Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 20. december 2021
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage
efter 2. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets
fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, der skal sikre, at familier også
i 2022 undgår, at f.eks. ægtefællen på
førtidspension bliver modregnet, fordi vedkommendes
ægtefælle påtager sig merarbejde i en helt
særlig situation, hvor hele Danmark kæmper med corona
og stadig kæmper for at komme fri af coronarestriktionerne.
Familierne skal selvfølgelig ikke straffes for at yde en
ekstra indsats i en ekstraordinær situation. Vi skylder dem
tværtimod en meget stor tak.
Lovforslaget er en forlængelse af den
midlertidig ordning fra 2021, som var en opfølgning på
Venstres beslutningsforslag (B 146, folketingsåret 2020-21),
som blev behandlet i Folketinget den 23. februar 2021. V stillede
oprindelig beslutningsforslaget på baggrund af alt for mange
historier, der viste, at danskere oplevede at blive ramt af en
sammensat marginalskat på op til 70 pct., hvis de havde ydet
en ekstra indsats i forbindelse med coronakrisen i både 2020
og 2021. Statsministeren påstod, at der kun var tale om
såkaldte enkeltsager, men mange familier er berørt af
de urimelige regler. De fortjener anerkendelse for deres arbejde -
ikke et ekstra skattesmæk.
V støtter desuden
ændringsforslagene så disse regler også kommer
til at omfatte mennesker på efterløn. V har gennem
årene taget flere initiativer for at ændre
modregningsreglerne med henblik på at sikre balancen mellem,
at det på den ene side skal kunne betale sig at arbejde, og
at man på den anden side har et ansvar for at forsørge
sin egen familie. V stod således i spidsen for at lempe
modregningsreglerne for folkepensionister i finansloven 2019,
ligesom V har lempet reglerne i »Aftale om ret til
seniorpension« og »Aftale om flere år på
arbejdsmarkedet«. V mener, at der skal gøres noget
permanent ved modregningsreglerne enkelte steder, og derfor vil V
afskaffe modregningen af arbejdsindkomst i egen folkepension.
Samtidig vil V også fjerne modregningen i både folke-,
senior- og førtidspension på grund af partneres
indkomst.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter lovforslagets bestræbelser på at
friholde folke-, senior- og førtidspensionister - og nu
også efterlønsmodtagere - fra modregning i deres eget
eller partners almindelige forsørgelsesgrundlag, når
de gør en ekstraindsats i forhold til covid-19-relaterede
arbejdsopgaver. EL er særdeles tilfreds med, at
efterlønsmodtagere med ændringsforslagene kommer med i
ordningen. EL havde ønsket, at covid-19-relaterede
arbejdsopgaver fortolkes bredt, således at også
ekstraindsats med andre opgaver i sundhedsvæsenet, der
indirekte er covid-19-relaterede, vil kunne medregnes i ordningen.
Det kan f.eks. dreje sig om overarbejde på andre afdelinger,
hvorfra store dele af personalet er forflyttet til covid-19-afsnit.
Ligeledes havde EL håbet, at ordningen kunne administreres
mere smidigt, end der er lagt op til, således at
arbejdsgivere ved indberetning af løn og overarbejde direkte
kunne anføre, hvilke løndele der efter dette
regelsæt ikke ville skulle modregnes i pension eller
efterløn.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om
social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. og lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Forlængelse af midlertidig ordning om
ret til at få fratrukket merindtægt som følge af
arbejde relateret til covid-19 ved indtægtsregulering af
folke-, senior- og førtidspension m.v. og fritagelse for
fradrag i efterløn for merindtægt fra arbejde
relateret til covid-19)«.
[Ændring af titel som
følge af ændringsforslag nr. 2 og 3]
Ny paragraf
2)
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 01
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 215 af 12. februar 2021, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 1438 af 29. juni 2021,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 74 e indsættes efter stk.
5 som nyt stykke:
»Stk. 6.
Uanset stk. 1-5 medfører merarbejde, der er
covid-19-relateret, ikke fradrag i efterlønnen i perioden
fra og med den 1. januar 2022 til og med den 31. december
2022.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
2. I
§ 74 i, stk. 1, indsættes
som 2. pkt.:
»Beskæftigelsesministeren
fastsætter nærmere regler om fritagelsen for fradrag i
efterløn efter § 74 e, stk. 6, herunder definition af
merarbejde og krav til dokumentation af, at arbejdsforholdet er
covid-19-relateret.««
[Regler om fritagelse for fradrag i
efterløn for merarbejde, der er covid-19-relateret]
Ny paragraf
3)
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 02
En person, der efter overgang til efterløn
ansættes i et nyt ansættelsesforhold den 1. marts 2020
eller senere, fritages for fradrag i efterlønnen for arbejde
i perioden fra den 1. januar 2022 til og med den 31. december 2022,
hvis arbejdet er relateret til covid-19.«
[Regler om fritagelse for fradrag i
efterløn for merarbejde, i nye ansættelser efter 1.
marts 2020, der er covid-19-relateret]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslagets titel
ændres, som følge af at der indsættes en ny
paragraf med ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Til nr. 2
Efter den gældende § 74 e, stk.
1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan en
efterlønsmodtager mod fradrag i efterlønnen have
lønarbejde uden begrænsning. Arbejdet må dog
ikke udføres i en selvstændig virksomhed, der ejes
eller drives af medlemmets ægtefælle, eller i en
virksomhed, som er bortforpagtet af medlemmet eller af medlemmets
ægtefælle.
Det betyder, at arbejde, som kan udbydes
som almindeligt lønarbejde, som overvejende hovedregel
medfører fradrag i efterlønnen. Fradraget sker time
for time, hvilket betyder, at 1 times arbejde nedsætter
efterlønsudbetalingen med et beløb, der svarer til 1
times efterløn.
Det foreslås, at der i
indsættes et nyt stykke i § 74 e i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. om, at uanset § 74 e,
stk. 1-5, vil merarbejde, der er covid-19-relateret, ikke
medføre fradrag i efterlønnen i perioden fra den 1.
januar 2022 til og med den 31. december 2022.
Det svarer til den ordning, der
gælder for folke-, senior- og førtidspensionister, og
som ved nærværende lovforslag foreslås
forlænget til at gælde til og med den 31. december
2022.
Det vil være en betingelse, at
arbejdet har relation til covid-19. Det vil sige, at der vil skulle
være en sammenhæng mellem mer- eller overarbejdet og
covid-19. Det kan eksempelvis være arbejdet med
smitteopsporing af covid-19, testarbejde, covid-19-vaccination,
behandling og pleje af og omsorg for covid-19-patienter,
plejehjemsbeboere og beboere i botilbud, transport af vacciner og
produktion af værnemidler m.v.
Arbejde, der ikke har relation til
covid-19, vil ikke være omfattet af ordningen. Det
gælder arbejde i virksomheder, der generelt har oplevet
øget efterspørgsel, f.eks. mad til takeaway og
håndværkere m.v.
Arbejde, der har relation til covid-19, kan
omfatte alle private og offentlige ansatte.
Det foreslås, at
beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om fritagelsen for fradrag i efterløn
for merarbejde, der er covid-19-relateret i perioden fra den 1.
januar 2022 til og med den 31. december 2022.
Det forventes, at der med hjemmel i
bemyndigelsen bl.a. vil blive fastsat regler om arbejde, der er
omfattet af ordningen, herunder at der skal være tale om
arbejde i et lønmodtagerforhold eller
lønmodtagerlignende forhold.
Det forventes endvidere, at der vil blive
fastsat regler om, at der ved merarbejde forstås arbejde, der
går ud over det aftalte i henhold til
ansættelseskontrakten, og som giver ret til betaling for det
ekstra arbejde. Det vil sige, at fritagelsen for fradrag også
gælder i forhold til bonusser og særlige tillæg,
der direkte kan knyttes op på den ekstra arbejdsindsats.
Deltidsansatte, som under covid-19 har haft merarbejde, vil
således også være omfattet.
Er der i ansættelsesforholdet ikke en
aftalt arbejdstid, vil der ikke være et grundlag at
fastslå mer- eller overarbejde i forhold til, og et
sådant arbejde vil således ikke kunne fritages for
fradrag i efterlønnen. I lighed med den gældende
ordning i lov nr. 707 af 26. april 2021 om ændring af lov om
social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. vil der ikke
ske en nærmere afgrænsning af, hvad der kan betragtes
som mer- eller overarbejde i forbindelse med covid-19, i tillid
til, at borgere og arbejdsgivere godt kan vurdere, hvornår
merarbejde kan tilskrives arbejde i relation til covid-19, og
hvornår der er tale om mer- eller overarbejde i de
situationer.
Der vil endvidere blive fastsat regler om,
at efterlønsmodtagere vil skulle vedlægge en
erklæring, hvor arbejdsgiveren erklærer, at
efterlønsmodtageren har haft merindtægt fra den givne
arbejdsplads, og at mer- eller overarbejdet eller det nye arbejde
fra den 1. marts 2020 eller senere kan relateres til covid-19.
