Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 4. maj 2022
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, EL, KF og ALT) indstiller beslutningsforslaget
til forkastelse ved 2. (sidste)
behandling.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, NB, LA, FG og Lise Bech (UFG)) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse
uændret.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Alternativet
Socialdemokratiets, Socialistisk
Folkepartis, Radikale Venstres, Enhedslistens og Alternativets
medlemmer af udvalget er enige om, at jordforureningsområdet
er en væsentlig prioritering. Det indgik i
forståelsespapiret, at der skulle ske en oprydning af
generationsforureningerne. Ved aftalen om finansloven for 2021 blev
der afsat 630 mio. kr. til området i perioden 2021-2025.
Dette er den første systematiske indsats for at oprense de
største jordforureninger i Danmark, så skadelig
virkning på natur, miljø og menneskers sundhed
fjernes. Aftalepartierne (S, RV, SF, EL og ALT) bag aftalen om
finansloven for 2021 gennemfører næste år i 2023
en midtvejsstatus for oprydningerne af
generationsforureningerne.
Den alvorlige og ulykkelige sag fra
Korsør har vist, at PFOS-stoffer kan udgøre et
væsentligt miljø- og sundhedsproblem, og gjort det
klart, at der manglede både viden og overblik på
området. Indsatsen over for PFOS-forureninger er bl.a.
karakteriseret ved, at der ikke findes kendte og
velafprøvede teknologier til oprensning af jorden. Som et
led i aftalen om finansloven for 2022 er der afsat 3 mio. kr.
ekstra til at teste metoder til oprydning af PFOS-forureninger.
Partierne har noteret sig, at Forsvarsministeriet vil stille et
areal til rådighed for test af metoder, der kan oprense
PFAS-hotspots (jordforureninger) på stedet, og at
Forsvarsministeriet herudover har iværksat etablering af et
pilotprojekt for oprensning af PFAS-forurening, der forventes
færdigt i 2025. Partierne noterer sig desuden, at
finanslovsmidlerne på Teknologiprogrammet, hvortil der var
ansøgningsfrist den 1. maj, bl.a. prioriterer
ansøgere med projekter, der har til formål at teste
oprensningsteknologier på kendte PFOS-forurenede lokaliteter,
herunder forsvarets arealer eller som ved brandskolen i
Korsør. Aftalepartierne vil få forelagt
Miljøstyrelsens vurdering af ansøgningerne og
anbefalinger om tilsagn til orientering.
Der er igangsat initiativer, der skal
afdække omfanget af forureninger med PFAS og lokalisere de
værste kilder til jordforurening med PFAS. Kommuner og
regioner har i 2021 samlet et overblik med 213
brandøvelsespladser og afdækker, hvor der kunne
være andre lignende sager som i Korsør, og hvor der
kunne være en umiddelbar sundhedsrisiko. Kommunerne
undersøger samtidig, om en forurener kan stilles til ansvar
for de enkelte sager, og regionerne kortlægger og
undersøger mulige PFAS-jordforureninger under den offentlige
indsats.
Miljøstyrelsen følger
kommunernes og regionernes indsats tæt, herunder i hvilken
grad kommunerne, jf. deres retlige forpligtelse under
jordforureningsloven, giver påbud til en ansvarlig forurener,
således at der også kan skabes overblik over det
offentlige udgiftsbehov. Miljøstyrelsen bør herunder
også følge eventuelle sager vedrørende
placering af omkostninger ved Miljø- og
Fødevareklagenævnet tæt. Partierne er enige om,
at påbudsmuligheder skal udnyttes som forudsat i
jordforureningsloven.
Partierne har noteret sig, at Danske
Regioner har fremført et ønske om 100 mio. kr.
årligt for at løse opgaven.
Partierne noterer, at arbejdet med at skabe
overblik over forureningerne, og hvorvidt der er en forurener, der
kan betale, ikke er færdigt, og beslutningsforslaget anviser
heller ikke finansiering. Partierne kan derfor ikke bakke op om
beslutningsforslaget.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 22.
februar 2022 og var til 1. behandling den 1. april 2022.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Miljø- og Fødevareudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 4 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på beslutningsforslaget.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Kasper Roug (S) nfmd. Malte Larsen (S) Brian
Bressendorff (S) Torsten Gejl (ALT) Carl Valentin (SF) Rasmus
Nordqvist (SF) Signe Munk (SF) Zenia Stampe (RV) Kathrine Olldag
(RV) Søren Egge Rasmussen (EL) Bruno Jerup (EL) Susanne
Zimmer (FG) Erling Bonnesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Mads
Fuglede (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Jacob
Jensen (V) René Christensen (DF) fmd. Mette Hjermind Dencker (DF) Lise
Bech (UFG) Mona Juul (KF) Per Larsen (KF) Peter Seier Christensen
(NB) Henrik Dahl (LA)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |