Fremsat den 23. november 2021 af Alex Ahrendtsen (DF),
Karina Adsbøl (DF), Liselott Blixt (DF),
René Christensen (DF),
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF),
Marie Krarup (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om borgeres adgang til at forlange bindende
kommunale folkeafstemninger
Folketinget
pålægger regeringen inden udgangen af indeværende
folketingsår at fremsætte lovforslag med
følgende virkning:
- Borgere i en
kommune skal kunne forlange folkeafstemning om en sag, hvori
kommunalbestyrelsen har truffet beslutning, hvis de kan indsamle et
passende antal underskrifter fra borgere i kommunen med stemmeret
til kommunalvalg, f.eks. 10 pct., inden for f.eks. 100 dage.
- Borgere i en
kommune skal kunne forlange folkeafstemning om et konkret kommunalt
anliggende, der ikke har været behandlet i byrådet
eller kommunalbestyrelsen, hvis de kan indsamle et passende antal
underskrifter fra borgere i kommunen med stemmeret til
kommunalvalg, f.eks. 10 pct., inden for f.eks. 12-18
måneder.
- Der skal
være forslag til kriterier, der sikrer, at emnerne for
folkeafstemningerne ikke strider mod grundloven eller anden
lovgivning.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en uændret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 35,
folketingsåret 2019-2020. Der henvises til Folketingstidende
2019-20, tillæg A, B 35 som fremsat. Beslutningsforslag nr. B
35 var en delvis genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B
102, folketingsåret 2016-17. Der henvises til
Folketingstidende 2016-17, 1. samling, tillæg A, B 102 som
fremsat, og tillæg F, møde 99, kl. 13:51.
Dansk Folkeparti fremsætter dette
beslutningsforslag, fordi partiet mener, at tiden er ved at
være moden til, at vi giver vores folkestyre en
vitaminindsprøjtning ved at inddrage borgerne mere. Det
repræsentative demokrati i Danmark er begyndt at vise
træthedstegn. Hvor to ud af tre vælgere i 2007 havde
tillid til de folkevalgte (»Nye tal: Så voldsom er
vælgernes mistillid til politikerne«, Avisen Danmark,
den 17. marts 2019), udtrykker halvdelen af danskerne cirka et
årti senere at have oplevet politikerlede (»Forsker om
kritisk lav tillid til politikerne: - De skal lære at lytte
til borgerne «, TV2 Øst, den 19. april 2019). Samtidig
er partiernes samlede medlemstal markant faldende
(»Partiernes medlemstal fra 1960«, folketinget.dk,
opdateret marts 2019).
Men målinger viser også, at folk
interesserer sig meget for politik (»Udviklingen af politisk
tillid, interesse og demokratisk tilfredshed«, Julie Hassing
Nielsen, Kraka, 2015), især de unge (»Society at a
Glance 2016: OECD Social Indicators«, OECD, 2016, side
130).
Borgerne og vælgerne i Danmark slutter
op om det repræsentative demokrati, men de vil også
gerne have indflydelse. De vil ikke vente på at stemme hvert
fjerde år, og de vil have lov til at stemme fra sag til sag i
stedet for et vælge en hel pakke, som et parti er.
Formålet med dette beslutningsforslag er
således at øge den lokale borgerinddragelse og skabe
et alternativ for de mange vælgere, der er interesserede i
politik, men som har svært ved at se sig selv inden for de
etablerede partiers politik. Målet er dermed også at
mindske kløften mellem folkevalgte og vælgere og
derved forhåbentlig komme noget af politikerleden til
livs.
En styrkelse af det lokale demokrati
Det er vigtigt for Dansk Folkeparti at
understrege, at dette beslutningsforslag ikke på nogen
måde skal fortolkes som et forsøg på at
svække lokaldemokratiet, tværtimod. Det skal
forstås som en måde at styrke det lokale demokrati
på ved at tilføje værktøjer, der kan
inddrage borgerne yderligere. Dansk Folkeparti har tillid til, at
borgerne gerne vil og kan træffe kvalificerede beslutninger.
Og partiet har tillid til kommunerne, som allerede i mange år
har arbejdet aktivt og principielt med borgerinddragelse og nye
demokratiformer i forhold til beslutninger, der har betydning for
borgernes dagligdag.
