L 157 Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser og lov om de gymnasiale uddannelser.

(Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de gymnasiale ungdomsuddannelser).

Af: Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Udvalg: Børne- og Undervisningsudvalget
Samling: 2021-22
Status: Stadfæstet

Spørgsmål 33

Princippet om lighed og retfærdighed indebærer, at kunstig intelligens ikke må reproducere fordomme, der marginaliserer befolkningsgrupper. Der skal arbejdes aktivt for at forhindre uønsket bias og fremme designs, der undgår kategorisering, som diskriminerer på baggrund af f.eks. etnicitet, seksualitet og køn. Demografisk og faglig diversitet bør være en rettesnor i arbejdet med kunstig intelligens. Kan ministeren garantere, at der ikke opstår nogen som helst form for diskrimination, når det nye fordelingsværktøj tages i brug?
Dato: 07-04-2022
Status: Endeligt besvaret
Emne: gymnasiale uddannelser

Endeligt svar

Dokumentdato: 20-05-2022
Modtaget: 20-05-2022
Omdelt: 20-05-2022

L 157 - svar på spm. 33, om ministeren kan garantere, at der ikke opstår nogen som helst form for diskrimination, fra børne- og undervisningsministeren

Svar på BUU L 157 - spm. 33 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 07-04-2022
Modtaget: 07-04-2022
Omdelt: 07-04-2022

Spm., om ministeren kan garantere, at der ikke opstår nogen som helst form for diskrimination, til børne- og undervisningsministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version