L 160 - spørgsmål 1
|
Spm. om teknisk bistand til at udarbejde ændringsforslag, der sikrer, at der som supplement til den risikobaserede og målrettede kontrol med arbejdstid også vil ske en løbende og tilfældig stikprøvekontrol, til transportministeren
|
L 160 - spørgsmål 2
|
Spm. om baggrunden for, at vejsidekontrollen forventes kun at være koncentreret om pauser, og hvorfor politiet ikke også kan kontrollere overholdelse af reglerne om maksimal arbejdstid, til transportministeren
|
L 160 - spørgsmål 3
|
Spm. om, hvilke overtrædelser af køre- og hviletidsforordningen og takografforordningen der udløser en kontrol af arbejdstid, til transportministeren
|
L 160 - spørgsmål 4
|
Spm., om Færdselsstyrelsens kontrol af arbejdstid efter lovens ikrafttrædelse vil tage udgangspunkt i registreringer af medarbejderes arbejdstid for de foregående 2 år, til transportministeren
|
L 160 - spørgsmål 5
|
Spm. om, hvad der menes med ”mange eller alvorlige overtrædelser”, til transportministeren
|
L 160 - spørgsmål 6
|
Spm. om en nærmere afgrænsning af ”løbende eller i alvorlig grad” i forbindelse med overtrædelse af køre- og hviletidsforordningen eller takografforordningen, til transportministeren
|
L 160 - spørgsmål 7
|
Spm., om det er en forudsætning for kontrol af arbejdstid i vejsiden, at der forinden er konstateret overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne eller takografreglerne, til transportministeren
|
L 160 - spørgsmål 8
|
Spm., om det er en forudsætning for kontrol af arbejdstid hos virksomheden, at der forinden er konstateret overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne eller takografreglerne, til transportministeren
|
L 160 - spørgsmål 9
|
Spm., om der er afsat tilstrækkelige ressourcer til, at Færdselsstyrelsen kan løfte opgaven med kontrol af arbejdstid, til transportministeren
|
L 160 - spørgsmål 10
|
Spm. om, hvorfor driftsudgiften i 2023 for Færdselsstyrelsen er estimeret til 1,4 mio. kr. årligt, mens den på Justitsministeriets området er estimeret til 16,4 mio. kr. årligt, til transportministeren
|
L 160 - spørgsmål 11
|
Spm., om det foreslåede bødeniveau er rimeligt og proportionalt, til transportministeren
|
L 160 - spørgsmål 12
|
Spm., om ministeren vil indføre et bødeloft på arbejdstidsområdet, som det er kendt fra køre- og hviletidsområdet, til transportministeren
|
L 160 - spørgsmål 13
|
Spm., om ministeren er enig i, at der bør indføres et bødeloft på arbejdstidsområdet, til transportministeren
|
L 160 - spørgsmål 14
|
Spm. om arbejdsgiverens pligt til at registrere ansattes arbejdstid, til transportministeren
|
L 160 - spørgsmål 15
|
Spm., om ministeren vil tage initiativ til, at myndighederne gennemfører en informations- og vejledningskampagne om de nye regler, til transportministeren
|
L 160 - spørgsmål 16
|
Spm., om ministeren vil indføre en vejledningsperiode efter lovens ikrafttrædelse, hvor der ikke sanktioneres, til transportministeren
|
L 160 - spørgsmål 17
|
Spm. om, hvordan kontroldirektivets bestemmelser om kontrol af arbejdstid er implementeret i andre lande, herunder i Sverige, til transportministeren
|
L 160 - spørgsmål 18
|
Spm. om at garantere, at direktivet ikke kan implementeres på en mindre lempelig måde, og hvor arbejdsmarkedets parters kompetence til at føre kontrol med reglerne i større grad bliver respekteret, til transportministeren
|
L 160 - spørgsmål 19
|
Spm. om det udvalgsarbejde, der har været i forbindelse med udarbejdelsen af nærværende lovforslag, til transportministeren
|
L 160 - spørgsmål 20
|
Spm., om EU vil anlægge en sag mod Danmark, hvis Danmark opretholder den nuværende ordning, hvor kontrol af chaufførernes arbejdstid henhører under arbejdsmarkedets parter, til transportministeren
|
L 160 - spørgsmål 21
|
Spm. om, hvilken indsats der er blevet gjort i forhold til Europa-Kommissionen for at fastholde den nuværende model, hvor kontrol af arbejdstid henhører under arbejdsmarkedets parter, til transportministeren
|
L 160 - spørgsmål 22
|
Spm. om, hvorfor det ikke er muligt at fastsætte en ordning, hvor den risikobaserede kontrol af chaufførernes arbejdstid kun målrettes de virksomheder, som ikke er omfattet af en godkendt kollektiv overenskomst, der regulerer chaufførernes arbejdstid, til transportministeren
|
L 160 - spørgsmål 23
|
Spm., om der generelt er problemer med chaufførernes arbejdstid, der nødvendiggør en øget kontrol af netop denne arbejdsgruppe, til transportministeren
|
L 160 - spørgsmål 24
|
Spm. om, hvilket bødeniveau for overtrædelser af arbejdstidsdirektivet for mobile arbejdstagere, der er fastsat i andre lande, herunder i Sverige, til transportministeren
|
L 160 - spørgsmål 25
|
Spm. om, hvilke andre grupper af arbejdstagere som er frataget muligheden for godtgørelse, og som risikerer at få bøde for en overtrædelse af deres arbejdstid, til transportministeren
|