Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
22. juni 2022
2022-2772
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. april 2022 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 160 - Forslag til lov om ændring af lov om
godskørsel, lov om buskørsel og lov om arbejdstid for mobile løn-
modtagere inden for vejtransportsektoren. (Kontrol af arbejdstid
for mobile lønmodtagere inden for vejtransportsektoren), som jeg
hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian
Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 17:
Vil ministeren redegøre for, hvordan kontroldirektivets bestem-
melser om kontrol af arbejdstid er implementeret i andre lande,
herunder i Sverige?
Svar:
Transportministeriet har tidligere oplyst, at det ikke var muligt at
afgive et svar inden for den givne frist. Jeg kan oplyse, at Trans-
portministeriet nu har fået en tilbagemelding fra de svenske myn-
digheder om, hvordan reglerne er implementeret i Sverige.
Transportministeriet er blevet oplyst følgende:
Sverige har valgt en ”hybrid model”, hvor tilsynet er opdelt mellem
myndigheder og arbejdsmarkedets parter.
Når arbejdsgiveren er bundet af en kollektiv overenskomst, er det
arbejdsmarkedets parter, der kontrollerer, om reglerne overholdes,
efter § 2 i lagen om arbetstid vid visst vägtransportarbete.
Er der ingen kollektiv overenskomst, er det Transportstyrelsen, der
fører kontrol med, om arbejdstiden på vejtransportområdet efterle-
ves.
Transportstyrelsen har altid tilsynsansvar i de dele, der er påtvun-
get i den svenske lov om arbejdstid for visse vejtransporter, dvs. de
absolutte grænser for den samlede ugentlige arbejdstid, de ydre
rammer for begrebet natarbejde, pauser, hvileperioder for lærlinge
og praktikanter og registrering af arbejdstiden, selvom der i over-
enskomster er aftaler om bedre forhold for arbejdstagerne.