Fremsat den 25. februar 2022 af Karina Adsbøl (UFG),
Lise Bech (UFG), Liselott Blixt (UFG),
Bent Bøgsted (UFG) og Hans Kristian Skibby (UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om at ophæve betingelsen om 3 års
samliv før det 18. år for den, der ønsker at
blive adopteret
Folketinget pålægger regeringen
hurtigst muligt og inden udgangen af år 2022 at
fremsætte et lovforslag om at ophæve betingelsen om 3
års fælles adresse før det fyldte 18. år
for myndige personer, der ønsker at blive adopteret.
Bemærkninger til forslaget
Det er i sig selv fornuftigt, at der findes
betingelser for godkendelse af adoption, fordi det helt
åbenlyst er med til at sikre de bedst mulige forhold for
parterne i en adoptionssag, men det er ikke alle de gældende
betingelser, som giver mening. Det gælder f.eks. betingelsen
om, at adoptanten skal have været med til at opfostre barnet,
jf. adoptionslovens § 2, 2. pkt. Betingelsen indebærer
konkret, at den, der ønskes adopteret, og adoptanten, skal
have haft fælles adresse i mindst 3 år, inden den, der
ønskes adopterets fyldte 18. år, jf. vejledning nr.
9401 om adoption, afsnit 4.3. Det er umiddelbart et fornuftigt
krav, da reglerne har til formål at sikre en vis tilknytning
mellem adoptanten og den, der ønskes adopteret, men ikke
desto mindre er dette krav en direkte forhindring for voksne, der
f.eks. har en stærk forælder-barn-relation. Som
eksempel kan nævnes en mors kæreste gennem mange
år, selv om denne faderskikkelse først kom ind i
personens liv, lige inden eller efter vedkommende fyldte 18.
år. Det er forslagsstillernes opfattelse, at adoption i
sådanne tilfælde bør være mulig, men
opfostringskravet i loven forhindrer dette.
Det er selvfølgelig ikke kun for
stedforældre, at forhindringen gør sig gældende.
Forhindringen kan også ramme andre personer, der
ønsker at adoptere en myndig person, og som har spillet en
forældrerolle i vedkommendes liv, f.eks. plejeforældre
eller andre vigtige personer.
Efter adoptionsloven er det dog muligt at
tillade adoption, selv om opfostringskravet ikke er opfyldt, jf.
adoptionslovens § 2, 2. pkt., in fine, men Ankestyrelsen
hævder selv, at adoption kun i ret begrænset omfang vil
kunne godkendes, hvis der slet ikke har fundet opfostring sted, jf.
vejledning nr. 9401 om adoption, afsnit 4.3. Det er således i
praksis så godt som umuligt for voksne mennesker, der
ønsker at blive adopteret af en moder- eller faderskikkelse,
hvis den ønskede adoptant først er kommet ind i deres
liv, efter at de er fyldt 18 år, eller hvis adoptanten, og
den, der ønskes adopteret, ikke har boet sammen overhovedet
eller først har boet sammen, efter at den, der ønskes
adopteret, er fyldt 18 år.
Social- og ældreministeren har i
besvarelsen af 13. december 2021 af SOU alm. del -
spørgsmål 98 tilkendegivet, at der kan være
situationer, hvor reglerne om voksenadoption, herunder kravet om
opfostring, ud fra en mere moderne forståelse af
familiedannelse for den enkelte borger kan forekomme urimelige
eller uforståelige, og forslagsstillerne vil derfor opfordre
ministeren til at lempe reglerne, da det i dag er praktisk umuligt
for voksne at blive adopteret, hvis opfostringskravet ikke er
opfyldt.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at man
ikke fra lovgivers side kan definere, hvornår to mennesker
har et forælder-barn-forhold, der kan berettige, at der gives
tilladelse til adoption. Der kan opstilles objektive kriterier, som
ofte karakteriserer et forælder-barn-forhold, men reglen om 3
års samliv, før den, der ønskes adopteret,
fylder 18 år, er ikke egnet til at udgøre en så
fast regel, som den i praksis bliver anvendt som, og det
foreslås derfor, at kravet helt afskaffes, når den, der
ønsker at blive adopteret, er myndig.
I disse tilfælde vil myndighedernes
vurdering af, om der kan meddeles tilladelse til adoption, skulle
baseres på en konkret og individuel vurdering af forholdet
mellem parterne og ikke på, om de har haft fælles
adresse i en bestemt periode. En ordning med voksenadoption
bør naturligvis tage højde for, at voksenadoption
ikke bruges med henblik på økonomiske vinding ved
adoption.
Adoptionsloven indeholder en række
betingelser, som skal være opfyldt, før en person kan
adoptere en myndig person. Det er eksempelvis en betingelse, at
adoptionen skal være det bedste for den, der ønskes
adopteret, jf. adop‑ tionslovens § 2, 1. pkt., og i
praksis lægges der også vægt på
aldersforskellen mellem adoptanten og den, der ønskes
adopteret, jf. vejledning nr. 9401 om adoption, afsnit 4.2.2.
Økonomi
Forslaget forventes ikke at føre til
flere ansøgninger om adoption end i dag, men kun at flere
ansøgninger vil kunne godkendes. Det vurderes derfor ikke,
at forslaget vil medføre økonomiske konsekvenser.
Skriftlig fremsættelse
Karina
Adsbøl (UFG):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
ophæve betingelsen om 3 års samliv før det 18.
år for den, der ønsker at blive adopteret.
(Beslutningsforslag nr. B 129)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.