Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 157 Spørgsmål 32
Offentligt
2556125_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Til:
Dato:
Børne- og undervisningsministeren
7. april 2022
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
L 157
Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om
private institutioner for gymnasiale uddannelser og lov om de gymnasiale uddannelser.
(Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de gymnasiale ungdomsuddannelser).
Af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Spørgsmål 32
Princippet om forklarlighed indebærer, at man kan beskrive, kontrollere og genskabe
data, bagvedliggende logikker og konsekvenser af anvendelsen af kunstig intelligens,
f.eks. ved at kunne spore og forklare beslutninger og beslutningsunderstøttelse. Forklar-
lighed er ikke ensbetydende med fuld transparens omkring algoritmer, men offentlige
myndigheder har et særligt ansvar for at sikre åbenhed og gennemsigtig ved brug af algo-
ritmer. Hvordan vil ministeren sikre åbenhed og gennemsigtighed i brugen af algoritmer til
elevfordeling?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V).
Svar bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til [email protected].
På udvalgets vegne
Anders Kronborg
formand
1/1