Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. januar 2022
2021-3821
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU B 25), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 24:
Under 1. behandlingen af forslaget fremførte den socialdemokrati-
ske ordfører som kommentar til en eventuel udsættelse af etable-
ringen af Lynetteholmen, og under henvisning til Bodilstormen i
2013, at ”den københavnske metro var 2 centimeters vandstand fra
at blive oversvømmet. Hvis der indtræffer en sådan stormflod,
mens vi sidder her og snakker i Folketinget, så vil det få katastro-
fale konsekvenser for vores hovedstad.” Er ministeren enig med
ordførerens fremstilling og enig i, at metroen ved en fremtidig Bo-
dilstorm – f.eks. i 2025 som nævnt af ordføreren – vil være bedre
beskyttet med Lynetteholmen end uden? Og kan ministeren be-
kræfte, at DHI i deres rapport om Lynetteholms effekt på vand-
standen tværtimod peger på, at der sker en opstemning som for-
øger vandstanden yderligere?
Svar:
Der fremgår følgende af Københavns Kommunes Stormflodsplan
2017:
”Man kan stormflodssikre København ved hjælp af en indre eller
en ydre løsning.
En
ydre
løsning kan beskytte havnen og de ydre kyster med dæm-
ninger, diger og porte på tværs af havnen ved Trekroner i det nord-
lige indløb til København og lige syd for motorvejsbroen ved Kalve-
boderne. Ligeledes vil lignende løsninger skulle etableres ved
Nordhavn, Svanemøllen samt Amagers østkyst.
En
indre
løsning kan beskytte havnen med sikring langs alle kaj-
kanterne i Københavns indre havn samt ved Nordhavn, Svanemøl-
len og Amagers østkyst. Den største forskel fra den ydre sikring er
etableringen af 56 km forhøjede kanter og diger langs havnen. Den
indre løsning vil i betydelige omfang føre til højere kajanlæg med
forringede byrum og adgang til vandet.