Betænkning afgivet af Social- og
Ældreudvalget den 12. maj 2022
1. Ændringsforslag
Social- og ældreministeren har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget finder det
positivt, at lovforslaget styrker retssikkerheden for borgere
på socialområdet og skærper det kommunalpolitiske
fokus på retssikkerheden og sagsbehandlingen i de enkelte
kommuner. For V er det helt afgørende, at retssikkerheden og
tilliden på handicapområdet styrkes.
Omgørelsesprocenterne på danmarkskortene og
erfaringerne fra taskforcen på handicapområdet har
vist, at kvaliteten i kommunernes sagsbehandling på
socialområdet er udfordret, hvorfor V finder det positivt, at
dette lovforslag skærper kravene til kommunalbestyrelsens
behandling af danmarkskortene, herunder kan afgøre, hvorvidt
der er behov for at udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den
juridiske kvalitet i kommunernes sagsbehandling.
V mener, at borgernes retssikkerhed skal
forbedres markant, så vi kan sikre, at borgerne får den
hjælp, de er berettiget til i første omgang.
V opfordrer på det kraftigste
regeringen til at indkalde Folketingets partier til forhandlinger
på baggrund af evalueringen af det specialiserede
socialområde, så Folketinget kan træffe de
nødvendige beslutninger for at sikre en bedre retssikkerhed
på social- og handicapområdet.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget er et mindre tiltag for at styrke
retssikkerheden og for at ændre praksis på
handicapområdet. Rigsrevisionen vurderer i sin beretning fra
marts 2022, at der er brug for, at Folketinget tager stilling til
strukturelle problemer på handicapområdet. Forslaget
skærper kravene til kommunernes behandling af
danmarkskortet.
RV lægger vægt på, at det
fremgår af høringssvarene, at Danske
Handicaporganisationer, Justitia og Ældre Sagen vurderer, at
lovforslaget er positivt, men ikke tilstrækkeligt. RV
lægger vægt på, at parterne ønsker en
evaluering, og at danmarkskortet omfatter flere af servicelovens
bestemmelser. Høringssvarene kommer med en række
konstruktive forslag til en styrkelse af lovforslaget, herunder
bl.a. krav om, at handleplanerne skal forholde sig til en eventuel
styrkelse af sagsbehandlernes juridiske kompetence og processer til
borgerinddragelse i sagsbehandlingen.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget
bemærker, at lovforslaget har til formål at styrke
retssikkerheden og forbedre sagsbehandlingen for borgerne på
socialområdet. DF bemærker i den forbindelse, at
lovforslaget udmønter dele af temaet om skærpet
opfølgning og tilsyn med kommunerne i initiativet om bedre
retssikkerhed og tillid på handicapområdet, der
indgår i den politiske aftale om udmøntning af
reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet for 2022-2025. Aftalen er bl.a.
indgået af regeringen og Dansk Folkeparti. DF finder det
vigtigt at styrke den juridiske kvalitet af kommunernes
sagsbehandling. DF støtter endvidere udvidelsen af
kommunalbestyrelsernes forpligtelse til at drøfte resultater
og konklusioner fra Ankestyrelsen, der er af betydning for
kommunen. DF kan på den baggrund støtte lovforslaget.
DF støtter endvidere det af regeringen stillede
ændringsforslag, der er en teknisk ændring.
Karina Adsbøl (UFG), Liselott
Blixt (UFG) og Marie Krarup (UFG)
Karina Adsbøl (UFG), Liselott Blixt
(UFG) og Marie Krarup (UFG) bakker op om lovforslaget ud fra en
betragtning om, at lovforslaget sender et signal om, at der skal
være bedre styr på kvaliteten af kommunernes
sagsbehandling, men lovforslaget er desværre ikke
tilstrækkelig ambitiøst til for alvor at kunne
forbedre kvaliteten af den sagsbehandling,
der foregår i kommunerne på socialområdet. Der er
fortsat et meget udtalt behov for at sikre, at det ikke kan betale
sig for kommunerne at træffe forkerte afgørelser.
Dette kan f.eks. ske ved at etablere en retssikkerhedsfond, som
kommunerne skal indbetale deres besparelser fra fejlagtige
afgørelser til, og som skal kompensere borgerne, når
der sker fejl i sagsbehandlingen. Samtidig mangler vi fortsat at
blive præsenteret for evalueringen af det specialiserede
socialområde.
Det haster meget med at få skabt
forbedringer på området, både
retssikkerhedsmæssigt og kvalitetsmæssigt. Dette
lovforslag er ikke tilstrækkeligt til for alvor at
gøre en forskel, hvorfor regeringen hurtigst muligt
bør fremsende konklusionerne fra evalueringen af det
specialiserede socialområde og indkalde til forhandlinger
på området.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af social- og
ældreministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 2
affattes således:
»2. I §
79 a, stk. 2, 1. pkt., der bliver stk. 3, 1. pkt.,
ændres »undersøgelsens resultater har givet
anledning til« til: »kommunalbestyrelsen har besluttet
at iværksætte«.«
[Teknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 2, er det
foreslået, at formuleringen »undersøgelsens
resultater har givet anledning« i § 79 a, stk. 2, 1.
pkt., i retssikkerhedsloven, der med lovforslaget bliver stk. 3, 1.
pkt., ændres til »kommunalbestyrelsen har besluttet at
iværksætte«. Ved en fejl er ordet
»til« i den gældende formulering ikke medtaget.
Det skal således rettelig være formuleringen
»undersøgelsens resultater har givet anledning
til«, der ændres. Med ændringsforslaget
korrigeres dette. Der er således tale om en teknisk
ændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts
2022 og var til 1. behandling den 19. april 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og ældreministeren sendte den 14. december 2021 dette udkast
til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 75. Den 30. marts 2022
sendte social- og ældreministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til social- og ældreministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Orla Hav (S) Daniel Toft
Jakobsen (S) Malte Larsen (S) Jan Johansen (S) Rasmus Stoklund (S)
Trine Torp (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten
Normann Andersen (SF) fmd.
Christina Thorholm (RV) Susan Kronborg (RV) Pernille Skipper (EL)
Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT) Pia
Kjærsgaard (DF) Anni Matthiesen (V) Stén Knuth (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Jane Heitmann (V)
Karina Adsbøl (UFG) nfmd.
Liselott Blixt (UFG) Marie Krarup (UFG) Brigitte Klintskov Jerkel
(KF) Mette Abildgaard (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen
(LA)
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |