Sundhedsudvalget (SUU) Alm. del

Samling: 2021-22

Bilag 445

Præsentation fra Intact Denmarks foretræde 13/9-22 om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge
Emne: patientrettigheder og patientsikkerhed

Filer

Dokumentdato: 13-09-2022
Modtaget: 13-09-2022
Omdelt: 13-09-2022

Præsentation fra Intact Denmarks foretræde 13/9-22 om lovgivningsændringer til ikke-terapeutisk omskæring af drenge

Intact Denmark sundhedsreformen (pdf-version)
Html-version
Titel
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 436: Henvendelse af 9/9-22 fra CircumInfo.dk om omskæring af drenge 13.09.2022
SUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 1082: Spm. om kommentar til materiale fra Intact Denmark om forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, til sundhedsministeren 15.09.2022
SUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 1083: Spm. om kommentar til, at Intact Denmark finder, at en konsekvens af forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet reelt er en lovliggørelse af omskæring af raske drengebørn, til sundhedsministeren 15.09.2022
SUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 1084: Spm. om kommentar til, at Intact Denmark finder, at en konsekvens af forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet er, at strafferammen for uautoriserede omskæringer nedsættes fra henholdsvis 3/6 år til 1 år, til sundhedsministeren 15.09.2022
SUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 1085: Spm. om kommentar til, at Intact Denmark finder, at en konsekvens af forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet er, at færre omskæringskomplikationer registreres, til sundhedsministeren 15.09.2022
SUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 1086: Spm. om kommentar til, at Intact Denmark finder, at en konsekvens af forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet er, at drenge aktivt fratages grundlæggende rettigheder: Kropslig autonomi, seksuel og reproduktiv autonomi, personlig religionsfrihed og patientgøres på lovgivningsniveau, til sundhedsministeren 15.09.2022
SUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 1087: Spm. om kommentar til citat fra bogen Individets grundlæggende rettigheder af professor Jens Elo Rytters, 4. udgave 2021, s. 272, Karnov Group “Det legemsangreb - med forældrenes samtykke, men uden barnets - som er forbundet med religiøs omskæring, vil som udgangspunkt være omfattet af den almindelige straffelovgivnings forbud mod vold og legemsbeskadigelse. Det må således antages, at det ikke er i strid med artikel 9 [EMRK om religions- og tankefrihed] at håndhæve et forbud mod omskæring (som ikke er medicinsk begrundet) af børn, selv om et sådant forbud begrænser den fri religionsudøvelse for visse religioner. Beskyttelseshensynet er desuden tungtvejende, da omskæring er et indgreb i barnets integritet, jf. EMRK artikel 8 og måske endda artikel 3'', til sundhedsministeren 15.09.2022
SUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 1088: Spm. om ministeren finder, at der ikke er tale om legemsangreb efter straffelovens §§ 244-245, så længe ikke-terapeutisk omskæring af drenge under 18 år udføres af en læge eller dennes hjælper, til sundhedsministeren 15.09.2022
L 102 - 2022-23 (2. samling) - Spørgsmål 1: Spm. om materiale fra Intact Denmark vedrørende lovforslaget 02.05.2023
L 102 - 2022-23 (2. samling) - Spørgsmål 2: Spm. om, at Intact Denmark finder, at en konsekvens af lovforslaget reelt er en lovliggørelse af omskæring af raske drengebørn 02.05.2023
L 102 - 2022-23 (2. samling) - Spørgsmål 3: Spm. om, at Intact Denmark finder, at en konsekvens af lovforslaget er, at strafferammen for uautoriserede omskæringer nedsættes fra henholdsvis 3 og 6 år til 1 år 02.05.2023
L 102 - 2022-23 (2. samling) - Spørgsmål 4: Spm. om kommentar til, at Intact Denmark finder, at en konsekvens af lovforslaget er, at færre omskæringskomplikationer registreres 02.05.2023
L 102 - 2022-23 (2. samling) - Spørgsmål 5: Spm. om, at Intact Denmark finder, at en konsekvens af lovforslaget er, at drenge patientgøres og fratages grundlæggende rettigheder i forhold til kropslig autonomi, seksuel og reproduktiv autonomi og personlig religionsfrihed 02.05.2023
L 102 - 2022-23 (2. samling) - Spørgsmål 6: Spm. om citat af professor Jens Elo Rytter i bogen "Individets grundlæggende rettigheder" 02.05.2023
L 102 - 2022-23 (2. samling) - Spørgsmål 7: Spm. om, hvorvidt det er legemsangreb efter straffelovens §§ 244 og 245, når ikketerapeutisk omskæring af drenge under 18 år udføres af en læge eller dennes hjælper 02.05.2023