Folkeafstemninger svækker ikke det
repræsentative demokrati. Det styrker det, fordi det
inddrager borgerne og giver dem mulighed for at korrigere en
beslutning taget af politikerne. Folkeafstemninger oplyser
også borgerne. Tre uafhængige forskningsresultater fra
Schweiz viser, at tre ud af fire borgere, der deltager i
folkeafstemningerne, har et godt eller meget godt kendskab til
afstemningens indhold (»Citoyenneté et
démocratie directe«, Bütschi, Hanspeter Kriesi
(red.), 1993, side 99-119, »Direct democratic choice: The
Swiss experience«, Hanspeter Kriesi, Lanham: Lexington Books,
2005, og »Handbuch der Schweizer Politik«,
Scaiarini/Tresch, Peter Knoepfel (red.), 2014, side 497-561).
Forskning viser også, at folkeafstemninger medvirker til at
inkludere politiske grupperinger på grund af frygten for
afstemning. For at undgå en afstemning sørger
politikerne for at inkludere så mange som muligt i en
beslutning (»Das politische System der Schweiz«, Adrian
Vatter, 2014).
Folkeafstemninger modvirker ifølge
forskningen også, at isolerede politiske grupperinger og
bevægelser bliver for ekstreme, og er altså en slags
ventilfunktion (»Der Schweizer Rechtsextremismus im
internationalen Vergleich«, Klaus Armingeon, Swiss Political
Science Review, bd. 1, nr. 4, 1995, side 18-19). I Schweiz er det
undertiden lykkedes små partier og bevægelser, som
ingen indflydelse har overhovedet, at vinde folkeafstemninger om
f.eks. at gøre nationaldagen til en helligdag (»Mit
dem fremden politisieren. Rechtspopulismus und Migrationspolitik in
der Schweiz seit den 1960?er Jahren«, Damir Skenderovic og
Gianni D?Amato, Chronos Verlag, 2008).
Man hører tit indvendinger om, at
folkeafstemninger vil medføre uansvarlige økonomiske
beslutninger, men det er ikke erfaringen fra Schweiz. Her har et
flertal f.eks. forkastet et forslag om 6 ugers ferie (mod 4 i dag).
Schweiz er interessant for politologer, fordi kantonerne i sig selv
er meget forskelligt strukturerede. I de fransktalende kantoner er
der tendens til, at det repræsentative spiller en
større rolle, mens folkeafstemningerne i de tysktalende har
en større vægt. Forskningen har derfor kunne iagttage,
hvordan udgifterne er mindre i kantoner, hvor det er let at
forlange afstemning om finanserne, sammenlignet med kantoner, hvor
det repræsentative ideal dominerer. Forskningen viser
også, at væksten og makroøkonomien er bedre i
kantoner med mange folkeafstemninger (»Das politische System
der Schweiz«, Adrian Vatter, 2014).
Endelig bevirker folkeafstemninger, at der er
mindre mudderkastning mellem politikerne. Diskussionen om den
rå tone og det barske debatniveau fylder meget i Danmark.
Så konklusionen er, at jo mere repræsentativt et
folkestyre er, jo større er risikoen for mudderkastning.
Schweizisk forbillede
I 2018 blev det gennemført ved lov, at
en kommunalbestyrelse kan udskrive en bindende folkeafstemning (lov
nr. 748 af 8. juni 2018). Det er op til et flertal i
kommunalbestyrelsen at beslutte, om der skal afholdes en
folkeafstemning i kommunen. Ved folkeafstemningen skal
vælgerne stemme om en beslutning, som kommunalbestyrelsen har
truffet i en sag. Det vil sige, at vælgerne enten skal
godkende eller forkaste den pågældende beslutning. Det
er ikke muligt for borgerne at indsamle underskrifter for en
afstemning om en konkret sag, de såkaldte
vælgerinitiativer, og gøre den bindende. Dansk
Folkeparti har ladet sig inspirere af Schweiz, hvor man i mere end
100 år har haft gode erfaringer med folkeafstemninger
både på kommunalt, kantonalt og nationalt niveau. Det
skyldes, at borgerne i Schweiz har den egentlige suverænitet
i landet i modsætning til i Danmark. Sat på spidsen kan
man sige, at frie schweiziske borgere har afgivet noget af deres
frihed til kantonen, der har afgivet frihed til staten. Modsat var
det i Danmark kongen, der gav frihed til Folketinget, som gav den
til kommunerne og i sidste ende til borgerne. Folkestyret i Schweiz
kommer således nedefra og op, mens det i Danmark kommer
oppefra og ned.
Dette har haft stor betydning for vort
folkestyre. Det er repræsentativt. Vi har folkevalgte, der
træffer beslutninger på vælgernes vegne. Det har
man også i Schweiz, men i modsætning til danskerne kan
schweizerne få direkte indflydelse på beslutningerne
gennem folkeafstemninger. Det er derfor, at systemet i Schweiz
kaldes halvdirekte folkestyre.
Der findes tre forskellige former for
folkeafstemninger i Schweiz. For det første er der de
obligatoriske afstemninger. Her er det forfatningerne, både
de nationale og de kantonale, der afgør, om folket skal
høres eller ej, når parlamenter vedtager en lov. For
det andet er der de fakultative afstemninger. Hvis vælgerne
er utilfredse med en lov, kan de samle underskrifter og forlange en
folkeafstemning. For det tredje er der de såkaldte
vælgerinitiativer. Her kan borgerne forenes om en konkret
sag, hvis de kan samle de fornødne underskrifter inden for
en givet frist. Resultaterne af disse afstemninger er alle
bindende.
Den danske model
Det er ovennævnte muligheder, Dansk
Folkeparti har kig på, men partiet ønsker at gå
lidt forsigtigere til værks. Dansk Folkeparti foreslår
derfor i første omgang at indføre adgang til, at
borgerne kan forlange folkeafstemning om en konkret sag. Det kan
enten være en beslutning truffet af kommunalbestyrelsen eller
en sag, som borgerne ønsker at stemme om. For at sikre en
vis grad af kvalitet og seriøsitet i de emner, der
ønskes afstemning om, skal borgerne indsamle et vist antal
støtter for deres forslag i form af underskrifter fra
borgere med stemmeret til kommunalvalg. Dansk Folkeparti anbefaler,
at der skal indsamles underskrifter fra 10 pct. af de
stemmeberettigede borgere i en kommune, men dette er til
drøftelse, lige så vel som at det tidsrum, en borger
har til at indsamle underskrifter, må bero på en
nærmere analyse af, hvad der er mest
hensigtsmæssigt.
Dansk Folkeparti er opmærksomme
på, at der er en række overvejelser, som man bør
tage stilling til. F.eks. er der spørgsmålet om,
hvordan man indsamler underskrifter fra vælgerne. Her har
partiet forestillet sig, at indsamlingen af underskrifterne skal
ske skriftligt, og at folkeafstemninger kan være skriftlige,
hvis de kan gennemføres samtidig med et andet valg.
Alternativt vil kommunen have mulighed for at beslutte, at de vil
have elektroniske afstemninger.
For at undgå, at partierne sætter
sig på borgernes initiativer, kan det desuden overvejes, at
der forud for et initiativ dannes uafhængige
afstemningskomitéer. De schweiziske erfaringer med
afstemningskomitéer skal danne baggrund for udarbejdelse af
regler for en dansk model. Byrådet vil i sidste ende skulle
godkende initiativet. Det vil sige, at det skal prøves af
kommunens juridiske embedsværk, så det ikke strider mod
grundloven eller anden lovgivning. Kommunen skal derfor også
rådgive afstemningskomitéen under hele forløbet
og sikre, at de emner, der afholdes folkeafstemning om, også
reelt er nogle, kommunalbestyrelsen har kompetence till at
ændre eller træffe beslutning om.
Afstemningskomitéen må ikke være en politisk
lokalforening, men skal operere uafhængigt af partierne. Det
skal dog ikke forhindre politikere og medlemmer af partier i at
være med i komitéen og hjælpe til med
indsamlingen af underskrifterne.
Det vigtigste for Dansk Folkeparti er, at der
indføres adgang til, at borgerne i en kommune kan forlange
afstemninger om konkrete kommunale anliggender, og derudover er
partiet indstillet på at drøfte ordningens
nærmere udformning.
Økonomi
Som udgangspunkt skal kommunerne selv afholde
udgifterne vedrørende afstemningerne, men da
nærværende beslutningsforslag kan føre til
minimalt øgede udgifter, skal en eventuel udligning
indgå i forhandlingerne mellem regeringen og KL.
Skriftlig fremsættelse
Alex Ahrendtsen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
borgeres adgang til at forlange bindende kommunale
folkeafstemninger.
(Beslutningsforslag nr. B 48)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.