i en anden sammenhæng,
vil de i udgangspunktet miste deres interne karakter.
Det forudsættes i den forbindelse, at danske myndigheder
m.v. også vil kunne udlevere andet materiale, der hos
myndighederne m.v. vil kunne undtages fra aktindsigt i
medfør af offentlighedslovens øvrige bestemmelser,
uden at myndigheden m.v. derved prisgiver det
pågældende beskyttelseshensyn. Det gælder
eksempelvis i relation til politiets og anklagemyndighedens
videregivelse af dokumenter og oplysninger, der hos politiet og
anklagemyndigheden vil kunne undtages fra aktindsigt i
medfør af offentlighedslovens § 19 og § 33, nr. 1.
Sådant materiale vil således fortsat kunne undtages fra
aktindsigt hos den afgivende myndighed, uanset at materialet er
udleveret til task forcen til brug for dennes
undersøgelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.2 og 3.2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 15.
juni 2022.
Bestemmelsen vil indebære, at anmodninger om aktindsigt
m.v. efter offentlighedsloven eller anmodninger om indsigt efter
artikel 15 i databeskyttelsesforordningen, som ikke er afgjort
på tidspunktet for lovens ikrafttræden, skal behandles
efter de nye regler. Det vil sige, at task forcen kan afvise at
(færdig)behandle sådanne anmodninger.
Den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 3, vil
også finde anvendelse for så vidt angår interne
dokumenter, der før lovens ikrafttræden er afgivet af
en forvaltningsmyndighed m.v. til task forcen til brug for dennes
undersøgelse.
Til §
3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland.