Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 2. juni 2022
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (S, EL og DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (V og LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (RV) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede
ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til de
stillede ændringsforslag.
Et sjette
mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede
ændringsforslag.
Et syvende
mindretal i udvalget (Hans Kristian Skibby (UFG)) vil ved 2.
behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget og de
stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Alternativet,
Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre og Nye Borgerlige
Venstres og Nye Borgerliges medlemmer af
udvalget noterer sig, at regeringens forslag vil gøre det
dyrere at være dansker, og at det især rammer de danske
husstande med de laveste indkomster hårdest, jf.
skatteministerens svar under udvalgsbehandlingen.
Det har været en prioritet for
Venstre og Nye Borgerlige, at konsekvenserne af lovforslaget
klarlægges og tydeliggøres, da det lovforberedende
arbejde har været utilstrækkeligt, for så vidt
angår beregningsgrundlaget af forslagets økonomiske
konsekvenser, herunder overvæltningen til kunderne og
omfanget af, hvordan skatten forringer danskernes økonomiske
tryghed i privatøkonomien.
Venstre og Nye Borgerlige finder det dybt
bekymrende, at skatteministeren ikke er i stand til over for
Skatteudvalget at redegøre for, hvor mange danskere der
rammes af overvæltningen af særskatten på
finansiel virksomhed, og at skatteministeren anvender
utilstrækkelig information såsom omtale af en artikel
fra dagbladet Børsen som dokumentation for fordelingen af de
økonomiske konsekvenser. Det betyder, at forslaget vil
udmønte en ny skat for basale finansielle produkter, som
danske familier er afhængige af, uden at Skatteministeriet
kender hverken forslagets omfang eller de reelle
samfundsøkonomiske omkostninger.
Venstre og Nye Borgerlige er bekymrede
over, at regeringen fortsætter med at indføre nye
skatter over for danskerne. Regeringen har indført mere end
40 nye skatter siden sidste folketingsvalg. I en tid, hvor
danskerne mærker et massivt prispres og deres indkomster
derfor bliver mindre værd, gør det ekstra ondt med
regeringens yderligere skatter.
Venstre og Nye Borgerlige finder desuden,
at regeringens besvarelser, i forhold til om lovforslaget lever op
til EU-retten, er upræcise. Det efterlader en bekymring for,
om regeringen har sikret sig, at lovforslaget lever op til
EU-retten.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at DF har stort fokus på, hvordan den del af
aftalen, der handler om de digitale salgsregistreringssystemer,
bliver implementeret. DF har en forventning om, at denne del af
aftalen vil give et større provenu end beregnet. Hvis dette
sker, forventer DF, at der indkaldes til forhandlinger, så
der kan nedjusteres på andre finansieringsinitiativer i
aftalen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et mindretal (S, V,
EL, DF og LA):
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 17 A indsættes i stk. 1 som 5.
pkt.:
»Indkomstårets skattemæssige
afskrivninger, herunder straksfradrag efter afskrivningslovens
§ 18, medregnes til den del af indkomsten, der forhøjes
efter 1. og 2. pkt., i forhold til hvor stor en del perioden som
finansielt selskab udgør af selskabets
indkomstår.«
[Fordeling af skattemæssige
afskrivninger, når et selskab kun har været et
finansielt selskab i en del af indkomståret]
2) I
den under nr. 1 foreslåede § 17 A indsættes i stk. 3 som nr.
14:
»14)
Udenlandske selskaber og faste driftssteder i udlandet, der
indgår i en international sambeskatning efter § 31 A og
udøver virksomhed svarende til virksomhed, der i Danmark
udøves af selskaber omfattet af nr. 1-12.«
[Tydeliggørelse af, hvilke
selskaber der ved valg af international sambeskatning er
finansielle selskaber]
Til § 2
3) I
det under nr. 1 foreslåede § 17, stk. 2, nr. 4, ændres
»i indkomståret« til: »for
indkomståret«.
[Præcisering af, hvilke
oplysninger om den forhøjede selskabsskat for finansielle
selskaber der vil fremgå af de åbne skattelister]
Til § 4
4) I
det under nr. 1 foreslåede § 8 N, stk. 3, indsættes i 2. pkt. efter »de udgifter«:
»omfattet af stk. 1 og 2«.
[Lønudgifter i udenlandske
ikkesambeskattede selskaber og faste driftssteder medregnes ikke
under fradragsloftet]
Bemærkninger
Til nr. 1
Når et selskab kun har været et
finansielt selskab i en del af indkomståret, skal der efter
den ved lovforslaget foreslåede bestemmelse i § 17 A,
stk. 1, 4. pkt., foretages en indkomstopgørelse efter
skattelovgivningens almindelige regler for denne del af
indkomståret, og kun denne del af indkomsten skal
forhøjes efter de i lovforslaget foreslåede
bestemmelser i § 17 A, stk. 1, 1. eller 2. pkt.
Med ændringsforslaget foreslås
der indsat en bestemmelse om, hvordan der skal forholdes med hensyn
til skattemæssige afskrivninger og straksfradrag efter
afskrivningslovens § 18, når et selskab kun i en del af
indkomståret har været et finansielt selskab omfattet
af reglerne om den forhøjede selskabsskat, jf. den ved
lovforslaget foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens
§ 17 A.
Indtægter og udgifter, der efter
almindelige skatteretlige periodiseringsprincipper
(retserhvervelses- og pligtpådragelsesprincippet) eller efter
særlige skatteretlige periodiseringsregler skal
henføres til den periode, hvor selskabet har været et
finansielt selskab, vil dermed skulle medregnes ved
opgørelsen af den del af indkomsten, der skal
faktorforhøjes. Dette gælder også, hvor
selskabet har udnyttet muligheden for straksafskrivninger, jf.
afskrivningslovens § 6, og udgiften er afholdt i den periode,
hvor selskabet har været et finansielt selskab.
Skattemæssige afskrivninger, som et
selskab har foretaget for det pågældende
indkomstår, kan imidlertid ikke henføres til et
bestemt tidspunkt i indkomståret.
Efter afskrivningslovens § 18 kan
udgifter til ombygning eller forbedring af afskrivningsberettigede
bygninger og installationer fradrages straks, når
indkomstårets udgift til vedligeholdelse, ombygning og
forbedring ikke overstiger 5 pct. af afskrivningsgrundlaget for den
bygning eller installation, som udgifterne vedrører, for
året før det indkomstår, hvori udgiften kan
fradrages. Størrelsen af straksfradraget afhænger
dermed ligesom skattemæssige afskrivninger af
afskrivningsgrundlaget for bygningen eller installationen, og
straksfradraget kan ligesom skattemæssige afskrivninger ikke
henføres til et bestemt tidspunkt i indkomståret.
Den ved ændringsforslaget
foreslåede bestemmelse vil indebære, at
skattemæssige afskrivninger og straksfradrag efter
afskrivningslovens § 18 skal fordeles forholdsmæssigt
mellem den periode, hvor selskabet har været et finansielt
selskab, og den resterende del af indkomståret. Et selskab,
der f.eks. har været et finansielt selskab i 5 af
indkomstårets 12 måneder, vil således skulle
medregne 5/12 af indkomstårets afskrivninger og straksfradrag
efter afskrivningslovens § 18 ved opgørelsen af
indkomsten i den periode, hvori selskabet har været et
finansielt selskab.
Til nr. 2
Valg af international sambeskatning efter
selskabsskattelovens § 31 A indebærer, at hele
koncernens indkomst skal opgøres efter danske
indkomstopgørelsesregler og beskattes med danske
selskabsskattesatser. Indkomsten i samtlige udenlandske
koncernselskaber og i samtlige de danske koncernselskabers faste
driftssteder i udlandet bliver således beskattet i Danmark
efter samme regler som dem, der gælder, når et selskab,
der er skattemæssigt hjemmehørende i Danmark,
udøver tilsvarende aktiviteter her i landet.
Lovforslagets bestemmelser om, hvilke
danske selskaber der anses for finansielle selskaber, fremgår
af forslaget til selskabsskattelovens § 17 A, stk. 3, nr.
1-12. Disse bestemmelser henviser til specifikke bestemmelser i den
danske finansielle lovgivning, der vedrører udøvelse
af finansielle aktiviteter her i landet, og som ikke er direkte
anvendelige på udenlandske selskaber eller faste driftssteder
af danske selskaber, der udøver tilsvarende aktiviteter i
udlandet.
Den ved ændringsforslaget
foreslåede bestemmelse fastslår, at den
forhøjede selskabsskat vil skulle pålægges
indkomst i udenlandske selskaber og faste driftssteder i udlandet,
når de indgår i en international sambeskatning og
udøver aktiviteter, der ved udøvelse i Danmark
beskattes med den forhøjede selskabsskat.
Hensigten er at tydeliggøre, at
aktiviteter, der udøves af de selskaber, der indgår i
en international sambeskatning, pålægges den
forhøjede selskabsskat i helt samme omfang, uanset om
aktiviteterne udøves her i landet eller i udlandet. Det
tydeliggøres herved også, at eventuelle forskelle
mellem danske og udenlandske regler om finansielt tilsyn er uden
betydning for, om udenlandsk indkomst, der indgår i en
international sambeskatning, er omfattet af reglerne om den
forhøjede selskabsskat for finansielle selskaber.
Til nr. 3
Efter den i lovforslagets § 2, nr. 1,
foreslåede bestemmelse i skattekontrollovens § 17, stk.
1, nr. 4, skal den beregnede skat i indkomståret, der er en
følge af forhøjelsen af den skattepligtige indkomst
efter selskabsskattelovens § 17 A, fremgå af de
åbne skattelister.
De beregnede skatter, der vil skulle
fremgå af de åbne skattelister, er de skatter, der er
beregnet for, og ikke i, et givet indkomstår. Ved
ændringsforslaget foreslås det at præcisere
ordlyden af forslaget til skattekontrollovens § 17, stk. 1,
nr. 4, i overensstemmelse hermed.
Til nr. 4
Efter ligningslovens § 8 N, stk. 1,
kan virksomheder ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst fradrage erhvervsmæssige lønudgifter til
personer i ansættelsesforhold, bestyrelseshonorarer og
erhvervsmæssige udgifter tilknyttet
ansættelsesforholdet eller bestyrelseshvervet. Ligningslovens
§ 8 N er en udvidelse af fradragsretten i forhold til
driftsomkostningsbegrebet i statsskattelovens § 6, stk. 1,
litra a, og omfatter ud over lønudgifter m.v., der er
afholdt i forbindelse med virksomhedens løbende drift,
også udgifter til medarbejdere, der beskæftiger sig med
opgaver, der ikke alene relaterer sig til den løbende drift,
men også til etablering, omstrukturering og udvidelse af
virksomhed.
Ligningslovens § 8 N, stk. 1, omfatter
kun udgifter, der afholdes direkte til fordel for virksomhedens
egne ansatte og bestyrelsesmedlemmer. Af ligningslovens § 8 N,
stk. 2, følger dog, at betaling for erhvervsmæssige
udgifter omfattet af stk. 1 kan fradrages hos et betalende selskab,
hvis det betalende og det modtagende selskab er sambeskattede efter
selskabsskattelovens §§ 31 eller 31 A. Denne bestemmelse
sikrer, at der er fradragsret på sambeskatningsniveau, uanset
hvilket selskab i koncernen der faktisk har afholdt udgifterne.
Efter den i lovforslagets § 4, nr. 1,
foreslåede bestemmelse i ligningslovens § 8 N, stk. 3,
1. pkt., skal der efter stk. 1 og 2 samlet ikke kunne fradrages
udgifter for mere end et grundbeløb på 6.339.800 kr.
(2010-niveau) for en person i et indkomstår. Efter forslaget
vil loftet over fradrag for lønudgifter skulle gælde
for alle de virksomheder, der har adgang til at fradrage
erhvervsmæssige lønudgifter m.v. efter ligningslovens
§ 8 N, stk. 1 og 2.
Det foreslås endvidere i
lovforslagets forslag til ligningslovens § 8 N, stk. 3, 2.
pkt., at fradragsloftet i forslaget til § 8 N, stk. 3, 1.
pkt., vil skulle omfatte udgifter, der hos personen, som udgiften
vedrører, skal medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst eller beskattes som en
arbejdsmarkedsbidragspligtig ydelse efter
arbejdsmarkedsbidragsloven, eller, såfremt personen ikke er
skattepligtig her til landet, ville have været beskattet som
en arbejdsmarkedsbidragspligtig ydelse efter
arbejdsmarkedsbidragsloven, såfremt personen var
skattepligtig her til landet.
Af bemærkningerne til lovforslagets
forslag til ligningslovens § 8 N, stk. 3, 2. pkt.,
fremgår, at hvis en person ansat i et udenlandsk selskab
arbejder for et dansk koncernforbundet selskab og personen er
skattepligtig her til landet, vil fradragsloftet også
gælde for denne persons løn. I bemærkningerne
anføres det endvidere, at dette vil gælde, uanset om
lønudgiften viderefaktureres til det danske selskab med en
armslængdeaflønning som en kontrolleret transaktion,
eller om det danske selskab skal anses som rette
omkostningsbærer, da personens løn er
arbejdsmarkedsbidragspligtig her til landet.
Det foreslås med den ved
ændringsforslaget foreslåede bestemmelse tydeliggjort,
at også ligningslovens § 8 N, stk. 3, 2. pkt., kun vil
skulle omfatte de udgifter, der er fradragsberettigede efter de
gældende bestemmelser i ligningslovens § 8 N, stk. 1 og
2.
Ændringsforslaget vil
tydeliggøre, at lønudgifter, der er afholdt af et
udenlandsk ikkesambeskattet koncernselskab eller fast driftssted,
ikke vil blive omfattet af fradragsloftet. Dette vil også
gælde, selv om den pågældende ansatte
udfører opgaver for det danske koncernselskab og det danske
selskab yder et vederlag herfor til et udenlandsk ikkesambeskattet
koncernselskab eller fast driftssted. Et sådant vederlag ydet
af det danske koncernselskab vil kunne være
fradragsberettiget efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra
a, som almindelige driftsomkostninger i det danske selskab, men
vederlaget vil hverken være omfattet af den udvidede
fradragsret efter ligningslovens § 8 N, stk. 1 og 2, eller af
det foreslåede loft over fradragsretten for
lønudgifter.
Det bemærkes, at fradragsloftet
også efter den ved ændringsforslaget foreslåede
affattelse vil kunne finde anvendelse, hvis ansættelsen i
f.eks. et udenlandsk ikkesambeskattet koncernselskab vil kunne
anses for et arrangement, der er tilrettelagt med det
hovedformål, eller der som et af hovedformålene har at
omgå fradragsloftet. I et sådant tilfælde vil det
i medfør af ligningslovens § 3, stk. 1, være
muligt at bortse fra det kunstige ansættelsesforhold i det
udenlandske ikkesambeskattede selskab, således at personen
anses for ansat i det danske selskab, der afholder
lønudgifterne.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. april 2022
og var til 1. behandling den 21. april 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 1. februar 2022 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 130. Den 6. april 2022 sendte
skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Høring
Udvalget har den 11. maj 2022 afholdt en
høring om lovforslaget. Materialet fra høringen er
omdelt som bilag 6-9.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 14
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
4 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til skatteministeren til mundtlig
besvarelse, som ministeren har besvaret i et åbent
samråd den 18. maj 2022.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
79 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse. Ministeren har besvaret spørgsmål nr.
1-78. Udvalget forventer, at svaret på spørgsmål
79 oversendes til udvalget inden 2. behandling af lovforslaget.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Jens Joel (S) Anne Paulin (S) fmd. Anders Kronborg (S) Kasper Sand
Kjær (S) Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S)
Carl Valentin (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Rasmus Nordqvist (SF)
Kathrine Olldag (RV) Susan Kronborg (RV) Rune Lund (EL)
Søren Søndergaard (EL) Louise Schack Elholm (V) Anne
Honoré Østergaard (V) Anne Rasmussen (V) Torsten
Schack Pedersen (V) Kim Valentin (V) Kenneth Mikkelsen (V) nfmd. Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (UFG) René Christensen (DF) Rasmus Jarlov
(KF) Mona Juul (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen
(LA)
Frie Grønne, Alternativet,
Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 9 | |