L 157 Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser og lov om de gymnasiale uddannelser.

(Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de gymnasiale ungdomsuddannelser).

Af: Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Udvalg: Børne- og Undervisningsudvalget
Samling: 2021-22
Status: Stadfæstet

Spørgsmål 32

Princippet om forklarlighed indebærer, at man kan beskrive, kontrollere og genskabe data, bagvedliggende logikker og konsekvenser af anvendelsen af kunstig intelligens, f.eks. ved at kunne spore og forklare beslutninger og beslutningsunderstøttelse. Forklarlighed er ikke ensbetydende med fuld transparens omkring algoritmer, men offentlige myndigheder har et særligt ansvar for at sikre åbenhed og gennemsigtig ved brug af algoritmer. Hvordan vil ministeren sikre åbenhed og gennemsigtighed i brugen af algoritmer til elevfordeling?
Dato: 07-04-2022
Status: Endeligt besvaret
Emne: gymnasiale uddannelser

Endeligt svar

Dokumentdato: 20-05-2022
Modtaget: 20-05-2022
Omdelt: 20-05-2022

L 157 - svar på spm. 32 om at sikre åbenhed og gennemsigtighed i brugen af algoritmer til elevfordeling, fra børne- og undervisningsministeren

Svar på BUU L 157 - spm. 32 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 07-04-2022
Modtaget: 07-04-2022
Omdelt: 07-04-2022

Spm. om at sikre åbenhed og gennemsigtighed i brugen af algoritmer til elevfordeling, til børne- og undervisningsministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version