Fremsat den 14. december 2021 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social pension og
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v.
(Forlængelse af midlertidig ordning om
ret til at få fratrukket merindtægt som følge af
arbejde relateret til covid-19 ved indtægtsregulering af
folke-, senior- og førtidspension m.v.)
§ 1
I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 234 af 12. februar 2021, som
ændret ved § 1 i lov nr. 707 af 26. april 2021 og senest
ved § 1 i lov nr. 2046 af 14. november 2021, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 30, stk. 1, og § 32 b, stk. 1, ændres »den
31. december 2021« til: »den 31. december
2022«.
2. I
§ 30, stk. 4, og § 32 b, stk. 4, indsættes efter
»1. marts 2020«: »eller senere«.
3. I
§ 30, stk. 7, og § 32 b, stk. 7, indsættes som
2. pkt.:
»Indtægt, der er udbetalt og
beskattet for perioden fra den 1. januar 2022 til og med den 31.
december 2022, kan indberettes til Udbetaling Danmark fra den 1.
januar 2023.«
§ 2
I lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 233 af 12. februar 2021, som
ændret ved § 2 i lov nr. 707 af 26. april 2021 og §
4 i lov nr. 1171 af 8. juni 2021, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 28, stk. 1, ændres
»den 31. december 2021« til: »den 31. december
2022«.
2. I
§ 28, stk. 4, indsættes
efter »1. marts 2020«: »eller senere«.
3. I
§ 28, stk. 7, indsættes som
2. pkt.:
»Indtægt, der er udbetalt og
beskattet for perioden fra den 1. januar 2022 til og med den 31.
december 2022, kan indberettes til Udbetaling Danmark fra den 1.
januar 2023.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2.1. | Forlængelse af midlertidig ordning
om ret til at få fratrukket merindtægt som følge
af arbejde relateret til covid-19 ved indtægtsregulering af
folke-, senior- og førtidspension m.v. | 2.1.1. | Gældende ret | 2.1.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet), Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og
Kristendemokraterne har den 5. december 2021 indgået
delaftale om en Coronavinterpakke ("Styrkelse af
sygehusvæsenets robusthed over vinteren") på 1 mia.
kroner til regionerne, der kan styrke sygehusvæsenets
robusthed hen over vinteren. Det skyldes, at der aktuelt er et
stort pres på sygehusvæsenet, bl.a. som følge af
covid-19 samt en ophobning af udskudte operationer som følge
af pandemien, hvilket forventes at fortsætte over
vinteren.
Som led i Coronavinterpakken er det aftalt, at
der skal ske en forlængelse af ordning om ingen modregning i
pension som følge af covid-19-relateret ekstraindtægt,
som regeringen og en række af Folketingets partier (Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Nye Borgerlige) indgik i februar 2021, "Aftale om
ingen modregning i pension for ekstraindtægter i relation til
covid-19".
Aftaleparterne bag delaftale om
Coronavinterpakken er enige om at forlænge den eksisterende
ordning om ingen modregning i pension som følge af covid-19
relateret arbejdsindtægt til og med 2022.
Med lovforslaget forlænges ordningen
således, at indtægt, der er udbetalt og beskattet for
2022, kan indberettes til Udbetaling Danmark fra den 1. januar
2023. Der vil i beregningen af folkepension, førtidspension
og seniorpension blive taget højde for det nye
indtægtsgrundlag uden merindtægter, der er relateret
til covid- 19 i forbindelse med den årlige efterregulering af
pensionen for 2022, der gennemføres i 2023.
2.1. Forlængelse af midlertidig ordning om ret til at
få fratrukket merindtægt som følge af arbejde
relateret til covid-19 ved indtægtsregulering af folke-,
senior- og førtidspension m.v.
2.1.1. Gældende ret
Efter gældende regler i § 39 b i
lov om social pension og § 38 a i lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og i almindelig
førtidspension indgår pensionistens eller dennes
ægtefælles indtægter fra arbejde i
indtægtsgrundlaget for nedsættelse af pension.
Efter den gældende midlertidige ordning
om covid-19-relateret merindtægt er de gældende regler
fraveget således, at der ikke sker modregning i pensionen af
folke-, senior- og førtidspensionisters egen eller en
eventuel ægtefælles eller samlevers merindtægt,
der kan tilskrives mer- eller overarbejde, som er relateret til
covid-19. Sådanne indtægter indgår ikke i
opgørelsen af indtægtsgrundlaget ved efterregulering
af pensionen.
Den indtægt, der ikke indgår i
beregningen, omfatter alle typer arbejde, der kan tilskrives
covid-19 og er ikke afgrænset til brancher, fag eller
jobfunktioner, ligesom den omfatter både offentligt og privat
ansatte.
For pensionister, der er ansat fra den 1.
marts 2020 eller senere, bortses fra hele lønindtægten
fra dette ansættelsesforhold både ved beregningen af
deres egen pension og en eventuel ægtefælles eller
samlevers pension, hvis arbejdet er relateret til covid-19.
Ordningen er midlertidig og udløber med
udgangen af 2021 på den måde, at covid-19-relateret
merindtægt for indkomståret 2021 kan indberettes fra
den 1. januar 2022 og indgår i den årlige endelige
efterregulering fra juni til september 2022.
Der henvises til L 97 om ændring af lov
om social pension og lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
(Ret til at få fratrukket merindtægt som følge
af arbejde relateret til covid-19 ved indtægtsregulering af
folke-, senior- og førtidspension m.v.), jf.
Folketingstidende 2020-21, tillæg A, side 5, spalte 1, punkt
2.1.2., hvor den midlertidige ordning er beskrevet.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås, at ordningen, som den er
fastsat i §§ 30 og 32 b i lov om social pension og i
§ 28 i lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension forlænges til
og med den 31. december 2022. Det vil betyde, at bestemmelserne om,
at bortse fra coronarelateret merarbejde vil finde anvendelse i
2022, og at der vil kunne indberettes merindtægter til
Udbetaling Danmark for 2022 fra den 1. januar 2023 således,
at indtægten vil kunne indgå i den årlige
endelige efterregulering fra juni til september 2023.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det skønnes på baggrund af
erfaringer med brugen af den eksisterende ordning, at forslaget vil
omfatte ca. 500 pensionister, der enten selv har eller hvis
ægtefælle eller samlever har covid-19-relaterede
merindtægter i 2022, som vil medføre en
nedsættelse af pensionsydelsen. Heraf skønnes ca. 350
at vedrøre folkepensionister og ca. 150 at vedrøre
senior- og førtidspensionister.
Det vurderes på dette grundlag, at en
undtagelse af merindtægter fra covid-19-relateret arbejde fra
indtægtsreguleringen af social pension i 2022 indebære
offentlige merudgifter på ca. 3,0 mio. kr. pr. år i
2023 før skat og tilbageløb, svarende til ca. 1,4
mio. kr. årligt efter skat og tilbageløb, jf. tabel
1.
Tabel 1:
Ydelsesmæssige konsekvenser | | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | I alt statslige
udgifter | 0,0 | 2,1 | 0,0 | 0,0 | Heraf: | | | | | Folkepension | 0,0 | 1,9 | 0,0 | 0,0 | Senior- og førtidspension | 0,0 | 0,2 | 0,0 | 0,0 | I alt kommunale
udgifter | 0,0 | 0,9 | 0,0 | 0,0 | Heraf: | | | | | Budgetgaranti | 0,0 | 0,9 | 0,0 | 0,0 | Umiddelbar merudgift i
alt | 0,0 | 3,0 | 0,0 | 0,0 | Efter skat og
tilbageløb | 0,0 | 1,4 | 0,0 | 0,0 | Anm: Afrunding kan medføre, at
tallene ikke summer til totalen. |
|
Da korrektionen vil ske i forbindelse med de
årlige efterreguleringer af social pension, vil udgifterne
påløbe i 2023 i forbindelse med de årlige
efterreguleringer af den udbetalte pensionsydelse for 2022.
Der foreligger ikke fyldestgørende data
for omfanget af covid-19-relaterede merindtægter, hvorfor
skønnene over de ydelsesmæssige konsekvenser er
behæftet med betydelig usikkerhed og bygger på en
række forudsætninger om omfang og anvendelse af
ordningen.
Udbetaling Danmark oplyser endvidere, at det
skønnes, at forslaget vil medføre administrative
udgifter på ca. 1 mio. kr. i 2023 til øget
sagsbehandling m.v.
De økonomiske og administrative
konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
Lovforslaget vurderes ikke at have
konsekvenser for regionerne.
Der er taget stilling til de syv principper
for digitaliseringsklar lovgivning i forbindelse med
indførelse af den midlertidige ordning. Der henvises til L
97 om ændring af lov om social pension og lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. (Ret til at få fratrukket
merindtægt som følge af arbejde relateret til covid-19
ved indtægtsregulering af folke-, senior- og
førtidspension m.v.), jf. Folketingstidende 2020-21,
tillæg A, side 8, spalte 2, punkt 3.
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Det er Beskæftigelsesministeriets
vurdering, at de fem principperne for agil erhvervsrettet
regulering ikke er relevante for nærværende
lovforslag.
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. De administrative konsekvenser for
erhvervslivet vurderes som yderst begrænsede, hvorfor de ikke
kvantificeres nærmere.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget medfører mindre
administrative konsekvenser for borgerne, da de pensionister, der
ønsker, at der skal ses bort fra en merindtægt, der er
relateret til coronarelateret arbejde, ved efterregulering af
pensionen selv skal indberette indtægten til Udbetaling
Danmark og vil skulle indhente en underskrevet
arbejdsgivererklæring.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlig
aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 13. december 2021 til den 14. december 2021været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Akademikernes
Centraladministration, Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring (AES), Arbejdsskadeforeningen AVS, ASE, ATP,
BDO Kommunernes Revision, Bedre Psykiatri, Business Danmark,
Danmarks Fri Fagforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske A-kasser, Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske
Seniorer, Datatilsynet, Deloitte, Den Uvildige Konsulentordning
på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, DI,
Erhvervsstyrelsen, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Faglige
Seniorer, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Finanstilsynet, Foreningen af Social-, Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Foreningen af
Danske Revisorer, Forhandlingsfællesskabet, Forsikring og
Pension, Frie Funktionærer, Frivilligrådet, Institut
for Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, KL,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Landsforening for førtidspensionister, Landsforeningen af
nuværende og tidligere psykiatribrugere, Lederne,
Lægeforeningen, Pension Danmark, Psykiatrifonden,
Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for psykisk
sårbare på arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt
Udsatte, SAND, SIND, Sundhedskartellet, Udbetaling Danmark og
Ældre Sagen.
Forud for lovens fremsættelse har det
ikke været muligt at afslutte den eksterne høring
på grund af tidspunktet for indgåelsen af delaftale af
5. december 2021 om Coronavinterpakke og den efterfølgende
lovproces.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: Lovforslaget skønnes samlet set at
medføre ydelsesmæssige merudgifter på 2,1 mio. kr. i 2023. Kommuner: Lovforslaget skønnes samlet set at
medføre ydelsesmæssige merudgifter på 0,9 mio. kr. i 2023. Regioner: Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: Ingen Kommuner: Lovforslaget skønnes at medføre administrative konsekvenser
for Udbetaling Danmark til øget sagsbehandling på
pensionsområdet i 2023. Regioner: Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | De administrative konsekvenser for
erhvervslivet vurderes som yderst begrænsede,
hvorfor de ikke kvantificeres nærmere. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Forslaget medfører mindre
administrative konsekvenser for borgerne, da de pensionister, der
ønsker merindtægterne, der er relateret til covid-19,
skal ses bort fra i opgørelsen af indtægtsgrundlaget
ved beregningen af pension, selv skal indberette indtægterne
til Udbetaling Danmark og vil skulle indhente en underskrevet
arbejdsgivererklæring. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 30, stk. 1, i lov
om social pension, at Udbetaling Danmark ved den årlige
endelige efterregulering, jf. § 39 b, stk. 1, bortser ved
opgørelsen af indtægtsgrundlaget, jf. § 27, stk.
1, og § 29, stk. 1, fra covid-19-relateret merindtægt,
jf. stk. 2-4, der er udbetalt og beskattet for perioden fra den 1.
marts 2020 til og med den 31. december 2021, ved beregning af
grundbeløb, pensionstillæg, varmetillæg,
mediecheck og den supplerende pensionsydelse.
Tilsvarende fremgår af § 32 b, stk.
1, at Udbetaling Danmark ved den årlige endelige
efterregulering, jf. § 39 b, stk. 1, bortser ved
opgørelsen af indtægtsgrundlaget, jf. § 32 a,
stk. 1, fra covid-19-relateret merindtægt, jf. stk. 2-4, der
er udbetalt og beskattet for perioden fra den 1. marts 2020 til og
med den 31. december 2021, ved beregning af førtidspension
og seniorpension.
Det foreslås i § 30, stk.
1, og § 32 b, stk. 1, at perioden, hvor
indtægtsgrundlaget fra covid-19-relateret merindtægt,
skal være udbetalt og beskattet, ændres således,
at perioden er fra den 1. marts 2020 til og med den 31. december
2022.
Formålet med ændringen er, at
Udbetaling Danmark skal bortse fra merindtægt for 2022 ved
opgørelsen af pension i forbindelse med den årlige
efterregulering i 2023. Den foreslåede ændring af
bestemmelserne vil medføre, at folke-, førtids- og
seniorpensionister vil kunne indberette merindtægt fra den 1.
januar 2023 fra dem selv eller fra ægtefællen for 2022
til Udbetaling Danmark, så der vil kunne bortses fra
denne.
Til nr. 2
Det fremgår af § 30, stk. 4, og
§ 32 b, stk. 4, i lov om social pension, at for en pensionist,
der ansættes fra den 1. marts 2020 i et
ansættelsesforhold, der er relateret til covid-19, kan der
ses bort fra hele indtægten, jf. stk. 1, fra dette
ansættelsesforhold.
Det foreslås i § 30, stk. 4, og § 32 b, stk.
4, at for en pensionist, der ansættes fra den 1. marts
2020 eller senere i et ansættelsesforhold, der er relateret
til covid-19, kan der ses bort fra hele indtægten, fra dette
ansættelsesforhold.
Dermed vil det være præciseret i
bestemmelserne, at for ansættelsesforhold, der er begyndt
senere end den 1. marts 2020, vil der kunne ses bort fra hele
indtægten, der er covid-19-relateret.
Formålet er en præcisering af
bestemmelsen.
Til nr. 3
Det fremgår af § 30, stk. 7, og
§ 32 b, stk. 7, i lov om social pension, at indtægt, der
er udbetalt og beskattet for perioden fra den 1. januar 2021 til og
med den 31. december 2021, kan indberettes til Udbetaling Danmark
fra den 1. januar 2022.
Det foreslås i § 30, stk.
7, og § 32 b, stk.7, at der efter 1. punktum
indsættes et nyt punktum i bestemmelserne, hvorefter
indtægt, der er udbetalt og beskattet for perioden fra den 1.
januar 2022 til og med den 31. december 2022, kan indberettes til
Udbetaling Danmark fra den 1. januar 2023.
Dermed vil det blive muligt også at
indberette covid-19-relateret merindtægt for 2022.
Formålet er at forlænge
ordningen.
Til §
2
Til nr. 1
Det fremgår af § 28, stk. 1, i lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension at ved den årlige endelige
efterregulering, jf. § 38 a, stk. 1, bortser Udbetaling
Danmark ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget, jf.
§ 25, stk. 1, og § 26, stk. 1, fra covid-19-relateret
merindtægt, jf. stk. 2-4, der er udbetalt og beskattet for
perioden fra den 1. marts 2020 til og med den 31. december 2021,
ved beregning af grundbeløb, pensionstillæg,
varmetillæg og mediecheck.
Det foreslås i § 28, stk.
1, at perioden, hvor indtægtsgrundlaget fra
covid-19-relateret merindtægt, skal være udbetalt og
beskattet, ændres således, at perioden er fra den 1.
marts 2020 til og med den 31. december 2022.
Formålet med ændringen er, at
Udbetaling Danmark skal bortse fra merindtægt for 2022 ved
opgørelsen af førtidspension i forbindelse med den
årlige efterregulering i 2023. Den foreslåede
ændring af bestemmelserne vil medføre, at
førtidspensionister vil kunne indberette merindtægt
fra 1. januar 2023 fra dem selv eller fra ægtefællen
for 2022 til Udbetaling Danmark, så der vil kunne bortses fra
denne.
Til nr. 2
Det fremgår af § 28, stk. 4, i lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension, at for en pensionist, der
ansættes fra den 1. marts 2020 i et ansættelsesforhold,
der er relateret til covid-19, kan der ses bort fra hele
indtægten, jf. stk. 1, fra dette
ansættelsesforhold.
Det foreslås i § 28, stk.
4, at for en pensionist, der ansættes fra den 1. marts
2020 eller senere i et ansættelsesforhold, der er relateret
til covid-19, kan der ses bort fra hele indtægten, fra dette
ansættelsesforhold.
Dermed vil det være præciseret i
bestemmelsen, at for ansættelsesforhold, der er begyndt
senere end den 1. marts 2020, vil der kunne ses bort fra hele
indtægten, der er covid-19-relateret.
Formålet er en præcisering af
bestemmelsen.
Til nr. 3
Det fremgår af § 28, stk. 7, i lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension, at indtægt, der er udbetalt
og beskattet for perioden fra den 1. januar 2021 til og med den 31.
december 2021, kan indberettes til Udbetaling Danmark fra den 1.
januar 2022.
Det foreslås i § 28, stk.
7, at der efter 1. punktum indsættes et nyt punktum
hvorefter indtægt, der er udbetalt og beskattet for perioden
fra den 1. januar 2022 til og med den 31. december 2022, kan
indberettes til Udbetaling Danmark fra den 1. januar 2023.
Dermed vil det blive muligt også at
indberette covid-19-relateret merindtægt for 2022.
Formålet er at forlænge
ordningen.
Til §
3
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft den 1. januar 2022.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, da lov om social pension
og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v. ikke gælder for
Færøerne og Grønland, og disse love indeholder
ikke en anordningshjemmel til at sætte loven i kraft for
disse dele af riget.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | Lov om ændring af lov om
ændring af lov om social pension og lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. (Forlængelse af midlertidig
ordning om ret til at få fratrukket merindtægt som
følge af arbejde relateret til covid-19 ved
indtægtsregulering af folke-, senior- og
førtidspension m.v.) | | | | § 30. Ved
den årlige endelige efterregulering, jf. § 39 b, stk. 1,
bortser Udbetaling Danmark ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget, jf. § 27, stk. 1, og § 29, stk.
1, fra covid-19-relateret merindtægt, jf. stk. 2-4, der er
udbetalt og beskattet for perioden fra den 1. marts 2020 til og med
den 31. december 2021, ved beregning af grundbeløb,
pensionstillæg, varmetillæg, mediecheck og den
supplerende pensionsydelse. § 32 b. Ved
den årlige endelige efterregulering, jf. § 39 b, stk. 1,
bortser Udbetaling Danmark ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget, jf. § 32 a, stk. 1, fra
covid-19-relateret merindtægt, jf. stk. 2-4, der er udbetalt
og beskattet for perioden fra den 1. marts 2020 til og med den 31.
december 2021, ved beregning af førtidspension og
seniorpension. | | 1. I § 30, stk.
1, og § 32 b, stk. 1, ændres »den 31. december
2021« til: »den 31. december 2022«. | § 30. Stk. 4. For en
pensionist, der ansættes fra den 1. marts 2020 i et
ansættelsesforhold, der er relateret til covid-19, kan der
ses bort fra hele indtægten, jf. stk. 1, fra dette
ansættelsesforhold. § 32
b. Stk. 4. For en
pensionist, der ansættes fra den 1. marts 2020 i et
ansættelsesforhold, der er relateret til covid-19, kan der
ses bort fra hele indtægten, jf. stk. 1, fra dette
ansættelsesforhold. | | 2. I § 30, stk. 4, og § 32 b, stk.
4, indsættes efter »1. marts 2020«:
»eller senere«. | § 30. Stk. 7.
Indtægt, der er udbetalt og beskattet for perioden fra den 1.
januar 2021 til og med den 31. december 2021, kan indberettes til
Udbetaling Danmark fra den 1. januar 2022. § 32
b. Stk. 7.
Indtægt, der er udbetalt og beskattet for perioden fra den 1.
januar 2021 til og med den 31. december 2021, kan indberettes til
Udbetaling Danmark fra den 1. januar 2022. | | 3. I § 30, stk.
7, og § 32 b, stk. 7, indsættes som 2. pkt.: »Indtægt, der er udbetalt og
beskattet for perioden fra den 1. januar 2022 til og med den 31.
december 2022, kan indberettes til Udbetaling Danmark fra den 1.
januar 2023.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 233 af 12. februar 2021, som
ændret ved § 2 i lov nr. 707 af 26. april 2021 og §
4 i lov nr. 1171 af 8. juni 2021, foretages følgende
ændringer: | | | | § 28. Ved
den årlige endelige efterregulering, jf. § 38 a, stk. 1,
bortser Udbetaling Danmark ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget, jf. § 25, stk. 1, og § 26, stk.
1, fra covid-19-relateret merindtægt, jf. stk. 2-4, der er
udbetalt og beskattet for perioden fra den 1. marts 2020 til og med
den 31. december 2021, ved beregning af grundbeløb,
pensionstillæg, varmetillæg og mediecheck. | | 1. I § 28, stk.
1, ændres » den 31. december 2021« til:
» den 31. december 2022«. | Stk. 4. For en
pensionist, der ansættes fra den 1. marts 2020 i et
ansættelsesforhold, der er relateret til covid-19, kan der
ses bort fra hele indtægten, jf. stk. 1, fra dette
ansættelsesforhold. | | 2. I § 28, stk.
4, indsættes efter »1.marts 2020«:
»eller senere«. | Stk. 7.
Indtægt, der er udbetalt og beskattet for perioden fra den 1.
januar 2021 til og med den 31. december 2021, kan indberettes til
Udbetaling Danmark fra den 1. januar 2022. | | 3. I § 28, stk.
7, indsættes som 2.
pkt.: » Indtægt, der er udbetalt og
beskattet for perioden fra den 1. januar 2022 til og med den 31.
december 2022, kan indberettes til Udbetaling Danmark fra den 1.
januar 2023.« | | | | | | § 3 | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2022. |
|