Erklæringen supplerer efterlønsmodtagerens oplysninger
om arbejde og indtægter på det ydelseskort,
efterlønsmodtageren månedligt skal indsende til
arbejdsløshedskassen, når efterlønsmodtageren
har arbejde samtidig med efterlønnen. Erklæringen vil
skulle indsendes, første gang efterlønsmodtageren
efter den 1. januar 2022 har indtægt fra arbejde, der er
omfattet af den foreslåede fritagelse. Hvis der sker
ændringer i ansættelsesforholdet, f.eks. hvis
efterlønsmodtageren får nye eller andre
arbejdsfunktioner, eller hvis efterlønsmodtageren får
ny ansættelse, vil efterlønsmodtageren skulle indsende
en ny erklæring for at blive fritaget for fradrag i
efterlønnen.
Til nr. 3
Det foreslås, at en person, der efter
overgang til efterløn ansættes i et nyt
ansættelsesforhold den 1. marts 2020 eller senere, fritages
for fradrag i efterlønnen for arbejdet i perioden fra og med
den 1. januar 2022 til og med den 31. december 2022, hvis arbejdet
er relateret til covid-19. Dette indebærer, at når en
person er ansat efter den 1. marts 2020 og arbejdet i øvrigt
er covid-19-relateret, anses dette arbejde som merarbejde. Det er
en betingelse, at personen skal være på efterløn
ved begyndelsen af ansættelsen.
Efter forslaget skal alle tre betingelser
være opfyldt, dvs., at
1) personen allerede skal være
på efterløn, når personen ansættes i det
nye ansættelsesforhold,
2) ansættelsesforholdet skal
være begyndt den 1. marts 2020 eller senere og
3) arbejdet skal være relateret til
covid-19.
Det betyder dermed også, at en
person, der først overgår til efterløn efter
etableringen af et ansættelsesforhold i et arbejde, der er
relateret til covid-19, alene fritages for fradrag i
efterlønnen for arbejdstimer, der går ud over det
aftalte i henhold til ansættelseskontrakten, og som giver ret
til betaling for det ekstra arbejde. Tilsvarende gælder for
ansættelse i et arbejde, der er begyndt før den 1.
marts 2020.
Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige ved
ændringsforslag 2 og 3
Det skønnes på baggrund af
erfaringer med brugen af den eksisterende ordning for pensionister,
at en udvidelse af den gældende ordning, jf.
ændringsforslag nr. 2 og 3, til også at omfatte
personer, der modtager efterløn og har indtægter som
følge af covid-19-relateret merarbejde, alt andet lige vil
berøre ca. 100 efterlønnere, som med
ændringsforslagene ikke vil modtage en reduceret ydelse. Der
er umiddelbart ikke tilstrækkeligt grundlag for at
skønne over de nærmere adfærdsvirkninger ved
ændringsforslagene, som ydelsesmæssigt vurderes at
være udgiftsneutrale. Det vurderes på dette grundlag,
at en fradragsmodel i efterlønsreglerne, således at
der kan ses bort fra covid-19-relateret merarbejde i 2022, vil
indebære offentlige merudgifter på ca. 4,2 mio. kr. i
2022 før skat og tilbageløb svarende til ca. 2,0 mio.
kr. efter skat og tilbageløb.
Merudgifterne i 2022 som følge af
ændringsforslag nr. 2 og 3 på 4,2 mio. kr. før
skat og tilbageløb bliver indarbejdet på lov om
tillægsbevilling for 2022. Tilsvarende reduceres §
35.11.07. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af
covid-19 m.v. med i alt 2,0 mio. kr. i 2022 svarende til
merudgifterne efter skat og tilbageløb.
Der foreligger ikke fyldestgørende
data for omfanget af covid-19-relaterede merindtægter,
hvorfor de ydelsesmæssige konsekvenser er behæftet med
betydelig usikkerhed og bygger på en række antagelser
om omfang og anvendelse af ordningen.
Det bemærkes, at en udvidelse af den
gældende ordning for pensionister til også at omfatte
personer på efterløn må forventes at
indebære administrative konsekvenser til f.eks.
systemtilretning og sagsbehandling. Det er a-kasserne, der
administrerer efterlønsordningen, hvorfor eventuelle
administrative konsekvenser som udgangspunkt ikke vil
indebære offentlige merudgifter, men pålægges
a-kasserne og dermed i sidste ende medlemmerne af a-kasserne.
Ændringsforslagene vurderes ikke at
have konsekvenser for kommunerne eller regionerne.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. december
2021 og var til 1. behandling den 16. december 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 13. december dette udkast
til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 93. Den 15. december 2021
sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
4 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Alexander Grandt (S) Bjarne
Laustsen (S) fmd. Jan Johansen
(S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S) Henrik
Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Karsten Hønge
(SF) Halime Oguz (SF) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Jette
Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten
Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré Østergaard
(V) nfmd. Anne Rasmussen (V)
Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V) Ulla Tørnæs
(V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman
(KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |