Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 9. december 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget. Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 1, og justitsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 2-7 til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at Venstre kan støtte forslaget, herunder
bestemmelsen om indskrænkning af strafrabatten ved
langsommelig efterforskning. Dette kan teoretisk set
medføre, at sagerne i fremtiden får lov at ligge med
endnu længere efterforskningstid. Forslaget skal ikke
på nogen måde benyttes til legitimation herfor, og
således foranlediget ønsker Venstre, at
Justitsministeriet i højere omfang fører tilsyn med,
at sagsbehandlingstiden ikke forlænges af denne grund.
Med forslaget etableres der herudover en
særlig politienhed til varetagelse af komplicerede
økonomiske og organiserede forbrydelser, og enheden skal
fysisk oprettes med kontor i København og i Aarhus.
Herudover skal SØIK fortsat bestå, jf. forslagets
bemærkninger, side 18. Reelt set er der en risiko for, at
eksempelvis alvorlige økonomiske forbrydelsers
efterforskning - der i dag henligger hos SØIK under i
forvejen meget lang sagsbehandlingstid - fremover deles eller
spredes til tre enheder med endnu længere sagsbehandlingstid
til følge. Venstre ønsker, at Justitsministeriet i
højere omfang end hidtil kontrollerer, at
sagsbehandlingstiden og ikke mindst antallet af tiltaleopgivelser
ikke stiger som følge af etableringen af nu reelt tre
kontorer til behandling af disse sager.
Endelig bemærker Venstre, at det af
forslaget fremgår, at personfarlige sager skal opprioriteres,
uden at det samtidig nævnes, hvilke sager der skal
nedprioriteres. Dette virker ikke realistisk, og justitsministeren
opfordres derfor til at fremlægge forslag til
tidsmæssige besparelser i den almindelige sagsbehandling og
de derom gældende regler, der kan retfærdiggøre
forventningen om opprioritering af personfarlige sager.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget finder det vigtigt, at internationale sanktionssager, som
sagen om Dan Bunkering, aldrig igen kan henvises til en
politikreds, som ikke har kompetencer til at efterforske den.
Sådanne alvorlige sager henhører i den særlige
efterforskningsenhed, og derfor har SF stillet
ændringsforslag, der skal sikre, at den særlige
efterforskningsenhed (NSK) er enekompetent til at behandle denne
type sager, medmindre sagen behandles af PET.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
1) I
den under nr. 3 foreslåede § 110 a indsættes i stk. 1 som 2.
pkt.:
»Sager efter straffelovens § 110 c anses
for omfattet af 1. pkt., medmindre sagen behandles af Politiets
Efterretningstjeneste.«
[Eksplicit henvisning til
straffelovens 110 c om sanktionssager]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
2) I
den under nr. 3 foreslåede § 110 b indsættes i stk. 3 efter »terrorfinansiering
eller«: »andre«.
[Sproglig præcisering]
3) I
den under nr. 3 foreslåede § 110 b indsættes i stk. 7, 3. pkt., efter
»terrorfinansiering eller«: »andre«.
[Sproglig præcisering]
Til § 3
4) Nr. 2
affattes således:
»2. I §
26, stk. 4, 2. pkt., der bliver stk. 6, 2. pkt.,
ændres »beslutter« til:
»foranstalter«, og efter »underretning«
indsættes: »beslutningen om«.«
[Lovteknisk præcisering]
5) Nr. 6
affattes således:
»6. I §
55, stk. 3, § 62, stk. 3, § 64 a, stk. 3, § 68, stk.
3, og § 78, stk. 1, 2.
pkt., og stk. 2 og 5, ændres »§ 26, stk. 1 og 3
og stk. 4, 1. pkt.,« til: »§ 26, stk. 1 og 3, stk.
4, 1. pkt., og stk. 6, 1. pkt.,«.«
[Lovteknisk præcisering]
6)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
78 a, stk. 1 ændres »§ 26, stk. 1 eller 3,
eller stk. 4, 1. pkt.,« til: »§ 26, stk. 1 og 3,
stk. 4, 1. pkt., og stk. 6, 1. pkt.,«.«
[Lovteknisk præcisering]
Til § 19
7) Nr. 1
affattes således:
»1 I § 1,
stk. 1, ændres »Rigspolitichefen« til:
»politiet«.«
[Lovteknisk præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter den foreslåede bestemmelse i
retsplejelovens § 110 a, stk. 1, varetager National Enhed for
Særlig Kriminalitet for hele landet efterforskningen og
strafforfølgningen af forbrydelser, hvor der er grund til at
antage, at overtrædelsen har et særlig betydeligt
omfang, er et led i organiseret kriminalitet, indebærer
komplekst samarbejde med udenlandske retshåndhævende
myndigheder, er udført ved anvendelse af særegne
metoder eller på anden måde er af særlig
kvalificeret karakter.
Med ændringsforslaget foreslås
det at indsætte et nyt 2. pkt. i bestemmelsen, hvoraf det
eksplicit fremgår, at sanktionssager efter straffelovens
§ 110 c anses for omfattet af 1. pkt., medmindre sagen
behandles af Politiets Efterretningstjeneste.
Dermed vil det eksplicit fremgå af
bestemmelsen, at NSK er enekompetent til at behandle denne type
sager, medmindre sagen behandles af PET.
Til nr. 2 og 3
De foreslåede ændringer er
alene udtryk for en sproglig ensretning af den foreslåede
§ 110 b.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget
præciseres det, at ændringen af § 26, stk. 4, i
lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering
af terrorisme (hvidvaskloven) foretages i bestemmelsens 2. pkt.
Den foreslåede ændring er alene
af lovteknisk karakter.
Til nr. 5 og 6
Med ændringsforslag nr. 5 nyaffattes
lovforslagets § 3, nr. 6, således at § 78 a, stk.
1, ikke længere fremgår af ændringsbestemmelsen.
Baggrunden herfor er, at der i hvidvasklovens § 78 a, stk. 1,
henvises til § 26, stk. 1 eller 3 eller stk. 4, 1. pkt., og
ikke til § 26, stk. 1 og 3 og stk. 4, 1. pkt., som der
henvises til i de øvrige bestemmelser i lovforslagets §
3, nr. 6.
Med ændringsforslag nr. 6
indsættes i stedet en selvstændig ændring af
§ 78 a, stk. 1, således at henvisningerne fremover er
formuleret på samme måde.
De foreslåede ændringer er
alene af lovteknisk karakter.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget
præciseres det, at ændringen af § 1 i lov nr. 434
af 31. maj 2000 om Det Centrale Dna-profil-register (med senere
ændringer) foretages i denne lovs § 1, stk. 1.
Den foreslåede ændring er alene
af lovteknisk karakter.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober
2021 og var til 1. behandling den 26. oktober 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 17. august 2021 og den 23. august 2021
udkastene til udvalget, jf. REU alm. del - bilag 400 og 405
(folketingsåret 2020-21). Den 6. oktober 2021 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
6 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Kasper Sand Kjær (S) Jeppe
Bruus (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S)
Annette Lind (S) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth
Bech-Nielsen (SF) Samira Nawa (RV) nfmd. Susan Kronborg (RV) Rosa Lund
(EL) Søren Søndergaard (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Leif Lahn Jensen (S) Sikandar
Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Anne Rasmussen (V) Karsten Lauritzen (V) Morten Dahlin (V) fmd. Michael Aastrup Jensen (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF) Karina Adsbøl
(DF) Marcus Knuth (KF) Britt Bager (KF) Pernille Vermund (NB) Simon
Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |