Transportudvalget 2021-22
B 25
Offentligt
2516334_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. januar 2022
2021-3821
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU B 25), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 24:
Under 1. behandlingen af forslaget fremførte den socialdemokrati-
ske ordfører som kommentar til en eventuel udsættelse af etable-
ringen af Lynetteholmen, og under henvisning til Bodilstormen i
2013, at ”den københavnske metro var 2 centimeters vandstand fra
at blive oversvømmet. Hvis der indtræffer en sådan stormflod,
mens vi sidder her og snakker i Folketinget, så vil det få katastro-
fale konsekvenser for vores hovedstad.” Er ministeren enig med
ordførerens fremstilling og enig i, at metroen ved en fremtidig Bo-
dilstorm – f.eks. i 2025 som nævnt af ordføreren – vil være bedre
beskyttet med Lynetteholmen end uden? Og kan ministeren be-
kræfte, at DHI i deres rapport om Lynetteholms effekt på vand-
standen tværtimod peger på, at der sker en opstemning som for-
øger vandstanden yderligere?
Svar:
Der fremgår følgende af Københavns Kommunes Stormflodsplan
2017:
”Man kan stormflodssikre København ved hjælp af en indre eller
en ydre løsning.
En
ydre
løsning kan beskytte havnen og de ydre kyster med dæm-
ninger, diger og porte på tværs af havnen ved Trekroner i det nord-
lige indløb til København og lige syd for motorvejsbroen ved Kalve-
boderne. Ligeledes vil lignende løsninger skulle etableres ved
Nordhavn, Svanemøllen samt Amagers østkyst.
En
indre
løsning kan beskytte havnen med sikring langs alle kaj-
kanterne i Københavns indre havn samt ved Nordhavn, Svanemøl-
len og Amagers østkyst. Den største forskel fra den ydre sikring er
etableringen af 56 km forhøjede kanter og diger langs havnen. Den
indre løsning vil i betydelige omfang føre til højere kajanlæg med
forringede byrum og adgang til vandet.
B 25 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm., om ministeren er enig i den socialdemokratiske ordførers fremstilling under førstebehandlingen og enig i, at metroen ved en fremtidig Bodilstorm, f.eks. i 2025, som nævnt af ordføreren, vil være bedre beskyttet med Lynetteholmen end uden, til transportministeren
2516334_0002.png
Side 2/2
Det vurderes, at den ydre løsning med dæmninger, diger og porte
samlet set er den bedste løsning af de to. Grunden til det er, at den
ydre løsning vurderes at være mere fleksibel ift. den fremtidige by-
udvikling og havvandsstigning, have lavere anlægsomkostninger,
kortere anlægstid og give færrest indgreb i byen og havnen. Ligele-
des vurderes det, at det giver mulighed for at benytte den eksiste-
rende havnefront rekreativt.”
Metroselskabet, Sund & Bælt og andre infrastrukturselskaber har i
praksis en nultolerance for, at deres anlæg bliver oversvømmet.
Det er godt, for vi kan ikke risikere, at metroen, Øresundstunnelen
eller andre vitale anlæg bliver oversvømmet, ødelagt og skal være
lukket i årevis med store økonomiske konsekvenser og praktiske
problemer for befolkningen og erhvervslivet til følge. Hvis der ikke
etableres en ydre løsning, må det derfor forventes, at disse selska-
ber vil investere i individuelle løsninger, der beskytter deres egne
aktiver. Disse individuelle løsninger vil imidlertid kun i begrænset
omfang bidrage til en samlet stormflodssikring af København.
Jeg vil i øvrigt henvise til svar på spørgsmål 5 og 23 til B 25.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht