Skriftlig fremsættelse (9. februar
2022)
Justitsministeren
(Nick Hækkerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
retsplejelov for Grønland, kriminallov for Grønland
og forskellige andre love (Gennemførelse af politireform og
etablering af ny politiklageordning, indførelse af
motivationsbehandlingspladser for seksualforbrydere i Anstalten i
Nuuk, forhøjelse af foranstaltningsniveauet for
voldtægt af mindreårige, styrkelse af retsstillingen
for ofre for forbrydelser m.v.)
(Lovforslag nr. L 126)
Regeringen ønsker et
ligeværdigt, positivt og styrket partnerskab med
Grønland. Derfor ønsker regeringen i fællesskab
med Grønland at udvikle danske ansvarsområder i
Grønland, herunder ved at opdatere lovgivningen og sikre en
tidssvarende myndighedsstruktur.
Som et led i dette arbejde har
Justitsministeriet udarbejdet dette lovforslag, som indeholder en
række forskellige ændringer af bl.a. retsplejelov for
Grønland og kriminallov for Grønland. Lovforslaget
udspringer af ønsker fra Naalakkersuisut og Inatsisartut
samt drøftelser i Rådet for Grønlands
Retsvæsen. Derudover bygger dele af lovforslaget på
anbefalinger fra en fælles grønlandsk-dansk
arbejdsgruppe om styrket indsats for udsatte børn og unge i
Grønland.
Lovforslaget har for det første til
formål at sætte ind over for seksuelt misbrug af
børn. Førnævnte grønlandsk-danske
arbejdsgruppe kom i sommeren 2020 med 16 anbefalinger, som skulle
sikre større trivsel og en sundere udvikling for udsatte
børn og unge i Grønland, hvoraf fem af anbefalingerne
hører under Justitsministeriets område. To af disse
anbefalinger kræver lovændringer. Det foreslås
på den baggrund med lovforslaget at skærpe
foranstaltningsniveauet for voldtægt af en person under 18
år. Det forudsættes i den forbindelse, at der sker en
forhøjelse af foranstaltningsniveauet med 50 pct. i forhold
til i dag. Derudover foreslås det, at der skal skabes hjemmel
til at overføre indsatte til Anstalten i Nuuk, hvor der
oprettes motivationsbehandlingspladser for seksualforbrydere.
Med lovforslaget lægges der for det
andet op til den største reform af politiets og
anklagemyndighedens forhold i Grønland i nyere tid, og det
foreslås i den forbindelse, at politikredsen organisatorisk
ligestilles med de øvrige politikredse. Lovforslaget har for
det tredje til formål at sikre den samme uafhængighed i
politiklagesager som i Danmark. Med lovforslaget foreslås det
derfor, at Den Uafhængige Politiklagemyndighed
tillægges kompetence til at undersøge og træffe
afgørelse i politiklagesager. Med henblik på
inddragelse af relevant lokal viden og ekspertise i Den
Uafhængige Politiklagemyndigheds sagsbehandling,
foreslås det at oprette Rådet for Politiklagesager i
Grønland, som til brug for sagernes oplysning skal afgive
vejledende udtalelser.
Derudover har lovforslaget for det fjerde
til formål at forbedre retstillingen for ofre for
forbrydelser. Lovforslaget har i den forbindelse til formål
at styrke forurettedes processuelle retsstilling i kriminalsager
bl.a. ved, at der foreslås indført en generel
vejledningspligt og underretningspligt for politiet og
anklagemyndigheden over for forurettede eller dennes efterladte,
nære pårørende.
Lovforslaget har for det femte til
formål at styrke indsatsen over for ofre for forbrydelser
ved, at det foreslås at udvide den forurettedes mulighed for
at blive underrettet, når gerningsmanden løslades,
eller under afsoningen medvirker i optagelsen af et tv- eller
radioprogram.
Lovforslaget har for det sjette til
formål at øge beskyttelsen af vidner i kriminalsager.
Det foreslås, at retterne fremover skal nægte bestemte
personer og grupper adgang til et retsmøde, hvis det
skønnes nødvendigt for at opnå en
sandfærdig forklaring af et vidne eller en part. Herudover
foreslås det at udvide mulighederne for at afgive forklaring
som vidne ved anvendelse af fjernkommunikation med billede, hvis
særlige hensyn til vidnet taler for det. Desuden har
lovforslaget til formål at kriminalisere simple
vidnetrusler.
Lovforslaget indeholder for det syvende en
række ændringer af reglerne om fuldbyrdelse af
domme.
Denne del af lovforslaget har bl.a. til
formål at præcisere reglerne om domme til tilsyn. Det
foreslås således, at det udtrykkeligt skal
fremgå, at retten kan fastsætte vilkår om
psykologbehandling.
Derudover foreslås det at udvide
mulighederne for at fravige nærhedsprincippet ved valg af
afsoningssted bl.a. for at sikre, at en dømt ikke afsoner i
en anstalt, hvor dennes nære pårørende
arbejder.
Med lovforslaget iværksættes
desuden initiativer for at modvirke alkohol- og narkotikamisbrug i
anstalterne. Det foreslås i den forbindelse at udvide
mulighederne for at foretage undersøgelse af
besøgende i anstalterne. Derudover foreslås det, at
der kan foretages udåndings- og urinprøvekontrol af
indsatte i kriminalforsorgens institutioner med henblik på at
undersøge for eventuelt indtag af alkohol, euforiserende
stoffer mv. Initiativerne supplerer et initiativ fra finansloven
for 2021, hvor der blev afsat midler til anskaffelse af en
narkotikahund til Kriminalforsorgen i Grønland.
Derudover foreslås
anvendelsesområdet for dom til anstalt og tilsyn i
øvrigt udvidet. Det foreslås endvidere, at reglerne om
anbringelse i observationscelle lempes. Derudover foreslås
det præciseret, at det er socialvæsenet, der er
ansvarlig for at gennemføre anbringelse og behandling af
mentalt retarderede, mens sundhedsvæsenet står for
anbringelse af sindssyge eller personer i en tilstand, der ganske
må ligestilles hermed, efter kapitel 33 i kriminallov for
Grønland.
Endelig har den del af lovforslaget, som
vedrører fuldbyrdelse af domme, til formål at
tilvejebringe hjemmel til, at der kan ske overførsel til
forvaringsafdelingen i anstalten i Nuuk af forvaringsdømte,
der på tidspunktet for ikrafttræden den 1. august 2019
af lov nr. 1718 af 27. december 2018 om ændring af
retsplejelov for Grønland og kriminallov for
Grønlands (Anbringelse af forvaringsdømte m.v.) som
led i et udslusningsforløb var anbragt i åben afdeling
i anstalt i Grønland. Overførsel er betinget af, at
den forvaringsdømte viser sig uegnet til ophold i åben
afdeling, eller at denne anbringelse viser sig ikke at give
tilstrækkelig sikkerhed.
Derudover foreslås der for det
ottende en række øvrige ændringer i kriminallov
for Grønland.
Denne del af lovforslaget har for det
første til formål at indføre betinget offentlig
påtale af de mest alvorlige sager om
ærefornærmelser. Derudover flyttes reglerne om
afskydning af skydevåben i bymæssig bebyggelse over i
kriminallov for Grønland for at markere, at der er tale om
alvorlig kriminalitet.
Lovforslaget har desuden til formål
at indføre et forbud mod selvhvidvask og at sikre, dels at
det bliver muligt at foretage konfiskation hos børn under 15
år, dels at det bliver muligt at foretage udvidet
udbyttekonfiskation i sager vedrørende overtrædelse af
lovgivningen om euforiserende stoffer.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.