L 14 Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, hvidvaskloven og forskellige andre love.

(Implementering af initiativer i aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, herunder etablering af National Enhed for Særlig Kriminalitet).

Af: Justitsminister Nick Hækkerup (S)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2021-22
Status: Stadfæstet

Baggrundsmateriale

Behandles i salen: 26-10-2021
Høringsnotat og -svar
Tidligere debatter
§ 20 spørgsmål
Nævnt i forslaget
Betænkning om ytringsfrihedens rammer og vilkår i Danmark
Betænkning nr. 1573/2020
Ytringsfrihedskommissionen, 2020
Betænkning om Databeskyttelsesforordningen (2016/679) - og de retlige rammer for dansk lovgivning
Betænkning nr. 679/2016
Justitsministeriet, 2016
Betænkning om videoafhøring af børn og unge i straffesager
Betænkning nr. 1554/2015
Afgivet af Justitsministeriets Strafferetsplejeudvalg, 2015
Straffelovrådets betænkning om straffastsættelse og strafferammer
Betænkning nr. 1424/2002
Straffelovrådet, 2002
Gennemførelse af straffesager om seksuelt misbrug af børn
Betænkning nr. 1420/2002
Arbejdsgruppen om Gennemførelse af Straffesager om Seksuelt Misbrug af Børn, Justitsministeriet, 2002
Folketingskandidater oplever chikane og trusler
Undersøgelse foretaget af Institut for Menneskerettigheder, 2019
Du fortjener at dø: Mindst 36 folketingspolitikere har fået trusler på livet
DR, Rundspørge blandt 179 folketingspolitikere, 2016
Lokalpolitikere må leve med chikane og trusler
DR, Rundspørge blandt danske byrådspolitikere, 2015
Tre fiskere dømt for ulovligt fiskeri i svensk territorialfarvand, hvor Danmark havde jurisdiktionskompetence, og da de danske regler ikke var i strid med EU-retten.
Højesterets dom af 5. april 2016 i sag 82/2015 (2. afd.), U.2016.2397
Beskikket forsvarer havde overtrådt sin tavshedspligt ved uberettiget at videregive oplysninger fra et grundlovsforhør og blev idømt en bøde. Landsretten havde ikke dømt for forhold, der ikke var omfattet af anklageskriftet.
Højesterets dom af 3. maj 2016 i sag 244/2015 (2. afd.), U.2016.2773
Strafbortfald på grund af lang sagsbehandlingstid, uanset om der ikke måtte foreligge en krænkelse af EMK artikel 6. Ikke grundlag for at undlade kørselsforbud.
Højesterets dom af 16. april 2012 i sag 12/2012 (2. afd.), U.2012.2310
Strafnedsættelse og fritagelse for betaling af sagsomkostninger på grund af lang sagsbehandlingstid, uanset om der ikke måtte foreligge en krænkelse af EMK artikel 6. Ikke grundlag for at undlade ubetinget førerretsfrakendelse.
Højesterets dom af 16. april 2012 i sag 349/2011 (2. afd.), U.2012.2315/1
Strafbortfald og fritagelse for betaling af sagsomkostninger på grund af lang sagsbehandlingstid, uanset om der ikke måtte foreligge en krænkelse af EMK artikel 6. Ikke grundlag for at undlade ubetinget førerretsfrakendelse.
Højesterets dom af 16. april 2012 i sag 11/2012 (2. afd.), U.2012.2315/2
Strafbortfald og fritagelse for betaling af sagsomkostninger på grund af lang sagsbehandlingstid, uanset om der ikke måtte foreligge en krænkelse af EMK artikel 6. Ikke grundlag for at undlade ubetinget førerretsfrakendelse.
Højesterets dom af 16. april 2012 i sag 14/2012 (2. afd.), U.2012.2317
Strafbortfald og fritagelse for betaling af sagsomkostninger på grund af lang sagsbehandlingstid, uanset om der ikke måtte foreligge en krænkelse af EMK artikel 6. Ikke grundlag for at undlade ubetinget førerretsfrakendelse.
Højesterets dom af 16. april 2012 i sag 16/2012 (2. afd.), U.2012.2322/1
Chauffør og vognmandsfirma, som chaufføren var medejer af, blev idømt bøder for ulovlig dyretransport. Ikke grundlag for at nedsætte bøderne under henvisning til princippet om forbud mod dobbeltstraf eller som følge af for lang sagsbehandlingstid.
Højesterets dom af 24. august 2012 i sag 313/2011 (2. afd.), U.2012.3395
Trusler mod leder af værested, der blev drevet for offentlige midler, straffet efter straffelovens § 119, stk. 1
Vestre Landsrets dom af 23. april 2008 i anke 2. afd. S-2012-07, TfK2008.526
Straffelovens § 119, stk. 1, anvendelig på buschauffør ansat i privat selskab, der udøver busdrift for det offentlige.
Østre Landsrets dom af 9. april 2002 i anke 22. afd. nr. S-4289-01, U.2002.1644
AFFAIRE ABBOUD c. BELGIQUE (fransk)
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 2. juli 2019
CASE OF SIMEONOVI v. BULGARIA
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 12. maj 2017
CASE OF SATAKUNNAN MARKKINAPÖRSSI OY AND SATAMEDIA OY v. FINLAND
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 27. juni 2017
CASE OF KHUDOYOROV v. RUSSIA
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 8. november 2005
CASE OF SCHUMACHER v. LUXEMBOURG
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 25. november 2003
CASE OF HUTCHISON REID v. THE UNITED KINGDOM
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 20. februar 2003
CASE OF KALASHNIKOV v. RUSSIA
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 15. juli 2002
CASE OF KUDŁA v. POLAND
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 26. oktober 2000
Relevante love og regler
Lovbekendtgørelse nr. 667 af 1. juli 2019 om administration af det Europæiske Fællesskabs forordning om indførelse af europæiske økonomiske firmagrupper
Lovbekendtgørelse nr. 658 af 1. juli 2019 om det europæiske andelsselskab (SCE-loven)
Lovbekendtgørelse nr. 1047 af 14. oktober 2019 om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v.
Lovbekendtgørelse nr. 128 af 7. februar 2014 om elektroniske kommunikationsnet- og tjenester
Lov nr. 714 af 8. juni 2018 om ændring af retsplejeloven (Nedbringelse af sagsbehandlingstiden i straffesager)
Lov nr. 410 af 27. april 2017, retshåndhævelsesloven
Lov nr. 167 af 27. februar 2016 om ændring af retsplejeloven (Videoafhøring af børn og unge i straffesager)
Lov nr. 558 af 24. juni 2005 om ændring af retsplejeloven (Forbedring af voldtægtsofres retsstilling m.v. og beskikkelse af bistandsadvokat for pårørende til afdøde i straffesager mod politipersonale)
Lov nr. 218 af 31. marts 2004 om ændring af straffeloven og retsplejeloven (Ændring af strafferammer og bestemmelser om straffastsættelse m.v.)
Lov nr. 228 af 2. april 2003 om ændring af straffeloven, adoptionsloven og retsplejeloven (Børnepornografi, seksuel udnyttelse af børn, salg af børn og gennemførelse af straffesager om seksuelt misbrug af børn m.v.)
Bekendtgørelse nr. 1177 af 6. december 2012 om fordelingen af forretningen mellem statsadvokaterne
Bekendtgørelse nr. 423 af 20. maj 1996 af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
Cirkulære nr. 9010 af 2. januar 2020 om Danmarks Finansielle Efterretningsenhed (FIU)
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse) (EØS-relevant tekst)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/843 af 30. maj 2018 om ændring af direktiv (EU) 2015/849 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme og om ændring af direktiv 2009/138/EF og 2013/36/EU (EØS-relevant tekst)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/680 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med kompetente myndigheders behandling af personoplysninger med henblik på at forebygge, efterforske, afsløre eller retsforfølge strafbare handlinger eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af Rådets rammeafgørelse 2008/977/RIA
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/849 af 20. maj 2015 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 648/2012 og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF samt Kommissionens direktiv 2006/70/EF (EØS-relevant tekst)
Hvad er det?
Folketingets Bibliotek udarbejder en skræddersyet linkpakke/litteraturliste til alle lovforslag, beslutningsforslag, forespørgsler og redegørelser som hjælp til folketingsmedlemmernes ordførertaler. Dette kaldes baggrundsmateriale.

Biblioteket har valgt at gøre baggrundsmaterialet offentligt tilgængeligt. Materialet har dog karakter af at være et internt arbejdsredskab, der kan ses af eksterne.
Struktur
Baggrundsmaterialet består af forskellige afsnit. Det kan variere, hvor mange afsnit, der er i det enkelte baggrundsmateriale.

  • Under ”Høringssvar” finder du links til høringssvar og ministeriets høringsnotat. Høringssvar optræder kun i forbindelse med lovforslag
  • Under ”Tidligere debatter” er links til tidligere relevante parlamentariske dokumenter. Det kan være tidligere lov- eller beslutningsforslag, forespørgsler, redegørelser, § 20-spørgsmål eller udvalgsmateriale. Der linkes til Folketingets egen hjemmeside.
  • Under punktet ”Nævnt i forslaget” er medtaget materialer og kilder, der er nævnt i forslag eller bemærkninger. Hvis det er muligt, er der linket til en elektronisk version, men ellers vil der bare være en litteraturhenvisning.
  • ”Love og regler” – her finder du links til relevant lovgivning. Det gælder både lovgivning, der er nævnt i forslaget og andre regler. Her linkes til Retsinformation og EUR-Lex.
Offentliggørelse
Baggrundsmaterialet produceres til 1. behandlingen af det enkelte forslag eller til forhandlingen af forespørgslen eller redegørelsen. Målet er, at det offentliggøres senest fredag kl. 12 ugen før 1. behandlingen eller forhandlingen. Herefter vedligeholdes det ikke. Det publiceres i forbindelse med selve forslaget og kan findes i sagsoversigten. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er et parlamentarisk dokument, men udelukkende et servicedokument med relevante links og litteratur.
Vær opmærksom på:
Baggrundsmaterialet er et arbejdsredskab og derfor ikke en del af den parlamentariske proces eller de parlamentariske dokumenter.

Baggrundsmaterialet kan være udarbejdet med en meget stram deadline. Tidspresset ved sene fremsættelser kan betyde, at der i forbindelse med enkelte forslag kan være medtaget meget få henvisninger til tidligere debatter. Der lægges generelt vægt på, at baggrundsmaterialet er kortfattet.

Ligeledes gælder, at da der er tale om et arbejdsredskab målrettet brugen i Folketinget, tilstræber baggrundsmaterialet ikke at være udtømmende. Det vil derfor fremstå som et øjebliksbillede ved tidspunktet for 1. behandlingen. Det kan ligeledes være meget varierende, hvor mange materialer og f.eks. tidligere debatter, der findes inden for de forskellige lovgivningsområder.
Forfattere
Folketingets Bibliotek er ansvarlig for produktionen af baggrundsmaterialet.
Adgang til det nævnte materiale
I baggrundsmaterialet kan der forekomme materialer uden links. Folketingets Bibliotek har i de tilfælde ikke mulighed for at levere materialet. I stedet henviser vi til følgende muligheder:

Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.

Folketingets Bibliotek er et internt bibliotek og er ikke åbent for offentligheden.
Abonnement
Det er muligt at abonnere på baggrundsmaterialet.

Tegn abonnement her
Du kan søge hjemmesider og materiale frem via Google
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk
Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.
Folketingets Oplysning
Christiansborg
1240 Kbh. K.
Telefon: +45 3337 3338
Telefax: +45 3314 7060
Ophavsret og ansvarsfraskrivelse vedrørende baggrundsmaterialet
Ophavsretten til baggrundsmaterialet tilhører Folketinget. Derimod er det i mange tilfælde ikke Folketinget, der har ophavsretten til det materiale, der linkes til. Baggrundsmaterialet må frit gengives med behørig kildeangivelse. Dog må baggrundsmaterialet ikke gøres til genstand for selvstændig kommerciel udnyttelse. Det er tilladt at linke til baggrundsmaterialet på Folketingets hjemmeside.

Baggrundsmaterialet indeholder links til andre hjemmesider, der opdateres af andre organisationer. Folketinget fraskriver sig ethvert ansvar i denne forbindelse, herunder i relation til nøjagtighed, aktualitet og oprindelse af denne information.

Baggrundsmaterialet indeholder henvisninger til oplysninger af generel karakter. Har man brug for egentlig rådgivning, bør man altid henvende sig til en specialist på det pågældende område. Folketinget påtager sig ikke noget ansvar for eventuelle økonomiske konsekvenser i forbindelse med forkert anvendelse af informationer i baggrundsmaterialet. Folketinget påtager sig ikke ansvar for eventuelt misbrug af Folketingets baggrundsmateriale.