Fremsat den 27. april 2022 af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov
om friskoler og private grundskoler m.v., lov om efterskoler og
frie fagskoler og lov om kommunale internationale grundskoler
(Forlængelse af frihedsgrader til
håndtering af faglige udfordringer som følge af
covid-19 i skoleåret 2022/23 og etablering af mulighed for
fjernundervisning)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1887 af 1. oktober 2021, som
ændret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016,
§ 1 i lov nr. 209 af 5. marts 2019 og lov nr. 2047 af 14.
november 2021, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 16 c indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Undervisningen kan i begrænset omfang tilrettelægges
som fjernundervisning, hvis det ud fra en pædagogisk
vurdering er til gavn for den enkelte elev og tilgodeser klassens
samlede behov. Deltagelse i fjernundervisning kan kun finde sted
efter aftale med forældrene, jf. § 54.«
2. I
§ 16 e, stk. 1, ændres
"2021/22" til: "2022/23".
3. I
§ 40, stk. 7, 3. pkt.,
ændres "2021/22" til: "2022/23".
4. I
§ 54, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter "12-14,": "16 c, stk. 3,".
§ 2
I lov om friskoler og private grundskoler m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1656 af 9. august 2021, som
ændret ved § 1 i lov nr. 397 af 2. maj 2018 og § 1
i lov nr. 563 af 7. maj 2019, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 1 indsættes som stk. 7:
»Stk. 7.
Undervisningen kan i begrænset omfang tilrettelægges
som fjernundervisning, hvis det ud fra en pædagogisk
vurdering er til gavn for den enkelte elev og tilgodeser klassens
samlede behov. Deltagelse i fjernundervisning kan kun finde sted
efter aftale med forældrene.«
§ 3
I lov om efterskoler og frie fagskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1903 af 6. oktober 2021, som
ændret ved lov nr. 383 af 28. marts 2022, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 2 indsættes som stk. 12:
»Stk. 12.
Undervisningen kan i begrænset omfang tilrettelægges
som fjernundervisning, hvis det ud fra en pædagogisk
vurdering er til gavn for den enkelte elev og tilgodeser klassens
samlede behov. Deltagelse i fjernundervisning kan kun finde sted
efter aftale med forældrene.«
§ 4
I lov om kommunale internationale grundskoler,
jf. lovbekendtgørelse nr. 599 af 20. maj 2019, som
ændret ved § 1 i lov nr. 2155 af 27. november 2021,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 4 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Undervisningen kan i begrænset omfang tilrettelægges
som fjernundervisning, hvis det ud fra en pædagogisk
vurdering er til gavn for den enkelte elev og tilgodeser klassens
samlede behov. Deltagelse i fjernundervisning kan kun finde sted
efter aftale med forældrene.«
§ 5
I lov nr. 2047 af 14. november 2021
ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til
håndtering af faglige udfordringer som følge af
covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22)
foretages følgende ændring:
1. I
§ 2, stk. 2, udgår: ",
§ 16 e i lov om folkeskolen som affattet ved denne lovs §
1, nr. 2, § 40, stk. 7, 3. pkt., i lov om folkeskolen som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 3,".
§ 6
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2022.
Stk. 2. § 16 e i
lov om folkeskolen som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, og
§ 40, stk. 7, 3. pkt., i lov om folkeskolen som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 3, ophæves den 1. august 2023.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Mulighed for fjernundervisning
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Folkeskoleloven
2.1.1.2. Lov om friskoler og private grundskoler
m.v.
2.1.1.3. Lov om efterskoler og frie fagskoler
2.1.1.4. Lov om kommunale internationale
grundskoler
2.1.1.5. Regler om nødundervisning
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.1.3.1. Folkeskoleloven
2.1.3.2. Lov om friskoler og private grundskoler
m.v.
2.1.3.3. Lov om efterskoler og frie fagskoler
2.1.3.4. Lov om kommunale internationale
grundskoler
2.2. Fuld afkortning af skoleugens længde
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
2.3. Målsætningen om fuld
kompetencedækning
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser
2.3.3. Den foreslåede ordning
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk
Folkeparti og Liberal Alliance har den 11. marts 2022 indgået
aftale om at forlænge de udvidede frihedsgrader om fuld
kompetencedækning og konverteringen af den
understøttende undervisning i folkeskolen i skoleåret
2022/23 og om muligheden for at anvende fjernundervisning i
grundskolen.
Frihedsgraderne har som følge af covid-19 pandemien
været gældende både for skoleåret 2020/21
og 2021/22. Den større fleksibilitet og frihed for de
enkelte skoler giver rammer for at løfte fagligheden og
sikre den gode trivsel efter endnu et år, hvor covid-19 har
presset både elever og ansatte i folkeskolen.
Skolerne og kommunerne har sat stor pris på den frihed til
at tilrettelægge undervisningen ud fra, hvad der giver mest
faglig mening for eleverne, i det forgangne skoleår.
Aftalepartierne mener på den baggrund, at der er god grund
til at samle nogle flere erfaringer med frihedsgraderne i det
kommende skoleår og drøfte med folkeskolens parter,
hvordan frihedsgraderne bedst gribes an fremover.
Aftalepartierne er optaget af at bygge videre på den
positive læring fra håndteringen af covid-19-pandemien
i grundskolen, herunder skolernes erfaringer med at anvende
fjernundervisning og virtuel undervisning i grundskolen.
Nærværende lovforslag har til hensigt at
implementere regeringens aftale af 11. marts 2022 om frihedsgrader
til håndtering af faglige udfordringer som følge af
covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2022/23 og
etablering af mulighed for fjernundervisning m.v.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Mulighed for fjernundervisning
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Folkeskoleloven
Den almindelige undervisning i folkeskolen baserer sig på,
at eleverne er fysisk til stede i undervisningen. Skolelederen skal
bl.a. påse, at eleverne deltager i undervisningen og
registrere årsagen til udeblivelse fra undervisningen.
Gældende lovgivning på Børne- og
Undervisningsministeriets område indeholder ikke
bestemmelser, som giver mulighed for at tilrettelægge den
almindelige undervisning i folkeskolen som fjernundervisning.
Fjernundervisning og virtuel undervisning kan efter
omstændighederne anvendes som led i sygeundervisningen i
henhold til folkeskolelovens § 23.
Efter folkeskolelovens § 23, stk. 1, undervises elever, der
gennem længere tid på grund af smittefare eller af
hensyn til deres sundhed eller velfærd ikke kan undervises i
skolen, i deres hjem eller på den institution, hvor de
opholder sig.
Det følger af folkeskolelovens § 23, stk. 2, at det
påhviler kommunalbestyrelsen at indrette undervisning efter
stk. 1 på de i kommunen beliggende sygehuse, hospitaler og
andre institutioner, som modtager børn i alderen 6 -18
år, medmindre der på anden måde sørges for
børnenes undervisning. Institutionen skal stille egnede
lokaler til rådighed.
Efter folkeskolelovens § 23, stk. 3, fastsætter
børne- og undervisningsministeren regler om undervisning
efter stk. 1 og 2.
Herudover giver folkeskoleloven muligheder for at
tilrettelægge undervisningen på andre måder end
ved elevernes fremmøde til undervisning på skolen. Det
gælder folkeskolelovens § 3, stk. 4 og 5, om åben
skole og § 16 c om ekskursioner og lejrskoler m.v.
De almindelige regler for undervisningens tilrettelæggelse
m.v. fremgår af folkeskolelovens § 18 og § 19, stk.
1.
Efter folkeskolelovens § 18, stk. 1, skal undervisningens
tilrettelæggelse, herunder valg af undervisnings- og
arbejdsformer, metoder, undervisningsmidler og
stofudvælgelse, i alle fag leve op til folkeskolens
formål, mål for fag samt emner og varieres, så
den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger.
Det følger af folkeskolelovens § 18, stk. 2, at det
påhviler skolelederen at sikre, at det undervisende
personale, der er tilknyttet klassen, planlægger og
tilrettelægger undervisningen, så alle elever udvikler
sig fagligt og alsidigt, herunder socialt, og trives i skolens
faglige og sociale fællesskaber.
Efter folkeskolelovens § 18, stk. 3, skal undervisningens
indhold i de fag, hvor der er prøver, jf. § 14, desuden
fastlægges således, at kravene i de enkelte fag ved
prøverne kan opfyldes.
Det fremgår af folkeskolelovens § 18, stk. 4, at
på hvert klassetrin og i hvert fag samarbejder lærere
og pædagoger, jf. § 29 a, løbende med den enkelte
elev om fastlæggelse af de mål, der søges
opfyldt. Elevens arbejde tilrettelægges under hensyntagen til
disse mål. Fastlæggelse af arbejdsformer, metoder og
stofvalg skal i videst muligt omfang foregå i samarbejde
mellem lærere henholdsvis pædagoger, jf. § 29 a,
og elever.
Det følger endvidere af folkeskolelovens § 18, stk.
5, at det undervisende personale, der er tilknyttet klassen,
samarbejder med eleverne om løsning af særlige opgaver
i forhold til klassen. Opgaven som klasselærer skal varetages
af en af klassens lærere eller uddelegeres til flere af
klassens lærere eller pædagoger.
Efter folkeskolelovens § 19, stk. 1, skal de
nødvendige undervisningsmidler stilles vederlagsfrit til
rådighed for eleverne. Dette gælder dog ikke
instrumenter og udstyr, som anvendes ved undervisning i fritiden
efter § 3, stk. 6, og som hjemtages af eleverne til eget
brug.
Det følger af folkeskolelovens § 52, 2. pkt., at
børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler
om skolernes tilsyn med eleverne i skoletiden. Bemyndigelsen er
udmøntet i bekendtgørelse nr. 703 af 23. juni 2014 om
tilsynet med folkeskolens elever i skoletiden.
Det følger af bekendtgørelsens § 5, stk. 1,
at det i undervisningstiden påhviler det undervisende
personale at føre tilsynet med de elever, som skal
undervises. Efter bekendtgørelsens § 5, stk. 2. kan
tilsynet, hvis eleverne i en klasse undervises i forskellige
lokaler, udøves gennem bl.a. forudgående instruktion.
Tilsvarende gælder, når en elev som led i
undervisningen forlader skolens område. Det fremgår af
bekendtgørelsens § 5, stk. 3, at der kun, hvis
vægtige grunde taler herfor, kan gives en elev tilladelse til
at forlade skolens område i undervisningstiden.
Efter bekendtgørelsens § 7, stk. 3, kan skolens
leder, hvor hensynet til det forsvarlige ikke taler imod, efter et
konkret skøn i hvert enkelt tilfælde give en elev
tilladelse til at forlade skolens område.
Herudover fremgår det af bekendtgørelsens § 8,
at tilsynet omfatter elevernes deltagelse i ekskursioner,
virksomhedsbesøg, idrætsarrangementer, badning og
lignende, der arrangeres eller formidles af skolen. Tilsynet
omfatter endvidere lejrskoleophold og skolerejser, der indgår
i skolens virksomhed, eller hvor skolen er arrangør.
Det følger af folkeskolelovens § 45, stk. 1, 2.
pkt., at skolens leder har den administrative og pædagogiske
ledelse af skolen og er ansvarlig for skolens virksomhed over for
skolebestyrelsen og kommunalbestyrelsen.
Efter folkeskolelovens § 45, stk. 2, leder og fordeler
skolelederen arbejdet mellem skolens ansatte og træffer alle
konkrete beslutninger vedrørende skolens elever. Lederens
konkrete beslutninger vedrørende skolens elever inden for de
mål og rammer og principper, som kommunalbestyrelsen
henholdsvis skolebestyrelsen har fastsat, kan ikke behandles af
kommunalbestyrelsen. 2. pkt. gælder ikke beslutninger truffet
efter § 1 c i lov om elevers og studerendes
undervisningsmiljø.
Det fremgår af folkeskolelovens § 45, stk. 5, at
skolens leder udøver sin virksomhed i samarbejde med de
ansatte.
2.1.1.2. Lov om friskoler og private grundskoler
m.v.
Den almindelige undervisning i friskoler og private grundskoler
baserer sig på, at eleverne er fysisk til stede i
undervisningen.
Der er ikke på friskoler eller private grundskoler
regulering om undervisningens tilrettelæggelse, denne
tilkommer skolerne. Undervisningen på friskoler og private
grundskoler skal stå mål med, hvad der almindeligvis
kræves i folkeskolen.
Det fremgår af § 1, stk. 1, i lov om friskoler og
private grundskoler m.v., at friskoler og private grundskoler inden
for rammerne af lov om friskoler og private grundskoler m.v., og
lovgivningen i øvrigt kan give undervisning, der stemmer med
skolernes egen overbevisning, og tilrettelægge undervisningen
i overensstemmelse hermed. Skolerne afgør inden for de samme
rammer frit, hvilke elever de vil have på skolerne.
Det følger af stk. 2, at frie grundskoler giver
undervisning inden for børnehaveklasse og 1.-9. klassetrin,
som står mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen. Skolerne skal efter deres formål og i hele deres
virke forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske
med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes
demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder
ligestilling mellem kønnene. Skolerne kan tillige omfatte
1-årig undervisning på 10. klassetrin.
Af stk. 3 fremgår, at § 11 a i lov om folkeskolen
finder tilsvarende anvendelse for elever i børnehaveklassen
på frie grundskoler, hvor mere end 30 pct. af eleverne bor i
et boligområde, der har været på listen over
udsatte boligområder, jf. § 61 a, stk. 1, i lov om
almene boliger m.v., mindst en gang inden for de seneste 3
år. I forlængelse heraf fremgår det af stk. 4, at
§ 5, stk. 6, 3. og 4. pkt., i lov om folkeskolen finder
tilsvarende anvendelse for elever i 1.-9. klasse på frie
grundskoler, hvor mere end 30 pct. af eleverne bor i et
boligområde, der har været på listen over udsatte
boligområder, jf. § 61 a, stk. 1, i lov om almene
boliger m.v., mindst en gang inden for de seneste 3 år.
I henhold til stk. 5, kan undervisningen på 10. klassetrin
tilbydes som 10. klasse. Tilbuddet skal stå mål med
kravene til undervisningen i de obligatoriske fag, selvvalgt
opgave, uddannelsesplan og vejledning i folkeskolelovens § 19
c, stk. 2, 3, 5 og 6. Skolen skal tilbyde prøver i de
obligatoriske fag. Desuden skal eleverne deltage i brobygning eller
kombinationer af brobygning og ulønnet praktik med et
uddannelsesperspektiv efter folkeskolelovens § 19 c, stk. 4.
Elever i 10. klasse kan indstille sig til prøver efter
folkeskolelovens § 19 f, hvis skolen tilbyder en undervisning
i prøvefagene, der står mål med undervisningen i
folkeskolen. Børne- og undervisningsministeren kan meddele
lederen af en fri grundskole ret til at afholde
10.-klasseprøver.
I henhold til stk. 6 har skolens elever ret til efter egen
bestemmelse at danne elevråd eller på anden demokratisk
måde varetage deres fælles interesser vedrørende
skolen, og skolens leder er forpligtet til at opfordre dem hertil,
hvis de ikke benytter denne ret. Skolens leder kan opfordre
eleverne til at vælge en bestemt demokratisk måde, som
stemmer overens med skolens overbevisning, men skal med passende
mellemrum tage op med eleverne, hvilken demokratisk måde de
ønsker.
Inden for rammerne af det eksisterende lovgrundlag er der ikke
mulighed for at blive godkendt som fri- og privatskole eller at
opnå tilskud til en skole, som udelukkende er onlinebaseret.
Det er således en forudsætning, at der er tale om en
fysisk skole, hvor undervisningen udelukkende finder sted ved
elevernes fysiske fremmøde på skolen.
Baggrunden herfor er, at en fri- og privatskole ifølge
fri- og privatskolelovens § 1, stk. 2, 1. pkt., skal give en
undervisning inden for børnehaveklasse og 1.-9. klassetrin,
der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen (Stå mål med-kravet). Folkeskoleloven
indeholder i henhold til gældende ret ikke hjemmel til, at
undervisningen kan gennemføres som virtuel undervisning.
Hertil kommer, at stå mål med-kravet også
omhandler elevernes alsidige og sociale udvikling, demokratiske
dannelse mv., som indgår i målene for folkeskolen. En
fri- og privatskoles efterlevelse af dette aspekt af stå
mål med-kravet forudsætter fysisk tilstedeværelse
i undervisningen. Derfor vil en skoles undervisning, som
udelukkende eller primært er baseret på online
undervisning, ikke leve op til stå mål med-kravet. En
online baseret skole kan derfor ikke opnå tilskud efter fri-
og privatskoleloven.
Herudover indeholder fri- og privatskoleloven en række
bestemmelser, der viser, at det i lovgivningen er forudsat, at en
fri- og privatskole er en fysisk skole. Loven indeholder
således bestemmelser om en skoles bygninger, som regulerer,
hvorvidt en fri grundskole kan opnå tilskud. Dette
gælder kravet om geografisk nærhed, jf. lovens §
5, stk. 6, bestemmelsen om bygningstilskud, jf. lovens § 12,
samt kravet om bygnings- og brandmyndighedernes godkendelse af
skolens bygninger, jf. lovens § 18, stk. 7.
Efter § 6, stk. 2, påser skolens leder, at
undervisningspligtige elever deltager i undervisningen, og kan
forlange at forældrene giver skolen skriftlig oplysning om
grunden til en elevs udeblivelse fra undervisningen.
Der er ikke i lov om friskoler og private grundskoler m.v.
regler om opsyn med eleverne i skoletiden. Det gælder dog, at
skoler overtager tilsynsforpligtelsen fra
forældremyndighedsindehavere, når eleven er på
skolen i skoletiden. Tilsynsforpligtelsens indhold og omfang
varierer blandt andet efter elevens alder, modenhed og aktivitetens
art.
2.1.1.3. Lov om efterskoler og frie fagskoler
Den almindelige undervisning på efterskoler og frie
fagskoler baserer sig på, at eleverne er fysisk til stede i
undervisningen.
Efterskoler og frie fagskoler er kendetegnet ved at
størstedelen af eleverne bor på skolen under kurset.
Det fremgår af § 4 i lov om efterskoler og frie
fagskoler, at skolerne kan optage elever, der under kurset ikke
skal bo på skolen.
Det fremgår af § 1, stk. 1, 3. pkt., at skolernes
virksomhed skal tilrettelægges ud fra deres
værdigrundlag.
Det fremgår af § 2, stk. 1., at såfremt en
skole optager elever, der er undervisningspligtige i henhold til
folkeskoleloven, skal skolen tilbyde disse elever en undervisning,
der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen. Skolen fastsætter for disse elever slutmål
for de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan
opdeles i, og for folkeskolens obligatoriske emner.
Det fremgår af stk. 2, at hvis skolen tilbyder
undervisning for elever på 8. klassetrin, fastsætter
den for sådanne elever på 8. klassetrin mål for
undervisningen i geografi, biologi og fysik/kemi
(delmål).
Af stk. 3 følger, at i det omfang skolen ikke har fastsat
slutmål, jf. stk. 1, og delmål, jf. stk. 2, der
står mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen, gælder de kompetencemål og
færdigheds- og vidensområder (Fælles Mål),
der er fastsat for undervisning i folkeskolen.
I henhold til stk. 4 kan undervisningen på 10. klassetrin
tilbydes som 10. klasse. Tilbuddet skal stå mål med
kravene til undervisningen i de obligatoriske fag, selvvalgt
opgave, uddannelsesplan og vejledning i folkeskolelovens § 19
c, stk. 2, 3, 5 og 6. Skolen skal tilbyde prøver i de
obligatoriske fag. Desuden skal eleverne deltage i brobygning eller
kombinationer af brobygning og ulønnet praktik med et
uddannelsesperspektiv efter folkeskolelovens § 19 c, stk. 4.
Elever i 10. klasse kan indstille sig til prøver efter
folkeskolelovens § 19 f, hvis skolen tilbyder en undervisning
i prøvefagene, der står mål med undervisningen i
folkeskolen.
Af stk. 5 fremgår, at skolen regelmæssigt skal
underrette undervisningspligtige elever og deres forældre om
sit syn på elevernes udbytte af skolegangen.
Af stk. 6 fremgår, at skolen som led i undervisningen
mindst en gang årligt skal foretage evaluering af elevernes
udbytte af undervisningen. Evalueringen danner grundlag for, at
undervisningen tilrettelægges, så den svarer til den
enkelte elevs behov og forudsætninger, med det formål
at eleven så vidt muligt tilegner sig de kundskaber og
færdigheder, der følger af de fastsatte mål.
Det følger af stk. 7, at skolen regelmæssigt skal
foretage en evaluering af skolens samlede undervisning og udarbejde
en plan for opfølgning på evalueringen.
I henhold til stk. 8, skal skolen offentliggøre
resultatet af evaluering og opfølgningsplan på skolens
hjemmeside på internettet.
Det fremgår af stk. 9, at skolerne giver de kommuner, hvor
undervisningspligtige elever er tilmeldt folkeregistret, meddelelse
om optagelse og kursets varighed. Forlader disse elever skolen
inden kursets afslutning, eller opfylder de ikke
undervisningspligten, skal skolerne underrette kommunerne herom.
Det samme gælder, hvis skolen ophører med at modtage
tilskud efter denne lov.
I henhold til stk. 10, kan skolen tilbyde sine elever vejledning
om valg af ungdomsuddannelse og erhverv i henhold til lov om
kommunal indsats for unge under 25 år. Vejledningen kan gives
efter bestemmelserne i § 4, stk. 2, i lov om kommunal indsats
for unge under 25 år. For elever i 10. klasse gælder
dog § 2, stk. 4.
Efter stk. 11 har skolens elever ret til efter egen bestemmelse
at danne elevråd eller på anden demokratisk måde
varetage deres fælles interesser vedrørende skolen, og
skolens leder er forpligtet til at opfordre dem hertil, hvis de
ikke benytter denne ret. Skolens leder kan opfordre eleverne til at
vælge en bestemt demokratisk måde, som stemmer overens
med skolens overbevisning, men skal med passende mellemrum tage op
med eleverne, hvilken demokratisk måde de ønsker.
Efterskoler og frie fagskolers tilsynsforpligtelse med elever er
ikke reguleret i lov om efterskoler og frie fagskoler. Generelt
gælder, at når et barn bliver elev på en skole,
overtager skolens forældremyndighedsindehaverens
tilsynspligt. Tilsynet er afhængig af elevens alder, modenhed
og aktivitetens art. Tilsynspligten for efterskoler og frie
fagskoler gælder, når barnet er på skolen og ikke
kun i skoletiden, idet de fleste elever bor på skolen.
2.1.1.4. Lov om kommunale internationale
grundskoler
Den almindelige undervisning på kommunale internationale
grundskoler baserer sig på, at eleverne er fysisk til stede i
undervisningen.
Det fremgår af § 4, stk. 1, i lov om kommunale
internationale grundskoler, at kommunale internationale grundskoler
giver undervisning inden for børnehaveklasse og 1.-9.
klassetrin, som står mål med, hvad der almindeligvis
kræves i folkeskolen. Det fremgår af stk. 2, at
kommunale internationale grundskoler i samarbejde med
forældrene skal give eleverne kundskaber og
færdigheder, der forbereder dem til videre uddannelse og
giver dem lyst til at lære mere. Skolerne skal efter deres
formål og i hele deres virke forberede eleverne til at leve i
et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og
styrke elevernes kendskab til og respekt for grundlæggende
friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem
kønnene. Det fremgår af stk. 3, at
undervisningssproget i kommunale internationale grundskoler efter
kommunalbestyrelsens bestemmelse er enten engelsk, tysk eller
fransk. I faget dansk er undervisningssproget dansk.
Det fremgår af § 13, stk. 2, 1. pkt., at skolens
leder påser, at alle elever, der er optaget i skolen,
deltager i undervisningen, og kan forlange, at forældrene
giver skolen skriftlig oplysning om grunden til en elevs
udeblivelse fra undervisningen.
Der er ikke i lov om kommunale internationale grundskoler regler
om opsyn med eleverne i skoletiden. Det gælder dog, at skoler
overtager tilsynsforpligtelsen fra
forældremyndighedsindehavere, når eleven er på
skolen i skoletiden. Tilsynsforpligtelsens indhold og omfang
varierer blandt andet efter elevens alder, modenhed og aktivitetens
art.
2.1.1.5. Regler om nødundervisning
Med § 2 i lov nr. 241 af 19. marts 2020 om midlertidige
foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet til forebyggelse og afhjælpning i
forbindelse med covid-19, er der med henblik på at sikre, at
der kan gennemføres tiltag for så vidt muligt at
sikre, at de berørte elever ikke bliver forsinket i deres
uddannelse, som følge af et påbud om midlertidig
lukning af skoler, uddannelsesinstitutioner m.v. på
Børne- og Undervisningsministeriets område til
iværksættelse af smitteforebyggende foranstaltninger
for at begrænse spredningen af covid-19, fastsat bestemmelser
om, at elever mv., der i en sådan situation ikke kan modtage
den almindelige undervisning, i videst muligt omfang skal tilbydes
nødundervisning i overensstemmelse med uddannelsens, fagets
eller tilbuddets formål og målene for den
pågældende aktivitet.
Formålet med loven om midlertidige foranstaltninger
på børne- og undervisningsområdet er at sikre
muligheden for, at elever, ansatte, institutioner, virksomheder og
andre, som er en del af undervisningssektoren, berøres
mindst muligt af en lukkeperiode og de tiltag og restriktioner, som
i øvrigt iværksættes efter epidemiloven.
Herudover er formålet med loven at sikre muligheden for at
kunne iværksætte tiltag efter foranstaltninger og
restriktioner er ophævet, indtil situationen er
normaliseret.
Loven giver således ikke en almindelig adgang til at
tilrettelægge undervisningen som fjernundervisning.
Det er de enkelte skoler m.v. der, i henhold til loven om
midlertidige foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet, har ansvaret for
nødundervisningens kvalitet i henhold til de
pågældende uddannelsers formål og målene
for aktiviteten, herunder organisering og
tilrettelæggelse.
Det fremgår af lovforslaget bemærkninger, jf.
Folketingstidende 2019-20, A, L 140 som fremsat, punkt 2.2.3.1., at
den foreslåede nødundervisning kan gennemføres
som fjernundervisning, dvs. en undervisningsform, hvor lærer
og elev ikke er fysisk til stede på samme sted, men i stedet
gennemfører undervisning via f.eks. digitale medier. Der
lægges endvidere op til, at nødundervisning kan ske
på baggrund af en kombination af bøger m.v. til brug
hjemme og digitale undervisningsmidler. Der kan bruges
hjemmeopgaver, hvor besvarelse afleveres digitalt til
uddannelsesstedet med en efterfølgende tilbagemelding i
skriftlig form eller mundtligt via f.eks. telefon, internetbaserede
løsninger eller lignende. Ydermere lægges der op til,
at institutionen i planlægningen og gennemførelsen af
nødundervisningen skal have en særlig
opmærksomhed på socialt og fagligt udfordrede elever og
elever, som ikke kan forvente støtte fra hjemmet.
Det fremgår endvidere af lovforslagets bemærkninger,
at skoler, uddannelsesinstitutioner m.v. ikke i regi af den
foreslåede nødundervisning kan stille større og
andre krav til elever og kursister med hensyn til deres egen
anskaffelse af undervisningsmidler end de krav, der almindeligvis
gælder for den pågældende undervisning. Det vil
eksempelvis betyde, at krav om gratis undervisningsmidler er
opretholdt.
Bestemmelserne i loven om midlertidige foranstaltninger på
børne- og undervisningsområdet gælder, hvor der
er eller har været iværksat restriktioner efter §
33 i epidemiloven eller regler fastsat i henhold til § 34 i
epidemiloven for at inddæmme og forebygge udbredelsen af
covid-19. Det bemærkes, at brugen af epidemilovens § 34
forudsætter, at der er tale om en samfundskritisk sygdom
efter regler fastsat af sundhedsministeren i henhold til
epidemiloven. Sygdommen blev senest nedkategoriseret fra
samfundskritisk sygdom den 1. februar 2022.
Loven om midlertidige foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet er senest ved lov nr. 2533 af 22.
december 2021 blevet forlænget til den 18. april 2021.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser
Gældende lovgivning på Børne- og
Undervisningsministeriets område indeholder ikke
bestemmelser, som giver mulighed for at tilrettelægge den
almindelige undervisning i grundskolen som fjernundervisning.
Aftalepartierne bag aftalen af 11. marts 2022 ønsker
imidlertid at bygge videre på erfaringerne med anvendelsen af
fjernundervisning i forbindelse med håndteringen af
covid-19-pandemien i grundskolen, herunder skolernes erfaringer med
at anvende fjernundervisning og virtuel undervisning.
Aftalepartierne er på den baggrund enige om, at skolerne
skal have mulighed for at anvende fjernundervisning i
begrænset omfang som led i den almindelige undervisning i
grundskolen.
Aftalepartierne er også enige om, at fjernundervisning
skal være pædagogisk og faglig begrundet, og at der
skal være tale om undervisning tilrettelagt af det
undervisende personale. Det betyder, at fjernundervisning ud fra en
pædagogisk vurdering skal være til gavn for den enkelte
elev og tilgodese klassens samlede behov. Der er enighed om, at
beslutningen om at anvende fjernundervisning, herunder virtuel
undervisning, træffes af det undervisende personale lokalt
på skolerne.
Aftalepartierne er også enige om, at fjernundervisning
maksimalt må udgøre 20 pct. af den samlede
undervisningstid, at anvendelsen af fjernundervisning ikke må
udløse et øget pasningsbehov, og at skolerne fortsat
har tilsynsforpligtelsen over for eleverne, når der
gøres brug af fjernundervisning. Fjernundervisning vil
skulle aftales med elevens forældre.
Udgangspunktet for den almindelige undervisning i grundskolen
skal således fortsat være, at eleverne skal være
fysisk til stede.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
2.1.3.1. Folkeskoleloven
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i
folkeskoleloven, hvorefter undervisningen i begrænset omfang
kan tilrettelægges som fjernundervisning, hvis det ud fra en
pædagogisk vurdering er til gavn for den enkelte elev og
tilgodeser klassens samlede behov. Deltagelse i fjernundervisning
vil kun kunne finde sted efter aftale med forældrene, jf.
§ 54.
Fjernundervisning er en undervisningsform, hvor lærer og
elev ikke er fysisk til stede på samme sted, men hvor det
fysiske fremmøde erstattes af undervisning via digitale
medier.
Det foreslåede krav om at fjernundervisning kun kan
anvendes i begrænset omfang, vil skulle forstås
således, at fjernundervisning højst kan anvendes i 20
pct. af den samlede undervisningstid for den enkelte klasse.
Beslutningen om brug af fjernundervisning vil skulle baseres
på en pædagogisk vurdering fra skolelederen. Ved
vurderingen vil det skulle indgå, at anvendelsen af
fjernundervisning skal være til gavn for den enkelte elev,
der skal gennemføre undervisningen som fjernundervisning, og
at anvendelsen af fjernundervisning skal tilgodese klassens samlede
behov.
Fjernundervisningen vil være en del af den almindelige
undervisning i folkeskolen. Skolerne vil derfor fortsat have
tilsynsforpligtelsen over for eleverne, når der gøres
brug af fjernundervisning. Det betyder i praksis, at
fjernundervisning kun undtagelsesvist vil kunne anvendes i forhold
til de yngre elever.
Forældrene vil endvidere ikke - i det omfang deres barn er
indskrevet i en skolefritidsordning, jf. folkeskolelovens § 3,
stk. 7, eller i et andet relevant fritidstilbud - have krav
på, at deres barn kan opholde sig der i den periode, hvor der
fjernundervises. Fjernundervisning vil derfor også skulle
aftales konkret med forældrene, og forældrene vil have
ret til at afslå, hvis de for eksempel ikke vurderer, at
eleven kan være hjemme i den pågældende
periode.
Fjernundervisning vil f.eks. kunne anvendes i situationer, hvor
nogle af eleverne, som kan og vil, kan være hjemme og modtage
virtuel undervisning og lave selvstændige opgaver,
gruppearbejde eller lektier/fordybelse, mens andre elever er
på skolen og modtager fysisk undervisning. Fjernundervisning
vil endvidere kunne anvendes som led i variationen af undervisning
eller som led i et projektforløb, temauger eller lignende,
hvor det vurderes hensigtsmæssigt. Det er derimod ikke
hensigten, at det skal være muligt at benytte
fjernundervisning i den almindelige undervisning af ressource- og
kapacitetsmæssige grunde mv., f.eks. ved sygdom blandt det
undervisende personale eller lokalemæssige
begrænsninger.
Adgangen til at tilrettelægge undervisningen som
fjernundervisning vil gælde for alle folkeskoler, herunder
for tilbud omfattet af folkeskolelovens § 3, stk. 2, om
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i
specialklasser og specialskoler.
Udgangspunktet for den almindelige undervisning i folkeskolen
vil således fortsat være, at eleverne skal være
fysisk til stede.
For nærmere om mulighederne for fjernundervisning henvises
til lovforslagets § 1, nr. 1, samt bemærkningerne
hertil.
2.1.3.2. Lov om friskoler og private grundskoler
m.v.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 1, stk.
7, i lov om friskoler og private skoler hvorefter undervisningen i
begrænset omfang vil kunne tilrettelægges som
fjernundervisning, hvis det ud fra en pædagogisk vurdering er
til gavn for den enkelte elev og tilgodeser klassens samlede behov.
Deltagelse i fjernundervisning vil kun kunne finde sted efter
aftale med forældrene.
Herved sikres det, at reglerne om fjernundervisning på
friskoler og private grundskoler er samstemmende med reglerne
på folkeskoleområdet.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke ændre på,
at eleverne som den alt overvejende hovedregel skal være
fysisk til stede ved undervisning. Det foreslås
således, at fjernundervisning kun vil kunne anvendes i
begrænset omfang. Dette indebærer, at fjernundervisning
højst kan anvendes i 20 pct. af den samlede undervisningstid
for den enkelte klasse.
Det vil være en betingelse, at fjernundervisningen i den
konkrete situation ud fra en pædagogisk vurdering skal
være til gavn for den enkelte elev og tilgodese klassens
samlede behov.
For nærmere om mulighederne for fjernundervisning henvises
til lovforslagets § 2 samt bemærkningerne hertil.
2.1.3.3. Lov om efterskoler og frie fagskoler
Det foreslås, at der indsættes en ny § 2, stk.
12, i lov om efterskoler og frie fagskoler, hvorefter
undervisningen i begrænset omfang vil kunne
tilrettelægges som fjernundervisning, hvis det ud fra en
pædagogisk vurdering er til gavn for den enkelte elev og
tilgodeser klassens samlede behov. Deltagelse i fjernundervisning
vil kun kunne finde sted efter aftale med forældrene.
Herved sikres det, at reglerne om fjernundervisning på
efterskoler og frie fagskoler er samstemmende med reglerne i
øvrigt på folkeskole og grund-skoleområdet.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke ændre på,
at eleverne som den alt overvejende hovedregel skal være
fysisk til stede ved undervisning. Det foreslås
således, at fjernundervisning kun vil kunne anvendes i
begrænset omfang. Dette indebærer, at fjernundervisning
højst kan anvendes i 20 pct. af den samlede undervisningstid
for den enkelte klasse.
Det vil være en betingelse, at fjernundervisningen i den
konkrete situation ud fra en pædagogisk vurdering skal
være til gavn for den enkelte elev og tilgodese klassens
samlede behov.
For nærmere om mulighederne for fjernundervisning henvises
til lovforslagets § 3 samt bemærkningerne hertil.
2.1.3.4. Lov om kommunale internationale
grundskoler
Det foreslås, at der indsættes en ny § 4, stk.
4, i lov om kommunale internationale grundskoler hvorefter
undervisningen i begrænset omfang vil kunne
tilrettelægges som fjernundervisning, hvis det ud fra en
pædagogisk vurdering er til gavn for den enkelte elev og
tilgodeser klassens samlede behov. Deltagelse i fjernundervisning
vil kun kunne finde sted efter aftale med forældrene.
Herved sikres det, at reglerne om fjernundervisning på
kommunale internationale grundskoler er samstemmende med reglerne
på folkeskoleområdet og grundskoleområdet i
øvrigt.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke ændre på,
at eleverne som den alt overvejende hovedregel skal være
fysisk til stede ved undervisning. Det foreslås
således, at fjernundervisning kun vil kunne anvendes i
begrænset omfang. Dette indebærer, at fjernundervisning
højst kan anvendes i 20 pct. af den samlede undervisningstid
for den enkelte klasse.
Det vil være en betingelse, at fjernundervisningen i den
konkrete situation ud fra en pædagogisk vurdering skal
være til gavn for den enkelte elev og tilgodese klassens
samlede behov.
For nærmere om mulighederne for fjernundervisning henvises
til lovforslagets § 4 samt bemærkningerne hertil.
2.2. Forlængelse af muligheden for at konvertere
understøttende undervisning
2.2.1. Gældende ret
Den samlede årlige undervisningstid i
børnehaveklassen og i 1.-9. klasse - mellem 1.110 og 1.400
timer - er fastsat i folkeskolelovens § 14 b, og det samlede
antal årlige undervisningstimer - mellem 600 og 990 timer -
er fastsat i folkeskolelovens § 16 og bilag 1. Differencen
mellem disse timetal udfyldes af understøttende undervisning
og pauser, som er en del af elevernes samlede årlige
undervisningstid.
Efter folkeskolelovens § 16 a, stk. 1, suppleres
undervisningen i folkeskolens fag, jf. §§ 5, 9 og 11, og
obligatoriske emner, jf. § 7, således af
understøttende undervisning. Den understøttende
undervisning skal anvendes til at understøtte en varieret
skoledag gennem undervisningsforløb og -aktiviteter m.v.,
der har direkte sammenhæng med undervisningen i folkeskolens
fag og obligatoriske emner, eller som sigter på at styrke
elevernes læringsparathed, sociale kompetencer, alsidige
udvikling, motivation og trivsel.
Det fremgår af forarbejderne til folkeskolelovens §
16 a, stk. 1, jf. Folketingstidende 2018-19 (1. samling), A, L 226
som fremsat, side 19, at formålet med den
understøttende undervisning er at fungere som fleksibel
undervisningstid, som skolerne ud fra lokale behov og udfordringer
vil skulle anvende til at skabe variation i hele skoledagen. Det
fremgår endvidere af forarbejderne, side 20, at klassens tid
fortsat vil skulle indgå i den understøttende
undervisning.
Det bemærkes, at der efter praksis skal afsættes ca.
1 time til klassens tid i den ugentlige undervisning.
Det følger af folkeskolelovens § 16 b, stk. 1, at
kommunalbestyrelsen, for så vidt angår den
understøttende undervisning, kan godkende at fravige
reglerne om en mindste varighed af undervisningstiden i
børnehaveklassen og på 1.-3. klassetrin, jf. § 14
b, stk. 1, nr. 1, i op til 1 skoleår med henblik på
yderligere faglig støtte og undervisningsdifferentiering for
en klasse ved hjælp af ekstra personale i klassen. Skolens
leder kan efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen
ansøge kommunalbestyrelsen herom.
Efter folkeskolelovens § 16 b, stk. 2, kan
kommunalbestyrelsen under samme betingelser som i stk. 1 godkende
at fravige reglerne om en mindste varighed af undervisningstiden
på 4.-9. klassetrin, jf. § 14 b, stk. 1, nr. 2 og 3, for
specialklasser eller specialskoler.
Det fremgår af folkeskolelovens § 16 b, stk. 3, at
kommunalbestyrelsens godkendelse efter stk. 1 og 2 gives klassevis.
Efter folkeskolelovens § 16 b, stk. 4, skal
kommunalbestyrelsen, når bestemmelserne i § 14 b, stk.
1, om en mindste varighed af undervisningstiden fraviges, tilbyde
eleverne plads i skolens skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 7,
eller i et andet relevant fritidstilbud i de timer, som fravigelsen
vedrører, uden særskilt betaling fra
forældrene.
Det følger endvidere af folkeskolelovens § 16 d,
stk. 1, at kommunalbestyrelsen, for så vidt angår den
understøttende undervisning, kan godkende at fravige
reglerne om en mindste varighed af undervisningstiden på
4.-9. klassetrin, jf. § 14 b, stk. 1, nr. 2 og 3, med henblik
på tilrettelæggelse af andre aktiviteter, der
udløser et tilsvarende personaleforbrug i undervisningen.
Undervisningstiden kan afkortes med op til 2 ugentlige
undervisningstimer. Skolens leder kan efter indhentet udtalelse fra
skolebestyrelsen ansøge kommunalbestyrelsen herom. § 16
b, stk. 4, finder tilsvarende anvendelse.
Efter folkeskolelovens § 16 d, stk. 2, kan
kommunalbestyrelsen, for så vidt angår den
understøttende undervisning, godkende at fravige reglerne om
en mindste varighed af undervisningstiden på 7. eller 8.
klassetrin, jf. § 14 b, stk. 1, nr. 3, med henblik på at
give tid til konfirmationsforberedelse på det
pågældende klassetrin, jf. § 53. Skolens leder kan
efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen ansøge
kommunalbestyrelsen herom. Undervisningstiden kan afkortes med op
til 60 undervisningstimer årligt, dog således at der
på 8. klassetrin skal være minimum 90 timer
årligt til den understøttende undervisning. Skolen
skal stille et frivilligt undervisningstilbud til rådighed
for de elever, der ikke deltager i konfirmationsforberedelse.
Med lov nr. 2047 af 14. november 2021 blev § 16 e,
hvorefter kommunerne i skoleåret 2021/22 fik mulighed for at
fravige reglerne om en mindstevarighed af undervisningstiden
på alle klassetrin, indført.
Efter folkeskolelovens § 16 e, stk. 1, kan
kommunalbestyrelsen, for så vidt angår den
understøttende undervisning, godkende at fravige reglerne om
en mindstevarighed af undervisningstiden på alle klassetrin i
skoleåret 2021/22, jf. § 14 b, stk. 1, og § 16 a,
med henblik på tilrettelæggelse af andre aktiviteter,
der udløser et tilsvarende personaleforbrug i
undervisningen, hvis skolens leder vurderer, at det er den rigtige
løsning for at sikre klassens faglige udvikling. Skolens
leder kan efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen
ansøge kommunalbestyrelsen herom.
I henhold til § 16 e, stk. 2, kan kommunalbestyrelsens
godkendelse efter stk. 1 gives årgangs- eller klassevis.
Det følger af § 16 e, stk. 3, at fraviges
bestemmelserne i § 14 b, stk. 1, om en mindstevarighed af
undervisningstiden, skal kommunalbestyrelsen tilbyde eleverne plads
i skolens skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 7, eller i et
andet relevant fritidstilbud i de timer, som fravigelsen
vedrører, uden særskilt betaling fra
forældrene.
Folkeskolelovens § 16 e supplerer således de
gældende bestemmelser i folkeskolelovens § 16 b og
§ 16 d. Det er derfor op til kommunalbestyrelsen at
vælge, hvilken hjemmel til afkortning af skoleugens
længde, der ønskes benyttet.
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser
Der er fortsat behov for at skabe fleksibilitet og frihed for de
enkelte skoler, således der skabes rammer til at løfte
fagligheden og sikre den gode trivsel i skoleåret 2022/23
efter endnu et år, hvor covid-19 har presset både
elever og ansatte i folkeskolen.
Aftalepartierne er derfor enige om, at muligheden for at
konvertere al understøttende undervisning med henblik
på tilrettelæggelse af andre aktiviteter, der
udløser et tilsvarende personaleforbrug i undervisningen,
skal forlænges, sådan at denne mulighed også
gælder for skoleåret 2022/23. Det kan give mulighed for
tolærer- og tovoksenordninger, flere fagtimer, holddeling
eller turboløb i udvalgte fag, hvis skolen vurderer, at det
er et egnet redskab til at understøtte elevernes faglige
udvikling. Konverteringen af understøttende undervisning
forudsætter således fortsat, at de frigivne
personaleressourcer fortsat bliver på skolen.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås på denne baggrund at ændre
angivelsen af det omfattede skoleår fra 2021/22 til 2022/23 i
bestemmelsen i folkeskolelovens § 16 e, stk. 1.
Med dette forslag vil kommunerne fortsat have mulighed for at
afkorte skoleugens længde med al tiden til
understøttende undervisning i skoleåret 2022/23,
så det bliver muligt for skolerne at prioritere andre
aktiviteter, der udløser et tilsvarende personaleforbrug i
undervisningen, hvis skolen vurderer, at det er den rigtige
løsning for at sikre klassens faglige udvikling.
Det kunne f.eks. være til tolærer- og andre
tovoksenordninger, flere fagtimer, holddeling eller
turboforløb i udvalgte fag. Det betyder, at skolen vil
skulle finde tid til de aktiviteter, der normalt indgår i
klassens tid, i den fagopdelte undervisning.
Derudover vil der - ligesom ved andre beslutninger om afkortning
af skoleugens længde - skulle tilbydes eleverne plads i
skolens skolefritidsordning eller i et andet relevant fritidstilbud
i de timer, som fravigelsen af den samlede undervisningstid
vedrører, uden særskilt betaling fra
forældrene.
Konverteringen af understøttende undervisning vil
forudsætte, at de frigivne personaleressourcer bliver
på skolen og bruges i undervisningen. De frigivne ressourcer
vil således ikke kunne overføres til et eventuelt
fritidstilbud, som eleverne måtte være indskrevet i, og
medgå til finansiering af den øgede
åbningstid.
Det vil være kommunalbestyrelsen, der træffer
beslutning om at afkorte skoleugens længde efter
ansøgning fra skolens leder, som forinden har indhentet en
udtalelse fra skolebestyrelsen. Kommunalbestyrelsen vil i denne
forbindelse samtidig skulle tage stilling til finansieringen af den
øgede åbningstid i elevernes fritidstilbud.
Kommunalbestyrelsen vil kunne delegere beslutningen inden for de
sædvanlige rammer herfor.
For nærmere om fuld afkortning af skoleugens længde
henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne
hertil.
2.3. Forlængelse af muligheden for at fravige
kravet om fuld kompetencedækning
2.3.1. Gældende ret
Efter folkeskolelovens § 40, stk. 7, 1. pkt., skal
kommunalbestyrelsen sikre, at lærerne i kommunens
skolevæsen har undervisningskompetence fra
læreruddannelsen eller tilsvarende faglig kompetence i de
obligatoriske fag, som de underviser i
(kompetencedækning).
Herudover kan kommunalbestyrelsen efter folkeskolelovens §
40, stk. 7, 2. pkt., i helt særlige tilfælde med
godkendelse af børne- og undervisningsministeren beslutte at
fravige kravet om undervisningskompetence i 1. pkt.
Med lov nr. 2047 af 14. november 2021 blev bestemmelsen i §
40, stk. 7, 3. pkt., hvorefter kommunerne i skoleåret 2021/22
fik mulighed for generelt at fravige
kompetencedækningsmålsætningen,
indført.
Efter folkeskolelovens § 40, stk. 7, 3. pkt., kan
kommunalbestyrelsen endvidere beslutte at fravige kravet om
undervisningskompetence i 1. pkt. i skoleåret 2021/22.
Folkeskolelovens § 40, stk. 7, blev først
indført ved § 1, nr. 79, i lov nr. 1640 af 26. december
2013 samt ændret ved § 1, nr. 9, i lov nr. 564 af 7. maj
2019 og senest ved § 1, nr. 3, i lov nr. 2047 af 14. november
2021.
Det fremgår af bemærkningerne til ændringen af
bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2018-19 (1. samling), A, L 226
som fremsat, side 26 f, at der ved fuld kompetencedækning
forstås, at 95 pct. af undervisningen i fagene varetages af
lærere, som enten har undervisningskompetence (tidligere
linjefag) fra læreruddannelsen i de fag, de underviser i,
eller har opnået en tilsvarende faglig kompetence via deres
efteruddannelse mv. Det fremgår endvidere, at
kompetencedækningskravet omfatter alle fag i grundskolens
fagrække, jf. folkeskolelovens § 5, stk. 2, elevernes
obligatoriske praktiske/musiske valgfag i 7.-8. klasse, jf.
folkeskolelovens § 9, stk. 8, samt 10. klasse.
Kompetencedækningskravet omfatter ikke grundskoleelevernes
andre valgfag efter folkeskolelovens § 9, stk. 1 og 6.
Det fremgår herudover af bemærkningerne til den
oprindelige bestemmelse, jf. Folketingstidende 2013-14,
Tillæg A, L 51 som fremsat, side 58, at fuld
kompetencedækning gælder på kommuneniveau. Det
følger endvidere af forarbejderne til folkeskolelovens
§ 40, stk. 7, 2. pkt., jf. Folketingstidende 2013-14,
Tillæg A, L 51 som fremsat, side 58, at kommunalbestyrelsen i
helt særlige tilfælde med godkendelse af børne-
og undervisningsministeren kan beslutte at fravige kravet om
undervisningskompetence i forhold til en eller flere bestemte af
kommunens folkeskoler. Det er således forudsat i lovens
forarbejder, at kompetencedækningsmålsætningen
også gælder på skoleniveau.
Efter § 3, stk. 5, i lov nr. 564 af 7. maj 2019 skal
kompetencedækning efter folkeskolelovens § 40, stk. 7,
1. pkt., som ændret ved § 1, nr. 9, i lov nr. 564 af 7.
maj 2019 være nået fra og med skoleåret 2025/26.
Kommunerne skal sikre, at kompetencedækningen løbende
øges, så kompetencedækningen er mindst 90 pct. i
2021.
2.3.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser
Der er fortsat behov for at skabe fleksibilitet og frihed for de
enkelte skoler, således der skabes rammer til at løfte
fagligheden og sikre den gode trivsel i skoleåret 2022/23
efter endnu et år, hvor covid-19 har presset både
elever og ansatte i folkeskolen.
Aftalepartierne er derfor enige om, at denne frihedsgrad
forlænges, sådan at den også gælder for
skoleåret 2022/23. Det betyder, at skolerne i det kommende
skoleår igen har mulighed for at fravige
målsætningen om, at lærerne skal have
undervisningskompetence i de fag de underviser i
(målsætningen om fuld kompetencedækning). Det
giver skolerne en større grad af frihed til at prioritere
andre pædagogiske hensyn, fx "få-lærere
princippet", så klasserne i højere grad kan have de
samme lærere i løbet af skoledagen.
2.3.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås på denne baggrund, at ændre
angivelsen af det omfattede skoleår fra 2021/22 til 2022/23 i
bestemmelsen i folkeskolelovens § 40, stk. 7.
Med forslaget får kommunerne fortsat mulighed for at
fravige kompetencedækningsmålsætningen i
skoleåret 2022/23, så skolerne kan fortsætte med
at prioritere pædagogiske hensyn, fx
"få-lærere-princippet", hvor klasserne i højere
grad kan have de samme lærere i løbet af
skoledagen.
Det vil være kommunalbestyrelsen, der skal træffe
beslutning om at fravige
kompetencedækningsmålsætningen, da
målsætningen som udgangspunkt gælder på
kommuneniveau. Kommunalbestyrelsen vil kunne delegere beslutningen
inden for de sædvanlige rammer herfor.
For nærmere om målsætningen om fuld
kompetencedækning henvises til lovforslagets § 1, nr. 3,
og bemærkningerne hertil.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
De muligheder som indføres med lovforslaget for at sikre
det faglige niveau for elever, hvis undervisning har været
negativt påvirket af håndteringen af covid-19, vurderes
at understøtte delmål 4.1, hvorefter det inden 2030
skal sikres, at alle piger og drenge gennemfører gratis,
inkluderende grundskoleundervisning og ungdomsuddannelse i
høj kvalitet, der fører til relevante og effektive
læringsresultater.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser
og implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget medfører nye muligheder, som kommunerne kan,
men ikke skal, tage i anvendelse ved tilrettelæggelse af
undervisningen i folkeskolen og i kommunale internationale
grundskoler. På den baggrund vurderes lovforslaget hverken at
medføre mer- eller mindreudgifter for kommunerne.
Det bemærkes, at kommunerne skal tilvejebringe den
nødvendige finansiering til øgede åbningstider
i fritidstilbuddene, hvis der træffes beslutning om at
afkorte skoleugens længde efter lovforslagets § 1, nr.
2.
Det vurderes desuden, at principperne for digitaliseringsklar
lovgivning ikke er relevante for lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- eller naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag er den 29. marts 2022 sendt i
høring med frist den 25. april 2022. De modtagne
høringssvar vil blive oversendt til Børne- og
Undervisningsudvalget senest før 1. behandlingen af
lovforslaget. Følgende myndigheder, organisationer m.v. er
blevet hørt:
Ankestyrelsen, Børne- og Kulturchefforeningen,
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, CEPOS, CEVEA, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks
Lærerforening, Danmarks Private Skoler - grundskoler og
gymnasier, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk
Center for Undervisningsmiljø, Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Dansk Metal, Dansk Psykolog Forening, Dansk
Skoleidræt, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Døves Landsforbund, Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier -
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier - Lederne,
Danske Gymnasier, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske
Gymnastik- og IdrætsforeningerDanske
HandicaporganisationerDanske HF og VUC - Bestyrelserne, Danske HF
og VUC - LederneDanske Musik- og Kulturskoler, Danske Regioner,
Danske Skoleelever, Danske SOSU-skoler - Bestyrelserne, Danske
SOSU-skoler, Danske Undervisningsorganisationers Samråd, De
Private Sociale Tilbud (LOS), Det Centrale Handicapråd,
Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig,
Efterskoleforeningen, Erhvervsskolelederne, Erhvervsskolernes
ElevOrganisation, Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, Fag
og Arbejde, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Foreningen af
Danske Døgninstitutioner, Foreningen af Frie Fagskoler,
Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af Socialchefer i
Danmark, Foreningen for Forældre til Elever i Fri- og
Privatskoler, Foreningen til gavn for børn og unge (fobu),
Foreningsfællesskabet Ligeværd, Frie Skolers
Lærerforening, Friskolerne, HvorErDerEnVoksen, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, Klagenævnet for
Specialundervisning, KL, KRAKA, Landsforeningen af 10. klasseskoler
i Danmark, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere (LU),
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Landssamråd for
PPR-chefer, Lilleskolerne , Lærernes Centralorganisation,
OpenDenmark, Private Gymnasier og Studenterkurser, Red Barnet,
Rådet for Børns Læring, Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for
Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte,
Sammenslutningen af Steinerskoler i Danmark, Skolelederforeningen,
Skole og Forældre, Socialpædagogernes Landsforbund,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Team Danmark,
Uddannelsesforbundet, Uddannelseslederne, Ungdomsringen,
Ungdomsskoleforeningen og VUC Bestyrelsesforeningen.
| | 11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja,
angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv
omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner
og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og
regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for implementering
af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre end minimumskrav
i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Gældende lovgivning på
Børne- og Undervisningsministeriets område indeholder
ikke bestemmelser, som giver mulighed for at tilrettelægge
undervisningen i folkeskolen som fjernundervisning.
Efter folkeskolelovens § 16 c, stk. 1,
kan dele af undervisningen organiseres og tilrettelægges som
ekskursioner uden overnatning eller som lejrskoler med overnatning.
Efter bestemmelsens stk. 2 kan skolerejser med overnatning anvendes
som et alternativ til den almindelige undervisning.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.1.1.1. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der indsættes en
ny § 16 c, stk. 3, hvorefter
undervisningen i begrænset omfang vil kunne
tilrettelægges som fjernundervisning, hvis det ud fra en
pædagogisk vurdering er til gavn for den enkelte elev og
tilgodeser klassens samlede behov. Deltagelse i fjernundervisning
vil kun kunne finde sted efter aftale med forældrene, jf.
§ 54.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke
ændre på, at eleverne som den alt overvejende
hovedregel skal være fysisk til stede ved undervisning. Det
foreslås således, at fjernundervisning kun vil kunne
anvendes i begrænset omfang. Dette indebærer, at
fjernundervisning højst kan anvendes i 20 pct. af den
samlede undervisningstid for den enkelte klasse.
Det vil være en betingelse, at
fjernundervisningen i den konkrete situation ud fra en
pædagogisk vurdering skal være til gavn for den enkelte
elev og tilgodese klassens samlede behov.
Dette vil indebære, at beslutningen om
at anvende fjernundervisning vil skulle baseres på en
vurdering af, om hver enkelt elev, der skal deltage i
fjernundervisningen, fagligt og pædagogisk vil have gavn af,
at undervisningen tilrettelægges som fjernundervisning frem
for som tilstedeværelsesundervisning.
Det vil endvidere indebære, at
beslutningen om at anvende fjernundervisning vil skulle baseres
på en vurdering af, om anvendelse af fjernundervisning for en
eller flere elever i klassen vil tilgodese klassens samlede
behov.
Fjernundervisning vil for eksempel kunne
anvendes i situationer, hvor nogle elever, på baggrund af en
pædagogisk vurdering, kan være hjemme og modtage
virtuel undervisning og lave selvstændige opgaver,
gruppearbejde med videre, mens andre elever er på skolen og
modtager fysisk undervisning. Fjernundervisning vil endvidere kunne
anvendes som led i variationen af undervisning eller som led i et
projektforløb, temauger eller lignende, hvor det fagligt og
pædagogisk vurderes hensigtsmæssigt.
Fjernundervisning vil, i henhold til den
foreslåede bestemmelse, derimod ikke kunne anvendes i den
almindelige undervisning af ressource- og kapacitetsmæssige
grunde mv., for eksempel ved fravær eller lokalemæssige
begrænsninger.
Fjernundervisningen vil være en del af
den almindelige undervisning i folkeskolen. Skolerne vil derfor
fortsat have tilsynsforpligtelsen over for eleverne, når der
gøres brug af fjernundervisning. Det betyder i praksis, at
fjernundervisning kun undtagelsesvist vil kunne anvendes i forhold
til de yngre elever.
Forældrene vil endvidere ikke - i det
omfang deres barn er indskrevet i en skolefritidsordning, jf.
folkeskolelovens § 3, stk. 7, eller i et andet relevant
fritidstilbud - have krav på, at deres barn kan opholde sig
der i den periode, hvor der fjernundervises. Fjernundervisning vil
derfor også skulle aftales konkret med forældrene, og
forældrene vil have ret til at afslå, hvis de for
eksempel ikke vurderer, at eleven kan være hjemme i den
pågældende periode.
Da beslutningen om anvendelse af
fjernundervisning beror på en pædagogisk vurdering af
den enkelte elev og klassens behov, vil det være
skolelederen, der har de faglige forudsætninger for at
træffe beslutningen. Skolelederens konkrete beslutninger
vedrørende skolens elever inden for de mål, rammer og
principper, som kommunalbestyrelsen henholdsvis skolebestyrelsen
har fastsat, kan ikke behandles af kommunalbestyrelsen, jf.
folkeskolelovens § 45, stk. 2, 2. pkt.
Det betyder, at skolelederens
pædagogiske ledelse og konkrete beslutninger om elevernes
undervisning som udgangspunkt ligger uden for rammerne af, hvad
kommunalbestyrelsen kan behandle, dvs. hverken på eget
initiativ eller i en prøvelsessituation, eller i
øvrigt at give konkrete tjenestebefalinger om.
Skolelederen træffer ikke alle konkrete
beslutninger vedrørende skolens elever selv, men alle
beslutninger træffes på lederens vegne.
Beføjelserne kan delegeres til det undervisende personale,
som også har de fornødne faglige forudsætninger
for at træffe en beslutning om anvendelse af
fjernundervisning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter den gældende § 16 e, stk. 1,
i folkeskoleloven kan kommunalbestyrelsen, for så vidt
angår den understøttende undervisning, godkende at
fravige reglerne om en mindste varighed af undervisningstiden
på alle klassetrin i skoleåret 2021/22, jf. § 14
b, stk. 1, og § 16 a, med henblik på
tilrettelæggelse af andre aktiviteter, der udløser et
tilsvarende personaleforbrug i undervisningen, hvis skolens leder
vurderer, at det er den rigtige løsning for at sikre
klassens faglige udvikling. Skolens leder kan efter indhentet
udtalelse fra skolebestyrelsen ansøge kommunalbestyrelsen
herom.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.2.1. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at folkeskolelovens § 16 e, stk. 1, videreføres i
overensstemmelse med gældende ret, sådan at den
forlænges til at gælde for skoleåret 2022/23.
Den foreslåede ændring betyder, at
også § 16 e, stk. 2 og stk. 3 har virkning i
skoleåret 2022/23.
Det bemærkes, at den foreslåede
bestemmelse i § 16 e, foreslås ophævet med
udgangen af skoleåret 2022/23, jf. lovforslagets § 6,
stk. 2, og bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter den gældende § 40, stk. 7, 3.
pkt., kan kommunalbestyrelsen beslutte at fravige kravet om
undervisningskompetence i henhold til bestemmelsens 1. pkt. i
skoleåret 2021/22.
For en beskrivelse af gældende ret
henvises til pkt. 2.3.1. i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Det foreslås, at folkeskolelovens § 40, stk. 7, 3. pkt.,
videreføres i overensstemmelse med gældende ret,
sådan at den forlænges til at gælde for
skoleåret 2022/23.
Den foreslåede ændring betyder, at
§ 40, stk. 7, 3. pkt. også har virkning i
skoleåret 2022/23.
Det bemærkes, at den foreslåede
bestemmelse i § 40, stk. 7, 3. pkt., foreslås
ophævet med udgangen af skoleåret 2022/23, jf.
lovforslagets § 6, stk. 2, og bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det følger af den gældende
bestemmelse i folkeskolelovens § 54, stk. 1, at
forældrenes rettigheder efter folkeskolelovens § 3 b,
§ 9, stk. 3 og 4, og §§ 12-14, 19 d, 19 e, 19 f, 20,
22, 27, 33, 34, 36-38 og 51 og de i medfør af loven
fastsatte regler tilkommer den eller de personer, som har
forældremyndigheden over eleven. Elever, der ikke er
undergivet forældrenes myndighed, træffer selv
afgørelse efter § 12, § 14, stk. 6, § 19 d,
§ 19 e, § 19 f, § 20, stk. 1 og 2, § 22, stk.
4, og § 27, stk. 1.
Med den foreslåede ændring
indsættes en henvisning til den foreslåede bestemmelse
i § 16 c stk. 3, i § 54, stk. 1, 1.
pkt.
Det vil medføre, at forældrenes
rettigheder i medfør af § 16 c, stk. 3, tilkommer den
eller de personer, som har forældremyndigheden over
eleven.
Ændringen er en konsekvens af den
foreslåede bestemmelse i § 16 c, stk. 3, 2. pkt.,
hvorefter deltagelse i fjernundervisning kun kan finde sted efter
aftale med forældrene, jf. § 54.
Til §
2
Til nr. 1
Der er ikke på friskoler eller private
grundskoler regulering om undervisningens tilrettelæggelse,
denne tilkommer skolerne. Undervisningen på friskoler og
private grundskoler skal stå mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen, jf. § 1, stk. 2, 1.
pkt., i lov om friskoler og private skoler.
Lov om friskoler og private skoler indeholder
ingen udtrykkelig regulering af, i hvilken udstrækning
fjernundervisning delvist kan træde i stedet for undervisning
med gennemført med lærerens og elevens samtidige
fysiske tilstedeværelse.
Den almindelige undervisning i friskoler og
private grundskoler baserer sig imidlertid på, at eleverne er
fysisk til stede i undervisningen.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.1.1.2. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der indsættes en
ny § 1, stk. 7, i lov om friskoler
og private skoler hvorefter undervisningen i begrænset omfang
vil kunne tilrettelægges som fjernundervisning, hvis det ud
fra en pædagogisk vurdering er til gavn for den enkelte elev
og tilgodeser klassens samlede behov. Deltagelse i
fjernundervisning vil kun kunne finde sted efter aftale med
forældrene.
Herved sikres det, at reglerne om
fjernundervisning på friskoler og private grundskoler er
samstemmende med reglerne på folkeskoleområdet.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke
ændre på, at eleverne som den alt overvejende
hovedregel skal være fysisk til stede ved undervisning. Det
foreslås således, at fjernundervisning kun vil kunne
anvendes i begrænset omfang. Dette indebærer, at
fjernundervisning højst kan anvendes i 20 pct. af den
samlede undervisningstid for den enkelte klasse.
Det vil være en betingelse, at
fjernundervisningen i den konkrete situation ud fra en
pædagogisk vurdering skal være til gavn for den enkelte
elev og tilgodese klassens samlede behov.
Dette vil indebære, at beslutningen om
at anvende fjernundervisning vil skulle baseres på en
vurdering af, om hver enkelt elev, der skal deltage i
fjernundervisningen, fagligt og pædagogisk vil have gavn af,
at undervisningen tilrettelægges som fjernundervisning frem
for som tilstedeværelses-undervisning.
Det vil endvidere indebære, at
beslutningen om at anvende fjernundervisning vil skulle baseres
på en vurdering af, om anvendelse af fjernundervisning for en
eller flere elever i klassen vil tilgodese klassens samlede
behov.
Fjernundervisning vil for eksempel kunne
anvendes i situationer, hvor nogle elever, på baggrund af en
faglig og pædagogisk vurdering, kan være hjemme og
modtage virtuel undervisning og lave selvstændige opgaver,
gruppearbejde med videre, mens andre elever er på skolen og
modtager fysisk undervisning. Fjernundervisning vil endvidere kunne
anvendes som led i variationen af undervisning eller som led i et
projektforløb, temauger eller lignende, hvor det fagligt og
pædagogisk vurderes hensigtsmæssigt.
Fjernundervisning vil, i henhold til den
foreslåede bestemmelse, derimod ikke kunne anvendes i den
almindelige undervisning af ressource- og kapacitetsmæssige
grunde mv., for eksempel ved fravær eller lokalemæssige
begrænsninger.
Fjernundervisningen vil være en del af
den almindelige undervisning. Skolerne vil derfor fortsat have
tilsynsforpligtelsen over for eleverne, når der gøres
brug af fjernundervisning. Det betyder i praksis, at
fjernundervisning kun undtagelsesvist vil kunne anvendes i forhold
til de yngre elever.
Fjernundervisning vil skulle aftales konkret
med forældrene, og forældrene vil have ret til at
afslå, hvis de for eksempel ikke vurderer, at eleven kan
være hjemme i den pågældende periode.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
3
Til nr. 1
Den almindelige undervisning på
efterskoler og frie fagskoler baserer sig på, at eleverne er
fysisk til stede i undervisningen.
Lov om efterskoler og frie fagskoler
indeholder ingen udtrykkelig regulering af, i hvilken
udstrækning fjernundervisning delvist kan træde i
stedet for undervisning med gennemført med lærerens og
elevens samtidige fysiske tilstedeværelse.
Efterskoler og frie fagskoler er imidlertid
kendetegnet ved at størstedelen af eleverne bor på
skolen under kurset. Det fremgår af § 4 i lov om
efterskoler og frie fagskoler, at skolerne kan optage elever, der
under kurset ikke skal bo på skolen.
Det fremgår af § 2, stk. 1, 1.
pkt., at optager en skole elever, der er undervisningspligtige i
henhold til folkeskoleloven, skal skolen tilbyde disse elever en
undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis
kræves i folkeskolen.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.1.1.3. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der indsættes en
ny § 2, stk. 12, hvorefter
undervisningen i begrænset omfang vil kunne
tilrettelægges som fjernundervisning, hvis det ud fra en
pædagogisk vurdering er til gavn for den enkelte elev og
tilgodeser klassens samlede behov. Deltagelse i fjernundervisning
vil kun kunne finde sted efter aftale med forældrene.
Herved sikres det, at reglerne om
fjernundervisning på efterskoler og frie fagskoler er
samstemmende med reglerne i øvrigt på folkeskole og
grundskoleområdet.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke
ændre på, at eleverne som den alt overvejende
hovedregel skal være fysisk til stede ved undervisning. Det
foreslås således, at fjernundervisning kun vil kunne
anvendes i begrænset omfang. Dette indebærer, at
fjernundervisning højst kan anvendes i 20 pct. af den
samlede undervisningstid for den enkelte klasse.
Det vil være en betingelse, at
fjernundervisningen i den konkrete situation ud fra en
pædagogisk vurdering skal være til gavn for den enkelte
elev og tilgodese klassens samlede behov.
Dette vil indebære, at beslutningen om
at anvende fjernundervisning vil skulle baseres på en
vurdering af, om hver enkelt elev, der skal deltage i
fjernundervisningen, fagligt og pædagogisk vil have gavn af,
at undervisningen tilrettelægges som fjernundervisning frem
for som tilstedeværelses-undervisning.
Det vil endvidere indebære, at
beslutningen om at anvende fjernundervisning vil skulle baseres
på en vurdering af, om anvendelse af fjernundervisning for en
eller flere elever i klassen vil tilgodese klassens samlede
behov.
Fjernundervisning vil for eksempel kunne
anvendes i situationer, hvor nogle elever, på baggrund af en
faglig og pædagogisk vurdering, kan være hjemme eller
på deres værelser og modtage virtuel undervisning og
lave selvstændige opgaver, gruppearbejde med videre, mens
andre elever er i klassen og modtager fysisk undervisning.
Fjernundervisning vil endvidere kunne anvendes som led i
variationen af undervisning eller som led i et
projektforløb, temauger eller lignende, hvor det fagligt og
pædagogisk vurderes hensigtsmæssigt.
Fjernundervisning vil, i henhold til den
foreslåede bestemmelse, derimod ikke kunne anvendes i den
almindelige undervisning af ressource- og kapacitetsmæssige
grunde mv.
Fjernundervisningen vil være en del af
den almindelige undervisning. Fjernundervisning vil skulle aftales
konkret med forældrene, og forældrene vil have ret til
at afslå, hvis de for eksempel ikke vurderer, at eleven kan
være hjemme i den pågældende periode.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
4
Til nr. 1
Den almindelige undervisning på
kommunale internationale grundskoler baserer sig på, at
eleverne er fysisk til stede i undervisningen.
Det fremgår af § 4, stk. 1, i lov
om kommunale internationale grundskoler, at kommunale
internationale grundskoler giver undervisning inden for
børnehaveklasse og 1.-9. klassetrin, som står
mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.1.1.4. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der indsættes en
ny § 4, stk. 4, i lov om kommunale
internationale grundskoler hvorefter undervisningen i
begrænset omfang vil kunne tilrettelægges som
fjernundervisning, hvis det ud fra en pædagogisk vurdering er
til gavn for den enkelte elev og tilgodeser klassens samlede behov.
Deltagelse i fjernundervisning vil kun kunne finde sted efter
aftale med forældrene.
Herved sikres det, at reglerne om
fjernundervisning på kommunale internationale grundskoler er
samstemmende med reglerne på folkeskoleområdet og
grundskoleområdet i øvrigt.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke
ændre på, at eleverne som den alt overvejende
hovedregel skal være fysisk til stede ved undervisning. Det
foreslås således, at fjernundervisning kun vil kunne
anvendes i begrænset omfang. Dette indebærer, at
fjernundervisning højst kan anvendes i 20 pct. af den
samlede undervisningstid for den enkelte klasse.
Det vil være en betingelse, at
fjernundervisningen i den konkrete situation ud fra en
pædagogisk vurdering skal være til gavn for den enkelte
elev og tilgodese klassens samlede behov.
Dette vil indebære, at beslutningen om
at anvende fjernundervisning vil skulle baseres på en
vurdering af, om hver enkelt elev, der skal deltage i
fjernundervisningen, fagligt og pædagogisk vil have gavn af,
at undervisningen tilrettelægges som fjernundervisning frem
for som tilstedeværelses-undervisning.
Det vil endvidere indebære, at
beslutningen om at anvende fjernundervisning vil skulle baseres
på en vurdering af, om anvendelse af fjernundervisning for en
eller flere elever i klassen vil tilgodese klassens samlede
behov.
Fjernundervisning vil for eksempel kunne
anvendes i situationer, hvor nogle elever, på baggrund af en
faglig og pædagogisk vurdering, kan være hjemme og
modtage virtuel undervisning og lave selvstændige opgaver,
gruppearbejde med videre, mens andre elever er på skolen og
modtager fysisk undervisning. Fjernundervisning vil endvidere kunne
anvendes som led i variationen af undervisning eller som led i et
projektforløb, temauger eller lignende, hvor det fagligt og
pædagogisk vurderes hensigtsmæssigt.
Fjernundervisning vil, i henhold til den
foreslåede bestemmelse, derimod ikke kunne anvendes i den
almindelige undervisning af ressource- og kapacitetsmæssige
grunde mv., for eksempel ved fravær eller lokalemæssige
begrænsninger.
Fjernundervisningen vil være en del af
den almindelige undervisning. Skolerne vil derfor fortsat have
tilsynsforpligtelsen over for eleverne, når der gøres
brug af fjernundervisning. Det betyder i praksis, at
fjernundervisning kun undtagelsesvist vil kunne anvendes i forhold
til de yngre elever.
Fjernundervisning vil skulle aftales konkret
med forældrene, og forældrene vil have ret til at
afslå, hvis de for eksempel ikke vurderer, at eleven kan
være hjemme i den pågældende periode.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
5
Det følger af den gældende
bestemmelse i § 2, stk. 2, i lov nr. 2047 af 14. november 2021
om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til
håndtering af faglige udfordringer som følge af
covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), at
§ 13 b, stk. 1, 3. pkt., i lov om folkeskolen som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 1, § 16 e i lov om folkeskolen som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, § 40, stk. 7, 3.
pkt., i lov om folkeskolen som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 3, og § 40 a, stk. 1, 2. pkt., i lov om folkeskolen som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 4, ophæves den 1.
august 2022.
Solnedgangsklausulen betyder, at loven alene
finder anvendelse i skoleåret 2021/22, medmindre Folketinget
beslutter, at de foreslåede bestemmelser skal opretholdes og
vedtager dette ved lov.
Den foreslåede bestemmelse i § 5
vil medføre, at bestemmelsen i § 2, stk. 2, i lov nr.
2047 af 14. november 2021 om ændring af lov om folkeskolen
ændres, således at§ 16 e i lov om folkeskolen og
§ 40, stk. 7, 3. pkt., i lov om folkeskolen udgår af
bestemmelsen.
De pågældende bestemmelserne vil
således ikke længere automatisk blive ophævet den
1. august 2022.
Den foreslåede bestemmelsen er en
konsekvens af dette lovforslags § 1, nr. 2-3, hvorefter §
16 e og § 40, stk. 7, 3. pkt. foreslås videreført
i skoleåret 2022/23.
Til §
6
Det foreslås i stk.
1, at loven skal træde i kraft den 1. august 2022.
Det foreslås i stk.
2, at § 16 e i lov om folkeskolen som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 2, og § 40, stk. 7, 3. pkt., i lov om
folkeskolen som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3,
ophæves den 1. august 2023.
Det foreslåede vil indebære, at
§ 16 e, stk. 4, og § 40, stk. 7, 3. pkt., i lov om
folkeskolen, der gennemføres med lovforslaget, automatisk
ophæves, medmindre Folketinget forinden beslutter at
forlænge de ændrede reglers gyldighedsperiode. Herved
understreges det, at loven alene vil finde anvendelse i
skoleåret 2022/23.
Ophævelsen af de foreslåede
ændringer vil således indebære, at retstilstanden
på de to områder forud for skoleåret 2020/21
genindtræder fra og med skoleåret 2023/24. Det betyder,
at kommunerne vil skulle sikre opfyldelse af
kompetencedækningsmålsætningen, og at skoleugens
længde alene vil kunne afkortes i overensstemmelse med
bestemmelserne i folkeskolelovens § 16 b og § 16 d.
Loven vil ikke gælde for
Færøerne og Grønland, da den gældende
folkeskolelov, jf. dennes § 61, lov om friskoler og private
grundskoler m.v., jf. dennes § 45, lov om efterskoler og frie
fagskoler, jf. dennes § 56, lov om kommunale internationale
grundskoler, jf. dennes § 22, ikke gælder for
Færøerne og Grønland og heller ikke kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
ved kgl. Anordning.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1887 af 1. oktober 2021, som
ændret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016,
§ 1 i lov nr. 209 af 5. marts 2019, lov nr. 2047 af 14.
november 2021 og lov nr. xx af xx, foretages følgende
ændringer: | § 16
c. --- Stk.
2. --- | | 1. I § 16 c indsættes som stk. 3: »Stk.
3. Undervisningen kan i begrænset omfang
tilrettelægges som fjernundervisning, hvis det ud fra en
pædagogisk vurdering er til gavn for den enkelte elev og
tilgodeser klassens samlede behov. Deltagelse i fjernundervisning
kan kun finde sted efter aftale med forældrene, jf. §
54.« | § 16 e.
Kommunalbestyrelsen kan, for så vidt angår den
understøttende undervisning, godkende at fravige reglerne om
en mindstevarighed af undervisningstiden på alle klassetrin i
skoleåret 2021/22, jf. § 14 b, stk. 1, og § 16 a,
med henblik på tilrettelæggelse af andre aktiviteter,
der udløser et tilsvarende personaleforbrug i
undervisningen, hvis skolens leder vurderer, at det er den rigtige
løsning for at sikre klassens faglige udvikling. Skolens
leder kan efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen
ansøge kommunalbestyrelsen herom. Stk. 2-3. --- | | 2. I § 16 e, stk. 1, ændres "2021/22"
til: "2022/23". | §
40. --- Stk.
2-6. --- Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at lærerne i kommunens
skolevæsen har undervisningskompetence fra
læreruddannelsen eller tilsvarende faglig kompetence i de
obligatoriske fag, som de underviser i (kompetencedækning).
Kommunalbestyrelsen kan i helt særlige tilfælde med
godkendelse af børne- og undervisningsministeren beslutte at
fravige kravet om undervisningskompetence i 1. pkt. Kommunalbestyrelsen kan endvidere
beslutte at fravige kravet om undervisningskompetence i 1. pkt. i
skoleåret 2021/22. | | 3. I § 40, stk. 7, 3. pkt., ændres
"2021/22" til: "2022/23". | § 54.
Forældrenes rettigheder efter § 3 b, § 9, stk. 3 og
4, og §§ 12-14, 19 d, 19 e, 19 f, 20, 22, 27, 33, 34,
36-38 og 51 og de i medfør af loven fastsatte regler
tilkommer den eller de personer, som har forældremyndigheden
over eleven. Elever, der ikke er undergivet forældrenes
myndighed, træffer selv afgørelse efter § 12,
§ 14, stk. 6, § 19 d, § 19 e, § 19 f, §
20, stk. 1 og 2, § 22, stk. 4, og § 27, stk. 1. Stk.
2. --- | | 4. I § 54, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter "12-14,": "16 c, stk. 3,". | | | § 2 I lov om friskoler og private
grundskoler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1656 af 9.
august 2021, som ændret ved § 1 i lov nr. 397 af 2. maj
2018 og § 1 i lov nr. 563 af 7. maj 2019, foretages
følgende ændring: | §
1. --- Stk.
2-6. --- | | 1. I § 1 indsættes som stk. 7: »Stk.
7. Undervisningen kan i begrænset omfang
tilrettelægges som fjernundervisning, hvis det ud fra en
pædagogisk vurdering er til gavn for den enkelte elev og
tilgodeser klassens samlede behov. Deltagelse i fjernundervisning
kan kun finde sted efter aftale med forældrene.« | | | § 3 I lov om efterskoler og frie fagskoler,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1903 af 6. oktober 2021, foretages
følgende ændring: | § 2
--- Stk.
3-11. --- | | 1. I § 2 indsættes som stk. 12: »Stk.
12. Undervisningen kan i begrænset omfang
tilrettelægges som fjernundervisning, hvis det ud fra en
pædagogisk vurdering er til gavn for den enkelte elev og
tilgodeser klassens samlede behov. Deltagelse i fjernundervisning
kan kun finde sted efter aftale med forældrene.« | | | § 4 I lov om kommunale internationale
grundskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 599 af 20. maj 2019,
som ændret ved § 1 i lov nr. 2155 af 27. november 2021,
foretages følgende ændring: | §
4. --- Stk.
2-3. --- | | 1. I § 4 indsættes som stk. 4: »Stk.
4. Undervisningen kan i begrænset omfang
tilrettelægges som fjernundervisning, hvis det ud fra en
pædagogisk vurdering er til gavn for den enkelte elev og
tilgodeser klassens samlede behov. Deltagelse i fjernundervisning
kan kun finde sted efter aftale med forældrene.« | | | § 5 I lov nr. 2047 af 14. november 2021
ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til
håndtering af faglige udfordringer som følge af
covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22)
foretages følgende ændring: | §
2. --- Stk. 2.
§ 13 b, stk. 1, 3. pkt., i lov om folkeskolen som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 1, § 16 e i lov om folkeskolen som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, § 40, stk. 7, 3.
pkt., i lov om folkeskolen som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 3, og § 40 a, stk. 1, 2. pkt., i lov om folkeskolen som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 4, ophæves den 1.
august 2022. | | 1. I § 2, stk. 2, udgår: ", § 16 e
i lov om folkeskolen som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2,
§ 40, stk. 7, 3. pkt., i lov om folkeskolen som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 3,". |
|
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | Lovforslaget | | § 1 I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1887 af 1. oktober 2021, som
ændret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016,
§ 1 i lov nr. 209 af 5. marts 2019, lov nr. 2047 af 14.
november 2021 og lov nr. xx af xx, foretages følgende
ændringer: | § 16
c. --- Stk.
2. --- | 1. I § 16 c indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
Undervisningen kan i begrænset omfang tilrettelægges
som fjernundervisning, hvis det ud fra en pædagogisk
vurdering er til gavn for den enkelte elev og tilgodeser klassens
samlede behov. Deltagelse i fjernundervisning kan kun finde sted
efter aftale med forældrene, jf. § 54.« | § 16 e.
Kommunalbestyrelsen kan, for så vidt angår den
understøttende undervisning, godkende at fravige reglerne om
en mindstevarighed af undervisningstiden på alle klassetrin i
skoleåret 2021/22, jf. § 14 b, stk. 1, og § 16 a,
med henblik på tilrettelæggelse af andre aktiviteter,
der udløser et tilsvarende personaleforbrug i
undervisningen, hvis skolens leder vurderer, at det er den rigtige
løsning for at sikre klassens faglige udvikling. Skolens
leder kan efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen
ansøge kommunalbestyrelsen herom. Stk. 2-3. --- | 2. I § 16 e, stk. 1, ændres "2021/22"
til: "2022/23". | §
40. --- Stk.
2-6. --- Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at lærerne i kommunens
skolevæsen har undervisningskompetence fra
læreruddannelsen eller tilsvarende faglig kompetence i de
obligatoriske fag, som de underviser i (kompetencedækning).
Kommunalbestyrelsen kan i helt særlige tilfælde med
godkendelse af børne- og undervisningsministeren beslutte at
fravige kravet om undervisningskompetence i 1. pkt. Kommunalbestyrelsen kan endvidere beslutte
at fravige kravet om undervisningskompetence i 1. pkt. i
skoleåret 2021/22. | 3. I § 40, stk. 7, 3. pkt., ændres
"2021/22" til: "2022/23". | § 54.
Forældrenes rettigheder efter § 3 b, § 9, stk. 3 og
4, og §§ 12-14, 19 d, 19 e, 19 f, 20, 22, 27, 33, 34,
36-38 og 51 og de i medfør af loven fastsatte regler
tilkommer den eller de personer, som har forældremyndigheden
over eleven. Elever, der ikke er undergivet forældrenes
myndighed, træffer selv afgørelse efter § 12,
§ 14, stk. 6, § 19 d, § 19 e, § 19 f, §
20, stk. 1 og 2, § 22, stk. 4, og § 27, stk. 1. Stk.
2. --- | 4. I § 54, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter "12-14,": "16 c, stk. 3,". | | § 2 I lov om friskoler og private grundskoler
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1656 af 9. august 2021, som
ændret ved § 1 i lov nr. 397 af 2. maj 2018 og § 1
i lov nr. 563 af 7. maj 2019, foretages følgende
ændring: | §
1. --- Stk.
2-6. --- | 1. I § 1 indsættes som stk. 7: »Stk. 7.
Undervisningen kan i begrænset omfang tilrettelægges
som fjernundervisning, hvis det ud fra en pædagogisk
vurdering er til gavn for den enkelte elev og tilgodeser klassens
samlede behov. Deltagelse i fjernundervisning kan kun finde sted
efter aftale med forældrene.« | | § 3 I lov om efterskoler og frie fagskoler,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1903 af 6. oktober 2021, foretages
følgende ændring: | § 2
--- Stk.
3-11. --- | 1. I § 2 indsættes som stk. 12: »Stk.
12. Undervisningen kan i begrænset omfang
tilrettelægges som fjernundervisning, hvis det ud fra en
pædagogisk vurdering er til gavn for den enkelte elev og
tilgodeser klassens samlede behov. Deltagelse i fjernundervisning
kan kun finde sted efter aftale med forældrene.« | | § 4 I lov om kommunale internationale
grundskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 599 af 20. maj 2019,
som ændret ved § 1 i lov nr. 2155 af 27. november 2021,
foretages følgende ændring: | §
4. --- Stk.
2-3. --- | 1. I § 4 indsættes som stk. 4: »Stk. 4.
Undervisningen kan i begrænset omfang tilrettelægges
som fjernundervisning, hvis det ud fra en pædagogisk
vurdering er til gavn for den enkelte elev og tilgodeser klassens
samlede behov. Deltagelse i fjernundervisning kan kun finde sted
efter aftale med forældrene.« | | § 5 I lov nr. 2047 af 14. november 2021
ændring af lov om folkeskolen (Fri-hedsgrader til
håndtering af faglige udfordringer som følge af
covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22)
foretages følgende ændring: | §
2. --- Stk. 2. §
13 b, stk. 1, 3. pkt., i lov om folkeskolen som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 1, § 16 e i lov om folkeskolen som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 2, § 40, stk. 7, 3. pkt., i lov
om folkeskolen som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, og
§ 40 a, stk. 1, 2. pkt., i lov om folkeskolen som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 4, ophæves den 1. august 2022. | 1. I § 2, stk. 2, udgår: ", § 16 e
i lov om folkeskolen som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2,
§ 40, stk. 7, 3. pkt., i lov om folkeskolen som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 3,". |
|